Brystkasse punch - hjelp til valg av element/tips til konstruksjon

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg mener brystkassepunch handler mest om desibel direktelyd i frekvensområdet 50-400hz. 80-200hz er kanskje kjerneområdet, men mener også at den fullfrekvente balansen betyr noe for opplevelsen.
Brystkassepunch er også relatert til akustikken i rommet. Jeg mener man bør unngå tidlige kanselleringer fra veggene. Har man lite bassystem kan det hjelpe med plassering nær gulv og vegger for forsterkning derfra. Da får man i praksis fler db direktelyd. Inwallhøyttalere har mye brystkassepunch selv fra 10 tommere har jeg hørt, som jeg forklarer med mangel på kanselleringer og forsterkning fra veggen de er festet i.
Systemer som går dypere kan oppleves som mindre punchy fordi de trigger mer romressonanser og generelt går dypere og gir mer dypbass som kan maskere punchet.

Midbasshorn er en deilig måte å løse problemstillingen med. :)
Det er vel det jeg også tenker om brystkassepunchet. Nå er det sikkert ulike tilfredsstillelsesnivåer, og det er godt mulig at det jeg opplever som trøkk; vil i andres ører være for lite, eller moderat.

Jeg laget for moro skyld 2 basskasser med 2x12" probasser med lav Qts og bassrefleks. De gikk ikke så veldig dypt. Kanskje ned til rundt 50Hz? Ble plassert ved siden av hver hovedhøyttaler, og delt ved 160Hz. Jeg måtte skru opp ganske bra (godt over 100dB i peakene), men da trøkket det også skikkelig på riktige plater/musikk (f.eks. Tower of Power). Likeledes dyttet jeg det aller meste av effekten i Bryston 4BSST i hovedhøyttalerne for å følge på.

8

8x12_TOM

Gjest
Jeg mener brystkassepunch handler mest om desibel direktelyd i frekvensområdet 50-400hz. 80-200hz er kanskje kjerneområdet, men mener også at den fullfrekvente balansen betyr noe for opplevelsen.
Brystkassepunch er også relatert til akustikken i rommet. Jeg mener man bør unngå tidlige kanselleringer fra veggene. Har man lite bassystem kan det hjelpe med plassering nær gulv og vegger for forsterkning derfra. Da får man i praksis fler db direktelyd. Inwallhøyttalere har mye brystkassepunch selv fra 10 tommere har jeg hørt, som jeg forklarer med mangel på kanselleringer og forsterkning fra veggen de er festet i.
Systemer som går dypere kan oppleves som mindre punchy fordi de trigger mer romressonanser og generelt går dypere og gir mer dypbass som kan maskere punchet.

Midbasshorn er en deilig måte å løse problemstillingen med. :)
Det er vel det jeg også tenker om brystkassepunchet. Nå er det sikkert ulike tilfredsstillelsesnivåer, og det er godt mulig at det jeg opplever som trøkk; vil i andres ører være for lite, eller moderat.

Jeg laget for moro skyld 2 basskasser med 2x12" probasser med lav Qts og bassrefleks. De gikk ikke så veldig dypt. Kanskje ned til rundt 50Hz? Ble plassert ved siden av hver hovedhøyttaler, og delt ved 160Hz. Jeg måtte skru opp ganske bra (godt over 100dB i peakene), men da trøkket det også skikkelig på riktige plater/musikk (f.eks. Tower of Power). Likeledes dyttet jeg det aller meste av effekten i Bryston 4BSST i hovedhøyttalerne for å følge på.
Her er du inne på noe vettø. Har selv sittet sammen med andre og fått klare hentydninger på at vi ikke responderer på samme type trykk. Mener helt klart det må være veldig frekvensavhengig om hvor de forskjellige korpusene rundt om resonnerer. "Kjenn på dette basstrøkket a" hører jeg en sier, og setter meg ned i ss og kjenner ingen ting. Hva faen er det han prater om tenker jeg

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.081
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Ja. Slik bass blir bare fullstendig uanstrengt og fyller hele rommet på en naturlig måte. Man går ikke tilbake til noen mindre lukkete subwoofere etter og ha levd med noe slikt.
Min erfaring er at rommet teller mer enn elementet. Den gang jeg kjøpte min JBL B460 sub (18 tommer), fikk jeg en demo av selgeren. Det var en punch uten sidestykke. Jeg har aldri følt et sånn trøkk i brystet verken før eller siden.
Den var koblet til med en NAD 2200, en 100 watter. Og hovedhøyttalerne var Infinity RS2b med 2 8 tommere i bunn.

hjemme hos meg kjørte jeg på med en Adyton XP3 til subben. Et kraftverk av en PA forsterker. Og JBL 4430 med 15 tommer som hovedhøyttalerne.

Resultat: spilte høyt i massevis, men null trøkk i brystet. Null!
Jeg kjente ikke igjen subben. Og har ingen annen forklaring enn at det er rommet som gjør det. Diverse plasseringer er prøvd, uten at det har gitt noe mer punch.

Spot on !

Rommet, og hvordan det "kobler" til høyttalerne er nesten alt-avgjørende for å oppnå ett fysisk basstrøkk. Sef må kapasiteten være tilstede.

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Her er du inne på noe vettø. Har selv sittet sammen med andre og fått klare hentydninger på at vi ikke responderer på samme type trykk. Mener helt klart det må være veldig frekvensavhengig om hvor de forskjellige korpusene rundt om resonnerer. "Kjenn på dette basstrøkket a" hører jeg en sier, og setter meg ned i ss og kjenner ingen ting. Hva faen er det han prater om tenker jeg
At folk som du og sluket har en "litt" annen formening om basstrykk enn meningmann burde kanskje ikke komme som noe bombe :rolleyes:

8

8x12_TOM

Gjest
At folk som du og sluket har en "litt" annen formening om basstrykk enn meningmann burde kanskje ikke komme som noe bombe :rolleyes:
Bruker aldri stereoanlegg som referanse, bruker kun det samlede inntrykk av mine til sammen kanskje 500 konsertbesøk, når jeg vurderer lyd. Legger da selvfølgelig mest vekt på akustisk og halvakustiske konserter - gjerne i jazz sjangeren.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.663
Kjører eksperimentell XO på SLOBS på 350 om dagen...gjør ikke vondt.

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Antall liker
355
Torget vurderinger
11
Hvis man skal unngå utfasing i "brystkasse punch" området, hvilke avstander til veggen bak høyttalerne er da fy-fy?

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.098
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hvis man skal unngå utfasing i "brystkasse punch" området, hvilke avstander til veggen bak høyttalerne er da fy-fy?
De fysiske lover får vi ikke gjort så mye med, men etter at dsp med digital korreksjon så smått har begynt å etablere seg tror jeg en del kjøreregler her kan omskrives. Mulig jeg tar feil, dette er bare synsing fra min side.
B

Edit: jeg tror jeg tar fullstendig feil i min uttalelse, utfasinger kan vel ikke korrigeres.

Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6
SLOB opp til 180 Hz. Endløsung. Linesource hornladet med 6 x 12" derfra til 600 Hz. Enklere kan det ikke gjøres.
Linesource 6x12" - nå snakker vi ! - smart forslag , håper noen setter det ut i livet , 16 ohm drivere da

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.203
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Alt fra en kvart til to meter, sånn ca. Kanselleringen skjer når det er en kvart bølgelengde fra høyttalerbaffelen til veggen, slik at den reflekterte lyden kommer tilbake til baffelen i motfase med direktelyden. Lyden går med 340 m/s og bølgelengden er l = 340/f. F eks: med 1 m fra baffel til vegg vil kanselleringen skje ved 4 meters bølgelengde, dvs f = 340/4 = 85 Hz.

Og bare for å gjøre det ekstra vrient har naturen bestemt at absorbsjonsmateriale må være minst en kvart bølgelengde tykt for å ha noen særlig effekt ved den aktuelle frekvensen. For å tørke opp den kanselleringen må du altså fylle glava fra baffelen og helt tilbake til veggen. Det vil i sin tur skape nye problemer, inkludert en dyr skilsmisse fra interiørarkitekten. God bass i små rom er ikke enkelt.

Dette kan heller ikke korrigeres i eq, ettersom den reflekterte lyden påvirkes eksakt like mye av eq som direktelyden. Selv holder jeg på å bygge kardioidehøyttalere for å komme rundt dette. Da står et dedikert høyttalerelement på baksiden, koblet i motfase og med tidsforsinkelse i DSP, for å "suge opp" lyden som er på vei mot veggen når den kommer rundt kassen. Time will show...

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Jeg løste dette problemet hos meg ved å plassere høyttalerne nærme veggen og bygge høyttalerne inn i en stor bassfelle. Dette eliminerer mye problemer hos meg. Jeg har også absorbenter fra kanten av høyttaleren til veggen. Ulempen er jo at det stjeler romfølelse i bredden. Men det gir vanvittig presisjon.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.973
Torget vurderinger
23
Asbjørn, høyttalerne dine suger! :D

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Antall liker
2.514
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Litt sen til festen her...

Borte på DIY Sound Group har de gjort alvor av disse tingene med sin MBM, Mid Bass Module.
Adding an MBM (mid bass module) to your DIY Sound Group speakers - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews

Erich på DIY Sound Group fikk Eminence til å lage noen forskjellige modeller som han testet før han bestemte seg for Magnum 12 som han kaller det.
Ifølge de som har hørt det så fungerer det MEGET bra.

Jeg kommenterte hva jeg trodde var grunnen til at det låter så bra.
Høy QMS og meget bra MMS til BL forhold gir skikkelig spark i brystet følelse!

Cbarth

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.875
Sted
Østfold
Nettopp - der ser du. Mange "eksperter" på div. amerikanske fora påstår hardnakket at det blir problemer med både ditt og datt osv. Men prøve ut ting, det gidder de ikke. Vel, det er deres tap på en eller annen måte.
Slutt å gjøre narr av oss sofa-teoretikere nå da. Ellers ber jeg høvdingen om å inndra ditt gratis HFS-abonnement.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.973
Torget vurderinger
23
Det har han gjort for lenge siden - jeg betaler dyrt!

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Med mine høyttalere er baffelavstand mellom 70 og 90 cm det minst fordelaktige. Du vil absolutt ikke ha den utfasingen på 100hz +/- 5 hz.
Av samme årsak som Asbjørn skriver så ender jeg opp på over 1 meter avstand til frontvegg. Når jeg slipper faseproblemer ved basstrommepedalen går det stort sett greit.
Utfasinger fra sidevegg og bakvegg må også taes med i totalvurderingen.

I denne linken ligger det en kalkulator

Speaker Placement 101: How to Fight Boundary Interference

Hjemme har jeg endt opp med å plassere høyttalerene helt inntil sideveggene med ca 120cm til frontveggen. Slik sideplassering er vanligvis ikke ideelt når det kommer til toppregisteret, men for meg har denne plasseringen vært det beste kompromisset i flere rom.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6
Vi snakker hjørneabsorbenter i tykke lag, ingen som er redd for kondensproblematikk ?

Når du isolerer veggen på innsiden flyttes punktet som har middeltemp mellom ute og inne - innenfor innerveggen , og når det punktet blir kaldt - kondenseres det det fukt/dogg/vann på den , med fukt skader som resultat.

For øvrig derfor vi bruker plast på innervegger i Norge.

M

MusicBear

Gjest
Forstår ikke, dette med opp til 5-veis konstruksjoner som dere prater om i denne tråden, med negative bi-effekter som delefiltere & avskjæringskurver & sånt.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.203
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Forstår ikke, dette med opp til 5-veis konstruksjoner som dere prater om i denne tråden, med negative bi-effekter som delefiltere & avskjæringskurver & sånt.
Det var kanskje et litt diffust spørsmål. Hva er det du ikke forstår? Hvis du kan være litt mer presis kan noen kanskje forklare.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.203
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg tror også det har noe for seg. Joachim Gerhard sier en del om det her: SpeakerBuilding.com - Interview with Joachim Gerhard of Audio Physic, Page 1

Høy BL og lav Mms betyr mye kraft til å akselerere lite masse, og hvis du tar med stort membranareal har du størsteparten av formelen for høy effektivitet. Resten av formelen er også ting som sies å bety noe for "dynamikk", hva det nå enn er rent subjektivt. (Se Thiel_small_analysis) Høy Qms tilsier lav mekanisk demping og lave mekaniske tap. Lav induktans hjelper også på å følge raske transienter.

Kardioidebassene mine har Qms 6,6, BL 23,3 N/A, Mms 56 g, L 1,2 mH @ 1 kHz og 101 dB effektivitet, forresten. Hvis dette ikke blir nokså punchy lover jeg å lese hele læreboken om høyttalere en gang til, baklengs. http://www.beyma.com/getpdf.php?pid=12P80Nd

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.973
Torget vurderinger
23
Stygg den Le på 1,2 mH, burde vært en tredjedel eller mindre.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.203
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg gikk ihvertfall bort fra ideen om å bruke 12SW1300Nd med BL = 25,3 N/A fordi de har L = 3,25 mH. Det var tre ganger mer. :)

M

MusicBear

Gjest
Det var kanskje et litt diffust spørsmål. Hva er det du ikke forstår? Hvis du kan være litt mer presis kan noen kanskje forklare.

Et delefilter, er utvilsomt en kilde til masse problemstillinger, mot et element som kunne klart alt sammen uten dette. Vel, det går ikke, delefilter må til. Men forstår ikke - med utgangspunkt i alle problemstillinger som tilhører "øvelsen" delefilter - at 5-veis er å foretrekke dersom 2- eller 3-veis filter kan klare oppgaven og således redusere problematikken som hører med til delefiltere og ulike drivere som skal møtes og filtreres & fikses på så overgangene blir minst mulig hørbare. Og filterkomponenter suger effekt, også.

Med dagens teknologi forstår jeg ikke at god bruk av gode/riktige komponenter i alle ledd kan gjøres bedre med 5-veis løsninger, enn med 3-veis, la gå maks 4-veis da om man skal la de helt nedre frekvenser få sitt eget element.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.973
Torget vurderinger
23
Kortversjonen, Music;

4-5 og sågar seksveis fullrange konstruksjoner er i dag ikke lenger noe problem delefiltermessig sett, med aktive systemer, DSP om du vil så er dette relativt kurant å få til. Gir da bedre arbeidsbetingelser for de enkelte elementer/drivere. Dette er mest relevant til hornkonstruksjoner og annet eksotika hvor driverne gjerne har snevrere arbeidsområder enn tradisjonelle høyttalerelementer. Fordelene der i er større enn ulempene med komplekst filter osv.

Regulære høyttalere f.eks. en klassisk treveis konstruksjon vil også kunne dra fordel av de mulighetene som nå finnes med DSP, men fordelene er kanskje ikke så store som for de avanserte systemene.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.203
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enig med Sluket. Høyttalerne jeg holder på med er seksveis, fireveis forover og to elementer bakover for å jevne ut power response. Til å begynne med styrer jeg dem med tre DSP-kanaler pr høyttaler. Da må det fortsatt være noen passive delefiltre inni der. Jeg bruker elementer med mye bredere lineært arbeidsområde enn det frekvensbåndet de skal levere her, så jeg kan bruke enkle førsteordens delefiltre. Jeg kan også jevne ut frekvensgangen i DSP til slutt og behøver derfor ikke noen motstander for nivåjustering eller resonante kretser for å eq'e elementene i delefilteret. Dessuten legger jeg de passive delefiltrene øverst i frekvens (aktiv deling nederst) og bruker mellombass og mellomtone med 16 ohm impedans. Det gjør at filterkomponentene heller ikke blir så veldig store. Tilsammen er det sju filterkomponenter i hver høyttaler, to spoler og fem kondensatorer. Av de kondensatorene er det to par parallellkoblede for å få riktig komponentverdi, så logisk sett er det bare fem komponenter i hvert delefilter i den første "hybride" versjonen.

Når jeg får bygd flere forsterkerkanaler vil jeg drive hver side med seks DSP-kanaler. Da vil "delefilteret" bare bestå av kobberkabel fra høyttalerinngangene til terminalene på hvert element, muligens med unntak av en enkelt kondensator for å beskytte den bakoverfyrende diskanten. De aktive delefiltrene kan settes opp med lineær fase og vilkårlig bratte flanker. Det er f eks fullt mulig å dele med 96 dB/oktav uten å vri fasen i det hele tatt og uten en eneste passiv komponent mellom forsterkerens utgangstransistorer og høyttalerelementet.

M

MusicBear

Gjest
Joda, jeg er selvfølgelig med på det med at DSP og aktive delefiltere ikke innehar delefilterne kjente problemstillinger. Men, da snakker vi svært så kostbare saker med antall forsterkerkanaler og DSP - men hvem har sagt vi søker det billige :)

Og ikke minst et kunnskapsnivå så høyt at de fleste ramler av relativt tidlig - men hvem har sagt alle må være like flinke :)

M

MusicBear

Gjest
Den høyttaleren din Asbjørn, når du er ferdig med den. Den kan du sikkert tjene inn med å arrangere bussturer til deg, for de som er interessert her på forumet til å komme høre den. Ved å ta 100-lappen i inngang :)

Ikke ironisk ment - tvert i mot et kompliment - du må være den på forumet som har flest positive kommentarer på deg selv og hva du står for. Om du tåler litt skryt på en lørdags ettermiddag :)

N

nysjerrigper

Gjest
aktiv deling kan også "oppheve" behovet for dyre forsterkere. høyere dempningsfaktor og evt. mer stabil impedans kan gi bedre ytelse for selv de enkleste typene.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.875
Sted
Østfold
Jeg tror også det har noe for seg. Joachim Gerhard sier en del om det her: SpeakerBuilding.com - Interview with Joachim Gerhard of Audio Physic, Page 1

Høy BL og lav Mms betyr mye kraft til å akselerere lite masse, og hvis du tar med stort membranareal har du størsteparten av formelen for høy effektivitet. Resten av formelen er også ting som sies å bety noe for "dynamikk", hva det nå enn er rent subjektivt. (Se Thiel_small_analysis) Høy Qms tilsier lav mekanisk demping og lave mekaniske tap. Lav induktans hjelper også på å følge raske transienter.

Kardioidebassene mine har Qms 6,6, BL 23,3 N/A, Mms 56 g, L 1,2 mH @ 1 kHz og 101 dB effektivitet, forresten. Hvis dette ikke blir nokså punchy lover jeg å lese hele læreboken om høyttalere en gang til, baklengs. http://www.beyma.com/getpdf.php?pid=12P80Nd
Jeg leste intervjuet med JG, og lurte på hvilken planet mannen levde på, men så så jeg at invervjuet var drøyt 19 år gammelt. Vel, det er en god del der som jeg vil kalle direkte feil, men allikevel var nok en del av dette noe riktigere den gang enn det er i dag.

M

MusicBear

Gjest
aktiv deling kan også "oppheve" behovet for dyre forsterkere. høyere dempningsfaktor og evt. mer stabil impedans kan gi bedre ytelse for selv de enkleste typene.

Overhørte en samtale med en dansk selvbygger, og Lars Clausen (NewClassD), under Københavnmessa forleden. Hvor Lars var inne på noe av det du her sier. Samtidig som Dynaudio sin aktive Foxus 600XD i etasjen under bekreftet hvilken vei utviklingen er i ferd med å gå.

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
1.079
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Redigert da innlegget hadde en klein verdensmester følelse over seg. Barnslig, teit, angrer fælt. :)

Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6
Hvis man har et analogt signal som utgangspunkt, mastertape etc. vil jo et passivt filter gi kort signalvei , men veldig mange ting skal klaffe for at det passive filteret blir enkelt nok.

Nytter ikke å generalisere her på sentralen - alltid noen som skal kverulere !

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.875
Sted
Østfold
Når man tuner et passivt filter så tuner man hele konstruksjonen slik at impedanstilpasningen i komponentene matcher drivernes egenskaper i det samlede systemet. Det er lite man kan gjøre for å forbedre dette med høy dempningsfaktor. Dette med elektriske fasevinkler blir det samme enten det er passivt eller aktivt, og det det som så nådeløst avslører tilsynelatende kraftige AB-forsterkere.

En annen fordel med passiv deling er at man kan gripe elektrisk inn i mekaniske resonanser og rett og slett legge en last direkte på dem.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Hehe...

Uansett greit å ha fleksibilitet med både delay, gain og multiple EQs når det gjelder implementering av midbass-modul, eller hva det nå er den fraværende trådstarter ønsker seg ;)

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6
Burde vel være innenfor elementenes komfortsone , har trua på dette !

Topp Bunn