gin skrev:
Jeg har aldri angret på at jeg kjøpte Meridian, og har i alle disse årene hatt glede av musikken fremfor å være bekymret for om noe "låter feil".
Burde vel kanskje slenge meg på denne tråden, jeg også. Siden jeg tross alt har eid ymse Meridian-utstyr kontinuerlig siden midten av nittitallet
Likte og liker fortsatt 5xx-serien best utseendemessig, så jeg har forblitt retro til denne dag og aldri kommet meg forbi denne serien. Har tidligere eid hhv 501 pre.amp, 541 surr.pros, 506 cd.sp x2 og 504 tuner. For tiden har jeg flg Meridian-utstyr i huset:
M60 Aktive høytalere i rosewood.
Kjøpt en gang sent på nittitallet på HiFi-huset i Bærum. Var på besøk for å se på høytalere, og André tok meg opp i 2.etg og lot meg få høre på noe Meridianutstyr jeg aldri kom til å ha råd til, herunder et par DSP6000 høytalere til drøye 100k. Og om ikke de ble solgt, så ble i det minste
jeg det... ;D
Jeg forsto umiddelbart at det ikke var noen vei tilbake: det MÅTTE bli et par Meridianhøytalere en eller annen gang i livet. Aktive sådanne, selvsagt. Hadde brukt noen år på en runddans med div Rotel og Doxa forsterkerier, så jeg likte tanken på å slippe dette matche-maset. Men de kjempedyre DSP-modellene hadde jeg ikke råd til - og hadde dessuten vært sjanseløs om jeg hadde kommet hjem til fruen og fortalt henne at jeg hadde brukt 40k på et par høytalere...
Så skulle det bli noe, måtte jeg i såfall gå for et kompromiss: Meridian M60 til rundt 30k, dvs den analoge utgaven av DSP5000 som bl.a hadde integrert dac - noe jeg uansett ikke hadde behov for i og med at jeg allerede hadde en 506 cd.spiller, slik at 500-drivverket jo allerede i utg.punktet var uaktuelt. Fortsatt litt for dyrt, og egentlig laaangt utenfor de prisleiet jeg hadde planlagt å holde meg innenfor, men...
...så ga André meg god service, gode råd og en veldig god pris....og plutselig hadde jeg visst bestilt et par M60 likevel, gitt.
Rare greier, det der... ;D
Og disse har jeg hatt til denne dag. Er i et langtids flytteprosjekt, så for tiden står de pakket ned - synd og skam, I know. Men hva skal man gjøre? Alt i alt er de, alderen til tross, nesten ikke mer enn innspilt, faktisk. Regner med at de har vært i aktiv bruk maks 5 år av levetiden sin og selv da var bruken begrenset til forsiktig finlytting når jeg hadde tid og anledning.
Men som regel brukte jeg andre greier jeg hadde stående i stedet (Har et par Mirage OM14 og et par Mission 753 høytalere også - vi gærne HAR det godt) da disse som regel var lettere tilgjengelige og fruen uansett ikke likte at jeg dro på. Og Postman Pat og Byggmester Bob visstnok ikke var ment for audiofilt bruk...
Meridian 502 balansert pre.amp.
Kjøpt brukt for en 7-8 år siden, mener jeg å huske, i en HiFi-butikk i Gml.byen i Oslo. I følge selger var den da et år eller så gammel, og tatt i innbytte. Den var helt strøken, og jeg fikk den for en grei pris (lå vel på ca 14.500,- i nypris på denne tiden), så valget var enkelt. Solgte da 541'en min, og så meg aldri tilbake
Er blitt benyttet sammen med M60'ene, og disse utfyller hverandre perfekt. Men, som med høytalerene, er også denne pre.amp'en blitt benyttet ALT for sjelden. Og nå er jeg på utkikk etter en 506 eller 508 cd-spiller. So the story continues... 8)
erkjenner BKaz