Bra lyd på ALLE innspillinger

Er det mulig å lage et forvrengningsfritt anlegg som låter bra på ALLE innspillinger?

• Ja, det er mulig å få alt til å høres bra ut.

Stemmer: 0 0.0%
  • Halvparten vil låte bra, halvparten dårlig.

• Det meste som er laget, vil låte dårlig på et godt anlegg.

• Totalt antall stemmer
    2

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

utgatt60135

Gjest
    marsboer skrev:
    Eller sagt på en annen måte, jo mer integrert, ekte og frigjort det låter, dvs jo mindre diskant/mellomtone/bass/høyttaler det låter, jo bedre låter dårlige opptak IMO.
    Det er vel ikke akkurat overraskende?

Svakhetene er åpenbare i aller høyeste grad, men det er altså mulig å høre på musikk likevel, og det med langt større innlevelse enn "dårligere" anlegg.
    Da er vi vel ikke uenig alikevel da? Det er ikke alltid like lett å diskutere når man vektlegger ting ulikt. Jeg har jo lest at jeg liksom ikke mente at dårlige innspillinger låter bedre på bedre anlegg, noe som selvsagt er feil.

M

Mr-T

Gjest
    Liten sidekommentar når det gjelder digital klipping og grov peak-limiting: sånt noe låter som regel mindre ille hvis man ratter ned nivået minst 3-4 dB digitalt før DAC'en. I hvertfall synes jeg det.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.930
    Torget vurderinger
    1
    Det er mulig vi gjør, men for meg er det når anlegget ikke er i stand til å gjengi en detalj uavhengig om den er der alene eller en del av et større bilde.

Jeg prøver her og forklare med det mye brukte “mangler oppløsning” i bassen.

Tar du og kjører lavfrekvente sinustoner på et slikt anlegg vil det sannsynligvis gjengi disse, dog med forskjellig nivå rundt i rommet, noen vi også treffe noder og dermed være dominerende.

Når man så går over til å kjøre flere sinustoner samtidig eller musikk vil noen av frekvensområdene “forsvinne” som følge av nivåforskjellene, disse områdene vil variere alt etter hvor man plasserer seg i rommet, noe som viser at manglende oppløsning egentlig er maskering.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    DIY_dude skrev:
    Dazed skrev:
    "hifi" i negativ betydning brukes vel gjerne av de som ikke ser poenget med å jage etter "å gjengi det som er på plata helt nøyaktig", og "musikalsk" brukes ofte med positivt fortegn om utstyr som farger lyden fra innspillingen i en retning man setter pris på.
    Hæ? Det der henger ikke på greip.
    Neivel?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Mr-T skrev:
    Liten sidekommentar når det gjelder digital klipping og grov peak-limiting: sånt noe låter som regel mindre ille hvis man ratter ned nivået minst 3-4 dB digitalt før DAC'en. I hvertfall synes jeg det.
    Det er sannsynligvis fordi du eliminerer, eller i hvert fall reduserer intersample klipping. I hvert fall på lave samplerater kan det være en ganske stor analog peak mellom to samples som fort kan bli klippet både på den ene og andre måten før den kommer ut i den andre enden av konverteren.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn