Bongo fra Kongo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Der har jeg sagt det.

De burde heller holde seg til og plukke bananer og kokosnøtter.

Rettsaler burde iallefall holde seg unna.

Godt mulig at de norske har drept sjåføren, men gi de nå en skikkelig rettsak.

McLaren

Lateralus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    0
    McLaren skrev:
    McLaren
    Og du burde reise tilbake til 1800-tallet med den holdningen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    De sementerer i hvert fall alle fordommene og klarer ikke akkurat å skaffe seg den respekten de sikkert mener de fortjener med den Kafka-rettsaken, anklagene om norsk spionasje og kravene om millionutbetalinger.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    "Bongo fra Kongo" - jeg tenkte sporenstreks på Jagland, jeg..... og hva har HAN med denne saken å gjøre?

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    55
    Bach_Man skrev:
    De sementerer i hvert fall alle fordommene og klarer ikke akkurat å skaffe seg den respekten de sikkert mener de fortjener med den Kafka-rettsaken, anklagene om norsk spionasje og kravene om millionutbetalinger.
    Om noe skal sammenlignes med Kafka-prosess må det være de som har sittet på Guantanamo Bay uten siktelse eller advokat. De to norske tullingene i Kongo har fått en siktelse og en advokat som risikerer livet sitt for dem. Bedriver man lyssky virksomhet i mindre siviliserte land bør man være klar over risikoen.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Mediadekningen har jo vært rimelig massiv, og det skal vel de to være glad for.

Siden jeg er i pappaperm så er jeg litt på sidelinja i forhold til mine kolleger i felten.
    Forundrer meg ingenting om det er noe så enkelt som to lykkejegere som har tatt for seg av livet der nede, så har det gått så jævli gærnt, og nå får de som "fortjent" (??)
    Nå blir de rumpekjørt big time av kongolesere med $$$-tegn i øynene, selvsagt er hele rettsaken en farse og skammelig, men sitter vi ikke litt igjen med samme følelsen som for Jarle Trå på Mount Everest?

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    blekansikt skrev:
    McLaren skrev:
    McLaren
    Og du burde reise tilbake til 1800-tallet med den holdningen.
    Er det ikke der de er for øyeblikket? (dommer, aktor, politimyndighet)

Kanskje de også kan brenne noen hekser mens de har bålet klart.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    joje skrev:
    Bach_Man skrev:
    Om noe skal sammenlignes med Kafka-prosess må det være de som har sittet på Guantanamo Bay uten siktelse eller advokat. De to norske tullingene i Kongo har fått en siktelse og en advokat som risikerer livet sitt for dem. Bedriver man lyssky virksomhet i mindre siviliserte land bør man være klar over risikoen.
    Nå har jeg ingen sympati med disse leiesoldatene og deres påfunn. Men Kongo-retten begår jo skivebom ved å påstå at dette er den norske staten som spionerer i stedet for f.eks. at det er en diamantsak eller noen annen sannsynlig råttenskap i dette elendige landet. Den drepte sjåføren er vel ikke noen stor uskyldighet han heller, hvorfor skulle han ellers få slike folk på nakken?

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.441
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Unnskyld meg men; er det egentlig noen som har oversikt over hva denne saken egentlig dreier seg om? N`lightn me, please!

G

Gjestemedlem

Gjest
    larkrla skrev:
    Unnskyld meg men; er det egentlig noen som har oversikt over hva denne saken egentlig dreier seg om? N`lightn me, please!
    To frilans leiesoldater med base i Uganda er på smuglertur i Kongo, de får noia av et eller annet og blåser hodet av sjåføren. De blir tatt og buret inne og er lei seg for det. Lager litt styr og forventer sympati fordi det er de lokale negerkongene som kjører saken mot dem og ikke en trivelig norsk bygdedomstol.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Vanskelig å si hva som har skjedd og hvem som er skyldige, registrerer bare at vår trivelige utenriksminister ikke har samme bekymring for om noen risikerer dødstraff når de er norske som når de er utenlandske.

Om han faktisk har fått muligheten til å kjøpe de fri som VG hevder, våger han virkelig å takke nei, og hvordan kan han på den ene siden nekte å utlevere noen som riskerer dødsstraff, samtidig som han ikke hjelper noen fra det når han får tilbudet?

http://www.document.no/2009/08/-_gahr_store_har_avslatt_tilbu.html

U

utgatt60135

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Siden jeg er i pappaperm så er jeg litt på sidelinja i forhold til mine kolleger i felten.
    Jeg skal spørre ut mine kollegaer når de kommer hjem, men som du sier også så tror jeg rettsaken handler først og fremst om: $$$$$

Litt av en farse så mye verd et menneskeliv er for endel i Afrika. Massedrap får knapt mer dekning.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Om han faktisk har fått muligheten til å kjøpe de fri som VG hevder, våger han virkelig å takke nei,
    Er vel ikke så farlig når det er bare en neger de har drept nei. Søren heller det er jo Kongo vi snakker om, sikkert bare en trygdesnyltende lykkejagende voldtektsmuslim uansett, en som iallefall ikke kan søke asyl i Norge nå. Tenk hvor mye de har spart skattebetalerne. Og kan man anvende korrupsjonenes metoder til å kjøpe morderne fri for straff så må man jo det... De er jo NORSKE må vite. Verdt mange ganger sin vekt i innfødte.

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.855
    Torget vurderinger
    1
    Er det ingen som har reagert på hvorfor det fotoet faktisk eksisterer?

Hvis man vitterlig er på hemmelig oppdrag på fientlig teritorium, og man dreper en lokal innbygger, da tar du jo IKKE foto av deg selv som dokumenterer dette. Og du lar IKKE fotobeviset ligge i kameraet. -Man prøver eventuelt å skjule hva som har hendt, ikke dokumentere det. Det er nå rimelig innlysende, spør du meg. Dette understøttes av fravær av tekniske bevis. Det lille jeg har lest, sier at de kun hadde ei hagle, og det finnes ingen obduksjonsrapport som sier at sjåføren ble drept av ei hagle. Så kan man påstå at de skjøt han med et annet våpen som de har kvittet seg med. Men da blir det ENDA mer ulogisk at de samtidig fotograferte drapet og lot beviset ligge i kamera... 

Hvis man derimot er så tykk i hodet/psyko at man allikevel tar et "skrytebildet" av udåden, ja da er uansett dette bildet ikke noe godt forsøk engang. Litt blod i et bilsete liksom. Da hadde de vel posert med liket eller våpenet.

Derfor tror jeg de snakker sant. Det var andre som drepte sjåføren, og bildet ble tatt under rengjøringen. At han "gliser" midt oppi den fortvilte situasjonen er uvanlig, men langtfra noe drapsbevis.

Inspektør Snusen

limvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Komponenten skrev:
    Om han faktisk har fått muligheten til å kjøpe de fri som VG hevder, våger han virkelig å takke nei, og hvordan kan han på den ene siden nekte å utlevere noen som riskerer dødsstraff, samtidig som han ikke hjelper noen fra det når han får tilbudet?

Kona krever 18 mill
    Faren krever 18 mill
    Vitnene krever 6 mill hver
    Fagforeningen krever 6 mill
    Arbeidsgiver krever 3000 for hver dag som går før han får tilbake bilen sin, og det har gått over 100 dager nå.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.429
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ein svært så merkeleg sak. Med bevis som ikkje ville halde mål i ein hekseprosess på 1400-talet, vil vi nok aldri finne ut kva som har skjedd. Noko det godt kan vere ingen er interesserte i.....
    Sjølvsagt er det ille at nokon vert utsett for eit rettsystem som det vi ser konturane av i Kongo. Eing bør vel vakte seg for å hamne i eit slikt land. Mange der treng pengar, og dersom den norske stat skal stille med erstatningsansvar, vil du nok heilt sikkert gjere eit kvart utilgjeveleg, slik at kongolesarane kan få dekka sine tap.
    Men kvifor skulle vi no reise til Kongo?
    Halde seg heime....(sånn på lag)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.429
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    limvingen skrev:
    Komponenten skrev:

Kona krever 18 mill
    Faren krever 18 mill
    Arbeidsgiver krever 300000
    Eg klarer ikkje å finne dette at, men var det ikkje sagt at også dommaren og vitna meinte dei hadde krav på erstatning?

limvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Audiophile-Arve skrev:
    limvingen skrev:
    Komponenten skrev:

Kona krever 18 mill
    Faren krever 18 mill
    Eg klarer ikkje å finne dette at, men var det ikkje sagt at også dommaren og vitna meinte dei hadde krav på erstatning?
    Totalt 74 millioner leste jeg i Aftenposten i dag!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg håper så inderlig at de ikke blir kjøpt ut.

De visste hva de gikk til og kjente til risikoene.
    UD skal ikke bruke mine skattepenger til å redde idioter som har satt seg selvforskyldt i vanskelige situasjoner.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.072
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er tilhenger av at man må ta ansvar for egne handlinger, men det slik det ser ut nå virker muligheten for en rettferdig dom liten.

Når en offentlig instans prøver seg på utpressing bør UD gjøre det klart at all bistand til landet blir frosset til en reel rettssak er gjennomført, er de skyldig får de ta det som kommer

Mvh Roald

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    limvingen skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    limvingen skrev:
    Komponenten skrev:

Kona krever 18 mill
    Faren krever 18 mill
    Totalt 74 millioner leste jeg i Aftenposten i dag!
    Om dette blir resultatet må vi vel kunne finansiere dette (og mere til) med erstatningsbeløp fra Baltikum samt de fleste landene i Øst-Europa og på Balkan.

N

nb

Gjest
    Roald skrev:
    Når en offentlig instans prøver seg på utpressing bør UD gjøre det klart at all bistand til landet blir frosset til en reel rettssak er gjennomført, er de skyldig får de ta det som kommer
    Norge gir ikke særlig direkte bistand til Kongo. Og det vil neppe være en reell politisk mulighet å bruke bistand pressmiddel - i følge de som mener å ha greie på slikt. Washington og Brüssel ville ha lurt på hva i alle dager Norge driver med. Norge har ikke en gang ambassade i Kongo.

Fra http://www.landsider.no/land/kongodemrep/fakta/bilateralt/bilaterale.htm

<i>
    Norsk utviklingssamarbeid
    Norge bidrar med store midler i humanitær og overgangsbistand til Kongo. De humanitære midlene og overgangsbistand kanaliseres hovedsakelig via FN-organisasjonene, Verdensbanken og norske frivillige organisasjoner. Utenriksdepartementets totale bidrag til Kongo for 2007 er på NOK 103 millioner over de humanitære budsjettene og overgangsbistand. Kongo er videre den største mottakeren av midler (15.78 %) fra FNs nødhjelpsfond (CERF) hvor Norge bidrar med 17 % av de totale midlene.. Bidraget til Verdensbankens prosjekt for demobilisering og repatriering av soldater (MDRP) er på NOK 25 millioner. Norge betalte i november 2003 sitt bidrag på USD 5 millioner til å slette Kongos gjeldsrestanser til den afrikanske utviklingsbanken (AfDB). AfDB gjenopptok aktiviteten i Kongo i 2001 gjennom støtte til kapasitetsbygging og humanitære tiltak i form av lån og gaver. Norge slettet bilateral gjeld med NOK 166 millioner i 2004.
    </i>

G

Gjestemedlem

Gjest
    pedal skrev:
    Er det ingen som har reagert på hvorfor det fotoet faktisk eksisterer?

Hvis man vitterlig er på hemmelig oppdrag på fientlig teritorium, og man dreper en lokal innbygger, da tar du jo IKKE foto av deg selv som dokumenterer dette. Og du lar IKKE fotobeviset ligge i kameraet. -Man prøver eventuelt å skjule hva som har hendt, ikke dokumentere det. Det er nå rimelig innlysende, spør du meg.
    Blir jo spekulasjoner selvsagt, men en mulighet er jo at de er på en eller annen smuglertur og er så giret etter å ha snufset linere at paranoiaen har vært nok til å utløse drapet. Bildet som dette vil jo kunne dokumentere at de er "tøffe gutter", og et drap eller to er jo ikke vanligvis noen big deal i Kongo kan det virke som. Men så gikk det penger i det hele da...

Bildet er teknisk bevis så godt som noen. Skal man ha noe mer håndfast må man nesten filme drapsøyeblikket med videokamera. De skal i allefall ha en jævlig god forklaring for å vri seg ut av den.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.855
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Hvis man vitterlig er på hemmelig oppdrag på fientlig teritorium, og man dreper en lokal innbygger, da tar du jo IKKE foto av deg selv som dokumenterer dette. Og du lar IKKE fotobeviset ligge i kameraet. -Man prøver eventuelt å skjule hva som har hendt, ikke dokumentere det. Det er nå rimelig innlysende, spør du meg.
    La meg nå se om jeg kan følge ditt ressonement: Først dreper de han med skytevåpen. Så kvitter de seg med drapsvåpenet for å fjerne bevis som knytter dem til drapet. Etterpå fotograferer de seansen og lar det fellende fotobeviset ligge i kameraet.

Ja det høres jo veeeldig sannsynlig ut.

G

Gjestemedlem

Gjest
    pedal skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    La meg nå se om jeg kan følge ditt ressonement: Først dreper de han med skytevåpen. Så kvitter de seg med drapsvåpenet for å fjerne bevis som knytter dem til drapet. Etterpå fotograferer de seansen og lar det fellende fotobeviset ligge i kameraet.

Greit å diskutere med seg selv, men sett nå ikke inn mitt navn når du siterer deg selv i det minste... ::)

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.855
    Torget vurderinger
    1
    Ja, gikk litt for der. Vi tar'n på nytt:

Gjestemedlem skrev:
    Blir jo spekulasjoner selvsagt, men en mulighet er jo at de er på en eller annen smuglertur og er så giret etter å ha snufset linere at paranoiaen har vært nok til å utløse drapet. Bildet som dette vil jo kunne dokumentere at de er "tøffe gutter", og et drap eller to er jo ikke vanligvis noen big deal i Kongo kan det virke som.

-------------

Jeg tror ikke tiltalen og fotobeviset henger på greip. Når det er sagt, så er det ikke sikkert at guttas forklaring stemmer heller. Det kan jo være at et eller "annet" skjedde der ute i bushen den natta...

En ting er nå i hvertfall sikkert: Rettssaken er rigget for å presse penger ut av nordmennene. Forhåpentligvis får de mulighet til å anke til en høyere innstans, hvor alminnelige rettsregler legges til grunn.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Uansett har rettsaken veldig lite med hva som faktisk har hendt å gjøre, og ingen later til å være interessert i å avdekke hendelsesforløpet. Jeg registerer at liv er veldig mye verdt i det lutfattige landet. En norsk sjåfør er vel typisk livsforsikret for rundt en million. I Kongo er en sjåfør verdt flere titalls millioner.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kan ikke alle dere som synes å vite hva som faktisk har hendt, reise ned til Kongo for å "avdekke hendelsesforløpet", slik at vi kan bli ferdig med denne rettsaken en gang for alle? :p

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.855
    Torget vurderinger
    1
    -Eneste som hjelper nå er å sende ned Rambo, eventuelt Colonel Braddock, og hente ut gutta.

S

Spider13

Gjest
    Jaggu bra vi har et uangripelig rettssystem i Norge,
    og ikke en karikatur som i Kongo
    I Norge forekommer aldri rettsaker med karakter av farse.
    I Norge blir ingen siktet og dømt på sviktende grunnlag.
    I Norge blir ingen dømt til erstatning (blodpenger) for noe de er frifunnet for.
    I Norge blir ingen som er ikke er strafferettslig ansvarlig/tilregnelig dømt.
    I Norge har vi INGEN justismord.
    HEIA NORGE! (Vi er jo best i ALT jo)

GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    3
    Spider13 skrev:
    I Norge blir ingen dømt til erstatning (blodpenger) for noe de er frifunnet for.
    Hei,

Jeg har vert i Kongo noen ganger iforbindelse med at jeg jobbet på en dykkerbåt offshore der for noen år siden.
    Det er ingen grunn til å sammenligne Kongo med Norge, der nede er det korrupt hele ski..n.
    Husket da noen som arbeidet ombord ville gi noe til noen av de lokale, men i plassen for takknemlighet så var "give me more".

Uansett ingen reiser vel der frivillig på ferie, så jeg regner med at de to nordmennene hadde en ulovlig buisness pågang, om dette medførte at de drepte sjøføren skal eg ikke ha noen direkte formening om, det får rettsaken ta seg av men tror den er en farse, men om de er uskylldige er jeg slett ikke sikker på.

Uansett, ikke sammenlign dette korrupte landet med Norge, det er nok ikke alt som er korrekt og rettferdig her heller, men har du selv reist i disse landene så vet du at hvis du bor i Norge så bor du i et godt land med en god rettsikkerhet.

Mvh
    Geir

B

buster

Gjest
    Synes det er en skandale at han er såå jævlig dårlig på trompet han som blåser når saken starter.
    Bjørn

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Spider13 skrev:
    Av og til kommer slike innlegg. Ser at dette er ditt innlegg nr 2. Du klarer bedre enn dette spider13. Mye bedre.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    buster skrev:
    Synes det er en skandale at han er såå jævlig dårlig på trompet han som blåser når saken starter.
    Bjørn
    Men hvis det er noe det norske rettsystemet kunne lært av Kongo, så er det å blåse trompet når rettsaken starter.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.572
    Torget vurderinger
    27
    Bach_Man skrev:
    Jeg registerer at liv er veldig mye verdt i det lutfattige landet. En norsk sjåfør er vel typisk livsforsikret for rundt en million. I Kongo er en sjåfør verdt flere titalls millioner.
    På generell basis virker liv å ha mindre verdi der nede. Jeg har selv bodd i Bukavu i to år og for å illustrere hvor dårlig systemet der nede fungerer kan nevnes at vi hadde postadresse i Rwanda.
    Fantastisk vakkert land, fungerte elendig før og overhode ikke nå.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Livet blir vel langt mer verdifullt i det man får ferten av penger, og da kan også fjerne slektninger, tjenestemenn, dommere, ja hele landsbyen henge seg på og kreve noe for seg selv... Den eneste som virker å ha et noenlunde legitimt krav er den bileieren som ikke får igjen bilen sin.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Bach_Man skrev:
    Livet blir vel langt mer verdifullt i det man får ferten av penger, og da kan også fjerne slektninger, tjenestemenn, dommere, ja hele landsbyen henge seg på og kreve noe for seg selv... Den eneste som virker å ha et noenlunde legitimt krav er den bileieren som ikke får igjen bilen sin.
    Det var svart på hvitt.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jepp. Bare synd for dem at de ikke kommer til å få noen ting, og de vet det ikke ennå. Jeg må nesten felle en tåre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn