Boothroyd Stuart: Meridian, perfeksjon for perfeksjonister

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Er tilbake på Meridian etter en pause fra DSP8000 mm. Fikk levert et sett nye DSP7200 igår og er tilbake i den "perfekte" verden ;D ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    Hva har du koblet på dem, da?

K2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    bjornh skrev:
    Hva har du koblet på dem, da?
    Først en Transporter, senere på kvelden en Squeezebox. Hører ikke forskjell, så det blir Squeezeboxen frem over.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.297
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Enig. Skal være en ganske dust konstruert DAC som lar deg høre forskjell på digitalutgangene på de to, og Meridian er ikke dust konstruert.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Valentino skrev:
    Enig. Skal være en ganske dust konstruert DAC som lar deg høre forskjell på digitalutgangene på de to, og Meridian er ikke dust konstruert.
    Det skal være sikkert. En ting jeg har lært etter noen år med Meridian komponenter i huset. Finnes ikke noe «Dust» med konstruksjonen og kvaliteten der gitt.

K2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skal prøve en 808.2 men tvivler meget på om den står seg (pris/kvalitet). Går kansje for et SooLoos system men tiden får vise om det kan leverer..

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    985
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    I går ble det bestilt en G91A. Impulskjøp :eek: Kommer i Posten om en ukes tid...

Er det noen som har erfaringer med denne? I utgangspunktet tenkte jeg dette var et genialt produkt, og vil redusere antall komponenter i anlegget. Men som sagt ble denne bestillt på impuls, og jeg lurer på om det var lurt?

P

M

musicus

Gjest
    Vurderer overgang til Meridian igjen, har tidligere värt borte i 506.20, 508 HighResolution, 508.24, 588 (x2) den som kan väre interessant nu, er enten G08 eller G08.2

Noen som er villige å beskrive lyd forskjellen (er klar over de rent fysiske som slot loading og deres nye filter i 08.2)mellom disse i eget oppsett eller ved egen erfaring?, gjerne med noen få ord om oppsettet forövrig?

Pr idag er hjem lån ikke mulig, men kjenner meg relativt trygg på Meridian iseg selv, men ikke på forskjellen disse to spillerene imellom, send meg gjerne en pm om det av noen grunn skulle föles friere

På forhånd takk!

mvh

gub

Medlem
    Ble medlem
    28.08.2009
    Antall liker
    0
    Hei
    Har mulighet for en G51 til en hyggelig pris. Finner egentlig lite om denne på nettet av tester og erfaringer? Er dette en overprisa forsterker eller er den verdt prisen sin?

gub

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jeg leker med tanken på et vintage oppsett på gjesterommet, med 5xx serien til meridian som forsterker for dette, er det noen modeller jeg bør lete ekstra nøye etter, noen jeg bør holde meg unna? Hva ligger disse på i pris? 5-10 høvdinger?

kjetiln

Fersking
    Ble medlem
    17.03.2009
    Antall liker
    0
    Har "kjørt" Meridian i mange år nå og det blir neppe noe annet med det første. Var solgt etter å ha hørt DSP6000, og så har det bare ballet på seg. Har bare vintage utstyr nå i 500 serien, men vurderer sterkt å bytte ut 568 prosessoren med en G61R eller G68 (eller kanskje en brukt 861v4)..

gub

Medlem
    Ble medlem
    28.08.2009
    Antall liker
    0
    gub skrev:
    Hei
    Har mulighet for en G51 til en hyggelig pris. Finner egentlig lite om denne på nettet av tester og erfaringer? Er dette en overprisa forsterker eller er den verdt prisen sin?

gub
    Ingen med kjennskap til denne??

Gub

R

Roysen

Gjest
    Noen som vet om Apodizing filteret vil bli innarbeidet i Meridian 800 slik at både CD playback blir på kvalitetsmessig nivå med 808.2 .

Mvh
    Roysen

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.551
    Roysen skrev:
    Noen som vet om Apodizing filteret vil bli innarbeidet i Meridian 800 slik at både CD playback blir på kvalitetsmessig nivå med 808.2 .

Mvh
    Roysen
    Hei igjen Roysen
    Dette er ett utklipp fra en salgsannonse på Audiogon, jeg har ikke sjekket med HiFi-Huset i Bærum (Andre) om det stemmer....

"With the coming of the Meridian 861v6, the 800 will become even better! The 800 will send an MHR digital stream to the 861 which will use it's new apodizing filter and and anti-jitter circuitry to deliver state of the art performance from both CD and DVD movie formats. This is an opportunity to get Meridian 808.2 type performance at a fraction of the cost!"

Tommy

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært en del diskusjon rundt det, og ta kontakt med André så har han helt sikkert noe info rundt dette.

R

Roysen

Gjest
    Litt av problemet dersom funksjonaliteten vil bli plassert i 861 er at da må man gå til anskaffelse av både 800 og 861 for å få optimal DVD-A og CD ytelse. Det blir fort veldig dyrt samtidig som jeg ikke har behov for videodelen i noen av produktene.

Jeg ønsker meg en 800 med analoge utganger som kan oppgraderes med apodizing filteret og denne nye anti jitter funksjonaliteten.

Mvh
    Roysen

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner. Bare å ta kontakt med dem der nede så får du helt sikkert svar.

erib

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    74
    Da må jeg nesten melde meg inn i venneforeningen.
    Fikk tak i en 557, og vi er definitivt venner. Silkehansker med stålinnlegg! :)

Hvilken pre vil dere anbefale til denne? (Dersom jeg velger å bytte da).
    Har forsøkt en Rotel RC870BX, og Doxa 012. Doxaen vant på knockout i første runde, bare så det er sagt. Men det hadde vært moro å få tak i en Meridian fra samme serie.

-erib

erib

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    74
    Ja, det var dem jeg tenkte på. Hva er forskjellen på dem? Noen som husker nypris?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    502 er balansert. Husker ikke lengre hva disse kostet.

U

utgatt19288

Gjest
    Et spørsmål til Meridian venner:

Se på dette bakpanelet - ved å importere en US-utgave er det tilstrekkelig å skifte sikring?

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    985
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Ja, jeg tror det.

For sikkerhetsskyld kan du ringe eller sende en mail til Meridian, de har fantastisk service og svarer raskt på alle spørsmål!

thor_egil

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville vært meget forsiktig med å hive på en annen sikring for deretter å koble den til 230 V!!!! Det er en grunn til det røde klistremerket "115V" ved siden av. Tror du må skaffe deg en trafo som tar ned spenningen, men som nevnt tidligere sjekk med Meridian!

thor_egil

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    501 eller 502?
    502 er balansert - og så vidt jeg vet ekte balansert! Feks kan ikke RIAA kortet flyttes fra en 501 til en 502 også pga dette (Ref: Hifi-Huset, Andrè)
    Har kun selv 501 og opplever den som ganske transparent faktisk, og den fåes jo til sjarmerende priser. 502 er betydelig dyrere - og sikkert bedre!

U

utgatt19288

Gjest
    Inner detail skrev:
    Jeg ville vært meget forsiktig med å hive på en annen sikring for deretter å koble den til 230 V!!!! Det er en grunn til det røde klistremerket "115V" ved siden av. Tror du må skaffe deg en trafo som tar ned spenningen, men som nevnt tidligere sjekk med Meridian!
    Du har selvfølgelig rett - "så ikke skogen for bare trær". La ikke merke til det røde 115V merke.

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    985
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg VET at flere preamper og cd/dvd spillere fra Meridian har universal UPS, dvs tar 110-230 V. Du må bare passe på å ha riktig sikring...

Så ikke bry deg med 115V-klistremerket, men ring Meridian og spør om det konkrete produktet!

Peter

.tore.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Antall liker
    3
    Et spørsmål til Meridian-folket: Hvordan i h... åpner jeg en 500-serieboks? Junior har et 500-anlegg på gutterommet, og cd-skuffen på 506 henger litt på ene siden. Tenkte jeg skulle operere, men kommer ikke inn! Skjønner ikke bæret. Føler meg litt tilbakestående nå :p

Er det forresten andre fedre som overtaler sine håpefulle til å svi av sparepengene på vintage stereo? Han fikk i det minste litt subsidier 8)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    En 500 åpner du ikke sånn helt uten videre...

U

utgatt19288

Gjest
    Da har jeg mottatt en Meridian 568.2MM som er tiltenkt være DAC/Pre i et 2-kanals oppsett. Enheten var meget pen og tilkoplingen til øvrige enheter gikk utmerket. Konvertering fra 110v til 240v ble utført der borte for et tillegg på 75$ - hva som ble utført vet jeg ikke.

Problemet er at volumkontrollen hverken fra knappene på fronten eller fjernkontrollen er aktive. Alle andre funksjoner ser ut til å fungere. Firmware versjon 2.5xx

Er meget upraktisk å ikke kunne justere volum - noen som har forslag til fix?
    Vet ikke helt hva jeg skal endre på i legacy konfig programmet.

EDIT: Fant ut av det. Høytalerne var satt til DSP - endret til "large analog speakers".
    Lykkelig eier av en fantastisk Meridan maskin - regner med at denne blir hjerte i anlegget i mange år framover.

U

utgatt19288

Gjest
    Meridian's Comms porter.

Det kunne vært ønskelig bruke Comms portene til å styre annen elektronikk, type effektforsterkere som trigger på AC/DC nivåer. Hvilken spenning kommer ut av Commportene - og hvem kan man henvende seg for å få laget slike kabler?

U

utgatt19288

Gjest
    Hvordan vil dere Meridian brukere beskrive sounden fra dette merket. Gikk fra Benchmark Pre til Meridan 568.2MM i samme oppsett og merket en klar endring i sound.

Benchmark Pre oppfattet jeg som veldig ren, klar og oppløst. Har bi beholdt samme egenskapene nå, men en litt fyldigere/mørkere klang nærmest som en god rør-pre. Er jeg på bærtur eller er det slik dere også vil beskrive sounden?

Resten av kjeden er Bryston SST effekt og ATC høytalere.

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    985
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Baard skrev:
    Konvertering fra 110v til 240v ble utført der borte for et tillegg på 75$ - hva som ble utført vet jeg ikke.
    Det var dyr sikring. Antar at det kun er den som er skiftet, koster en krone eller 2...

U

utgatt19288

Gjest
    Peter skrev:
    Baard skrev:
    Konvertering fra 110v til 240v ble utført der borte for et tillegg på 75$ - hva som ble utført vet jeg ikke.
    Det var dyr sikring. Antar at det kun er den som er skiftet, koster en krone eller 2...
    Jeg fikk med sikringer for 8kr - pluss de orginale :)

Om det kun er bytte av sikring eller om det er noe strapping på primærsiden av trafoen som er gjort i tillegg vet jeg ikke. Velger å tro det inntil noen kommer å redegjør for det motsatte.

.tore.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Antall liker
    3
    Du kan ikke bytte nettspenningen bare med å skifte sikring. Det er omvendt: Du må bytte sikring fordi du har byttet nettspenning. Noen apparater svitsjer automatisk, men denne er merket 115v og må derfor ha en eller annen form for inngrep. Hva som må gjøres må du høre med Meridian om. På min egen preamp (ikke Meridian) måtte jeg flytte en plugg til en annen kontakt, og flytte sikringen til en annen sikringsholder. Gjort på 10 sek.

U

utgatt19288

Gjest
    Baard skrev:
    Hvordan vil dere Meridian brukere beskrive sounden fra dette merket. Gikk fra Benchmark Pre til Meridan 568.2MM i samme oppsett og merket en klar endring i sound.

Benchmark Pre oppfattet jeg som veldig ren, klar og oppløst. Har bi beholdt samme egenskapene nå, men en litt fyldigere/mørkere klang nærmest som en god rør-pre. Er jeg på bærtur eller er det slik dere også vil beskrive sounden?

Resten av kjeden er Bryston SST effekt og ATC høytalere.
    Er deg ingen som kan gi tilbakemedling på lyden?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn