BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.525
    Sted
    BlÄskogen
    Torget vurderinger
    1
    I Valentino's trÄd leser jeg med forferdelse at Stig Erik Tangen er dÞd. Det kom brÄtt pÄ meg. Det er ikke mer enn vel en mÄned sida jeg var hos han siste gang. Han bodde bare noen kilometer unna meg.

Stig Erik var en usedvanlig dyktig og kunnskapsrik mann med originale ideer rundt lydproduksjon og teknikk.
    Han konstruerte uvanlige og vellydende hÞyttalere og systemer pÄ profesjonellt vis.
    Jeg har skrevet noe om det fantastiske lydanlegget han hadde bygd opp hjemme, litt bak i trĂ„den her. Å hĂžre dette oppsettet var en skjellsettende opplevelse.

Jeg kjente ham ikke veldig godt, men hadde noe kontakt, mye fordi han var interessert i Magnepan hĂžyttalere. Jeg fĂžler at vi hadde en relasjon. Stig Erik var en hyggelig kar. Dette er trist.
    Jeg er meget takknemlig for at han delte bÄde sosialt og av musikk og lydkunnskap med meg.
    Fred over Stig Eriks minne.
    đŸ„€
    bluesbreaker

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.525
    Sted
    BlÄskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20250401_155827.jpg

Enda ei uke er straks omme.
    Det har heldigvis tÊret kraftig pÄ snÞen her vi bor.
    Kan ikke huske det har vÊrt sÄ tidlig her pÄ 30 Är.
    Men litt pÄskesnÞ kommer vi nok til Ä ha.
    IMG_20250401_155753.jpg

I senere tid har jeg brukt litt tid pÄ Ä hÞre mer klassisk musikk. Sterkt inspirert av min venn @iGran.
    Jeg har en del vinyl innenfor kategorien, men skam Ă„ melde blir det lite spilt.
    Jeg var faktisk medlem i en plateklubb med kun klassiske utgivelser ei kort stund pÄ -80 tallet. "MÄnedens plate" kom automatisk hvis den ikke ble avbestilt, og det skjedde sÄpass mange ganger at det ble en god bunke... Alle disse er i tipp topp stand, og ambisjonen er Ä spille gjennom de fleste nÄ framover.
    PÄ akkurat dette omrÄdet har jeg minimal kulturell balast fra hjem, familie og venner. Hvis denne musikken skal vÊre interessant for meg, prÞver jeg Ä sette det inn i en sammenheng. Det kommer ikke av seg sjÞl.

Noe annet jeg har gjort opp gjennom tida, er Ä ha anskaffet musikk etter Ä ha hÞrt den pÄ film, tv, serier o.l.
    Ofte blir det brukt klassisk musikk som jeg blir nysgjerrig pÄ, og skaffer meg mer kunnskap om. Enkelte ganger har jeg kjÞpt musikken. F eks denne :
    IMG_20250404_152849.jpg

Mange har sikkert sett "The Shining", eller "Ondskapens Hotell", pÄ norsk. Stanley Kubrick 1980.
    Hvis du har sett denne, glemmer du ikke Jack Nicholson i aksjon med þksa. 🙈
    Musikken til Bartok er sterkt medvirkende til Ä sette stemningen i filmen. Det tok sÄpass tak at jeg fikk Alfei pÄ Rilla platebar til Ä skaffe LPn til meg.

Dette er omlag 40 Är sida, men jeg hadde ogsÄ nylig en "" klassisk musikk filmopplevelse ".
    Jeg sÄ "Tar" fra 2023 med en imponerende Cate Blanchet i hovedrollen som Julia Tar, dirigent for Berlinerfilharmonikerne.
    En meget god film hvor Blanchet gjĂžr en kompleks rolle. Hun fikk Oscar for beste kvinnelige hovedrolle.
    Dirigentens arbeid og forhold til musikk danner rammen og drivet i filmens handling framover i et psykologisk drama. Mange ulike temaer vedrĂžrende kjĂžnnsroller, rase, menneskelige relasjoner og indre liv. Klassisk musikk er viktig i filmen, bl a Mahler som gĂ„r som en farsott her pĂ„ HFS om dagen... 😉
    Det er en noksÄ krevende film Ä se, men den gjorde stort inntrykk.

Det er ikke bare lett dette med klassisk musikk nĂ„r en ikke fikk det inn med morsmjĂžlka. 😉
    FB_IMG_1743606719792.jpg

God helg, til dere som henger pĂ„ i trĂ„den. 🙂

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.525
    Sted
    BlÄskogen
    Torget vurderinger
    1
    SÄ har jeg lÊrt noe nytt i dag ogsÄ.
    I den fĂžr omtalte bunken av klassiske LP plater tar jeg fram Albinonis Adagio.
    Behagelig og "lett pÄ Þret" barokkmusikk.
    Kan sikkert betegnes som en sviske.
    IMG_20250405_131435.jpg

Et kjent stykke man f eks kan hÞre organisten spille i kirka i forkant av begravelser. Musikk som har fÄtt gjennomslag i populÊrkultur, og som t.o.m. har vÊrt brukt i reklame.
    Kan ogsÄ nevne filmene Rollerball, Dragonslayer, og Werner Herzogs spesielle film GÄten Kaspar Hauser. + mye annet.

Albinoni levde fra 1671-1751. Begynner Ä bli ei stund sida..., men, sÄ viser det seg at en kar ved navn Remo Giazotto skal ha skrevet stykket basert pÄ fragmenter av manuskripter av Albinoni, som ble funnet i ruinene etter de alliertes sÞnderbombing av Dresden.
    Stykket ble sÄledes framfÞrt fÞrste gang i 1952!
    Giazotto var ekspert pÄ barokkmusikk og hadde inngÄende kjennskap til Albinonis liv og musikk. Disse fÞr omtalte manuskriptfragmentene er ble aldri framlagt mens Giazotto levde, og heller ikke etter hans dÞd i 1998 har man funnet noe slikt i statsbiblioteket i Dresden. De fleste mener at det mest sannsynlige er at Giazotto skrev hele stykket sjÞl. AltsÄ er det IKKE Albinoni!

Her har man altsĂ„ trodd at man hĂžrte et kroneksempel pĂ„ 3-400 Ă„r gammel italiensk barokkmusikk. OgsĂ„ er ikke stykket sĂ„ veldig mye eldre enn meg sjĂžl. 😆
    Giozotto var nok litt av en luring, men det ble en historie ut av det, og musikken er ikke noe dĂ„rligere for det.😊

Ganske bra lyd ogsÄ pÄ denne CBC Masterworks LP'n.
    Har forresten to ulike innspillinger, men liker CBS m Malgoire bedre enn DG m Karajan.
    Vil tro det finnes hundrevis av versjoner Ă„ velge mellom. 🙂
    IMG_20250405_153513.jpg

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.819
    Sted
    HjortshĂžj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    SÄ har jeg lÊrt noe nytt i dag ogsÄ.
    I den fĂžr omtalte bunken av klassiske LP plater tar jeg fram Albinonis Adagio.
    Behagelig og "lett pÄ Þret" barokkmusikk.
    Kan sikkert betegnes som en sviske.
    Vis vedlegget 1111764

Et kjent stykke man f eks kan hÞre organisten spille i kirka i forkant av begravelser. Musikk som har fÄtt gjennomslag i populÊrkultur, og som man t.o.m. har vÊrt brukt i reklame.
    Kan ogsÄ nevne filmene Rollerball, Dragonslayer, og Werner Herzogs spesielle film GÄten Kaspar Hauser. + mye annet.

Albinoni levde fra 1671-1751. Begynner Ä bli ei stund sida..., men, sÄ viser det seg at en kar ved navn Remo Giazotto skal ha skrevet stykket basert pÄ fragmenter av manuskripter av Albinoni, som ble funnet i ruinene etter de alliertes sÞnderbombing av Dresden.
    Stykket ble sÄledes framfÞrt fÞrste gang i 1952!
    Giazotto var ekspert pÄ barokkmusikk og hadde inngÄende kjennskap til Albinonis liv og musikk. Disse fÞr omtalte manuskriptfragmentene er ble aldri framlagt mens Giazotto levde, og heller ikke etter hans dÞd i 1998 har man funnet noe slikt i statsbiblioteket i Dresden. De fleste mener at det mest sannsynlige er at Giazotto skrev hele stykket sjÞl. AltsÄ er det IKKE Albinoni!

Her har man altsĂ„ trodd at man hĂžrte et kroneksempel pĂ„ 3-400 Ă„r gammel italiensk barokkmusikk. OgsĂ„ er ikke stykket sĂ„ veldig mye eldre enn meg sjĂžl. 😆
    Giozotto var nok litt av en luring, men det ble en historie ut av det, og musikken er ikke noe dĂ„rligere for det.😊

Ganske bra lyd ogsÄ pÄ denne CBC Masterworks LP'n.
    Har forresten to ulike innspillinger, men liker CBS m Malgorie bedre enn DG m Karajan.
    Vil tro det finnes hundrevis av versjoner Ă„ velge mellom. 🙂
    Vis vedlegget 1111777

Siden du tar frem den, sÄ gjÞr jeg det samme...... Omenn bare et utdrag.
    Ikke skal du fĂžle deg alene pĂ„ en lĂžrdag 😁 😁

L1030266.JPG

• Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn