Snickers-is
Bransjeaktør
Er det de 6 bassene ytterst vi snakker om her?
Yepp, nå er det jaggu meg mange AE tråder som skal følges med på her utover vinteren.Er det de 6 bassene ytterst vi snakker om her?
Kasser eller dipoler?Da prøver vi slik først. Håper på bruk mellom 60-400 Hz
Vis vedlegget 351346
Er dette likt uansett om man har lukket kasse eller bassport bak/forran? Stemmer det da at jeg som har høyttalerne 20 cm fra veggen får utfasing ved 425Hz? Regner og med at refleksjon fra sideveggene kan være med å påvirke.Alt fra en kvart til to meter, sånn ca. Kanselleringen skjer når det er en kvart bølgelengde fra høyttalerbaffelen til veggen, slik at den reflekterte lyden kommer tilbake til baffelen i motfase med direktelyden. Lyden går med 340 m/s og bølgelengden er l = 340/f. F eks: med 1 m fra baffel til vegg vil kanselleringen skje ved 4 meters bølgelengde, dvs f = 340/4 = 85 Hz.Hvis man skal unngå utfasing i "brystkasse punch" området, hvilke avstander til veggen bak høyttalerne er da fy-fy?
Og bare for å gjøre det ekstra vrient har naturen bestemt at absorbsjonsmateriale må være minst en kvart bølgelengde tykt for å ha noen særlig effekt ved den aktuelle frekvensen. For å tørke opp den kanselleringen må du altså fylle glava fra baffelen og helt tilbake til veggen. Det vil i sin tur skape nye problemer, inkludert en dyr skilsmisse fra interiørarkitekten. God bass i små rom er ikke enkelt.
Dette kan heller ikke korrigeres i eq, ettersom den reflekterte lyden påvirkes eksakt like mye av eq som direktelyden. Selv holder jeg på å bygge kardioidehøyttalere for å komme rundt dette. Da står et dedikert høyttalerelement på baksiden, koblet i motfase og med tidsforsinkelse i DSP, for å "suge opp" lyden som er på vei mot veggen når den kommer rundt kassen. Time will show...
Den høyttaleren din Asbjørn, når du er ferdig med den. Den kan du sikkert tjene inn med å arrangere bussturer til deg, for de som er interessert her på forumet til å komme høre den. Ved å ta 100-lappen i inngang
Ikke ironisk ment - tvert i mot et kompliment - du må være den på forumet som har flest positive kommentarer på deg selv og hva du står for. Om du tåler litt skryt på en lørdags ettermiddag
Stemmer ikke så dårlig det.Er dette likt uansett om man har lukket kasse eller bassport bak/forran? Stemmer det da at jeg som har høyttalerne 20 cm fra veggen får utfasing ved 425Hz? Regner og med at refleksjon fra sideveggene kan være med å påvirke.Alt fra en kvart til to meter, sånn ca. Kanselleringen skjer når det er en kvart bølgelengde fra høyttalerbaffelen til veggen, slik at den reflekterte lyden kommer tilbake til baffelen i motfase med direktelyden. Lyden går med 340 m/s og bølgelengden er l = 340/f. F eks: med 1 m fra baffel til vegg vil kanselleringen skje ved 4 meters bølgelengde, dvs f = 340/4 = 85 Hz.Hvis man skal unngå utfasing i "brystkasse punch" området, hvilke avstander til veggen bak høyttalerne er da fy-fy?
Og bare for å gjøre det ekstra vrient har naturen bestemt at absorbsjonsmateriale må være minst en kvart bølgelengde tykt for å ha noen særlig effekt ved den aktuelle frekvensen. For å tørke opp den kanselleringen må du altså fylle glava fra baffelen og helt tilbake til veggen. Det vil i sin tur skape nye problemer, inkludert en dyr skilsmisse fra interiørarkitekten. God bass i små rom er ikke enkelt.
Dette kan heller ikke korrigeres i eq, ettersom den reflekterte lyden påvirkes eksakt like mye av eq som direktelyden. Selv holder jeg på å bygge kardioidehøyttalere for å komme rundt dette. Da står et dedikert høyttalerelement på baksiden, koblet i motfase og med tidsforsinkelse i DSP, for å "suge opp" lyden som er på vei mot veggen når den kommer rundt kassen. Time will show...
Som Snickers-is sier. Forestill deg at lyden går fra der den kommer ut av høyttaleren (element eller port), til veggen, og så tilbake igjen. Ved en eller annen frekvens vil lengden på den rundturen være en halv bølgelengde. Ved den frekvensen vil den reflekterte lyden være i motfase med direktelyden og delvis kansellere denne. Om du har en bassrefleksport på baksiden av høyttaleren og baksiden av høyttaleren står 20 cm fra veggen, så har du likevel neppe bassrefleksporter avstemt til 425 Hz. Bassrefleksportene er gjerne stemt til mye lavere frekvenser enn dette. Kanselleringen skjer som regel mellom lyden fra elementet og refleksjonen fra veggen. Derfor er det gjerne avstanden fra midten av elementene på forsiden av høyttaleren, rundt hjørnet på kassen og bort til frontveggen som betyr noe. Uansett om det er lukket kasse eller bassrefleks og om de eventuelle portene er på forsiden eller baksiden.Er dette likt uansett om man har lukket kasse eller bassport bak/forran? Stemmer det da at jeg som har høyttalerne 20 cm fra veggen får utfasing ved 425Hz? Regner og med at refleksjon fra sideveggene kan være med å påvirke.
Ser at det ikke har vært aktivitet i denne tråden på over en måned men jeg kom på et spørsmål relatert til utsagnet ditt.Som Snickers-is sier. Forestill deg at lyden går fra der den kommer ut av høyttaleren (element eller port), til veggen, og så tilbake igjen. Ved en eller annen frekvens vil lengden på den rundturen være en halv bølgelengde. Ved den frekvensen vil den reflekterte lyden være i motfase med direktelyden og delvis kansellere denne.Er dette likt uansett om man har lukket kasse eller bassport bak/forran? Stemmer det da at jeg som har høyttalerne 20 cm fra veggen får utfasing ved 425Hz? Regner og med at refleksjon fra sideveggene kan være med å påvirke.
Ja, hvis du treffer riktige frekvenser. Husk også at refleksjonen vil gi kansellering ved 1/2 bølgelengde og ved 3/2, 5/2, ...Hvis en har for eksempel trykkbasert bassfelle av god kvalitet som demper lavt nok i frekvens bak høyttaleren, vil det medføre at den reflekterte lyden som er i motfase vil ha lavere nivå og dermed kansellere mindre av direktelyden?