BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    12.679
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Alltid interessant å lese @iGran sine besøksrapporter!
    Vi hadde jo en hyggelig seanse med besøk i mitt klaustrofobiske lille kott nylig også. Hundehviskeren @iGran bonder tydeligvis like godt med 70kg som 10kg hos meg :) )
    Han var da også vagt inne på om Marten Parker Duo ville vært på pågående i toppen (hvis jeg husker formuleringene rett) hvis de var vinklet så direkte mot lytteposisjon som hjemme hos iGran selv. Det får meg til å lure på om det kanskje mest er snakk om vane. Med Dynaudios tradisjonelt ganske snille diskant og ganske lang avstand mellom høyttaler og lytteposisjon, er nok tilvenning og preferanse preget av at resultat i sum kan være en litt avdempet topp?

Styremøte på Hamar i morgen igjen, men dessverre kveldsopplegg. Eller så hadde jeg sendt en smiskete egeninvitasjon for å høre anlegg og møte Maja :)

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.558
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vi hadde jo en hyggelig seanse med besøk i mitt klaustrofobiske lille kott nylig også. Hundehviskeren @iGran bonder tydeligvis like godt med 70kg som 10kg hos meg :) )
    Han var da også vagt inne på om Marten Parker Duo ville vært på pågående i toppen (hvis jeg husker formuleringene rett) hvis de var vinklet så direkte mot lytteposisjon som hjemme hos iGran selv. Det får meg til å lure på om det kanskje mest er snakk om vane. Med Dynaudios tradisjonelt ganske snille diskant og ganske lang avstand mellom høyttaler og lytteposisjon, er nok tilvenning og preferanse preget av at resultat i sum kan være en litt avdempet topp?

Styremøte på Hamar i morgen igjen, men dessverre kveldsopplegg. Eller så hadde jeg sendt en smiskete egeninvitasjon for å høre anlegg og møte Maja :)
    Det er flere veier til Rom, når det gjelder hva slags type anlegg man liker, og for midt vedkommende ikke får lytte tretthet av og trives med. Må nok si meg enig med @iGran , om at på Marten Parker Duo, var det noen låter hvor den ble for spiss for mitt vedkommende. Men det viktigste er vell at @vim trives med oppsette sitt!? :)

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    12.679
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Det er flere veier til Rom, når det gjelder hva slags type anlegg man liker, og for midt vedkommende ikke får lytte tretthet av og trives med. Må nok si meg enig med @iGran , om at på Marten Parker Duo, var det noen låter hvor den ble for spiss for mitt vedkommende. Men det viktigste er vell at @vim trives med oppsette sitt!? :)
    Viktigst for meg i hvert fall 😊
    Sikker på at det ikke var dacen du hørte 🤣

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.267
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

Jeg mener da vitterlig jeg har sagt tidligere at du gjerne må komme innom når du er på traktene, så smisk er slettes ikke nødvendig. 🙂
    Du er velkommen, men gi meg varsel ei stund på forhånd, for det er alltid slik at det må ryddes tid. Dessuten vil nok Darling helst slippe å være hjemme når seansen finner sted. Men Maja er på plass og passer porten. 😊

Ellers, så er det tydelig at hva vi oppfatter som lyst og/eller mørkt er veldig avhengig av referansen som oftest er det vi sjøl har hjemme. Ikke noe feil med det.

Jeg har hørt Marten Parker noen ganger på Mala, og liker særlig stativhøyttaleren som du har. Jeg synes den låter livlig og friskt, men ikke over kanten for meg.
    Opplevde at jeg fort engasjerte meg i musikken. Det er jo bra. 🙂

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.267
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis noen har lyst til å prøve omtalte scherzo fra Mahlers "Resurrection", m Bernstein, så er det denne :
    Her hos meg er alt nydelig og i skjønneste orden i 4 minutter. Så tar det mer tak på noen partier.
    Det finnes utfordringer, men helt krise er det ikke.
    Ved 08.14 skjer det store ting. Da låter det ikke bra her.
    Spiller aldri slikt som dette jeg ellers, men spennende å høre /prøve.

Noe helt annet, men dette går bedre.
    To innspillinger som er litt på "steroider". 😉

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.232
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Den siste skiva der har jeg!
    Masse dynamikk uten begrensninger.
    Voldsom og tøff på en gang, men ikke noe for små kasse høyttalere med lite membranareal.. Jeg sprengte en ProAc Tabletter Reference på ei Marcus Miller låt en gang, det lille 4,5 tommers elementet jobbet iherdig før det plutselig sa "plopp".. 🤔

Bedre med større elementer som gjør mindre utsving.

M

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.482
    Torget vurderinger
    0
    Hvis noen har lyst til å prøve omtalte scherzo fra Mahlers "Resurrection", m Bernstein, så er det denne :
    Her hos meg er alt nydelig og i skjønneste orden i 4 minutter. Så tar det mer tak på noen partier.
    Takk for tips......og lyser så fint og RØDT i alle lampene (y)
    Dynamikken er på topp og slik ser det ut fra 7:00 til 9:00.....

Mahlers_Resurrection.jpg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.855
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Spiller aldri slikt som dette jeg ellers, men spennende å høre /prøve.
    Takker for info….. da er det vel bare å hoppe i det da…..ildtest som «slakter» oppsettet høres det ut som🥹😅
    Men blir nok itte før i mårrå trur je, ønsker itte å rasere nattesøvnen😎🤣

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.855
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    På torsdag ettermiddag svinge Sundkøien oppom med tyskerkjelken sin…..turen gikk oppover mot Blåskogen😉
    Vel fremme så ble vi møtt i døra av en blid blues og vel inne måtte vi først en deilig aroma av spennende matlukt og vel oppe i stue kom Maja, hun kjenner meg godt nå❤🐾

Deilig middag med med nudler og masse grønnsaker/krydder og kylling. Ølet var 1664 alkoholfri, alt bare nydelig🤗

Så ble det stua og lyd, et anlegg jeg kjenner godt så Sundkøien fikk forkjørsrett til sweetspot👍🏼 Først ble det streaming av alt mulig🤣🎶

IMG_9310.jpeg

Etter hvert ble det min tur og hva registrerte jeg🥹 Jo sweetspot var ikke der jeg har sittet 20++ ganger før….men nærmest 75cm nærmere de store Magnepanene!!
    Gikk to låter og fant ut at….yess… nå snakker vi gode blues!!! Her fikk jeg lov å være med på scenen, være inne i musikken og detaljer og nyanser og toner bare gjorde meg nærmest litt beruset tross alkoholfri øl🤗🎶
    Jeg kjøpte nye sweetspot plass tvert👍🏼

I tillegg hørte jeg en T3 som hadde fått adskillige flere timer spilletid og det kunne jeg godt like😊
    Noe rundere i kantene, som jeg hørte litt spor av tidligere, litt mer «flyt» nå, så jeg synes komboen nå spiller utrolig flott sammen nå, T3 med Octave 80SE sin «rørmagi» og Magnepan.
    Sitter å tenker litt at med transistorer amp, som f.eks. min, kunne det fort ha blitt litt mye på oppover😉….men her balanserer det fint opp mot kanten😊

Så ble det jo selvfølgelig vinyl, blues sitt trumf kort😎, og jo da det topper ennå….. MEN da må det var særs god kvalitet på vinylen!
    Jeg er langt fra der at jeg kjøper alt bare pga vinyl som kilde😅🤣

Men Maja tok livet med knusende ro da🐾❤

IMG_9312.jpeg

Vi hadde med medbrakt kvalitetskaker fra Evens Bakeri som fikk avslutte et herlig og hyggelig besøk hos blues og Maja.

IMG_9313.jpeg

Så nå er det itte så mye du kan bedre på blues, bortsett fra et par småting da😎…. Men det tar vi en annen gang😉
    Undertegnede og Sundkoien takker for oss og en svært hyggelig musikk og mat opplevelse😍🎶

gismo

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.267
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gleden er på min side Gismo.
    Vi har hatt mange hyggelige stunder sammen, og denne blir inkludert.
    Veldig koselig at Morten var med også.
    Det er nok flere år sida han sist var i Blåskogen.
    Bra du likte maten. 🥰 Full score for medbragt Evensens Napoeleon. 👍 All musikk låter meget bedre med noe godt til kaffen..
    Takk for hyggelig tilbakemelding på anlegget også. Som du pleier å si, så låter det ikke dårligere. 😊
    Vi treffes på messa.

Sist redigert:

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.232
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    På torsdag var det tid for vårmøte i Innlandsmafiaen!
    Don Gismo og Consiglieri Sundkoien satte kursen mot Mafioso BB I Blåskogen.
    Vel framme i Casa BB ble vi møtt med hjertevarme og god matlukt 😍
    Blues er en meget habil kokk, og denne gangen ble vi servert en asiatisk wokrett med sødme og gode smaker av grønnsaker, marinert kylling, hvitløk, chili og ingefær 👌
    Etter mat og god prat benket vi oss foran det flotte anlegget og de store Maggiene.
    Jeg kjenner anlegget godt, men hadde ikke hørt Lumin T3 her.
    Nå var det tydelig at streamingen hadde fått et betydelig løft! Det var større scene, mer klangfarger og oppløsning, og tydelig mer dynamikk. På mange låter spilte dette nå virkelig fint! Hvis jeg skal være litt pirkete kunne det på noen sanger være litt hardhet eller "flathet" i mellomtonen. Dette var bare antydninger, og ikke noe som preget lyden.
    En annen faktor var at B hadde flyttet lytte stolen en del frem, slik at det nå var større avstand mellom høyttalerne enn i akse til lytteposisjon. Jeg følte at scenen ble enda større, romfølelsen og "tilstedeværelsen" bedre. Tøft!

PXL_20250320_195133630.jpg

Gismo I framskutt lytteposisjon

Det har jo vært vinyl som har vært hovedkilden her oppe, og slik er det heldigvis fortsatt! Det er slik at Raven og Cadenza Black setter en enda større romfølelse, litt mykere kanter, men fortsatt dynamisk og levende. En at de bedre vinylrigger jeg kjenner. Tord Gustavsen og Simon Tander skapte enda større magi på vinyl her enn det min cdspiller klarer hjemme. Imponerende.
    Det generelle lydbildet er stort, dynamisk og med fylde nedover. Panelene nyter godt av sub'en.

PXL_20250320_182454647.jpg

Denne subb-vofferen låt høyt, men relativt urytmisk..

En av de tingene jeg setter pris på her oppe er den gode praten. Det er ikke måte på hva tre satte karer rekker innom. Selvsagt akkompagnert av Evensens Napoleonskake👍

PXL_20250320_182518586.jpg

Tusen hjertelig takk for denne gang, jeg kommer garantert igjen!

M

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.267
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mange takk for alle hyggelige ord @sundkoien! Nesten ikke måte på. 😊
    Bra at vi nå fikk realisert et lite treff.
    Vi har snakket om det ei stund, og det er heller ikke så lenge sida jeg var hos deg.
    Du har fått skikk på "apekattene" (DeVore) og du hadde mye artig vintage hifi som vi fikk høre.
    Humrer litt når jeg leser om den "Urytmiske subvoffern". Gode Maja. Hun er så vant med at det spilles relativt høyt, og sover like godt om det spilles Tool eller Tander. 😊
    Takk for trivelig besøk!
    IMG_20250321_235216.jpg

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    75.781
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Rene valfarten til Blåskogen for tiden. Kan grunnen være den hyggelige verten, Maja, haifaien, maten, eller handler det rett og slett om en seksuell dragning og håp om å møte banjospilleren (fra The Deliverance). Mange ubesvarte spørsmål der altså 😆

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.267
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Rene valfarten til Blåskogen for tiden. Kan grunnen være den hyggelige verten, Maja, haifaien, maten, eller handler det rett og slett om en seksuell dragning og håp om å møte banjospilleren (fra The Deliverance). Mange ubesvarte spørsmål der altså 😆
    Du har vært her noen ganger sjøl, så du bør kjenne til forholdene. Picnic avholdes kun sommerstid!😎

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.267
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Drøsser jo inn folk fra alle kanter her, men når Langesund kaller, låses døra....;) Håper det kommer av at Langesund er mer impulsiv.:)
    Ja, T. Det har vært for lite med en dag varsel.
    Nå har fruen vært ute av huset hele uka, og det er grunnen til rushet.
    Du er meget velkommen, men jeg må få planlegge litt. Du får trøste deg med at du ikke er den eneste som står i "kø" 🙈😉

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.196
    Sitter å tenker litt at med transistorer amp, som f.eks. min, kunne det fort ha blitt litt mye på oppover😉….men her balanserer det fint opp mot kanten😊

Så ble det jo selvfølgelig vinyl, blues sitt trumf kort😎, og jo da det topper ennå….. MEN da må det var særs god kvalitet på vinylen!
    Jeg er langt fra der at jeg kjøper alt bare pga vinyl som kilde😅🤣

gismo
    Jeg tror nok BB vet hva som kan løfte lydgjengivelsen fra sine kjære magnestat dipoler, men det KOSTER.
    Eksempelvis vil utvilsomt ett sett Octave MRE monoblokker av samme kvalitete som den integrerte 80 SE løfte lydgjengivelsen, derom hersker ingen tvil.
    Selv gikk jeg fra ett stykk DP A1s EBW til 2 stk brokoblet, hvilket gav mer av alt og da ikke minst luft, tonal utklinging av instrumentenes toner, ro, forbedret mikrodynamikk og dynamikk generelt. Selv uten subwoofer ble det mer smekk nedover.

Bedre pick-up av eksoisk tilsnitt eller en Ortofon Verismo, samt bedre RIAA (Gold Note PH1000) vil kunne løfte ytelsen ved avspilling av vinyl.
    Men investering i disse godsakene koster mange frognertiere, og potensielt en god del forsakelser på andre områder i tilværelsens uutholdelige letthet.

Uansett er det særs trivelig og lese om innlandsmafians møter, og interessant å se at lytteposisjon er flyttet frem såpass mye :D:unsure:
    De herrer av Cosa Nostra del a Hedmark ønskes en fin høymesse i Asker.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.267
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ser flere har skrevet fine rapporter fra Oslo HiFi Show, så det blir ingen lang avhandling herfra. Det er helt sikkert ting som burde ha verdt nevnt som gode lydformidlere, men med kun endagspass og mange fulle rom er det ikke lett å få med alt.

Takk til @srtorp og @Trondmeg for trivelig reisefølge.
    Takk for hyggelige møter med alle gode venner og kjentfolk, og også noen medforumister som jeg møtte ansikt til ansikt første gang.
    Det sosiale med dette er en vesentlig og viktig del. Så mange bra folk! 👍🙂

Et lite utvalg.
    Dynaudio aktive Confidence 20a og passive Contur 20 drevet med McIntosh låt begge ryddig og ordentlig, men satt liksom å ventet på noe "mer".
    Var heller ikke begeistret for musikken som ble spilt under min tid i Sweet Spot, og da blir det litt vanskelig (og urettferdig?) Likevel var det liten tvil om at dette er potente stativhøyttalere!
    IMG_20250322_105404.jpg

Svenske Regal spilte på en høyttaler med åpen baffel-løsning. Pure Audio ProJect.
    Her synes jeg lyden var dynamisk, og slapp lett fra høyttalerne. Dog var rommet for lite til å få et fullverdig inntrykk.
    Interessant at de kun var å få kjøpt som Kit.
    Komplett med alle deler, men man må sette dem sammen sjøl. Flere modeller m ulike løsninger.
    IMG_20250322_115815.jpg

IMG_20250323_174410.jpg

Nytt for meg at Denafrips nå har norsk forhandler. Tidligere har dette kun vært tilgjengelig på netthandel fra Hong Kong.
    Særlig DACene har vært omtalt som killers i et marked hvor prisene stiger og stiger. Så får vi se hvor konkurransedyktig produktene er med et ledd mer i kjeden. Uansett spennende saker.

1)Alt iett til under 30:
    IMG_20250323_174020.jpg

Technics aktive med streamer.

2)Alt i ett til under 30:
    IMG_20250322_155231.jpg

Wiim streamer /amp (ny) og KEF

Begge system låt bra, pris tatt i betraktning, men likte det siste best.
    Det er ikke uvanlig å betale 30 tusen for en pick up eller kabel, men her får man et greit anlegg for folk flest for samme sum. Godt at man ikke er nødt til å være rik for å nyte musikk i stereo.

Noe jeg aldri sett før.
    IMG_20250323_180231.jpg

Kjenner jo Helius som produsent av tonearmer, men her altså komplett platespiller. Pen eller ikke? I hvert fall noe som skiller seg ut i mengden.

Umiskjennelig Quad.
    IMG_20250323_180552.jpg

Ny pre, i typisk Quad-retrostil.
    Monoblokker som ser ut som de gamle fra 60 tallet er også tilgjengelig. Kult.
    Bør vel passere hos en del folk som er opptatt av design/interiør?
    IMG_20250322_161300.jpg

Dessverre sletta jeg ved et mistak bildet av Kerr og Gryphon. 🙈 Det låt sprettent og engasjerende synes jeg.
    Har heller ikke bilde av oppsett med Aavik /Børresen. Også denne gangen var det ingenting som tydet på at de gjorde bort seg. Noe av det bedre.

IMG_20250322_172105.jpg

Likte godt lyden fra PMC denne gangen også. Kjappe, tighte og engasjerende. Får liv i stua tror jeg. 😊 Med Ask fra Bladelius.

Jeg liker jo platespillere. 🙂 Analog Lab:
    IMG_20250322_163057.jpg

Skal vi kalle dem skjønnheten og udyret?
    Eller kanskje bare dyret. 😉

Sa jo at jeg ikke skulle skrive avhandling, så nå blir det bråstopp.

For meg var dette messas beste lyd:
    IMG_20250322_131558.jpg

Focal Utopia Diva
    Aktive høyttalere med innebygd alt av elektronikk fra Naim. AB forsterker, streamer, dac, romkorreksjon og analog inngang som man f.eks kan hekte på en riaa og platespiller.
    Store høyttalere, men går fint å plassere i ei romslig stue.
    Dette låt fullfrekvent, tight, luftig, m stor holografi og i det hele tatt meget tiltalende.
    Kanskje eneste gangen på messa jeg opplevde høyttalerne forsvant ut av illusjonen foran meg.
    Desidert det beste aktive systemet jeg har hørt. Her får Kii konkurranse.
    IMG_20250322_131531.jpg

Vi fikk dessverre ikke høre systemet spille rock eller noe litt mer upolert og rufsete musikkeksempler. Vi ble invitert til kontoret for å høre oppsettet på slik musikk. De kunne visst håndtere denslags også. Fristende å ta han på ordet. 😎

Amputert og med harelabb dette, men forhåpentligvis noe av interesse.
    Dett var dett.

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.488
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Flott rapport. Veldig enig i vurderingen av Focal. Det låt virkelig bra. Svært god klang og transparens. Aldri hørt aktiv på dette nivået, Mener det ble sagt at det var tre DAC’er og tre A/B amper i hver høyttaler. Litt skummelt med all elektronikken inne i høyttalerne, men om dette er driftssikkert er det virkelig et Play and forget konsept.

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.558
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kjempe fin rapport @bluesbreaker, samt hyggelig å treffes igjen!

Jeg likte også Pure Audio Prodject sine åpne høytalere, samt Focal Utopia Diva.

Utifra nettsiden dems, ser det ut som man har flere måter å sette høytaleren sammen på.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.267
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha travet rundt innendørs, (kun avbrutt av pølse&ølpause), på Scandic Asker fra klokka 10 til 18 i går med strålende solskinn utafor veggene, var det herlig å være ute hele søndagen.
    Noen venner av meg har 4 Newfoundlandshundvalper. Maja og jeg fikk være med på deres første tur utenfor hjemmet. 10 uker gamle. Ikke så langt de skal gå når de er så små, men de skal jo sosialiseres hundene også. 🙂
    IMG_20250323_232149.jpg

Ikke lett å få alle 4 til å gå i samme retning når de aldri har hatt sele og bånd, men med Maja foran fulgte de etter. 🐾
    IMG_20250323_145939.jpg

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.267
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fått skrapet sammen ei spilleliste fra messa på lørdag. Ikke alt er med.
    F eks Dire Straits, Pink Floyd, Dominique Fils-aimé, Anette Askvik, Billy Rafoul, Francine Thirteen og sånt som er veldig kjent som messemusikk er utelatt. Litt tilfeldig utvalg.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.267
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Må si at de fleste utstillerne er blitt mye bedre mht musikkvalg. Som dere ser er det STOR variasjon, og ingen kan si at det spilles bare "pling plong" og hifi-svisker.
    Noe av det også sjølsagt, men det synes jeg hører med. 😉😊

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.267
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ingen nedtur å fyre opp anlegget etter helga. Tvert imot. 😊
    IMG_20250325_121102.jpg

Etter all hifi-musikken blir det litt befriende å kjøre ei økt med Alex Harvey SAHB tror jeg . 😊
    IMG_20250325_124836.jpg

Det er ikke all musikk som er nødvendig å dissikere og analysere.
    Jeg synes det er like artig å høre dette som da jeg var 20.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn