Bra lyd på ALLE innspillinger

Er det mulig å lage et forvrengningsfritt anlegg som låter bra på ALLE innspillinger?

• Ja, det er mulig å få alt til å høres bra ut.

Stemmer: 0 0.0%
  • Halvparten vil låte bra, halvparten dårlig.

• Det meste som er laget, vil låte dårlig på et godt anlegg.

• Totalt antall stemmer
    2

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    342
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    På mitt anlegg så låter ræva innspillinger betydelig dårligere enn gode innspillinger. Er de ekstra dårlige kan det bli en slitsom lyttesesjon uansett om jeg liker musikken eller ikke. Middelmådige innspillinger er det null problem å nyte - for musikkens skyld, men det blir tull å hevde at det låter knallbra - på mitt anlegg. Men på gettoblaster'n til guttungen låter det meste ok. Er innspillingen f.eks blottet for nivå i bassområdene så kan det jo ikke automatisk bli bra nivå selv om man har et godt anlegg. Det vil jeg i tilfelle kalle auto EQ ;D

M

Mr-T

Gjest
    Gammeln skrev:
    Nei, jeg tror ikke det minste på at et supernøytralt anlegg kan få dårlige innsplillinger til å låte bra.
    Kom gjerne med eksempler på noenlunde kjente innspillinger du mener er "dårlige", så kan vi diskutere på likt grunnlag.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Mr-T skrev:
    Gammeln skrev:
    Nei, jeg tror ikke det minste på at et supernøytralt anlegg kan få dårlige innsplillinger til å låte bra.
    Kom gjerne med eksempler på noenlunde kjente innspillinger du mener er "dårlige", så kan vi diskutere på likt grunnlag.
    Skal jeg komme med et forslag vil jeg si "Metallica - Death Magnetic".

M

Mr-T

Gjest
    Det må innrømmes - den er nok på fy-lista ja. Heldigvis er det nesten ingen plater som er SÅ ille.

M

Mr-T

Gjest
    Tror de fleste har skjønt at det gjelder dårlig vs bra innspilling og ikke rock vs klassisk f.eks

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Mr-T skrev:
    Det må innrømmes - den er nok på fy-lista ja. Heldigvis er det nesten ingen plater som er SÅ ille.
    Kanskje ikke i forhold til hva du liker å lytte til. ;)

Geir Arne

M

Mr-T

Gjest
    ganilsen skrev:
    Mr-T skrev:
    Geir Arne
    Hva mente du ? Jeg er ikke med nå...

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Mr-T skrev:
    ganilsen skrev:
    Mr-T skrev:
    Geir Arne
    Hva mente du ? Jeg er ikke med nå...
    At mye av musikken jeg hører på er direkte dårlig når det kommer til innspilling. Men musikken i seg selv er, subjektivt i allefall, bra.

Geir Arne

M

Mr-T

Gjest
    Kan være. Jeg hører mest på pop/rock fra 60-70-80 tallet og klassisk, og det låter som regel veldig bra.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Jeg blir oppgitt når jeg hører hi-fi nerder nevne oppløsning og behov for avrunding i samme setning.

I anlegg med høy oppløsning er alt lyttbart og naturlig samtidig som alle detaljer høres. Det rundes ikke av på noe vis. Hvis opptaket er skrikete høres det ut bare ut som et opptak som er skrikete, men det skriker ikke i øra likevel om dere skjønner. Greit nok at man kan runde av lyden, men da kompenserer man for manglende oppløsning med en ytterligere reduksjon i oppløsning. Med andre ord er man enda lengre unna målet IMO.

Stikkord er lav forvrengning og et godt romintegrert oppsett. Dette er ikke alltid oppnåelig for alle grunnet fastlåste rammefaktorer som f.eks rom og plasseringsmuligheter, det er sjelden billig og det er stort sett aldri noen vinner på WAF-skalaen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.984
    Torget vurderinger
    23
    Helt riktig, Mars. Og jeg godtar at ikke alle kan få til dette. Ingen problem. Jeg godtar også at folk "tuner" sitt anlegg til hovedmusikksmaken, ALL DEN TID man må kompromisse, og det i første rekke på høyttalere. Er man anglofil og svoren elsker av feit orgelmusikk, ja så let opp et par IMF studiomonitorer av værste transmisjonslinje så har du dypbassen tatt hånd om i lange baner. Er du 70-talls rockfantast - kjøp et sett Klipsch eller JBL av egnet størrelse og du er godt på vei. Sterkt overforenklet og ikke komplett liste det her... Men du skjønner hva jeg mener.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke særlig sansynlig at platene låter såpass dårlig at de knapt er hørbare eller at volumet må skrus kraftig ned i studioene hvor de er blitt mikset. Og generelt brukes det anlegg i studio sammenheng som er både mer oppløste og nøytrale enn hifi anlegg.

Men nøytralt virker for mange til å handle om en frekvensrespons som er bassfattig og mye energi i toppen. Og gjerne kombinert med masse utsikkende frekvenser.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    orso skrev:
    Det er ikke særlig sansynlig at platene låter såpass dårlig at de knapt er hørbare eller at volumet må skrus kraftig ned i studioene hvor de er blitt mikset. Og generelt brukes det anlegg i studio sammenheng som er både mer oppløste og nøytrale enn hifi anlegg.

Men nøytralt virker for mange til å handle om en frekvensrespons som er bassfattig og mye energi i toppen. Og gjerne kombinert med masse utsikkende frekvenser.
    Hørt om the loudness war?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    Endrer ikke på noe for min del. Hvor stor sjanse tror du det er for at når miksingen er ferdig med all kompressor bruken, så låter det direkte elendig eller knapt hørbart i studioet? Problemene ligger primært i våre anlegg IMO.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.620
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er endel overkomprimerte plater som låter så kjedelig at musikken blir skadelidende. Jeg tror ikke det er anlegget eller ørenes feil at jeg går lei etter kort tid.

Det er ikke bra lyd på alle innspillinger. Problemet er ikke våre anlegg.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.911
    Skitt inn = skitt ut.
    Har det skjedd noe med denne naturloven de siste dagene?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.984
    Torget vurderinger
    23
    Problemet er nok ofte anleggene våre, men det er selvsagt notorisk dårlige/vanskelige innspillinger der ute, ikke minst etter remastering og tredje gangs mishandling.

M

Mr-T

Gjest
    Sant nok at mye ødelegges, men jo bedre anlegget er, jo mer spiselig er disse innspillingene mener jeg.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    marsboer skrev:
    Jeg blir oppgitt når jeg hører hi-fi nerder nevne oppløsning og behov for avrunding i samme setning.

I anlegg med høy oppløsning er alt lyttbart og naturlig samtidig som alle detaljer høres. Det rundes ikke av på noe vis. Hvis opptaket er skrikete høres det ut bare ut som et opptak som er skrikete, men det skriker ikke i øra likevel om dere skjønner. Greit nok at man kan runde av lyden, men da kompenserer man for manglende oppløsning med en ytterligere reduksjon i oppløsning. Med andre ord er man enda lengre unna målet IMO.

Stikkord er lav forvrengning og et godt romintegrert oppsett. Dette er ikke alltid oppnåelig for alle grunnet fastlåste rammefaktorer som f.eks rom og plasseringsmuligheter, det er sjelden billig og det er stort sett aldri noen vinner på WAF-skalaen.
    Hvis et stykke med musikk skal kunne spilles av med høy oppløsning, forutsetter det både at innspillingen har høy oppløsning og at anlegget kan spille av musikken forvrengningsfritt.
    Hvis du mener at all musikk låter oppløst på et godt anlegg, sier du også at alle innspillinger har høy oppløsning. Her er det nok veldig mange som er uenig med deg.

På mitt anlegg nå, så spiller ubrukelig musikk ala Kari Bremnes omtrent sømløst perfekt når jeg kjører kilden rett i effektforsterkeren. Når jeg kjører den gjennom forforsterkeren, høres det litt mer grøtete og udynamisk ut, men ikke mye.
    På en dårlig innspilling, låter det litt rufsete når jeg kjører signalet direkte, men kjører jeg signalet gjennom forforsterkeren låter det litt mer "oppløst" og behagelig. Jeg oppfatter denne oppløsningen som en lyttevennlig avrunding og dynamisk tap.

Har et lite anlegg på jobben bestående av noen skikkelige rufsete komponenter. Høyttalerne har 4mm tykke vegger og et delefilter bestående av de verste komponentene som er å oppdrive. Filteret henger bare og dingler i noen ledninger inni høyttaleren.
    Det finnes ikke instrumentseparasjon og dynamikk i anlegget, men du verden så altetende det er. Alt som er av musikk låter pent på anlegget. Alt blir rundt, bløtt og behagelig å høre på.
    Så denne forvrengningen trenger ikke nødvendigvis være negativ på dårlige innspillinger - TRUR EG! ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.984
    Torget vurderinger
    23
    Det finnes INGEN ulemper med et bedre anlegg. Lydmessig, that is..

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    sinep skrev:
    Hvis et stykke med musikk skal kunne spilles av med høy oppløsning, forutsetter det både at innspillingen har høy oppløsning og at anlegget kan spille av musikken forvrengningsfritt.
    Hvis du mener at all musikk låter oppløst på et godt anlegg, sier du også at alle innspillinger har høy oppløsning. Her er det nok veldig mange som er uenig med deg.

På mitt anlegg nå, så spiller ubrukelig musikk ala Kari Bremnes omtrent sømløst perfekt når jeg kjører kilden rett i effektforsterkeren. Når jeg kjører den gjennom forforsterkeren, høres det litt mer grøtete og udynamisk ut, men ikke mye.
    På en dårlig innspilling, låter det litt rufsete når jeg kjører signalet direkte, men kjører jeg signalet gjennom forforsterkeren låter det litt mer "oppløst" og behagelig. Jeg oppfatter denne oppløsningen som en lyttevennlig avrunding og dynamisk tap.

Har et lite anlegg på jobben bestående av noen skikkelige rufsete komponenter. Høyttalerne har 4mm tykke vegger og et delefilter bestående av de verste komponentene som er å oppdrive. Filteret henger bare og dingler i noen ledninger inni høyttaleren.
    Det finnes ikke instrumentseparasjon og dynamikk i anlegget, men du verden så altetende det er. Alt som er av musikk låter pent på anlegget. Alt blir rundt, bløtt og behagelig å høre på.
    Så denne forvrengningen trenger ikke nødvendigvis være negativ på dårlige innspillinger - TRUR EG! ;)
    For å være helt ærlig så gir ingenting i ditt svar mening i forhold til det jeg skrev i mitt innlegg. Jeg er ikke helt overbevist om at vi snakker om det samme.

Et oppløst anlegg får ikke uoppløst musikk til å framstå som oppløst. Jeg skjønner ikke hvordan du klarte å lese det ut fra mitt innlegg?

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    marsboer skrev:
    For å være helt ærlig så gir ingenting i ditt svar mening i forhold til det jeg skrev i mitt innlegg. Jeg er ikke helt overbevist om at vi snakker om det samme.

Et oppløst anlegg får ikke uoppløst musikk til å framstå som oppløst. Jeg skjønner ikke hvordan du klarte å lese det ut fra mitt inlegg?
    Var bare et svar på den setningen her: "I anlegg med høy oppløsning er alt lyttbart og naturlig".
    Mulig jeg misforstod deg litt.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    sinep skrev:
    Var bare et svar på den setningen her: "I anlegg med høy oppløsning er alt lyttbart og naturlig".
    Mulig jeg misforstod deg litt.
    Det hjelper å lese setningen i kontekst. F.eks ta med neste linje:
    I anlegg med høy oppløsning er alt lyttbart og naturlig samtidig som alle detaljer høres. Det rundes ikke av på noe vis. Hvis opptaket er skrikete høres det ut bare ut som et opptak som er skrikete, men det skriker ikke i øra likevel om dere skjønner.

M

Mr-T

Gjest
    pengesluk skrev:
    Kona mi er uenig. Ja, ikke når det gjelder lyden da, men at jeg bruker mer og mer tid på lytterommet.... ;D

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Mr-T skrev:
    Sant nok at mye ødelegges, men jo bedre anlegget er, jo mer spiselig er disse innspillingene mener jeg.
    Her er jeg delvis uenig. Jo mer dynamisk headroom man har, jo mer avslørende syntes jeg oppsettet blir for musikk med lite dynamikk. På den andre siden er jeg enig i at et oppsett uten for topper/diper, lavere forvrengning osv låter bedre enn et oppsett som ikke er like "bra".

Geir Arne

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kanskje hun burde spørre seg selv om alternative årsaker? ::)
    mvh
    Leif

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.463
    Det ble vel sagt på første siden av denne tråden at:

Alle innspillinger blir bedre på et godt anlegg.
    Er det nødvendig å si noe mer om dette da?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    orso skrev:
    Anonym skrev:
    Endrer ikke på noe for min del. Hvor stor sjanse tror du det er for at når miksingen er ferdig med all kompressor bruken, så låter det direkte elendig eller knapt hørbart i studioet? Problemene ligger primært i våre anlegg IMO.
    Det finnes jo eksempler som låter direkte elendig eller knapt hørbart i studioet, albumet jeg postet lengre oppe i tråden er et godt eksempel. Men det er unntaket og ikke regelen.

Forøvrig har jeg skrevet det samme som deg tidligere i tråden og siden jeg har blitt sitert skjønner jeg ikke helt hva du ønsker som svar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.984
    Torget vurderinger
    23
    Mr-T skrev:
    pengesluk skrev:
    Kona mi er uenig. Ja, ikke når det gjelder lyden da, men at jeg bruker mer og mer tid på lytterommet.... ;D
    Trikset er å få KONA til å låte bra.. 8) 8)

M

Mr-T

Gjest
    Der er alt i orden for min del. Passe bredde og dybde (!), transientresponsen er uhyggelig rask og for en bunn! ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.984
    Torget vurderinger
    23
    15" I presume..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.984
    Torget vurderinger
    23
    GRASSAT OT her nå, men egentlig ikke; hadde en hifikompis (desverre ikke blant oss lenger) som tok opp en hyrdestund på tape en gang, og maken til troverdig og bra lyd som det han presterte der har i alle fall ikke jeg hørt :eek: :eek: En stor TEAC spolespiller husker jeg. Aktørene var uvitende. I hvertfall den ene.. "Live" er alltid best..

Edit; han var ikke alene om lyden,nei - tvert i mot

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    pengesluk skrev:
    GRASSAT OT her nå, men egentlig ikke; hadde en hifikompis (desverre ikke blant oss lenger) som tok opp en hyrdestund på tape en gang, og maken til troverdig og bra lyd som det han presterte der har i alle fall ikke jeg hørt :eek: :eek: En stor TEAC spolespiller husker jeg. Aktørene var uvitende. I hvertfall den ene.. "Live" er alltid best..

Er det dette som kalles kneppelyder?

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.463
    Gammeln skrev:
    pengesluk skrev:

Er det dette som kalles kneppelyder?
    hmm, jeg er ikke snerpete, men .... jo, kanskje jeg er litt snerpete ....

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Ser det nevnes at "alle" anlegg klarer å gjengi triojazz godt?
    Er ikke så sikker på at det er riktig observert. Å f.eks. gjengi en kontrabass troverdig, eller et piano inkludert dynamikk og klang, er ikke noe alle anlegg klarer like godt..

Ellers blir jeg minnet på et alvorlig symptom på "audiofili": At lyden betyr mer enn musikken.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn