Vidar P
Æresmedlem
Synes det er litt feil ende å tenke i dette; riktignok er det litt av en forskjell i kraft fra Nait5 til NAP250.2, men da må du ha en preamp som passer for å utnytte dens klangmessige/musikalske evner. Den beste er vel NAC282/HiCap for å drive NAP250. Jeg har hatt begge disse selv, og må vel si at det er et forsterkersett som er helt enormt. Jeg har ikke hatt Nait5, men har brukt Nait 5i endel, og det er bare en ting å si; den store NAC282/HiCap/NAP250.2 er en helt annen verden av toner, klanger, rytmer, kraft, energi og ren og skjær gnistrende musikkglede.Liotheles skrev:Kanskje noen som har de nye 805s og har funnet en god forsterker til disse juvelene? Rør, transistor eller klasse D kanskje? Gjerne etter direkte sammenligning hjemme i stua?
Kom med innspill!
For å si litt om mitt eget oppsett så er jeg rimelig godt fornøyd med jobben den lille Naim Nait5 gjør, men jeg må vri volumknappen opp på 12-13 før det blir noenlunde lydtrykk (ca.90db vil jeg tro) så de trenger kanskje litt mer juice etterhvert. Nait5 er jo på kun 2x30 watt. På ønskelisten står Naim NAP 250.2, men da bør jeg nok ha en dedikert pre også og da begynner vel ballen å rulle litt vel fort
Men, og det er et stort men; 282/250 går ikke bra sammen med CD5i imo. Da hører du bare innholdsfortegnelsen til hva dette forsterkersettet kan. Følgelig må man ha en CDX2 og aller helst med XPS2 ekstern psu (de som aldri har hørt effekten av en slik ekstern psu er inne for et realt sjokk og en aha-opplevelse!).
Med andre ord; å begynne i effektenden med Naim er som å halte seg baklengs inn i fremtida. Spør du meg, så har effekttrinnet kanskje minst betydning for lydkvaliteten av de tre delene kilde, preamp og effekt. Så lenge effekttrinnet driver høyttalerne greit riktignok.
805S er supre, og jeg er vel blant de som vil underskrive på at de ideellt sett burde ha elektronikk i pris-/kvalitetsklasser langt over hva den beskjedne utsalgsprisen deres tilsier, som e-h er inne på. Men masse effekt....? Nei, det synes jeg ikke er noen fornuftig initial innfallsport til å oppnå best mulig lydkvalitet med disse.
Sånn apropos 805S, de er veldig vanlig å bruke sammen med Naim kilde/pre/power elektronikk i UK.
Mvh Vidar P