BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.153
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Går unna. Du fikk sitte foran og? Snakket med blues nå. Han venter dere med lunch. Så da tipper jeg at dere er her ca kl 15. ;D

Korsang gismo? :cool:
    Nei ble vist itte det, men går rykter om storband og HC som vokalist:rolleyes:
    Var vist virkelig noe å trakte etter, imponerende er faktisk ord som ble brukt...:p

gismo

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.970
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Da fikk vi vært en tur i blåskogen også da.
    Takk for nydlig suppe og kaffe BB :)
    Fikk hørt litt på anlegget også,noe bra musikk og noe ikke så bra ;) det som var veldig bra var lyden !
    Vinyl låt absolutt best synes jeg med åpen fin lyd og en bass som jeg liker men som TT mente var litt overdreven :).
    Alt i alt en veldig fin opplevelse av blåskogen,flott lyd og vertskap.

O

T

TT.

Gjest
    Akkurat hjemkommet fra fin tur. Takker HCS og bluesbreaker for at de åpnet sine hjem for oss. Det var veldig hyggelig. Jeg må få lov til å komme tilbake med bilder og mer

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.644
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må si det var en hyggelig dag i går.
    Slikt besøk tar jeg gjerne i mot flere ganger.:)

Må takke HCS for at vi fikk komme over til han også, samt interessant demo og "foredrag" om horn og basser.

TT hadde med seg et par svarte "bokser" som er tiltenkt anlegget i underetasjen.
    Dette er noe jeg har hatt lyst på ei god stund...
    Kommer tilbake til dette !;)

Takker EVO også for nice omtale av lyd og anlegg.
    Det var stort sett greie musikkvalg skjønte jeg, men litt mye damestemmer... (som anlegget er veldig bra på:))
    Grensen ble helt klart overskredet med Karin Krogh...:cool:

Som du sier er vinyl uovertruffent her i Blåskogen, -det skulle bare mangle...
    Det låter bra med streaming også, men vinyl er hovedkilde.
    Streaming av Tidal er brukt for lettvinthet skyld, og for å høre ny musikk/orientere meg.

Veldig fine bilder. Takk for det, og takk for at jeg slipper å eksponeres!

Mvh bb

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tipper du blir fornøyd. Ville du ha rack? Ga 500 for det. Du får prute så kanskje jeg tar det med til helgen :)

T

TT.

Gjest
    Ja, hvor skal man begynne når man besøker en meget hyggelig hedmarking?

Tror jeg begynner med noe annet først, nemlig de to store, men herlige hundene som først tok oss i mot på tunet hos bluesbreaker. Skikkelig kosete og ville inn i bilen til Evo så fort vi åpnet dørene. Jeg var ikke redd dem i det hele tatt, noe jeg ville ha vært bare for noen år siden, men det er en helt annen historie.
    En meget blid, men kanskje ikke helt våken bb tok oss i mot med åpne armer etter et par forsøk på å ringe på.Han kviknet raskt til da vi hadde med saker og ting som han hadde ventet på.

DSC_0018.jpg

DSC_0013.jpg

Vel inne ble vi møtt av to store paneler av noen høyttalere av merket Magneplanar, som jeg tipper var ca 180cm høye. Mellom disse var alteret plassert med noe av det heftigste jeg har sett av platespillere i det siste. Det var både motorstyringsboks, stepup fra Ortofon, rørtrinn, forforsterker og streamer med rippemulighet (?), altså flere muligheter fra flere kilder.
    BB var straks ivrig på å få demonstrert, så før vi visste ord av det, så kom det lyd fra anlegget, og hvilken lyd, åpent, basstungt og med masse bredde i lydbilde. Jeg glemte å få med at på venstre side av "alteret" var det plassert en sub som hjalp panelene med øvelsene i de nedre frekvenser.

T

TT.

Gjest
    Det ble spilt mye forskjellig, både kjent og ukjent via streamer og det ble bemerket at det varierte stort mht kvaliteten mellom de forskjellige innspillingen, noe blues var enig i. Sweetspot ble besatt etter tur. Kaffe ble servert fortløpende og dette var artig. Men artigere skulle det bli!

DSC_0015.jpg

DSC_0016.jpg

T

TT.

Gjest
    Så tok verten av støvdekselet og vinylherligheten åpenbarte seg i all sin prakt. Ett ord: HEFTIG! (Har ikke noe nærbilde av den, men ser at Evo har postet)

DSC_0012.jpg

Skive ble valgt og skal si at anlegget kom endra bedre til sin rett. Helt klart at BB har tunet anlegget med best mulig lyd som mål, noe han har lykkes veldig bra med etter min mening. Nå forsvant litt av den bassen som jeg i starten synes var litt for påtrengene og det var enda bedre balanse i lydbildet. Det jeg sitter igjen med som er den store genistreken BB har gjort, er at han har klart kunststykket å få så bra lyd uten noen som helst form for romkorreksjon eller kunstig demping. Meget bra!

Ikke alle fikk være med å lytte!

DSC_0014.jpg

T

TT.

Gjest
    Etter en stunds lytting begynte verten og bli litt rastløs og pendlet mellom kjøkkenet og stue. Det var jo straks klart for lunch eller heter det duggurs? :) Uansett ble vi straks servert en nydelig suppe med nogo attåt. Meget godt for sultne "globetrottere" ;). Tusen takk for maten!

Verten betakket seg fotografering, men jeg fikk iallefall tatt ett bilde.

DSC_0017.jpg

Skal jeg være pirkete ang lyden, så er eneste jeg kan bemerke at kanskje det ble litt tidsforskjell mellom sub og høyttaler og at det kanskje kunne vært en ide å flytte suben litt frem, men det er jo ikke sikkert at det får bifall fra hans viv.
    Jeg vil takke for meg og tusen takk for at du åpnet dørene for oss, det var veldig hyggelig!

Turen gikk deretter gjennom grisgrendte strøk før vi passerte både verdensmetropolen Brumunddal og Moelv, før vi kjørte over den vakre Mjøsbruen! :rolleyes: og videre til HCS

(fortsettelse i hans tråd ettervert)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.644
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for fyldig og fin rapport TT!:)

En kommentar:
    Dette med bass er et tilbakevendende diskusjonstema blant mine besøksvenner...:cool:
    Suben er en REL 528. En aktiv og en passiv 12" med 500 klasse D watt i baken. Delt på ca 80 Hz, med passe gain ut.

Noen synes det er for mye, noen sier det er skjevt, andre synes det er meget tight og presist. Andre vil ha en REL til i oppsettet, -altså to.
    Det er mange varianter, men jeg har ennå ikke hørt noen som vil ha mer;)
    Sjøl er jeg meget fornøyd, og den blir nok stående der den står sjøl om fruen aldeles ikke er ugrei.
    Ugreie kvinnfolk og Maggies er en umulig kombi uansett :)

Jeg synes det var meget trivelig å ha besøk av dere.
    Takk for all skryt og vennlige ord.
    Fint at du kom overens med nuffene TT.
    De slipper deg inn neste gang også,-helt sikkert!

Mvh

• Liker
    Reaksjoner: TT.
    T

TT.

Gjest
    Må jo nevne at Mickey har hengt i buksene på meg i dag og snust og snust. He he

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.644
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mickey bør jo få vøre med neste gang TT.
    Tipper han blir poppis i blåskogen!

Vinylmannen har rett vedr, svensker.
    Carlsson OA 50.3
    CIMG6101.jpg

Mange fikk høre disse på TTs "åpent hus" i høst. Nå havnet de altså her i Blåskogen.
    Jeg har knapt sett et penere par Carlsson, og jeg ba TT si fra hvis de skulle selges.
    Det kom fortere enn jeg hadde tenkt, men nå er det jo andre svensker som svinger seg i tesalongen til TT.
    Det var flott at du husket meg TT:)

De er tenkt til bruk i anlegget i underetasjen der "platearkivet" er.
    De er ikke koblet opp ennå, men kilde blir i hvert fall Technics SL10, og en CD spiller. Muligens en 80 talls Sony.
    Tenker 80 talls Vintage, og forsterkervalg er enten Mission Cyrus II eller NAD 3020.
    Alt er i huset fra før, og jeg tror dette kan bli et morsomt anlegg til en rimelig pris.

CIMG6102.jpg

T

TT.

Gjest
    Jeg mener Trondmeg benytter 3020 på sine Carlsson. Har ikke prøvd annet enn Technics og Densen på mine, der Technics dro det avsolutt lengste strået. Som jeg nevnte i min tråd, er du like heldig som jeg var med disse, så har du noen meget bra høyttalere til en billig penge. Fint hvis du gir lyd fra deg når du får koblet dem opp. Er like spent som deg om hvordan det låter etterhvert

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.076
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Mickey bør jo få vøre med neste gang TT.
    Tipper han blir poppis i blåskogen!

Vinylmannen har rett vedr, svensker.
    Carlsson OA 50.3
    Vis vedlegget 361092

Mange fikk høre disse på TTs "åpent hus" i høst. Nå havnet de altså her i Blåskogen.
    Jeg har knapt sett et penere par Carlsson, og jeg ba TT si fra hvis de skulle selges.
    Det kom fortere enn jeg hadde tenkt, men nå er det jo andre svensker som svinger seg i tesalongen til TT.
    Det var flott at du husket meg TT:)

De er tenkt til bruk i anlegget i underetasjen der "platearkivet" er.
    De er ikke koblet opp ennå, men kilde blir i hvert fall Technics SL10, og en CD spiller. Muligens en 80 talls Sony.
    Tenker 80 talls Vintage, og forsterkervalg er enten Mission Cyrus II eller NAD 3020.
    Alt er i huset fra før, og jeg tror dette kan bli et morsomt anlegg til en rimelig pris.

Vis vedlegget 361093

Cyrus 2 tror jeg kan bli knallbra på disse!
    Den spiller iallefall i en annen liga enn NAD'en :)

M

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.644
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    NAD 3020 og Carlsson er en godt kjent og ofte anbefalt kombi.
    Den litt varme NADen passer diskantene på Carlsson.
    Som sagt har jeg begge, samt en Harman Kardon HK430.
    Har også en Consonance Forbidden City, Tristian, men da blir det ikke noe Vintage anlegg lengre.
    noe som er et poeng å få til.

HK430 er ganske flott.
    Dobbel solid strømforsyning. Ikke sammenlignbart med det som bærer Harman Kardon i dag.
    Før i tida stod det i reklamen i danske magasinet HIGH FIDELITY:
    Har man Kardon, har man det godt!

Sist redigert:
    V

vinyl-mannen

Gjest
    Ikke så vanskelig å tippe at det var Carlsson, har selv ett par OA-52 stående.
    Kjøpt på Akers Mic etter å ha dimmet fra Libanon, pengene brant i lomma.;)
    Dette var på 80-tallet, har anlegget fortsatt, Forsterker er en Tandberg 3080,
    låt ikke ille det.

T

TT.

Gjest
    Ikke så vanskelig å tippe at det var Carlsson, har selv ett par OA-52 stående.
    Kjøpt på Akers Mic etter å ha dimmet fra Libanon, pengene brant i lomma.;)
    Dette var på 80-tallet, har anlegget fortsatt, Forsterker er en Tandberg 3080,
    låt ikke ille det.
    duverden. Får håpe at ikke oppheng har tørket ut på bassene. Bluesbreaker sine har nye elementer og oppgraderte delefiltre utført i 2014 og har derfor betegnelsen 50.3. Disse er ikke i salg og er kun tilgjengelig som oppgradering enten ved innsending eller ved DIY.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.644
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Litt mer fra "arkivet".
    CIMG6114.jpg

Consonance Forbidden City, forsterker: Tristian og CD spiller: Orfeo.
    Monitor Audio Radius R90 i hylla. (muligens til salgs nå!)
    En liten kvalitetshøyttaler som spiller overraskende stort hvis den får litt "saft".
    Technics SL 10 platespiller på toppen.

CIMG6109.jpg

Creed

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2009
    Antall liker
    151
    Herlig platespiller og høyttalere. Har aldri fått testet sistnevnte selvom jeg har meget lyst efter å ha lest artiklene om dem i danske High Fidelity.

Har en eldre bror som har Technics SL15 - den fikk jeg brukt mye:cool:mens eieren var på sjøen.

Hva slags pickup bruker du på din?

Creed

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.347
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    HK430 er ganske flott.
    Dobbel solid strømforsyning. Ikke sammenlignbart med det som bærer Harman Kardon i dag.
    Før i tida stod det i reklamen i danske magasinet HIGH FIDELITY:
    Har man Kardon, har man det godt!
    Synd og skam at disse snart mister en del av sin bruksverdi, mye takket være Tin-Tin & co:mad:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.644
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Herlig platespiller og høyttalere. Har aldri fått testet sistnevnte selvom jeg har meget lyst efter å ha lest artiklene om dem i danske High Fidelity.

Har en eldre bror som har Technics SL15 - den fikk jeg brukt mye:cool:mens eieren var på sjøen.

Hva slags pickup bruker du på din?

Creed
    Takk.
    Hyggelig du ser innom her Creed :)

Pick up på SL10 er en Ortofon TM30.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.282
    Sted
    Oslo
    Tenkte på denne. Som vil gi et løft i lyden:

Påkledd pickup 001.jpg

og denne:

Lyra Etna 001.jpg

Alt henger sammen. Ikke verdens beste arm, men får duge inntil videre.

mvh

Vedlegg

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.644
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Pick up SL10 og et par andre ting:

TT var ute lenge før meg med forklaring om T4 osv. osv.
    Takk for det TT.

Om det så var mulig å få på en Lyra p.u. i slike prisklasser hadde det vært idioti, galskap eller begge deler.
    Technics SL10 er en bra spiller, men ikke i nærheten av High End i dag.

Anlegget i "arkivet" er et "moroanlegg" ikke et pengesluk med high-end ambisjoner.
    Det skal gjenspeile et brukbart 80 talls anlegg.

AUDIOPHILIA NERVOSA-SAME AS-IT-EVER-WAS-

Interessant lesning:
    Audiophilia Nervosa: Same As It Ever Was

T

TT.

Gjest
    Nja, bb, jeg må nok arrestere deg her! SL-10 ble kåret til årets high end spiller i 1980 (var det vel) og med riktig PU, så kommer du milevis lenger enn den PU som du har på din SL-10. En original P310mc, P310mkIImc eller en P205mkIVmm, så vil du nok forandre mening. Det finnes visstnok en enda bedre pu P100mkIV, men den har jeg aldri hørt. De tre andre har jeg i mitt eie, TECHNICS alle sammen og de spiller forrykende på hver sin måte!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn