Bil, båt og motorsykkel BMW boksere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har nettopp kjøpt meg en BMW R1100R og er litt nyforelsket. Herlig maskin, overgår selv de litt høye forventningene jeg hadde.
    Flere med BMW boksere på forumet tro?

    IMG_0525.jpg IMG_0528.jpg IMG_0529.jpg IMG_0534.jpg IMG_0542.jpg DSC_0011.jpg IMG_0524.jpg
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sykkelen har vært i garasjen bare noen dager, men trives visst godt der.

    Hadde aldri prøvd R1100R før denne, men har veldig lystige minner fra R850R, som er mer eller mindre samme motorsykkel bare med noe lavere specs og mindre motorboring. Herlig raffinert disse 360°-syklus 8-ventilers bokserne.


    IMG_0535.jpg
    IMG_0550.jpg
    IMG_0554.jpg
    DSC_0012.jpg
     

    JohnnyD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Innlegg
    290
    Antall liker
    17
    Gratulerer så mye. Har hatt lyst på en BMW-sykkel selv, men det viste seg dessverre at motorsykkel og motorsykkelhold er dyrere i dette landet enn hva jeg hadde trodd. Nok om det, håper du får masse glede ut av den.
     
    Sist redigert:

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for det. Men dyrt? jeg synes det var overraskende billig det hele med BMW-sykler jeg. Innkjøpspris til side så er forsikringen (for meg, i IF) på 1200,- pr år med full kasko, ca 800,- med bare delkasko. Med 75% bonus altså. Årsavgiften (urimelig!) på 1750,- eller noe slikt i tillegg. Og dett var dett egentlig.

    Service og denslags blir det mange år mellom på en slik sykkel med mitt lave bruk, skal vel helst tas hver 10-20.000km, men det er fint lite man egentlig behøver gjøre på en slik service, så man kan like gjerne pjaske med det selv i garasjen med en Haynes-manual eller BMW's egen verkstedhåndbok (ligger på nett). Bytte bremsevæske, oljer/filter i ny og ned. Sjekk her-og-der for slark. En oljedråpe her, en oljedråpe der. Dett var dett stort sett. Easy :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer med sykkel Vidar. BMW boksere er noe av det fineste som finnes, nest etter moto Guzzi med V motor.:rolleyes:
    Et par gode råd dog. Kjører du lite bør du foreta servicer i forhold til "sesonger" og ikke ut fra kilometer.
    Og ikke minst må du ALLTID ha som utgangspunkt at ALLE bilister er ute etter å drepe deg!! Med anndre ord kjør defensivt!!!!
    Husk kjøredress, selv om det er varmt!!! Bruk ryggskinne og bruk hansker! Det sies det om de som kjører i dongeribukse at etter 1/3 sekund er buksa slitt i filler og deretter blir bare føreren slankere!
     

    JohnnyD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Innlegg
    290
    Antall liker
    17
    Kommer selvfølgelig an på hvordan en ser det. Det har seg slik at jeg hverken har eller trenger kjøretøy, og når en småbil ikke trenger å koste mer enn en sykkel så er det vanskelig å rasjonalisere at en velger det sistnevnte, til tross for at det er hva en har lyst på. Jeg hadde vel forventet at det ville være annerledes, noe som kan ha vært naivt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Slik ja JohnnyD, jo ser den. Takker for velmente tips Spiralis! Jeg har kjøpt (og solgt) min siste Guzzi. Kjøpte en ny V11 Sport i 2002 eller så, eide den i 4-5 år og kjørte ikke mer enn 7-8.000km. Da var den såpass forfalt; ramma som var rød var blitt rosa, det som fantes av skruer var begynt å irre og i verste fall ruste. Fabrikken innkalte til å bytte noe i kardangen, men forhandleren brydde seg ikke med det. Mye småpjask; motor og drivverk fint og sjarmerende om enn veldig gammeldags; mens alt annet rundt var av laber kvalitet (finish etc). Oljeslanger røk, måtte bytte alle releer etc etc. Nei, de skal ha blitt bra mye bedre på kvalitet om jeg skal bry meg om en Guzzi igjen. Nå er de vel noe bedre etter at Aprilia overtok da.

    Har forøvrig kjørt motorsykkel i 25 år uten uhell Spiralis, og alltid fulgt de generelle råd og forsiktighetsregler. Har eid nesten bare 1100-kubikkere og denslags, så kan ikke annet enn å si meg enig i dine betraktninger omkring sikkerhet. Det er det viktigste med hele motorsyklismen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dekkene på min er Metzeler Roadtec Z6. Visste ikke at Metzeler var så gammelt firma; de begynte i München i 1863 med gummi, og var blant de første som produserte motorsykkeldekk fra 1892. METZELER - Presentation

    DSC_0011.jpg

    DSC_0013.jpg

    DSC_0019.jpg

    DSC_0004.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Har forøvrig kjørt motorsykkel i 25 år uten uhell Spiralis, og alltid fulgt de generelle råd og forsiktighetsregler. Har eid nesten bare 1100-kubikkere og denslags, så kan ikke annet enn å si meg enig i dine betraktninger omkring sikkerhet. Det er det viktigste med hele motorsyklismen.
    Aha! Ser den. Trodde det var 40 - 50 årskrisa som hadde slått til!:D

    Hva gjelder Guzzi så vet jeg at det er italiensk med dertil hørende kvalitetsproblemer, men de er da så vakre....!!! Det blir litt som med damer, man vet fornuften tilser noe helt annet enn det man gjør.......:p
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er i Alpene/Dolomittene etc på mc tur nå. Omtrent 50% er BMW...
    Ser det dekket ditt trygt kan byttes.. Du vil oppleve en stor forbedring. Ser ikke ut for at forrige eier har lagt seg noe særlig i svinger nei....
    Metzelerer er gode dekk.
    Vil anbefale Michelin Pilot Road 3 (selvsagt litt avhenging av kjørestil/bruksmønster etc. men vil anta at de kan passe BMWen din) .. Mye bedre på alle parametre når jeg sammenlignet på min forrige sykkel. Gikk fra Metzeler til PL3 der.
    På min nye gikk jeg fra Pilot Power 2cr til PL3..
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Veldig mye BMW sør i Europa ja, enig i at et gyldig anslag må være rundt 50%. Har lagt merke til det selv.

    Jeg tror kanskje at bildet av bakdekk lyver litt; det er nok ikke så firkantig i virkeligheten som det kan se ut; jeg tror kanskje hvit sand på dekket er med på å skape et visst inntrykk av flatt senter. Men endel slitt er det bak, det er sant.
    Uansett, jeg merker ikke noe av ustabilitet ved kurvekjøring som jeg har gjort med mer slitte dekk, så satser på at det holder en sesong eller to til (kjører neppe mer enn noen få hundre km kanskje inntil tusen eller to i året). Merker som du sier fort når det ikke er bra lengre.

    Han som solgte sa at det satt Bridgestone på originalt; og det ble byttet til Metzeler Roadtec Z6 for noen få år siden. Han sa det var mye bedre dekk enn Bridgestone-dekkene, men det er klart at da var de jo også slitt. Har også hatt Michelin-dekk på sykkel, og de er kjempegode. Men om de er bedre enn Metzeler på BMW? Vel, det vet jeg ikke, og finner det neppe ut heller, da fordekket ikke skal byttes denne gang. Så jeg tror jeg holder meg til Roadtec, iallefall inntil det skal skiftes både foren og bak.

    Var tur rundt Averøy og over Atlanterhavsveien idag;

    IMG_0563.jpg

    IMG_0564.jpg

    IMG_0565.jpg

    IMG_0566.jpg

    IMG_0567.jpg

    IMG_0568.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    En gang for lenge siden, dvs da jeg var meget yngre enn det jeg er i dag...:rolleyes: Da var det en motorsykkelbutikk i Trondhjem i Innherredsveien vis a vis der Solsiden ligger i dag. Husker jeg feil om jeg mener den het "Metzelerer" slik som de dekkene dere snakker om?? Noen trøndere her som husker?? jeg mener å ha hørt at dette var navnet på innehaveren. Kan det være slekta til dekkfabriken?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Animated Piston BMW motorcycle engine animation by Peter Liversidge

    Se på denne animasjonen, legg merke til at tennpluggene på begge sylindre tenner samtidig. Det er dette som er denne "wasted spark" på BMW boksere. Dvs at tennpluggen på en sylinder tenner både på den veivakselomdreiningen den skal tenne, men også 360° senere. Klikk på "Engine strip" nede til høyre for motoren, og klikk deg fram til der sylinderinnholdet farges så ser man dette. Snålt...

    http://en.wikipedia.org/wiki/Wasted_spark
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Ikke noe nytt det, Vidar. Honda hadde det på sine 125 kubikkere tidlig på 60-tallet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet det ikke er nytt, BMW hadde det på sin R32 motorsykkel i 1923. Det er bare litt moro å se da det er en del av hvordan disse bokserne fungerer. Poenget er at man bruker en dobbeltende-coil, og dermed ikke trenger fordeler på en tosylindret motor.
     
    Sist redigert:

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mens morgensola fjerner nattens fukt fra veiene på Tustna er vi klare til å reise til dagens første oppdrag.
    Herlig å kunne bruke motorsykkel i jobb. Hadde det ikke vært for disse lange køene av kolleger som ville være med... :)

    IMG_0621.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Sist redigert:

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker PP! Da gjør vi et forsøk med en franskmann (?) som starter en 1998-modell R1100R "75th Anniversary" kliss lik min egen.

    Det som utseendemessig kjennetegner denne jubileumsmodellen er den blanke frontlykta, det blanke instrumenthuset, den sorte fargen med (faktisk håndmalt!) hvite dekalstriper, grå oljekjølere og blinklysarmatur... og noen andre småting, så som f.eks modellbetegnelsen nede på tanken (med en 75-logo) istedet for på sidepanel.

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    .. og en sort R850R (som er kliss lik R1100R, med unntak av noen få mm smalere sylinderboring).

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Personlig syntes jeg de litt eldre Boxerene til BMW er de fineste. De nyere er litt for "Harleyfisert" Brytningen mellom 70 og 80-tallet frembrakte de fineste moellene.

    bmw-r80.jpg
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Smaken er forskjellig selvsagt, og noen liker eldre kjøretøy bedre enn nye. Den forstår jeg godt da mange av mine favoritter av kjøretøy er fra 40-50-60 år tilbake i tid. Men dette som vist på bildene under er dagens utvalg av boxere fra BMW, det er R1200R/RT/GS (Roadster/Renn-Touring/Gelände-Strasse).

    Man kan jo spørre seg hvilke aspekter av disse som leder tankene dine hen til Harleyfisering. Selv klarer jeg ikke se noen. BMW holder på sin longitudinelle veiv, luft-/oljekjøling, tørre kløtsj, separate gear, og kardang. Og de tradisjonelle bruksområdefordelingene (Renn, Sport, Gelände, Strasse osv).

    De er imo begge to veldig konservative motorsykkelprodusenter som har beholdt sin egenart i snart hundre år, og jeg kan ikke se at de har nærmet seg eller sågar småkopiert hverandre på noe vis. Harley har vel ikke mer felles med BMW nå enn før.

    Her er som sagt dagens bokserprogram fra BMW, og det er nokså uendret fra tidligere 20 år (med unntak av fraværet av en bokser Renn-Sport, dvs RS, som er blitt firesylindret);

    imgBMW R1200R1.jpg

    2009-BMW-R1200RTd.jpg

    blk81752ls53573uh.jpg
     
    Sist redigert:

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Du må ikkje gløyme HP2!

     
    Sist redigert:

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Vanskelig å sei om den er til sals i Noreg, BMW sine nettsider er litt ugreie, men om man spør fint så skal man nok få kjøpt ein 2012 HP2 Sport her på berget også :)
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Er den noe her som virkelig har greie hva dem snakker ok? ikke bare limer og klistrer inn fra goggle og vikipedia?
    Har inntrykk at slik er det i alle bil og sykkel tråden som florerer her på sentralen.

    Er det noen her på sentralen som har plukket en motor i atomer og bygget den opp igjen?

    mvh
    Om ikkje i atomer, så verfall i biter og tilbake. Og det biter meg i ræva kvar gang eg kjører.
    «Å! Den slangen skulle eg kanskje ha festa ja.» Men i enden — kva har det og sei? Å skru er ikkje like morsomt som å kjøre.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er den noe her som virkelig har greie hva dem snakker ok? ikke bare limer og klistrer inn fra goggle og vikipedia?
    Har inntrykk at slik er det i alle bil og sykkel tråden som florerer her på sentralen.

    Er det noen her på sentralen som har plukket en motor i atomer og bygget den opp igjen?

    mvh
    Det er en tråd jeg startet, som eier og bruker av BMW bokser. Slik sett har jeg vel en anelse greie på hva jeg startet å prate om. Og jeg er vel hovedbidragsyter i tråden så langt, så antar at den sure undertonen var rettet mot meg.

    Og jeg skjønner ikke hva du mener mangler, annet enn kanskje en Haynes-manual (som jeg også har for R1100R).
    Jeg har ikke hverken klipt eller limt min BMW fra "goggle og vikipedia" som du kaller det (de har egentlig andre navn for folk flest, ie Google og Wikipedia, men de fleste skjønner hva du mener tross feilskrivingen din). Som motorsyklist og båtmann i mange årtier har jeg og de fleste andre i slike tråder selvsagt skrudd på motorer. Men hva har det å gjøre med tema BMW boksere?

    Dette er ikke en tråd bare for de som har dissekert slike motorsykler, men en tråd for de som har interesse for de. Om du har det så kan du gjerne få være med å leke. Om ikke så finner du sikkert andre tråder å leke i. Du kan få en enkel liten oppgave, som sikkert passer; du kan utdype mer konkret hva du finner manglende med tråden, men gitt det tema som er satt, og den føringen jeg har lagt for hva tråden kan inneholde.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Vidar, med "Harleyfisering" mener jeg den hangen til krom og bling som BMW har begynt å få. De tidligere modellene var renere og mer kompromissløse. BMW er overhode ikke alene om dette. Kan årsaken være at dagens motorsyklister inneholder en større andel gråtoppede, halvfeite gamlinger?? (Jeg dekker to av kriteriene :) ) Disse kundene prioriterer komfort fremfor sportslighet.

    En liten avsporing, en bekjent av meg er i siste halvdel av 60-årene. Han kjøpte i fjor en BMW 1000 RR. Fra før har han en gammel K100RS som har rullet over 300.000 km. Nok om det, mannen er så gammel og krokete at R-sykkel. Da slipper han å rette ut bein og rygg. Han har forøvrig kjørt motorsykkel siden han sluttet med bleier.
     
    Sist redigert:

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser den med krom (bling vet jeg ikke helt), men om du studerer bildene av dagens modeller (over), og modeller fra forgagne årtier, så tror jeg at inntrykket forblir at BMW bruker fint lite krom og bling alt i alt (med unntak av de gyselige C-modellene selvsagt), og at alt som ser grått ut faktisk hovedsaklig er matt grått metall (eksosanleggene er i rustfritt stål dog, og dermed blanke). Min 75-års jubileumsmodell er et unntak, den har krom på instrumenthus og lykt, men det er som sagt en jubileumsmodell og ikke en listemodell av idag.

    I all hovedsak er jeg enig i at krom-overalt er badtaste, men jeg tror jeg ser det ganske mye mer på f.eks endel japanske "custom"-sykler enn jeg gjør på BMW boksere. En av mine alltime-favoritt-motorsykler er Norton Commando (helst 850 da jeg synes den har mye bedre mellomregister-punch ennn 750), og dens motor er mye blank, men det er polert stål, og det tar seg mye bedre ut enn krom som får en fake type overflate i forhold. Krom er en dårlig erstatning for blankt metall. Så jeg er helt enig forsåvidt, selv om jeg ikke er enig i at du finner mye slikt hos BMW motorsykler.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    C-modellen? James Bond sykkelen? Flaut både for BMW og James Bond. Vi glemmer den.

    Jeg har hatt gleden av å renovere et par SU-forgassere i sommer og det er som du sier, polert metall, i dette tilfellet sink/aluminiumlegering, er vakkert.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig i det, designmessig og typemessig har den vel liten om noen plass i det hele tatt i BMW's snart hundreårige historie i motorsykler. C=Custom på BMW-språket. R1200C.
    Var vel ikke noen BMW-tradisjonalister som tente på de pluggene den forsøkte å gi gnist til. Men jeg antar at den var tiltalende nok for de som er glad i "custom"-sykler da. Teknisk er det vel sikkert fint lite å kritisere vil jeg tro, det er sikkert veldig høy standard på det meste teknisk, men jeg har aldri kjørt en slik, og langt mindre eid.

    bmw-r-1200-c-10.jpg
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Nydelig sykkel Vidar

    Jeg har hatt en 5-6-7 BMW sykler tror jeg.
    1957 R-26
    1957-R60
    ? -R45
    ? -R60
    ? -R-80
    ? -K75C

    De fleste er restaurert og solgt videre av meg.
    Sammen med noe Engelske og Japanske klassikere.
    Til neste år blir det kanskje en moderne en. (Om været bedrer seg)

    Angrer mest på salget av 1957 R-60. Som å kjøre på skyer.
    Med svinggaffel, full demping og fjærer under sete.

    Lasse :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    R60. Check. Lite søk i egen litteratur (noe av det avbildet) gav flere bilder og info. Herlig karet! Var det /1 eller senere?

    IMG_0635.jpg
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Jeg skal sjekke om jeg har mere info om de jeg hadde.
    Suger "litt" når hukommelsen plutselig forsvinner.
    Jeg har også en del litteratur om eldre og nyere
    BMW.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det går fort litt i surr med disse litt ukonvensjonelle modellbetegnelsene ja, særlig frem til de begynte å hinte til slagvolum i modellbetegnelsene! Noen husker man jo; den første (R32), krigeren (R75), den lekre (R69S).
    Og deretter de ensylindrete (hvis benevnelse inneholdt (logisk nok) et 2-tall), deretter 75, 80, 90, 100 og så 1100, 1150, 1200 og slikt.
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    R-69s som kom i 1960 var identisk med min R-60-
    Men hadde 2mm større forgassere høyere komp og
    litt annen utveksling i gearkassa.
    Den var også 7 kg tyngre.
    Men uansett de boksermotorene er en nytelse
    og kjøre med og for en balanse de har.
    Men så ble de da også konstruert for
    Flymaskiner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn