RojohII
Hi-Fi freak
Det er vel det jeg også tenker om brystkassepunchet. Nå er det sikkert ulike tilfredsstillelsesnivåer, og det er godt mulig at det jeg opplever som trøkk; vil i andres ører være for lite, eller moderat.Jeg mener brystkassepunch handler mest om desibel direktelyd i frekvensområdet 50-400hz. 80-200hz er kanskje kjerneområdet, men mener også at den fullfrekvente balansen betyr noe for opplevelsen.
Brystkassepunch er også relatert til akustikken i rommet. Jeg mener man bør unngå tidlige kanselleringer fra veggene. Har man lite bassystem kan det hjelpe med plassering nær gulv og vegger for forsterkning derfra. Da får man i praksis fler db direktelyd. Inwallhøyttalere har mye brystkassepunch selv fra 10 tommere har jeg hørt, som jeg forklarer med mangel på kanselleringer og forsterkning fra veggen de er festet i.
Systemer som går dypere kan oppleves som mindre punchy fordi de trigger mer romressonanser og generelt går dypere og gir mer dypbass som kan maskere punchet.
Midbasshorn er en deilig måte å løse problemstillingen med.
Jeg laget for moro skyld 2 basskasser med 2x12" probasser med lav Qts og bassrefleks. De gikk ikke så veldig dypt. Kanskje ned til rundt 50Hz? Ble plassert ved siden av hver hovedhøyttaler, og delt ved 160Hz. Jeg måtte skru opp ganske bra (godt over 100dB i peakene), men da trøkket det også skikkelig på riktige plater/musikk (f.eks. Tower of Power). Likeledes dyttet jeg det aller meste av effekten i Bryston 4BSST i hovedhøyttalerne for å følge på.