Bra lyd på ALLE innspillinger

Er det mulig å lage et forvrengningsfritt anlegg som låter bra på ALLE innspillinger?

• Ja, det er mulig å få alt til å høres bra ut.

Stemmer: 0 0.0%
  • Halvparten vil låte bra, halvparten dårlig.

• Det meste som er laget, vil låte dårlig på et godt anlegg.

• Totalt antall stemmer
    2

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    tyan skrev:
    Her snakker vi altså kun avspilling og interface. Bare en liten del av det et vanlig studio sitter på av utstyr. Hvis man brenner 200k + bare på det skal man ha et rimelig bra budsjett. Ikke en gang Jay K har så bra saker. Er forøvrig prinsipelt enig i at et studio bør ha bra monitoring. En kjepphest jeg har egentlig. Mesteparten av miksingen foregår i nærfelt men klart en bør ha kontroll på rommet. Men situasjonen har endret seg og stadig flere har egne studios.
    Ja selvfølgelig snakker vi om avspilling når det sammenlignes med hifi utstyr som det var snakk om her.

Det er vel litt viktig å skille mellom store studioer og små hjemme/mer amatørmessige greier. Det var førstnevnte jeg tenkte på. Tar vi med alt, så er det selvsagt mye dårlig utstyr. De mest solgte monitorene er f.eks Yamaha HS50M monitorer til ca. 1700 kr pr stykk. Og merker som Tascam, Zoom og Behringer selger stort. Som du nevner, har veldig mange studioer i dag.

Mr-T skrev:
    Det er også et paradoks at i et studio kan du finne en vokalmikk til 100.000 kr, mens lyttingen foregår på små aktive nærfeltsmonitorer oppå meterbrua til 2500 kr stk....
    Det kan være litt omvendt prioritering i forhold til hifi folket av og til. Har sett en del rom blitt bygget fra grunnen med enorme akustiske tiltak. Og etter alt arbeidet, så plasseres det noen små monitorer i det fantastiske rommet. Ganske artig.
    Mens mange audiofile plasserer store beist av høyttalere i stuer uten tiltak.

Det er riktig nok mye store og fete høyttalere i mange studioer også. Det er vel litt av verdt.

Vedlegg

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    kabelsatan skrev:
    DIY_dude skrev:
    Hvis man bruker 100 solid core ledninger, er det fortsatt en solid core kabel? ???
    Jepp! Så lenge hver enkelt leder er entrådet, så er det en solidcore kabel.

mvh
    kabelsatan
    Spørs om du ikke må prøve deg på en definisjon av solidcore. Fikk du med deg spørsmålet fra DIY_dude?

L

larkus

Gjest
    Solidcore leder = entrådet. Solidcore kabel er to eller flere entrådete ledere. Er det noen som har bedre definisjoner? Og det er absolutt en mulighet at jeg misforsto DIY_dude sitt spørsmål.

mvh
    kabelsatan

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.519
    Kule-Trygve skrev:
    Ja, jeg synes det er "noen" som bringer frem disse frekvenskurvene hele tiden, jeg, enten det er i tråder for akustikk eller kabler.
    Det virker som du ikke aner hva lineær forvrengning er og hva det gjør med lyden. Det er en helt klar sammenheng mellom hva disse frekvenskurvene viser og hvor mye et oppsett forvrenger lyden.

En fin frekvensrespons er ingen garanti for god lyd. Det er mange andre forvrengningsformer som også kan degradere lyden. Men en stygg frekvensrespons gir garantert dårlig lyd.

High end anlegg som ikke er allsidige hva angår ymse audiofile og ikke audiofile innspillinger har som regel betoninger på frekvenser som gir negativ synergi med enkelte opptak.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Lyd er som damer Trygve.

Noen liker den helt rett:

Noen liker den fyldig og feit (mcintosh?):

Mens andre liker best å ha en liten festkul!

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Hvis man studerer disse bildene så kan det faktisk se ut som at det lureste er å kombinere litt rund lyd med et par festkuler.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Neeeeei! Slutt med alle disse dårlige metaforene!

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    1
    kabelsatan skrev:
    Solidcore leder = entrådet. Solidcore kabel er to eller flere entrådete ledere. Er det noen som har bedre definisjoner? Og det er absolutt en mulighet at jeg misforsto DIY_dude sitt spørsmål.

mvh
    kabelsatan

Solid er når hele tverrsnittet er ivaretatt av 1, så har man fler trådet og tilslutt mangetrådet…..

M

Mr-T

Gjest
    sinep skrev:
    Søstra mi hadde en nesten lik genser i 1974 i ca 1/10 størrelse. Dette må dermed være en Vintage genser, litt vinyl/rør/horn greie ikke sant? Ja, ok - fet lyd.... ;D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "Dette må dermed være en Vintage genser, litt vinyl/rør/horn greie ikke sant? Ja, ok - fet lyd.... ".. Og det motsatte av dette er snorett frekvensgang, eget rom med akustiske tiltak og klasse d ? Magert og litt anorektisk ? ;D

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Mr-T skrev:
    Søstra mi hadde en nesten lik genser i 1974 i ca 1/10 størrelse. Dette må dermed være en Vintage genser, litt vinyl/rør/horn greie ikke sant? Ja, ok - fet lyd.... ;D
    Rør kan nok passe bra inn i den kategorien der ;)

Damer med horn og rør (mellom beina) vil jeg helst slippe å se.

M

Mr-T

Gjest
    HCS skrev:
    "Dette må dermed være en Vintage genser, litt vinyl/rør/horn greie ikke sant? Ja, ok - fet lyd.... ".. Og det motsatte av dette er snorett frekvensgang, eget rom med akustiske tiltak og klasse d ? Magert og litt anorektisk ? ;D
    Ville vel heller sagt velproporsjonert med perfekte mål(inger)..hehe.

Men personlig liker jeg de litt fyldige i bunn. Høyttalere altså. 8)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mr-T skrev:
    HCS skrev:
    Ville vel heller sagt velproporsjonert med perfekte mål(inger)..hehe.

Heheh....Godt poeng det ja...Med fylde i bunn :)

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Mr-T skrev:
    Bare pass på at du ikke overdriver så mye at du faller innenfor kategori 2 (mcintosh).

Kroppen min Frekvenskurven min er stort sett flat hele veien, men plutselig av en ellen annen uforklarlig grunn, kan den få en kraftig boost midt i frekvenskurven på rundt 25 cm dB (overdriver ikke).
    Forstå det den som kan. :eek:

M

Mr-T

Gjest
    Kanskje du burde slanke responsen litt da? Evt trimme.... akustikken mener jeg.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.388
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    orso skrev:
    Det er riktig nok mye store og fete høyttalere i mange studioer også. Det er vel litt av verdt.

Jeg tror at du blander kortene litt, Orso.

De bildene du viser, er vel fra masteringstudioer, ikke normale opptaks- og miksestudioer.

Skal man mastre, er man avhengig av å høre bassen også...

mvh

M

Mr-T

Gjest
    Masteringfolk er ofte temmelig hifi-freaks ja, det kan jeg bekrefte. Der går det i gigantiske rørforsterkere, mystiske kabler og what not.

De som driver med opptak er ofte musikere, og de gir som regel pokker i lyden, de er mer interessert i "sound" og musikalsk uttrykk. Ikke har de hørselen i behold heller....

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Vil bare bekjentgjøre at jeg som eier av McIntosh er drit fornærmet på bruken av metaforer i denne tråden..
    Fyldig lyd ser omtrent slik ut:

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
    God lyd... eh... jeg mener ... øh ja.

Nesten like pen som kona mi hu der. Not bad.

L

larkus

Gjest
    Roald skrev:
    Solid er når hele tverrsnittet er ivaretatt av 1, så har man fler trådet og tilslutt mangetrådet…..
    Hvis du mener SC-leder er det korrekt.

Dette er en SC-kabel

Vedlegg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    1
    Flisespikkeri, det du viser er en multipars kabel oppbyggd med sc, poenget er 1 kordel med isolasjon rundt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    tkr skrev:
    orso skrev:

Jeg tror at du blander kortene litt, Orso.

De bildene du viser, er vel fra masteringstudioer, ikke normale opptaks- og miksestudioer.

Skal man mastre, er man avhengig av å høre bassen også...

mvh
    Var minst et masteringrom der ja.
    Tror nok man hører litt bass fra de innfelte Genelec høyttalerne her f.eks:
    http://johnlsayers.com/Stuff/Oasis.wmv

Skulle tro det basser litt her også. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    Dazed skrev:
    tyan skrev:
    jeg har selv hørt mange monitorer og synes de låter middelmådig. Personlig bruker jeg heller stuehøyttalerne mine til monitorer.
    Kan ikke det rett og slett bety at du ikke liker flat frekvensrespons, men synes det låter "bedre" med en liten festkul f.eks? Monitorer som farger lyden vil jo være en selvmotsigelse, all den tid de skal brukes til å gjengi hvordan opptaket låter.
    Med tanke på det store utvalget, tror du at alle på markedet har samme klang?
    "Klang" er vel ikke annet enn små forskjeller i frekvensrespons og/eller forvrengning, så det burde absolutt studiomonitorer ha, men nei. Jeg tror ikke de faktisk har det.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Dazed skrev:
    "Klang" er vel ikke annet enn små forskjeller i frekvensrespons og/eller forvrengning, så det burde absolutt studiomonitorer ha, men nei. Jeg tror ikke de faktisk har det.
    Et piano har "klang" når du hører det live. Jeg antar dette kommer av små forskjeller i frekvensrespons og/eller forvrengning, for når lydstudioet / plateselskapet er ferdig med innspillingen av dette instrumentet i sine akustisk fantastiske rom, gjennom sine fantastiske supertransparente komponenter, så er denne "klangen" borte.

Det er selvfølgelig dette som er "riktig" lyd, men noen av oss lurer inn en komponent med rør hjemme for å få tilbake denne forvrengningen, eller "klangen". Klart vi er gærne!

U

utgatt60135

Gjest
    ayaboh skrev:
    Dazed skrev:
    Et piano har "klang" når du hører det live. Jeg antar dette kommer av små forskjeller i frekvensrespons og/eller forvrengning, for når lydstudioet / plateselskapet er ferdig med innspillingen av dette instrumentet i sine akustisk fantastiske rom, gjennom sine fantastiske supertransparente komponenter, så er denne "klangen" borte.

Det er selvfølgelig dette som er "riktig" lyd, men noen av oss lurer inn en komponent med rør hjemme for å få tilbake denne forvrengningen, eller "klangen". Klart vi er gærne!
    Dette heter visst klangrom og det forsvinner dessverre i betydelig grad ja. Ikke alle HiFi folk erkjenner eller er bevisst dette. Klarer de å finne komponenter som tilsynelatende bedrer dette tror de at dette er mest nøytralt uten at det egentlig er det. Men det må en eller annen for for forvregning til som også er til fordel for "flisete"/tynne innspillinger.

M

Mr-T

Gjest
    Piano er fryktelig vanskelig å gjengi troverdig, ingen tvil om det. Hovedproblemet ligger nok i høyttalernes mange utfordringer.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.670
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hovedproblemet med gjengivelse av piano ligger i antall oktaver og realistisk gjengivelse av hele frekvensområdet
    spesielt de nedre oktaver som krever membran-areal og kontroll
    mvh
    Leif

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    At man skal få tilbake den rette klangen ved å tilfører rørlyd/forvrengning virker tvilsomt.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    ayaboh skrev:
    At man skal få tilbake den rette klangen ved å tilfører rørlyd/forvrengning virker tvilsomt.
    Har du prøvd?

På allt av tester ein leser om rørforst,blir det nevnt klangen på instrumenter som meir truverdig kontra transistor,så for meg er det utvilsomt noko i det.

Mvh.

M

Mr-T

Gjest
    Tja .. jeg har testet et fåtall rørforsterkere. De riktig gode tilfører da vitterlig ikke noe "klang", men låter temmelig nøytralt altså. Men det finnes jo noen som farger grassat og....

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    samlanes skrev:
    orso skrev:
    ayaboh skrev:
    Har du prøvd?

På allt av tester ein leser om rørforst,blir det nevnt klangen på instrumenter som meir truverdig kontra transistor,så for meg er det utvilsomt noko i det.

Mvh.
    Jeg har prøvd rørforsterkere i eget anlegg ja.

Dersom noe går tapt i opptaket/miksingen som ble indikert, ja da finner jeg rimelige utenkelig at rør skal få frem igjen dette. Hvordan forklarer man det?

Derimot er det vanlig at mange rørforsterkere legger til noen dB i frekvensresponsen der hvor mange oppsett er slanke. Har mer tro på at det er hovedårsaken til at man opplever en bedre klang.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ein teoretisk forklaring på at det som blir "borte" i opptaket,er "borte" pga at det kun brukes transistor i avlyttingsutstyret.

Og dermed ikkje får det fram,men at det allikevel er på opptaket,som da kommer fram med rørutsyr.

Alldeles genial forklaring spør du meg:))

Mvh.

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg tror mye av klangrommet/klangfargene blir borte allerede etter mikrofonene da de ikke klarer å fange opp alt dette spektret.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Visst det er riktig Lyngen,er det bare enda ein grunn til å bruke rørforst,så får ein hvertfall bedre fram det småtteriet som måtte vere igjen av klang.

Så enkelt.

Mvh.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.519
    Hvorfor tror du en rørforsterker vil kunne gjenskape noe som er gått tapt i opptaksprosessen samlanes?

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Som eg nevnte i svar/innlegg nr 315,så trur eg ikkje det har gått tapt så masse som her antydes i somme innlegg.

Var litt utydelig i mitt innlegg 315 på akkurat det,men har ordna på det no.

Så for å få fram klangen på best mulig måte,så meiner eg ein rørforst er bedre egna enn transistor.

Mvh.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn