BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.643
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Den burde jeg ha, men dessverre mangler den. Skal hvertfall høre den med streaming hvis det er tilgjengelig.

Den jeg til stadighet gnåler om er
    A PERFECT NIGHT IN LONDON.
    IMG_20230312_110148.jpg

Særlig versjonen av "Coney Island Baby" .
    Her er det en nerve og tilstedeværelse så sterk at jeg blir berørt hver gang jeg hører den. Som jeg sa er denne konserten veldig enkel og nedstrippa i framføring og instrumentering.
    Jeg har en del Lou Reed på LP, men flere hull finnes.
    Her er noen av de jeg har anskaffet de senere åra:

IMG_20230312_111106.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.643
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har skjønt at Revival Audio er blitt en snakkis ifb Oslo HiFi Show. Mange er svært begeistret.
    Jeg hørte bare den store modellen. Jeg tror den heter Atlante5.
    Jeg skal si litt om inntrykket jeg fikk etter lytting. Jeg satt godt plassert.

IMG_20230313_101107.jpg

Jeg synes de gjorde mye bra, og sjølvsagt må en sette det hele i sammenheng mellom pris og prestasjon. Der er de nok godt oppe og nikker.
    Når jeg er på messe, så er jeg der for opplevelsen, og jeg vil gjerne høre noe ekstraordinært som er nær min drømmelyd. Derfor har jeg lett for å legge bort prisaspektet. Jeg handler jo nesten aldri uansett. 🙈😆

Produsenten kaller Revival for "The next level listening". Jeg synes ikke vi er helt der.
    Det handler nok mye om preferanser.
    Ingen høyttaler jeg har hørt er perfekt.
    (Sjøl om komplett MBL med MBL Extreme var svært nære for min del🤩)
    Det er alltid kompromiss. Det handler til slutt om smak og behag, - en høyst subjektiv tilnærming.

Men altså Revival.
    Mellombassen og en nokså snill mellomtone og topp ga meg et inntrykk av en høyttaler på den litt varme sida, med en nokså fyldig lyd som mange liker. Med rett lytteposisjon hørte jeg et lydbilde som ga en relativt stor scene. Bra til å være store konvensjonelle kassehøyttalere, også kalt Apekister. 🐒😊

Detaljeringsnivå, transparens og luftighet var ikke disse høyttalernes sterkeste side slik jeg oppfatter det. Sjølsagt spørs det hva man sammenligner med.
    Jeg foretrekker ofte høyttalere med bånddiskant, og har nok til en viss grad med meg det jeg er vant til å høre på hjemmebane når jeg lytter.
    Slik jeg hørte det, spilte Revival med en litt bredere pensel en mye annet en hører.
    Kanskje litt i retning bort fra det analytiske som mange kaller "hifi -lyd". Gjerne med en skrukk på nesa. 🤨
    Antagelig er dette et godt valg hvis du ikke er veldig opptatt av ekstreme egenskaper, men bare vil høre musikk. Ingenting bar i retning av noe som fikk meg til å frykte lyttetretthet.
    Tror den store modellen koster mellom 50 og 60. Det er også mange penger, men ikke når man ser hva HiFi koster nå til dags.
    Er man på kjøpern' i nevnte prisklasse bør man prøve å få hørt disse, men etter min oppfatning finner man alternativer.
    Revival ser ut som høyttalere gjorde på 70 tallet. Retro design, med fin valnøttfinish. Dette virker å være noe som mange liker. (jfr typiske engelske høyttalere som har sett like dan ut i 50 år.) Komponentene i Revival skal dog være ny teknikk, og lages så vidt jeg forstår "In house"
    Med en Goldnote forsterker m dac som ble brukt her, later det til at man får mye for pengene.

Det jeg skriver over her er min personlige oppfatning, og andre mener sikkert noe annet. Det får være greit. 🙂

Min oppfatning av Revival er tuftet på EN ønskelåt, altså spinkelt grunnlag, men sånn er det når man går fra rom til rom på messe.

Jeg ba om å få høre samme innspilling flere steder jeg var innom, og der det ikke var faste spillelister var utstillerne positive.
    Det er litt lettere å sammenligne ting når en har samme innspilling, sjøl om det er flere parametre som spiller inn.
    Det jeg snakker om er Dr. Johns siste versjon av
    "I Walk on Guilded Splinters".

a1601447162_65.jpeg

Jeg har spilt denne mye i vinter via Tidal streaming.
    Etter min mening er denne godt egnet til å skille anlegg, og fremhever sterke og svake sider.
    Bl a hører man cymbaler som skal klinge ut i toppen, det er en rasp i stemmen som kan frambringe tekstur i mellomtonen. Det er en tung bassgang som ruller og går. Går det for tregt i bassen, flyter det ut. Det er også en form for romopplevelse i mixen, og det skjer stadig noe inne i musikken som får fram evne til detaljering.
    Dessuten svinger dette veldig hvis ting stemmer. Da blir du mer opptatt av musikken enn særskilte karaktertrekk ved lyden. At det spiller musikk altså. 😊

Denne ligger i en god utgave på Tidal og etter sigende i hi.res på Qobuz.

Anbefaler å prøve denne.
    Håper det låter bra hos dere også 🙂

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Flott anmeldelse synes jeg. Dr.John spiller bra her også (Qobuz hi-res.) , men kanskje ikke den mest utfordrende innspillingen å få til å sitte ?

Sleng på End of the Line også - så er det litt mer som skjer i lydbildet. Kor / flere stemmer , litt blåsere osv.

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.643
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, jeg kunne funnet mer utfordrende ting, men det er lite egnet når man kommer med requests på messer o.l.
    Jeg har hørt mye fælt folk ber om, believe me! 😆

Poenget for meg er dessuten ikke å få et anlegg til å knele, men å høre hva jeg synes spiller best.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.643
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har skjønt at Revival var da shit for mange på messen. Spesielt ålreit å da lese dine nyanserte synspunkter 😊
    Så veldig nyansert blir det ikke etter et kvarters lytting, men les det som et førsteinntrykk. Du vet litt om hvilken lyd jeg liker (tror jeg), og det er i hvert fall mine synspunkter. Det var noe med treet som ikke vokste inn i himmelen, men man kommer over et par etasjer til vel 50 tusen. Det er nokså bra det også.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    19.257
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Vis vedlegget 901263

Etter min mening er denne godt egnet til å skille anlegg, og fremhever sterke og svake sider.
    Bl a hører man cymbaler som skal klinge ut i toppen, det er en rasp i stemmen som kan frambringe tekstur i mellomtonen. Det er en tung bassgang som ruller og går. Går det for tregt i bassen, flyter det ut. Det er også en form for romopplevelse i mixen, og det skjer stadig noe inne i musikken som får fram evne til detaljering.
    Dessuten svinger dette veldig hvis ting stemmer. Da blir du mer opptatt av musikken enn særskilte karaktertrekk ved lyden. At det spiller musikk altså. 😊

Denne ligger i en god utgave på Tidal og etter sigende i hi.res på Qobuz.

Anbefaler å prøve denne.
    Håper det låter bra hos dere også 🙂
    Liker den plata og Dr. John gav ut noen bra skiver på sine siste år. Har både Locked Down og Ske-Dat-De-Dat: The Spirit of Satch. Han er i hverfall allsidig og spiller litt forskjellige stilarter(y)

Edit. Ble faktisk inspirert til å spille Dr. John som første skive i dag😀

512BC5FF-DF83-44A3-AD48-F6C7ADEC1B98.jpeg

Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.934
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Prøver du å lure en stakkar utpå?
    Hvis du hører cymbaler som klinger ut, rasp i stemmen, tekstur i mellomtonen og en bass som ruller og går, ja til og med en form for romopplevelse…. Ja, gratulerer! Da er du mer opptatt av særskilte karktertrekk ved lyden og ting stemmer altså ikke.
    Either way you’re fucked 🤣🤣🤣

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.757
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Den Dr. John låten kan jo ikke være det beste for å skille på haifai:

«Dessuten svinger dette veldig hvis ting stemmer. Da blir du mer opptatt av musikken enn særskilte karaktertrekk ved lyden. At det spiller musikk altså. 😊»

Som vanlig er innlegget skikkelig alvorlig ment 😆

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.643
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Den Dr. John låten kan jo ikke være det beste for å skille på haifai:

«Dessuten svinger dette veldig hvis ting stemmer. Da blir du mer opptatt av musikken enn særskilte karaktertrekk ved lyden. At det spiller musikk altså. 😊»

Som vanlig er innlegget skikkelig alvorlig ment 😆
    Man rotter seg sammen.😈
    At jeg ikke har vett på holde kjeft. 🙊😉

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.643
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Liker den plata og Dr. John gav ut noen bra skiver på sine siste år. Har både Locked Down og Ske-Dat-De-Dat: The Spirit of Satch. Han er i hverfall allsidig og spiller litt forskjellige stilarter(y)

Edit. Ble faktisk inspirert til å spille Dr. John som første skive i dag😀

Vis vedlegget 901362
    Den er råbra den "Locked Down".
    Dessverre har jeg den kun på CD.
    Jeg har noen album med Dr John, eller MacRebenack, som han het, men de fleste mangler jeg. Katalogen er kolossal!
    Han har jo også spilt mye på andre artister sine album.

Denne har jeg på LP,
    R-1982904-1591443672-4655.jpg

Fin plate, men helt ulik den du spiller.
    Denne er det også bra lyd på, og messingblåserne er gjengitt veldig godt.
    (Om jeg skal driste meg til å si det.. 😉)

Ellers liker jeg det spesielle uttrykket på "Gris Gris" , "The sun, the moon and the herbs", og den stilen der med Louisiana-Voodoo-musikk.👹

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.643
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Vi var også innom Vinyl&Kaffe på Hamar.
    Haakon lot meg ta en titt på bakrommet.
    Der står det blant veldig mye annet 2 kasser med UHQR, Mobile Fidelity, Analogue Productions mm. Ønsker man å kjøpe noe av dette, må man regne med å grave litt ned i lomseboken. 🙃
    IMG_20230316_174142.jpg

Det ble bare med en billig repress på Verve for min del. 🙂
    IMG_20230316_170146.jpg

Ella Fitzgerald og Louis Armstrong med Oscar Peterson Quartet. 1956.

oal

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Antall liker
    1.864
    Torget vurderinger
    3
    Hyggelig at du synes det oal.
    Ikke alle vet hvilken oase av brukt og vintage hifi dette er. Er man ute etter noe spesielt, eller har begrenset budsjett, så anbefaler jeg å stikke innom eller ringe HiFi Guiden.
    Helt enig!
    Var innom der for noen år siden, og det var helt fantastisk!!
    Har ringt han noen ganger også, men da har han bare anbefalt ting han ikke har!?!😊

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.655
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er blitt stor interesse for såkalte designerhunder. Vedrørende dette har jeg en del betenkeligheter, uten at jeg skal gnåle mer om det her.
    Det er helt legitimt å ha en blandingshund. Man blir like glad i en slik, og den gjør for mange det samme som en hund av ren rase. Men kall det nå hva det er.
    For å gi inntrykk av en viss seriøsitet gies disse blandingshundene "rasenavn".
    Da kan man nemlig ta mer betalt for valpene.

Mest kjent er Labradoodle, men vi ser etterhvert mange andre. F.eks. Cockapoo, Cavachon, Pitsky, Goldador, Chorkie og Schnoodle.
    Ruffen er en Cockapoopoo han. Kommer fra et cockapooppdrett på Hønefoss, der en hannpuddel hadde ordentlig draget på cockapoopikene. Ruffen hadde en sten som ikke ville ned så steriliseringen kostet mer enn hunden.
    B26313A6-02B7-4AA1-BA4E-B346505E135B.jpeg

Han liker Wagner. 7 kilo bra bikkje.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn