Folk er jo så flinke til å oppsummere og reflektere over hifi-året med å skrive om nye anskaffelser, opplevelser og vennskap.
Jeg skal ikke skrive om alt jeg har opplevd dette året , men kan kort nevne noen "Highlights" innenfor vårt felles interesseområde.
Nyanskaffelser er det "som vanlig" lite av.
Anlegget har "satt seg", og jeg er egentlig veldig fornøyd med lyden jeg har.
Skulle det komme seilende forbi en maken subwoofer til den jeg allerede har, er det mulig jeg græbber tak i den. Man får i tilfelle slikt skulle skje, satse på tilgivelse fra kjerringa, da tillatelse antagelig er utafor forhandlingsbordet.
Jeg har jo ganske mye hifi-greier på stua fra før. Når det står plassert der, blir det i hvert fall brukt. Så får det heller våge seg at akustikken ikke er perfekt, men bare god nok.
Noe nytt er det kommet, sjøl om det er meget beskjedent. 6 stk IsoAcoustic Indigo ble satt under underlaget til TWA'n. Jeg er usikker på om det er bedre enn Audio Technica som var der tidligere, men de er hvertfall nye og fine.
Av opplevelser i året som gikk så har det vært noen hyggelige turer med kompiser til diverse butikker, eventer og messer rundt omkring.
Warszawabilletten ble avbestilt til fordel for Gøteborg, som bare er hvert annet år.
Det var både artig, hyggelig, og gode lydopplevelser.
Mye trivelige folk, med både gamle og nye bekjentskaper.
Av årets største lydopplevelser vil jeg nevne to. Det ene må være besøket vi gjorde i Martens lokaler i Gøteborg med de største toppmodell-høytalerne. Det låt fabelaktig bra!
Besøket er omtalt tidligere i tråden med bilder og greier.
Den andre opplevelsen som gjorde inntrykk, var et besøk hos Syncrolux.
@srtorp og jeg var så heldige å få invitasjon her i høst.
Han har satt opp et 7.1 anlegg med full kino, ved bruk av store Magnepan-paneler uten delefilter. Både front og bakvegg med 12 stk (?) 10" Beyma-basser på hver vegg.
( Bass-systemet har et navn som jeg ikke husker, men elementene spiller med, eller på en måte utligner hverandre, ettersom jeg forstår)
Alt drevet av noen tusen watt, sjølmekka Hypexforsterkere. Anlegget står plassert i et MEGET profesjonellt oppbygd rom fullt behandlet mht akustikk. "Sentralen" er en Marantz AV-reciever og PC. DSP holder styr på sakene. Mye tekniske greier jeg ikke forstår meg på, -og ta det jeg skriver med en klype salt, da det kan være feil i beskrivelsen av utstyr og virkemåte.
Men fy flate for en lyd...
Det ble spilt mye kjent musikk, og vi fikk også se ca en halv time av den nye Dune-filmen.
Med surround gir sweet-spot en helt ny mening.
Det spilte luftig og tonalt hva jeg vil kalle naturlig, uten at det skar seg ut i i noe frekvensområde. Systemet spiller med autoritet, overskudd og renhet. Et volum og trøkk jeg ikke trodde var mulig ved bruk av Magnepan.
Bassen var et kapittel for seg sjøl, - helt utrolig! Så fast og fysisk mektig. Jeg har hørt imponerende bass i andre store anlegg, men aldri noe så tight og rent.
Ingen bilder fra det dunkle rommet, men det var en skjellsettende lydopplevelse. Believe me.
Stor takk til Syncrolux som har valgt å hoppe av HFS.
Fremdeles er det musikken og ikke lyden som er det aller viktigste her i Blåskogen, men det er jo best og artigst om det låter bra også.
Noen konserter har det også blitt.
Topp 3 livemusikk for meg har vært; Nick Lowe, Robert Plant & Alison Krauss, og Tedeschi Trucks Band.
Mange nye plater er kjøpt i år også.
Før skrev jeg liste ved årets slutt, men gidder ikke det i år kjenner jeg.
Mulig det kommer noen drypp etterhvert.
Ett av årets beste album etter min oppfatning er BIG TIME, med Angel Olsen.
Jeg har etterhvert fått mange venner v hjelp av hifi og musikk som hobby og som bruker av HFS. Mange er beholdt gjennom flere år. Noen nye kommer også til. Det setter jeg meget stor pris på.
Ingen nevnt, ingen glemt.
Skål for dere!
Newfoundlandshund er jo blitt en slags signatur som skiller BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK-tråden fra noen av de andre flotte trådene her. Folk bruker tid og engasjement for å dele det de er opptatt av, og synes verden skal få et lite innblikk i.
Godt nytt år, ælle i hopa!
Jeg runder av HFS-året med (nok) et bilde av min beste Maja.