Bluesound's samband

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er vel på tide med en liten oppdatering her.
    Jeg snakket med gjengen på Klubben og fikk naturligvis byttet Flex'en som støyet til en ny som oppførte seg som normalt.
    Etter dette har jeg også opplevd at problemet med at Noden min kræsja, har blitt bortimot eliminert. Det skjedde nesten daglig når jeg kjørte den i gruppe sammen med Flex'ene mine, men alene kræsjer den ikke, og nå med den støyende Flexen ute av bildet, ser det heller ikke ut som at det skjer. Men det KAN være noe med hvordan enhetene grupperes, og hvilken enhete som er satt som master. Har ikke testet dette så mye, men hittil ser det bra ut. Har opplevd en situasjon på tre uker hvor Node'n trengte en dytt for å sende signal ut igjen. Tidligere var det nesten daglig.

    På den negative siden; Jeg er ikke imponert over kvaliteten på strømforsyningene som brukes i Flex2i.
    Jeg har ikke sammenlignet med de andre Bluesound-enhetene, så jeg vet ikke om de større modellene er bedre, men i Flex2i er strømforsyningene tydeligvis av absolutt billigste sort, av typen som "synger" litt, litt som eksterne strømforsyninger til laptoper eller dårlige usb-ladere har en tendens til å gjøre.
    Har du tenkt til å ha en Flex2i på nattbordet ved senga, så vil du sannsynligvis irritere deg over dette. For meg som har den på andre enden av rommet, er det null problem.
    Er ikke noe alvorlig, er bare litt irriterende.
    Mine gamle Sonos Play:1 var dønn stille, sånn til sammenligning.

    Er nysgjerrig på om de andre dyrere modellene har tilsvarende strømforsyninger, eller om de har noe bedre. Du hører det veldig lett om den ikke spiller musikk, og du bare legger øret inntil. Hører du ikke den lyden fra lit avstand, så er det ikke noe problem. Men på Sonos hørte jeg ikke strømforsyningen selv om jeg la øret helt inntil boksen.

    Ellers er jeg veldig godt fornøyd med løsningen. Alt annet jeg synes burde vært forbedret er softwarebaserte endringer som enkelt kan ordnes i etterkant.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    På den negative siden; Jeg er ikke imponert over kvaliteten på strømforsyningene som brukes i Flex2i.
    Jeg har ikke sammenlignet med de andre Bluesound-enhetene, så jeg vet ikke om de større modellene er bedre, men i Flex2i er strømforsyningene tydeligvis av absolutt billigste sort, av typen som "synger" litt, litt som eksterne strømforsyninger til laptoper eller dårlige usb-ladere har en tendens til å gjøre.
    Har du tenkt til å ha en Flex2i på nattbordet ved senga, så vil du sannsynligvis irritere deg over dette. For meg som har den på andre enden av rommet, er det null problem.
    Er ikke noe alvorlig, er bare litt irriterende.
    Mine gamle Sonos Play:1 var dønn stille, sånn til sammenligning.
    Så bra det løste seg med Flexen(y) Når det kommer til støy fra strømforsyningen så har jeg ikke dette! Min er helt stille, merkelig. Har du forsøkt å plugge den inn andre steder, d.v.s ikke hjemme hos deg? Testet an annen strømkabel (ikke at du skal kjøpe en ny, men en som du har liggende) Støy på nettet som den plukker opp??
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke prøvd den andre steder enn hjemme hos meg selv, men lyden er samme greia som jeg kjenner igjen fra laptopladerne vi har på kontoret, så jeg forventet at dette var helt naturlig.
    Er akkurat samme synging på begge de to enhetene jeg har nå som er i orden. Den som ble bytta inn var helt sjuk, så den tar jeg ikke med i tellinga.

    Men altså, dette er så lite at man ikke vil legge merke til det.Om du er i tvil må du ha fysisk kontakt mellom øret og enheten for å høre lyden tydelig, for da vil du kunne lettere kjenne igjen lyden på litt avstand.

    Dog, om du mener din er helt stille anbefaler jeg ikke å prøve dette, for det kan brått bli irriterende dersom den faktisk ikke er helt stille allikevel :D
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Da er en Node (N130) på vei. Håper den vil duge som digtal pre-amp inntil videre (også for TV lyd).
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Blusond Node 130 kom in døra just. Ret ut av båksen låter den alerede bedere en Node2. Var såm å fjærne et teppe forran høytallerne. Körer analogisk utgang til amp
    Bestilte den da jeg hade lest testen av den i Sterio+, der den ble spessielt anbefalt
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Merkelig at høyre å venstre rca utgang har bytta plass fra Node2 til 130

    9CA276E8-F3F7-4E49-9D44-C6B33E246790.jpeg


    94BAF1B0-71D8-4695-95EC-48378BEC3846.jpeg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig at høyre å venstre rca utgang har bytta plass fra Node2 til 130
    Den nederste har R og L litt mer logisk plassert i mine øyne, så man slipper å krysse ledningene dit de skal. :)
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Ike noe big deal dette, menn merka det når jeg bytta ut. Måtte se to ganger 😁
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg gir dere en liten case:
    Småpent oppsett, kvalitet i dac, CD-spiller, platespiller og forforsterker. Mulighet for bruk av dac til streamer. Lydkvalitet er det eneste som har noe å si også jeg vel kunne bruke inngangene som finnes på Consonance dsd 1.1, Spotify/Qobuz til streaming. Prisforskjellen er ubetydelig.
    Bluesound node 2i eller n130?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du har ekstern dac er den eneste forskjellen at n130 har kjappere prosessor enn 2i.

    Sjøl ville jeg kjøpt den nyeste hvis pris er uten betydning.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Noen som har byttet i fra Node 2i til N130 og kan si noe om opplevde forskjeller? Respons i brukergrensesnitt und so weiter..
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Noen som har byttet i fra Node 2i til N130 og kan si noe om opplevde forskjeller? Respons i brukergrensesnitt und so weiter..
    Jeg gikk akkurat motsatt vei, kjøpte først en node n130 (ny), syns den var bra men litt "meh". Leverte den tilbake og nå har jeg fått inn en brukt node 2i .... Brukte optisk fra n130 til en Consonance Reference DSD 1.1 DAC, samme dacen brukes nå med node 2i .... Kan ikke si jeg hører noen forskjell, har igjen å teste 2i vs dacen .... Hvorvidt det er forskjell så kan den ikke være stor, ikke verdt kronene i mellom for min del når jeg uansett bruker en vesentlig dyrere DAC ...
    Har ikke a/b-testet for det gidder jeg rett og slett ikke, gode begge to, men de ser jo ufattelig kjipe ut da .... Merker ingen forskjell i bruken mellom de to vel og merke ....
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.400
    Sted
    Nøtterøy
    Vurderer å kjøpe en ny dac og bruke min Node som ren streamer. Er det noe å hente lydmessig og må jeg vesentlig opp i pris for å merke forbedringer?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer å kjøpe en ny dac og bruke min Node som ren streamer. Er det noe å hente lydmessig og må jeg vesentlig opp i pris for å merke forbedringer?
    Jeg opplever forbedring med Topping E50 på Node 2i
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Kommet ny versjon, 3.16.2. På 3.16.1 så kom det en ny funksjon med tone control. Tone control kødder til Dirac, så man bør skru av tonekontrollen og det ble merkbart bedre.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    439
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Screenshot_20220114-170526_BluOS.jpg
    En ting jeg ikke helt skjønner.
    Når oppsettet er sånn viser dac at den mottar 96khz mqa kodet data.
    Når "mqa external dac" aktiveres får jeg opp 44 1khz og ingen mqa på dac?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.975
    Antall liker
    81.782
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Du må sette "MQA external DAC" i PÅ
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    439
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Nå er det kun mqa render dekoder på coax inngangen på dac'en (hva nå enn det betyr). Kun usb som er full decode. Derfor kun ofs lampa nede til venstre lyser (topping e50). Men samplingsfrekvensen halveres også med mqa dac aktivert.

    Edit:
    Kan det være at node2 fortsatt sender en form for mqa selv når mqa dac er satt til "off", samt at dac ikke "klarer" å dekode en "full" mqa strøm som sannsynligvis kommer når mqa dac står til "on".
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Kan det være at node2 fortsatt sender en form for mqa selv når mqa dac er satt til "off", samt at dac ikke "klarer" å dekode en "full" mqa strøm som sannsynligvis kommer når mqa dac står til "on".
    Her datt jeg av, merker jeg :p Har en Node 2 selv, men har gitt opp hele MQA-dritet. Det blir så mye dill dall, og den siterte setningen oppsummerer hele problematikken ved MQA. Kan de ikke bare gjøre det enkelt og legge ut ordentlig hi-rez eller bare holde seg til standard cd-kvalitet?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    435D760F-8A79-4C1F-BAB7-3B6A1640E1BA.jpeg


     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Personlig kunne jeg ønsket meg en ren streamer fra Bluesound i samme format som denne HUB'en.
    Nettverk: Kablet / Wifi
    Utganger: Coax / optisk / (gjerne AES/EBU, men er muligens ikke i Bluesound sitt marked)
    Innganger: USB A eller C, / HDMI ARC
    Strøm: Intern m/C7 nettbrønn

    Ikke store endringene som trengs fra HUB'en. Gjøre om coax/optisk-inngangene til utganger, ut med analogdelen og inn med intern PSU.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.975
    Antall liker
    81.782
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Selg heller den du har og bruk pengene på Node 130. Da har du en ny med garanti og bedre DAC
    Jeg bruker ikke dacen i Noden, coax til ekstern dac, Lm 502ca. Har vært inne på tanken på å kjøpe ny, men er litt rimeligere å oppgradere psu som visstnok er det svake punktet på Node2.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.975
    Antall liker
    81.782
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Jeg bruker ikke dacen i Noden, coax til ekstern dac, Lm 502ca. Har vært inne på tanken på å kjøpe ny, men er litt rimeligere å oppgradere psu som visstnok er det svake punktet på Node2.
    Tenkte mest på at da slipper du å bekymre deg for det problemet, men greit når du benytter ext DAC ja. Har byttet ut tre Node 2 til N130 og da slipper jeg bekymringen
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Byttet ut smps med lineær på min Node 2i for et par år siden. Husker ikke helt hva det utgjorde da, men trur node`n nå kan stå skulder til skulder med mye annet opp mot i hvert fall 15 000,- Testet Auralic sin streamer med femto dac, men den låt ikke noe særlig, så gikk tilbake til node`n.. Nå spiller den inn i dac`n på en Ayon cd2s med BB 1704 chip og videre inn i en preamp til 75 000,- :)
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Tenkte mest på at da slipper du å bekymre deg for det problemet, men greit når du benytter ext DAC ja. Har byttet ut tre Node 2 til N130 og da slipper jeg bekymringen
    Bruker du USB-utgangen på noen av de? Har prøvd på min N130 og da blir det bare tull. Flat lyd, muligheten for justere volum osv..
     

    Neo

    Medlem
    Ble medlem
    31.07.2021
    Innlegg
    20
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    Jeg har en Node 2 og en Node 2i. Tok og byttet strømforsyning på begge to. Årsaken var at jeg også hadde hørt at dette var et svakt punkt - og så hadde jeg lyst til å prøve… Jeg bruker eksterne DAC`er og kan vel ikke påstå jeg hører forskjell, det låter fortsatt bra:) Jeg kjøpte dem fra en kar som lager disse i Polen (https://pd-cf.com/produkt/bluesound-node-2-2i-upgrade-low-noise-psu-interface/). Som ekstern strømkilde bruker jeg iFi iPower X, men karen i Polen selger også alternativer for dette. Jeg er ganske så uerfaren på slike modifikasjoner, men det var særdeles enkelt å utføre iht vedlagt bruksanvisning.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har en Node 2 og en Node 2i. Tok og byttet strømforsyning på begge to. Årsaken var at jeg også hadde hørt at dette var et svakt punkt - og så hadde jeg lyst til å prøve… Jeg bruker eksterne DAC`er og kan vel ikke påstå jeg hører forskjell, det låter fortsatt bra:) Jeg kjøpte dem fra en kar som lager disse i Polen (https://pd-cf.com/produkt/bluesound-node-2-2i-upgrade-low-noise-psu-interface/). Som ekstern strømkilde bruker jeg iFi iPower X, men karen i Polen selger også alternativer for dette. Jeg er ganske så uerfaren på slike modifikasjoner, men det var særdeles enkelt å utføre iht vedlagt bruksanvisning.
    Takk! Har ikke bestemt meg om jeg skal kjøpe den strømkilden han selger eller noe annet. Må se på den iFi Power X. Ellers så er jo Sbooster et alternativ, men koster jo endel mer.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.975
    Antall liker
    81.782
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Bruker du USB-utgangen på noen av de? Har prøvd på min N130 og da blir det bare tull. Flat lyd, muligheten for justere volum osv..
    Nei, det har jeg ikke prøvd på Bluesound, men på Logitech Squeezebox Touch og det fungerte fint
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Trenger litt hjelp her.
    Har nylig bestemt meg for å teste ut Spotify via min Bluesound. Er det ikke mulig da å operere Spotify med Bluesound appen slik jeg f.eks. har gjort med Deezer og Qobuz? Jeg finner jo Spotify i oversikten på Bluesound appen, men må bruke Spotify appen og Spotify Connect når jeg skal velge og administrere min musikk.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    @Karma Jeg har brukt Bluesound i flere år. Tidligere var det mulig å operere Spotify via Bluesound-appen, men så langt jeg kan se er det ikke mulig lenger dessverre. Om denne endringen skyldes Bluesound eller Spotify veit jeg ikke. Jeg registrerte bare for en tid tilbake at det ikke var mulig å bruke Spotify gjennom Bluesound-appen lenger. Det er egentlig litt snodig siden de fleste andre strømmeleverandørene ligger der.

    Men selvfølgelig funker det jo helt fint med Spotify Connect opp mot Bluesound da.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Trenger litt hjelp her.
    Har nylig bestemt meg for å teste ut Spotify via min Bluesound. Er det ikke mulig da å operere Spotify med Bluesound appen slik jeg f.eks. har gjort med Deezer og Qobuz? Jeg finner jo Spotify i oversikten på Bluesound appen, men må bruke Spotify appen og Spotify Connect når jeg skal velge og administrere min musikk.
    Mener å ha lest at det er slik på det meste av streamere nå, og i de fleste tilfeller er vel den originale appen til tilbyderen «bedre» (flere funksjoner etc) enn den som streamingprodusenten har laget til å fungere på tvers av plattformer.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn