Pick-upen over # 2762 er en Ortofon Winfield
Jeg har ikke tenkt å kommentere hverken Skogrand, Tchang eller så mye annet, men tenkte kanskje noen her på sentralen synes det er litt artig å se bilder av en del flotte og tildels uvanlige komponenter i norsk sammenheng.
Det er riktig at dette er den største Magnepan-modellen. 20.7.
De er helt nye. Nydelig finish i Eik med Off White tekstil. (Virker mer lysgrå lampelys)
Et fornuftig og smakfullt valg som bidrar til at disse store panelene ikke dominerer interiøret totalt.
Jeg fikk lov å komme, -å se og høre på herligheten til tross for at oppsettet er tidlig i prosessen.
Dette setter jeg stor pris på ettersom det ikke er noen hemmelighet at jeg digger Maggies og har gjort det i mange år gjennom flere egne par.
For meg er den enorme scenen og størrelsen på lydbildet, og også gjennomsiktighet, livaktighet og vokalgjengivelse som Maggie så suverent kan gjengi grunnen til at jeg liker høyttalere fra Magnepan bedre enn det meste annet.
Nevnte parameter er viktig for meg i en illusjon i fht at det er virkeligheten man lytter til.
Jeg for min del, kan helt glatt fire på krav mht aspekter som gjøres bedre fra andre høyttalerprodusenter og prinsipper.
Her er vi oppe på toppmodellen, og det er klart at det er forventninger utover det å gjengi størrelse.
Eieren gir uttrykk for at det er en del som skal gjøres før potensialet er forløst.
Det er ikke helt "plug & play" hvis man vil ha ut alt det er godt for.
Utfra hva han sier sjøl er han ikke i mål på en stund hverken med hensyn til plassering og ikke minst innspillingstid som visstnok er ekstra laaaang på denne modellen med stort membranareal.
Jeg har i minne "HC`s tese om
rasehøyttalere"
Dette er nettopp slike. -Lydgjengivere som det er nødvendig å jobbe med, og som ikke minst fortjener det.
Verten sier han har utfordringer med rommet,(Hørt før!
)
noe som nok i ganske stor grad er tilfelle utfra lytteinntrykk med andre høyttalere og diverse high.end subwoofere ved tidligere besøk.
Bekker`n har mange års fartstid, og har vært eier av flere meget kompetente høyttalere også tidligere.
Dette er en line-source høyttaler, noe som medfører at en relativt beskjeden del av lyden bidrar til refleksjoner i gulv og tak, noe som i dette tilfelle er meget ønskelig. Mellomtone og diskantbånd produserer det meste av energien "on axis" slik at siderefleksjoner er et mindre problem enn ved konvensjonelle høyttalere.
Dette er nok en viktig grunn til at disse er innkjøpt.
Plassering er kritisk, -særlig i fht bakvegg. Fysisk størrelse begrenser også valg av plassering.
Forsterkervalg er vanskelig, (men hos Bekkern var det ressurser til rådighet skal dere få se...)
Når det er sagt, så må jeg også si at det låter bra.
De digre panelene bare forsvinner. Det er fullfrekvent. Det spiller så stort og uanstrengt at det er bare å flire.