# BransjeAktører

Deng1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2024
Innlegg
860
Antall liker
968
Sted
VestBredden
Hvem er bransjeaktører foruten “eieren(e)” ?

Ser at det er flere som ikke er merket bransjeaktører, men allikevel er det.
Hvorfor er det forskjell? Har spurt O store Ugh Ugh om dette på PM men fikk ikke svar.
Ergo så tar vi det her. Det finnes produsenter som har tatt steget ifra hobby til og få en jobb ut av dette. Og dem bruker HFS som en aktivt markedsføringsplass. HFS bør og få litt tilbake igjen for dette…
Og hvor går grensen for hobby, og det som da er / blir en jobb ??

Poenget mitt er at jeg som bruker, og det gjelder kanskje spesielt for de som ikke henger herinne 24/7 ;) er og vite hvem man diskuterer med, argumentasjonen blir jo som kjent noe farget da man favoriserer et merke eller firma.
Det er jo etter hvert en del "ambassadører” rundt om, og det er jo veldig positivt!!
Men det hadde vært på sin plass at dem var bedre tagget.
Ingenting er så bra som om at det kommer flere engasjerte bransjefolk og entusiaster som bringer glede til denne hobbyen/livsstilen.
Men som sagt, jeg og andre vil se “hvem” man diskuterer med!!

Jeg vet ikke helt hvordan, men en mulighet er vel sitat feltet ? Egen farve for eierne, og en for ambassadører ? Og så står det hvilket firma / merke man representerer ?

Kan ikke dy meg helt for og ikke legge inn litt mindre alvor her.... :cool:

 

flyer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.05.2015
Innlegg
134
Antall liker
188
Torget vurderinger
3
Agurker!
 

Deng1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2024
Innlegg
860
Antall liker
968
Sted
VestBredden
Fordi bransjeaktørbegrepet er vidtfavnende?
Jeg (som henger her 29/7…) kan godt tenke meg en tydeliggjøring og spesifisering.
JA, det er vidtfavnende, men hvor går grensen? Går den der ved at en entusiast får et særdeles godt prisavslag for og demonstrere produktet,
og isåtilfelle, så mener jeg da, at man er bransjeaktør og merkes deretter.
Og det er jo bare positivt, det kan jo lettere få et plussalg !!
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.290
Antall liker
7.054
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Som bransjeaktør hilser jeg velkommen en tydeliggjøring rundt hva enn som måtte være uklart.

Jeg vil også trekke frem / poengtere at alle bransjeaktører som legger ut nyheter på forsiden her på sentralen betaler en årlig sum for dette. Jeg skjønner at noen sikkert kan synes at det tidvis kan være irriterende med bransjeaktører, så da kan det være fint å få med seg at vi bidrar til å finansiere forumet (som seg hør og bør siden vi får lov til å benytte det til markedsføring). :)

Jeg håper også de fleste ser det som positivt at de har "tilgang" til bransjeaktører på en såpass uformell, direkte og personlig måte som man har her på sentralen!
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.524
Antall liker
1.688
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
At det er bransje-aktører her synes jeg er for det meste positivt, men da under betingelsen(e) at man vet hvilke interesser de representerer.

En DIY'er som selger noe kan være en bransje-aktør selv jeg synes det kan være å utvanne bransje-aktør noe. Men hvis noen eier, har eierinteresser eller jobber for firma X så er det helt klart en bransje-aktør enten vedkommende opptrer som privatperson eller ansatt.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
2.056
Antall liker
7.596
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
7
De bransjeaktørene som faktisk holder ut å henge her, tenker jeg bør være hjertelig velkomne!
Det betyr vel at man da også er ganske entusiast og har bred/dyp innsikt og erfaring med både hobbyaspektet, teknikken og vareutvalget.
Veldig greit å vite hvem de/dere er selvsagt.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.153
Antall liker
9.262
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Som SigbergAudio sier så kommer merkingen som Bransjeaktør med en kostnad, slik at personer ikke uten videre kan merkes med dette uten at kontoen til de enkelte endres. Bransjeaktørers tilstedeværelse ser jeg som udelt positivt :) Det har tidligere vært snakk om at de som på hobbybasis produserer og selger på Torget (feks kabler) må registrere seg som Bransjeaktører. Det samme burde vel i så fall favne de som selger store mengder rør til rørforsterkere. Det kunne således vært fornuftig å vurdere om man skulle hatt en kategori ala "Bransjeaktør-Light" som en mellomting mellom vanlig bruker og Bransjeaktør.
 

Deng1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2024
Innlegg
860
Antall liker
968
Sted
VestBredden
Som SigbergAudio sier så kommer merkingen som Bransjeaktør med en kostnad, slik at personer ikke uten videre kan merkes med dette uten at kontoen til de enkelte endres. Bransjeaktørers tilstedeværelse ser jeg som udelt positivt :) Det har tidligere vært snakk om at de som på hobbybasis produserer og selger på Torget (feks kabler) må registrere seg som Bransjeaktører. Det samme burde vel i så fall favne de som selger store mengder rør til rørforsterkere. Det kunne således vært fornuftig å vurdere om man skulle hatt en kategori ala "Bransjeaktør-Light" som en mellomting mellom vanlig bruker og Bransjeaktør.
Det finnes firmaer her inne som ikke er merket som bransjeaktør, og det finnes "hangarounds" :cool: som heller ikke er merket.
Og disse ambassadørene bør kun ligge under kostnaden BRANSJEAKTØREN betaler for sin plass her på HFS.

"Jeg representerer JJ Style Audio" som et fantastisk eksempel :cool: og da et godt synlig sted,
slik at de som diskuterer vet hvorfor man får disse ensidige svarene om hvorfor disse produktene er best.... ;)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.993
Antall liker
24.257
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
JA, det er vidtfavnende, men hvor går grensen? Går den der ved at en entusiast får et særdeles godt prisavslag for og demonstrere produktet,
og isåtilfelle, så mener jeg da, at man er bransjeaktør og merkes deretter.
Og det er jo bare positivt, det kan jo lettere få et plussalg !!
Jeg tenker som så at en kategori "referansekunde/demofasilitet for xx" kunne vært fint. Men jeg synes vel at de ikke skal betale noe mer enn de av oss som har en slik russisk medalje som jeg og vim01har.
DIY/nyproduksjon for salg er slik jeg ser det "Bransjeaktør". Hva småskalaaktører skal betale O Store har jeg ingen formening om.
Det viktigste tror jeg er at medlemmer som kun er her 23/7 vet om de snakker med en tulling som meg eller en som potensielt markedsfører et produkt.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.437
Antall liker
38.607
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
"Jeg representerer JJ Style Audio" som et fantastisk eksempel :cool: og da et godt synlig sted,
slik at de som diskuterer vet hvorfor man får disse ensidige svarene om hvorfor disse produktene er best.... ;)
Eneste problemet med "Jeg representerer xxx" i signaturen er at den ikke dukker opp på mobilen (hvis en holder den "vertikalt").
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.919
Antall liker
5.945
Torget vurderinger
2
Bransjeaktører er enkelt og greit de som jobber i bransjen - i butikk, hos distributør, utvkling av produkter osv.

En bransjeaktør trenger ikke å betale noe som helst, men for å bruke forsiden og Torget, så må Bransjeaktør oppgraderes til Bransjemedlem.

Så har vi alle de som har en eller annen fot innenfor bransjen, og som enten bedriver hobbysalg, har demo for bransjeaktører eller som på annen måte helt klart har en tillknytning til bestemte merker, varer etc. Disse har så langt vært i gråsonen, men det jobbes med å finne en "kategori" for disse brukerne. Enkelte av dem burde også betale noe for bruk av siden, men ikke nødvendigvis det samme som en "fullverdig" bransjeaktør.
 

Deng1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2024
Innlegg
860
Antall liker
968
Sted
VestBredden
Bransjeaktører er enkelt og greit de som jobber i bransjen - i butikk, hos distributør, utvkling av produkter osv.

En bransjeaktør trenger ikke å betale noe som helst, men for å bruke forsiden og Torget, så må Bransjeaktør oppgraderes til Bransjemedlem.

Så har vi alle de som har en eller annen fot innenfor bransjen, og som enten bedriver hobbysalg, har demo for bransjeaktører eller som på annen måte helt klart har en tillknytning til bestemte merker, varer etc. Disse har så langt vært i gråsonen, men det jobbes med å finne en "kategori" for disse brukerne. Enkelte av dem burde også betale noe for bruk av siden, men ikke nødvendigvis det samme som en "fullverdig" bransjeaktør.
Takk, fin oppklaring! Betaling og inntjening er din force @Høvdingen , merking av de som er "i gråsonen" bør merkes, og det bør jo sees på som en fordel !!
Lettere kanskje og komme i kontakt, kanskje tilogmed vis denne ambassadøren holder til i nærheten av en selv...
Og som sagt når enn diskuterer noe her i foraet.
Tekniske løsninger som @HoJ er inne på lar seg sikkert løse i neste utgave av HFS :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Jeg er positiv til at bransjeaktører merkes og er åpne. Det sagt, så har vi alltid hatt noen "spøkelser" her som ikke ønsker å være like synlige, men som gjerne bærer entusiastfanen høyt. For eksempel har vi/har hatt medlemmer som har kjøpt og solgt mer utstyr enn mange mindre bransjeaktører kan smykke seg med. Da vil kanskje argumentet være "ja men jeg tjente jo ikke akkurat penger på det!", vel det er ikke alle bransjeaktører som klarer å gå i pluss heller, skal de dermed først merkes når de går i pluss?

Det virker kanskje surmaget å trekke frem dette, men poenget er at merkesystemet ofte fungerer litt mot sin hensikt. Det er gjerne en faglig diskusjon der flere bransjeaktører har reell kompetanse som er nyttig for andre. Så kommer det rett som det er en eller annen som har sett at det står "bransjeaktør" og vil ha alle med seg på en konspirasjonsteori. De som ikke er merket går selvsagt under radaren, men viktigere er det at selve diskusjonen og det faglige innholdet ofres til fordel for spekulasjoner i folks agenda. Vi står da igjen med at de som er åpne om hva de holder på med "garantert har en agenda", mens de som ikke er like åpne "bare er glade entusiaster som deler av sine erfaringer".

Jeg tror trådstarter ønsker seg mer åpenhet, og det er jeg sterk tilhenger av. Derimot er jeg redd vi ikke kan lykkes med dette både fordi vi er fryktelig mange medlemmer og fordi det vil være en diskusjon hva "en fot innenfor" eller "det å ha en økonomisk interesse" egentlig betyr i praksis. Samtidig tror jeg den behandlingen merkede bransjeaktører fra tid til annen utsettes for gjør det mindre attraktivt for enkelte å ha en slik merking.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.524
Antall liker
1.688
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg er positiv til at bransjeaktører merkes og er åpne. Det sagt, så har vi alltid hatt noen "spøkelser" her som ikke ønsker å være like synlige, men som gjerne bærer entusiastfanen høyt. For eksempel har vi/har hatt medlemmer som har kjøpt og solgt mer utstyr enn mange mindre bransjeaktører kan smykke seg med. Da vil kanskje argumentet være "ja men jeg tjente jo ikke akkurat penger på det!", vel det er ikke alle bransjeaktører som klarer å gå i pluss heller, skal de dermed først merkes når de går i pluss?

Det virker kanskje surmaget å trekke frem dette, men poenget er at merkesystemet ofte fungerer litt mot sin hensikt. Det er gjerne en faglig diskusjon der flere bransjeaktører har reell kompetanse som er nyttig for andre. Så kommer det rett som det er en eller annen som har sett at det står "bransjeaktør" og vil ha alle med seg på en konspirasjonsteori. De som ikke er merket går selvsagt under radaren, men viktigere er det at selve diskusjonen og det faglige innholdet ofres til fordel for spekulasjoner i folks agenda. Vi står da igjen med at de som er åpne om hva de holder på med "garantert har en agenda", mens de som ikke er like åpne "bare er glade entusiaster som deler av sine erfaringer".

Jeg tror trådstarter ønsker seg mer åpenhet, og det er jeg sterk tilhenger av. Derimot er jeg redd vi ikke kan lykkes med dette både fordi vi er fryktelig mange medlemmer og fordi det vil være en diskusjon hva "en fot innenfor" eller "det å ha en økonomisk interesse" egentlig betyr i praksis. Samtidig tror jeg den behandlingen merkede bransjeaktører fra tid til annen utsettes for gjør det mindre attraktivt for enkelte å ha en slik merking.
Jeg synes ikke dette var surmaget oppgulp, men en grei måte å få frem noen av de mange gråsonene.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.543
Antall liker
9.613
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Jeg er positiv til at bransjeaktører merkes og er åpne. Det sagt, så har vi alltid hatt noen "spøkelser" her som ikke ønsker å være like synlige, men som gjerne bærer entusiastfanen høyt. For eksempel har vi/har hatt medlemmer som har kjøpt og solgt mer utstyr enn mange mindre bransjeaktører kan smykke seg med. Da vil kanskje argumentet være "ja men jeg tjente jo ikke akkurat penger på det!", vel det er ikke alle bransjeaktører som klarer å gå i pluss heller, skal de dermed først merkes når de går i pluss?

Det virker kanskje surmaget å trekke frem dette, men poenget er at merkesystemet ofte fungerer litt mot sin hensikt. Det er gjerne en faglig diskusjon der flere bransjeaktører har reell kompetanse som er nyttig for andre. Så kommer det rett som det er en eller annen som har sett at det står "bransjeaktør" og vil ha alle med seg på en konspirasjonsteori. De som ikke er merket går selvsagt under radaren, men viktigere er det at selve diskusjonen og det faglige innholdet ofres til fordel for spekulasjoner i folks agenda. Vi står da igjen med at de som er åpne om hva de holder på med "garantert har en agenda", mens de som ikke er like åpne "bare er glade entusiaster som deler av sine erfaringer".

Jeg tror trådstarter ønsker seg mer åpenhet, og det er jeg sterk tilhenger av. Derimot er jeg redd vi ikke kan lykkes med dette både fordi vi er fryktelig mange medlemmer og fordi det vil være en diskusjon hva "en fot innenfor" eller "det å ha en økonomisk interesse" egentlig betyr i praksis. Samtidig tror jeg den behandlingen merkede bransjeaktører fra tid til annen utsettes for gjør det mindre attraktivt for enkelte å ha en slik merking.
At man kjøper å prøver utstyr og lider av uhelbredelig byttesyke har da lite med bransjeaktør å gjøre.. om man i tillegg klarer å gjøre dette uten å gå i tap er jo bare flott for den enkelte..

Jeg har bil som hobby også.. hatt flere biler enn mange små bilforhandlere.. kjøpt billig og fikset opp.. kjøpt vrak å pusset opp.. både tjent og tapt penger.. er jeg da en bilforhandler? :)
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.711
Antall liker
1.671
Sted
Horten
At man kjøper å prøver utstyr og lider av uhelbredelig byttesyke har da lite med bransjeaktør å gjøre.. om man i tillegg klarer å gjøre dette uten å gå i tap er jo bare flott for den enkelte..

Jeg har bil som hobby også.. hatt flere biler enn mange små bilforhandlere.. kjøpt billig og fikset opp.. kjøpt vrak å pusset opp.. både tjent og tapt penger.. er jeg da en bilforhandler? :)
Jeg tror du snudde poenget til @Snickers-is på hodet. :unsure:
I alle fall slik jeg leser innlegget hans.

Det er ikke en rett frem sak å skulle lage et regelsett, men likevel viktig å ta opp tema for å se på om noe likevel kan justeres/endres ifm ulike kategorier.
Kanskje svaret er at ingenting endres, men da er det i alle fall et aktivt valg.:cool:
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.543
Antall liker
9.613
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Jeg tror du snudde poenget til @Snickers-is på hodet. :unsure:
I alle fall slik jeg leser innlegget hans.

Det er ikke en rett frem sak å skulle lage et regelsett, men likevel viktig å ta opp tema for å se på om noe likevel kan justeres/endres ifm ulike kategorier.
Kanskje svaret er at ingenting endres, men da er det i alle fall et aktivt valg.:cool:
Det er godt mulig.. tror nok det blir et greit oppsett på det.. ;)
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.543
Antall liker
9.613
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Bransjeaktører har vi jo allerede.. og der er linjene klare.

Det jeg tenker er at vi lager en gruppe som heter Referansekunde. Under den kan man putte inn en god del folk som hjelper enten en forhandler eller produsent med demoer osv osv.

Bransjeaktør dekker jo bredt med de som er dypere involvert.

Så kan man kanskje vurdere en 3. Tittel eventuelt.. men dette finner Høvdingen ut av og vi andre moderatorer spøtter inn input ved behov :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Skatteetaten har jo ganske klare retningslinjer for når noe ikke lenger er hobby. Slik du beskriver det @X-Cell tror jeg Skatteetaten (og dermed norsk lov) ville mene at det ikke var hobby. Jeg aner ikke hva du tjente på det og det bryr meg egentlig ikke. Jeg ønsket bare å påpeke at vi har en lovfestet definisjon av dette.

Jeg er usikker på hvordan man kan få bukt med de som er bransjeaktører i det skjulte. Samtidig vil det alltid være en håndfull medlemmer som er på vei til å bli bransjeaktører, men ikke helt er der ennå. Etter loven gjør ikke et organisasjonsnummer eller firmanavn en til næringsdrivende. Det er basert på omsetning og dermed heller ikke på fortjeneste.

Spørsmålet blir da hvordan vi skal definere bransjeaktører.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.153
Antall liker
9.262
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ja Skatteetaten har noen retningslinjer, men synes godt de kunne vært enda mer konkrete:
- Drives for egen regning og risiko
- Ha et visst omfang
- Ha en viss varighet
- Over tid være egnet til å gi overskudd


Nå gjelder det sikkert ikke deg Snickers, men har følelsen av at mange blander omsetningsgrensen på 50.000 kroner for å MVA-registrere seg med at det er samme grense for når man regnes som næringsdrivende. Men etter hva jeg kan se finnes det ingen konkrete beløpsgrenser.

Dette er dog litt på siden av begrepet bransjeaktør som i mine øyne favner bredere enn at man personlig anses å være næringsdrivende.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.748
Antall liker
9.156
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Noen form for "merking" bør det være for de som hele tiden "henger" hos en forhandler.
Være seg referansekunde/jeg representerer/ambassadør.
Lettere å kunne filtrere hvem og hvorfor.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Ja Skatteetaten har noen retningslinjer, men synes godt de kunne vært enda mer konkrete:
- Drives for egen regning og risiko
- Ha et visst omfang
- Ha en viss varighet
- Over tid være egnet til å gi overskudd


Nå gjelder det sikkert ikke deg Snickers, men har følelsen av at mange blander omsetningsgrensen på 50.000 kroner for å MVA-registrere seg med at det er samme grense for når man regnes som næringsdrivende. Men etter hva jeg kan se finnes det ingen konkrete beløpsgrenser.

Dette er dog litt på siden av begrepet bransjeaktør som i mine øyne favner bredere enn at man personlig anses å være næringsdrivende.
Dersom man har omsetning under 50000 har man rett til å ikke levere næringsoppgave det året. Det er nok det nærmeste vi kommer en definisjon.

Det er ganske mange som "kjøpte noen ekstra for å selge, men bare for å være grei", "fikk et godt kjøp, kan helt sikkert selge med 100 løk i fortjeneste", "mekka noen sånne fordi det var flere som ville ha", "har skiftet en del rimelig nytt utstyr det siste året, tjente ikke noe på det", "har en avtale med en importør om å kjøre litt demo og snakke varmt om et produkt og fikk en ok rabatt" men som selvsagt "ikke er bransjeaktører".

Hvor vil vi i såfall sette grensa, hvem blir dommer over dette og hvordan skal det fungere i praksis?
 

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Innlegg
291
Antall liker
339
Sted
Oslo
At man kjøper å prøver utstyr og lider av uhelbredelig byttesyke har da lite med bransjeaktør å gjøre.. om man i tillegg klarer å gjøre dette uten å gå i tap er jo bare flott for den enkelte..

Jeg har bil som hobby også.. hatt flere biler enn mange små bilforhandlere.. kjøpt billig og fikset opp.. kjøpt vrak å pusset opp.. både tjent og tapt penger.. er jeg da en bilforhandler? :)
Godt poeng, selv har jeg nok opp gjennom årene vært mer sånn innenfor fotohobbyen som jeg i store deler av mitt liv men ikke lengre er like aktiv med bedrevet samme type aktivitet. Kjøpt, prøvd og brukt utstyr for så å selge for å finansiere kjøp av annet utstyr for å prøve det..er jo litt av hobbyen det.

Men jeg er enig med trådstarter i det med profesjonelle lønnede bransjeaktører som har åpenbare komersielle interesser. Samtidig som jeg og ser gråsoneutfordringen dersom det er slik at det og i hifimiljøet er utbredt med slike "ambassadører" som man jo og ser innenfor andre bransjer som foto, friluft/sportsutstyr o.l også...altså av importør eller produsent engasjerte ulønnede hobby/entusiastpersoner innen miljøet som profilerer utstyr mot at de får masse utstyr gratis til fri disposisjon...
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.748
Antall liker
9.156
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
"Hensikten" må jo være å kunne filtrere litt selv hvordan man leser deres opplevelse av produkter.
Er min tanke.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.290
Antall liker
7.054
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Selv om jeg skjønner at det kan være sunt å ta opplevelsen til en "ambassadør" med en klype salt, tenker jeg at en ambassadør også typisk er en entusiast som deler en geniun opplevelse. Forskjellen på ambassadøren og en vanlig kunde er (eller hvertfall bør være) at de faktisk deler opplevelsen sin med andre.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
11.018
Antall liker
17.967
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Evt kan man skille om de får betalt for å si hva de mener eller ikke.

En referansekunde var jo tidligere en som fikk kjøpe ett nytt produkt til redusert pris, mot at de delte sine synspunkter.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.422
Antall liker
11.288
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hensikten er nok at folk ikke skal kunne "seile" under "falsk flagg" og fronte ting som de direkte eller indirekte kan ha egeninteresse for. (influenser er nevnt over her)
100% blir det nok ikke men bedre enn idag bør vi kunne klare.

Vi har også bransjeaktører som er riktig flagget men der de har flere brukerkontoer som ikke er flagget. Gjerne som stort sett benyttes i Off Topic delen.
 

Deng1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2024
Innlegg
860
Antall liker
968
Sted
VestBredden
Det har jeg ikke svaret på, men for meg er det en bransje-aktør, selv om det nok ikke er en uttømmende definisjon.
Det er aktører her inne som bruker HFS som markedsføring, i tråder. Jeg navngir ingen.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.543
Antall liker
9.613
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Selv om jeg skjønner at det kan være sunt å ta opplevelsen til en "ambassadør" med en klype salt, tenker jeg at en ambassadør også typisk er en entusiast som deler en geniun opplevelse. Forskjellen på ambassadøren og en vanlig kunde er (eller hvertfall bør være) at de faktisk deler opplevelsen sin med andre.
utfordringen er at de fleste ambassadører osv, selv om de i utgangspunktet er entusiaster og driver med hobbyen som de andre, får "sponset" gode rabatter eller i noen tilfeller låne utstyret helt gratis på ubestemt tid mot å yte en tjeneste for merket eller forhandler. Dette være seg åpen for demoer eller mye godprat om produktene på forumet her eller facebook osv osv..
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
De fleste bransjeaktører er også entusiaster.

Jeg tror interessen for å ha et bedre system på dette er ulikt begrunnet avhengig av hvem man spør.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.543
Antall liker
9.613
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Skatteetaten har jo ganske klare retningslinjer for når noe ikke lenger er hobby. Slik du beskriver det @X-Cell tror jeg Skatteetaten (og dermed norsk lov) ville mene at det ikke var hobby. Jeg aner ikke hva du tjente på det og det bryr meg egentlig ikke. Jeg ønsket bare å påpeke at vi har en lovfestet definisjon av dette.

Jeg er usikker på hvordan man kan få bukt med de som er bransjeaktører i det skjulte. Samtidig vil det alltid være en håndfull medlemmer som er på vei til å bli bransjeaktører, men ikke helt er der ennå. Etter loven gjør ikke et organisasjonsnummer eller firmanavn en til næringsdrivende. Det er basert på omsetning og dermed heller ikke på fortjeneste.

Spørsmålet blir da hvordan vi skal definere bransjeaktører.
har ingen problemer med skatteetaten og deres rettningslinjer og aldri hatt det.. og ingenting er hold skjult eller hemmelig.. tvert i mot.. Men det har kansje noe med at fruen har jobbet der og jeg har mange kjenninger som jobber der og som deltar like mye i hobbyen :)
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
674
Antall liker
2.971
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Det er godt mulig at jeg er en av dem som er i gråsonen for det som kalles bransjeaktør. Jeg lurte selv på dette for en god tid tilbake og sendte en melding til Høvdingen, men fikk aldri svar. Jeg har vært betalende medlem i noen år, men er ikke det i år. Jeg har eget enmanns firma (aksjeselskap), men driver det som en hobby og har aldri tatt ut lønn eller noe overskudd. Firmaet er dessuten under avvikling i år, da jeg blir pensjonist til neste år.

Jeg kommer imidlertid selvfølgelig til å fortsette å bygge ting, og kommer til å legge ut enkelte prosjekter her så lenge det er interesse for det. Og så lenge folk synes det er interessant å følge byggeprosjektene. Hvis høvdingen vil mene at jeg bør være bransjeaktør kan han bare ta kontakt, så ordnes sikkert det greit. For meg har det ingen betydning hva det står under navnet, men for andre vil det muligens være viktig.

Synes det er flott at folk gir beskjed om hva de tenker, og jeg synes også at de som tror de er i gråsonen sier i fra om det selv.
 
Topp Bunn