Hos THE SHY i Langesund.
Som flere har fÄtt med seg, sÄ er det noen av oss som har vÊrt sÄ heldige Ä fÄ oppleve store ting i lÞpet av helga.
Det har vĂŠrt snakk om dette ei stund.
Jeg fikk invitasjonen fra
@The Shy allerede i november, og har altsÄ gledet meg i hele vinter
Jeg satte fulle seil pÄ Acrossen og satte kurs sÞrover fra BlÄskogen fredag formiddag.
Ankom sÄ Langesund pÄ prikk samtidig med kaptein
@Karmana litt fĂžr kl 18. Han kom over fjellet vestfra, men hadde underveis gjort en omvei for Ă„ plukke opp sine siste anskaffelser. HĂžyre og venstre.
Verten tok godt i mot oss, og vi ble straks losjert pÄ rom med gode senger (hver vÄr)
Þverst oppe i residensen. Utsikten derfra var formidabel. I det klare fine vÊret var ytre Oslofjord et vakkert skue med glitrende hav sÄ langt man kunne se, nesten til Danmark.
Etter litt lun god smÄprat ble det ganske snart vist vei nederst i huset hvor det er bygd et dedikert lytterom etter alle kunstens regler.
Det fÞrste jeg legger merke til da jeg er innafor dÞrkarmen, er de helt spesielle akustisk forholdene. Rommet er sÄ kraftig dempet at det er nesten en litt merkelig fÞlelse.
Vanskelig Ä beskrive, men fravÊr av klang fra stemmene nÄr vi snakker, oppleves veldig spesielt og litt rart. Etterhvert forstÄr jeg godt hvorfor det er lagt sÄ mye demping i rommet, og jeg venner meg til det, sÄ fort musikken kommer pÄ.
Dette er et imponerende oppsett hvor mye er DIY. Mange, mange timer arbeid, men ogsÄ det Ä tilegne seg riktig kunnskap og lÊre Ä bruke den, er ikke gjort pÄ ei helg.
Jeg gÄr ikke inn pÄ detaljer, og nÄr det gjelder bestykning og konstruksjonsprinsipper mÄ jeg henvise til Shy og hans trÄd.
Nevner kort at "scenen" hvor DP ampene og Lynx DAC en stÄr er en eneste stor subwoofer med 8 stk 24" rettet oppad.
"Kumlokk"
Konstruksjonen er visstnok fundamentert i fjellet under huset(!)
Man forstÄr at dette er noe utenom det vanlige. Det er i tillegg egne forsterkere til bass systemet med NOK effekt .
Ikke noe eksotisk pÄ kabel og smÄtteri-sida.Det er solide ting som ogsÄ brukes i det profesjonelle lyd og studiomarkedet.
Avspilling av musikken blir gjort fra harddisk og JRiver program pÄ PC.
Verten begynner litt forsiktig med Miles Davis' nydelige versjon av Cyndi Laupers "Time after Time". Jeg tenkte at dette lÄter da trivelig. Ikke noe kanter og kanskje litt avslepet uten Ä miste detaljer. Likevel var det noe savn av nÊrvÊr og nerve.
T er en luring. Jeg tror nemlig at vi ble utsatt for et spor i MP3 format (?)
Ettersom det ble spilt litt av hvert fra harddisk, kom det klart og tydelig fram at anlegget kler av innspillingen fullstendig.
Det er Äpenbart slik at farging nÊrmest ikke eksisterer, og forvrengning er zero tema.
Ikke alt lÄter like bra, men man fÄr det som er pÄ opptaket, og den aktuelle masteringen.
Dette gjÞr sÄ stor forskjell, at jeg fikk kjenne litt pÄ frustrasjonen over at ikke beste versjon av ei lÄt var tilgjengelig.
Lou Reed 's "Transformer" kan lÄte ganske bra, men ikke i den versjonen som var pÄ denne disken, dessverre. Samme med Fleetwood Mac' s "Everything" som jeg vet eksisterer i mange ulike utgaver pÄ f eks Tidal.
Vi snakket litt om alternative avspillinggsmuligjeter. BÄde Karmana og jeg tenker at en lÞsning med Tidal /Qobuz streaming-abonnement og bruk av Roon hadde gjort avspilling mer lettvint, men ogsÄ med et berikende musikalske aspekt.
Med streamingabonnement har man som kjent tilgang til utrolig mye forskjellig musikk. Det er lettere Ă„ finne den aktuelle versjonen og hvilken opplĂžsning man vil ha. Dessuten et fantastisk verktĂžy for Ă„ oppdage ny musikk.
Tror kanskje verten er litt pÄ vei inn i tankeboksen.(?)

Hvis dette vi hÞrte her noe ganger lÄter litt tÞrt, sÄ er det slik innspillingen er.
Er det et klangfattig opptak sÄ fÄr du ikke noe "hjelp" fra rommet. Det er som det er.
NÄr rom, dybde 3D, perspektiv og slike ting er til stede pÄ opptaket fÄr man det ogsÄ gjengitt pÄ tydelig vis. Alt er pÄ sin plass og stemmer og instrumenter tar tydelig form uten at det flyter ut. Scenen er veldig ryddig og aktÞrene er tydelig plassert der de er ment Ä vÊre i mixen av opptaket. Meget bra.
"Death Row" med Chris Stapleton lÄt stort med opplevelse av den atmosfÊren og romklang som er lagt inn i mixen. PÄ noen anlegg kan Stapletons stemme vÊre litt hard og bryte opp nÄr han tar i pÄ vokalen. SÄnn var de ikke her. Smilet klistra seg pÄ og foten begynte Ä gÄ.
Karmana har vÊrt pÄ besÞk her tidligere, og fÞrste kveld her var det bare oss tre, sÄ generÞst nok fikk jeg sitte flere timer pÄ beste lytteposisjon
Vi hadde et avbrekk med besÞk pÄ pizzarestaurant, og ei lita runde hvor vi fikk erfare Langesunds tilbud vedrÞrende "A night on the Town" . (kortversjonen

)
Trivelig lite sted, som ikke ennÄ helt har vÄknet opp fra vinterdvalen fÞr storinnrykket av festglade sommerturister.
Etterhvert var vi tilbake i lytterommet og Tor fikk virkelig vist hva systemet presterer.
Som en liten "Show off", ble det satt pÄ et spor med ekstremt basstrykk.
Dan Beal :"Twerk it Like Miley" ...
Bokstavelig talt, kjentes det ut som hÄret skulle falle av og det prikket i huden.
Tror ikke jeg hadde tÄlt det sÄ mye lengre enn de fÄ sekundene det stod pÄ fÞr jeg hadde blitt uvel.
Dette var ikke musikk som ble lyttet til.
Kun for Ä vise kapasitet. Men altsÄ WOW!
Anlegget evner absolutt Ä spille musikk. AltsÄ ikke bare ekstreme demogreier.
Gode opptak hĂžres utrolig virkelighetstro ut.
Det ble spilt noen blueslÄter hvor jeg godt kunne innbille meg at jeg var pÄ konsert.
Ikke bare at det hĂžrtes ekte ut, men til og med var det mulig Ă„ skru opp til realistisk volum lignende konsert.
F eks Junior Wells sporet "Goin HOME" lÄt tullete bra.
Tool pÄ dette anlegget er en opplevelse!
Man kunne godt ha tatt betalt for inngangsbilletten til konsert i kjelleren.
Det fĂžrer for langt Ă„ ta med alle musikkeksempler.
Det ble spilt mye musikk og det meste lÄter veldig bra.
Det er vel lov Ä vÊre litt kritisk hÄper jeg.
UTEN Ä bli misforstÄtt.
Jeg mener fremdeles at alle anlegg er kompromiss.
Dette her hos Shy gjĂžr det aller meste veldig bra. Bedre enn det meste.
PÄ liveopptak, blues, rock og sÄ og si alt med elektriske instrumenter, og med litt "rufsete" musikk er det vanskelig Ä fÄ noe bedre.
I hvert har ikke jeg hĂžrt det, andre steder enn hos Syncrolux - Stig Erik Tangen.
(Et helt ekstremt bygget oppsett m Atmos surround)
Det jeg har hĂžrt bedre noen steder er solo - piano, og noen opptak av stemmer og akustiske instrumenter.
Da tenker jeg mest pÄ timbre eller klangfarger og en liten tanke finere pensel pÄ detaljer.
NÄ er jeg fullstendig "Þdelagt" av Ä hÞre pÄ vinyl og rÞr i Ärevis, sÄ det er helt sikkert mange som ikke er enige, eller forstÄr hva jeg mener.

Det fÄr vÊre greit.
Det blir ingen diskusjon hvor jeg kommer til Ă„ delta.
Jeg hadde som sagt gleden av Ä sitte flere timer i Sweetspot, og jeg synes jeg fikk et godt og noksÄ nyansert inntrykk av systemet.
Det jeg vil trekke fram som festet seg er;
Kapasitet.
Du kan dra pÄ noe hinsides fornuften, uten at noe vrenger eller sprekker opp pÄ noe vis. Det virker Ä vÊre ressurser og overskudd i massevis.
Kontroll.
Vi hĂžrer av og til snakk om "jerngrep".
NĂ„ har jeg hĂžrt jerngrep, og slik skal det vĂŠre.
Det er tydelige konturer pÄ instrumenter og stemmer.
Ikke noe stikker fra eller favoriserer enkelte omrÄder. Det er fullfrekvent til de grader og alt henger sÞmlÞst sammen.
Det er ikke mange ganger jeg har mulighet til Ă„ hĂžre et slikt oppsett i livet.
De fleste vil aldri oppleve noe sÄnt, sÄ jeg fÞler meg priviligert.
Utover dagen pÄ lÞrdag kom det flere dagsbesÞk fra litt rundt om kring.
Noen gjensyn med folk jeg kjenner, eller har hilst pÄ tidligere. Andre helt nye bekjentskaper. Praten gikk, og det var god stemning ute pÄ terrassen i strÄlende sol. Veldig hyggelig.
Hvis noen fremdels er i tvil, sÄ er dette et anlegg helt ulikt det de fleste av oss her inne sysler med. Et meget godt eksempel pÄ hva enkelte dyktige DIY folk kan fÄ til.
En virkelig morsom og imponerende lydopplevelse, og ikke minst veldig hyggelig selskap.
Stor takk til Tor
@The Shy for gjestfriheten og mange timer hyggelig samvĂŠr.
Dessuten en fin tur i et flott omrÄde: