Som noen sikkert har fått med seg, ettersom
@gismo har skrevet om happeningen i sin tråd, så var han og jeg så heldige å få invitasjon til Gunnar da vi traff ham på Oslo HiFi Show.
Han bor innen overkommelig rekkevidde for oss begge, og vi har møtt Gunnar ved flere anledninger tidligere der hifi har vært agendaen. Nå ble det gjort alvor av pratet, og vi fikk en fyrstelig mottakelse med Napoleon og det hele!
Verten har en lang hifi-fartstid, og hadde flere morsomme historier å fortelle.
Vi fikk bl.a. høre om den tida han hadde fullt oppsett med Nakamichi. 70-80 tallets top-notch utstyr, med et design som absolutt ikke hadde gjort seg bort i dag heller.
Videre en lang reise med diverse Audio Research og rør, og fra et svært spesielt besøk hos en av de tidligere store importører og forhandlere av high end, - GLOTTA i Stockholm. Kanskje er det noen som er så gamle at de kan huske navnet. (?)
Det må vel kalles sagnomsust.
Vi fikk også en mildt sagt interessant historie om en forforsterker som nå er nyoverhalt og muligens blir lagt ut for salg.
Det dreier seg om en lekker Swiss Physics p5.
G har hatt flere ulike høyttalere i sitt eie. Bl a. POLK som tidligere var et stort amerikansk merke, og som nå gjør et slags comeback, - sist hørt på Oslo HiFi Show med noen små stativhøyttalere. I "Gamle dager" var høyttalere fra USA digre. Før nåværende høyttalere hadde G Audiophysics. Nå står det svensker i stua, - Marten Bird 2.
Denne Marten-modellen har vi hørt tidligere, ettersom Karmana hadde disse da vi var på vårt andre besøk hos ham da han bodde i Nederland. De ble da spilt på med Karan amps og Naim streamer/dac. Fra den gangen husker jeg dem som en gedigen oppgradering fra Miles som han hadde ved første besøk. Også denne gangen var det lett å høre at Bird 2 har mange kvaliteter.
Bird 2 ble tidligere brukt med Audio Research, men i senere tid er det byttet elektronikk i anlegget. Nå kommer effekten fra en PLINIUS Reference A150. En skikkelig "bamse".
Hovedkilde er hva jeg må kalle rosinen i pølsa - nesten bokstavelig...
.
dCS Rossini streamer /dac. Attpåtil med ekstern klokke. Dette er en våt drøm av en streaming/dac. Et skikkelig sikleobjekt, og noe av det aller beste jeg har hørt av digitale kilder. Jeg har lyttet til denne noen timer før i et annet anlegg, og ble da nærmest satt ut av hvor godt digital lyd kan låte i våre dager. Dette er svært kostbart, men det er kolossal forskjell fra f. eks. det jeg har som digital kilde. Lumin D2 går for å være en ok spiller, men dette er noe ganske annet.
På kjent materiale hører jeg at denne dCS- riggen spiller med en større troverdighet. Det låter rett og slett mer naturlig. Musikken bare er der. Ingen artefakter av noe slag. Ypperlig.
Hvis jeg skulle begynt på nytt, og jeg slapp å bekymre meg for prislappen, så hadde denne stått høyt på lista ved kildevalg.
Jeg har også hørt f eks dyre MSB dacer som spiller utrolig klart og rent, men jeg har altså fått mer "fot" med dCS i kjeden. Er det tilfeldig? Muligens, men "noe" er det.
Signalet går rett inn i ampen uten bruk av forforsterker.
A Sexy Beast :
Racket er forresten sjølbygg av eieren.
Tungt og stødig.
Nå er det jo et sammensatt anlegg vi hører på, og ikke bare Rossini, Plinius eller andre komponenter hver for seg. Alt er koblet sammen med Synergistic Research kabling (husker ikke modeller /level) , og også SR strømfilter.
I racket står også en Marantz blue ray som er koblet til TVn, og en sub kun til TV-lyd på gulvet. Videre en flott CD spiller, - Marantz s11. Denne brukes til transport ved avspilling av CD. Det er en god dac i S11 som er overflødig ettersom signalet blir konvertert i Rossini. Overkill etter min oppfatning, men eieren vil ha det sånn.
For min del hadde jeg utvilsomt klart meg med dCS-riggen som eneste kilde.
Gunnar hadde tidligere også en Gyrodek med SME IV. Den er solgt.
Anlegget :
Jeg skal forsøke å gi en beskrivelse av mitt inntrykk av dette oppsettet.
Det hele spiller klart og uanstrengt. Fullfrekvent og homogent. Det oppleves aldri som masete eller slitsom sjøl om alle detaljer er på plass. Musikken nærmest flyter og det er deilig å høre på.
Hvis jeg skal være kritisk :
I dette oppsettet er nok rommet den største begrensningen. Uten at det på noen måte er helt håpløst, langt ifra. Men husk at dette er høy klasse!
Man har det rommet man har, og når anlegget står i ei stue blir det alltid kompromiss. Jeg er i samme båt sjøl.
Det store plusset, er at med en slik situasjon blir det ofte lyttet mer til musikk. Man slipper å planlegge, fyre opp osv. Terskelen for bruk er for mange lavere.
Det ble spilt fra både Tidal, Qobuz og CD.
Vi fikk spille og høre akkurat hva vi ville, og verten ga også noen kjærkomne innspill som man selvsagt har prøvd hjemme.
Jeg har hørt rom og anlegg med bedre bass. Jeg hørte en liten tendens til utflyting og rommet tåler ikke mye bass på høyt volum. I hvert fall ikke hvis man er litt pirkete. Det er altså snakk om MYE bass OG volum.
Jeg har også hørt anlegg med bedre Scene, hvor musikere og instrumenter står mer adskilt i lydbildet og høyttalerne i større grad forsvinner. Illusjonen kommer ikke helt på plass for meg. Jeg tror Bird 2 hadde vist bedre egenskaper på dette hvis de hadde hatt mer space og luft rundt seg.
Det er også en massiv stereobenk og en tv mellom høyttalerne. Det er etter min mening ikke optimalt, og som jeg har sagt før mener jeg fremdeles at TV i stereoanlegget er en vederstyggelighet.
Til tross for mange fordeler.
Jeg tror altså at de få ankepunktene nevnt ovenfor i stor grad må tilskrives rommet.
Det siste jeg kan si noe om er luft og transparens. Gismo som er vant til mer konvensjonelle høyttalere ga uttrykk for at han synes dette var gjengitt meget godt.
Jeg som er vant med Maggie 3.7 med bånddiskant fra gulv til tak, og rør i kjeden, kom ikke helt i mål. Mye en vanesak og smak.
Dette er små detaljer. Jeg har ennå ikke hørt et anlegg, uansett pris, (kanskje utenom ett, - det ultimate favorittoppsett som kom veldig nært mitt ideal) , som har utelukkende sterke sider, og klarer med alt både ører og sjel begjærer.
Som sådan låter dette anlegget til Gunnar bedre enn det de aller fleste har i huset.
Tusen takk for at vi fikk komme
@GunnarNy.
Det var en god, og ikke minst svært hyggelig opplevelse.