Brystkasse punch - hjelp til valg av element/tips til konstruksjon

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.988
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Er det de 6 bassene ytterst vi snakker om her?
Yepp, nå er det jaggu meg mange AE tråder som skal følges med på her utover vinteren.
Er også spent på thohags 12" AE som skal inn som mellomtoner om jeg ikke husker feil.
B

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.988
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Trykkammer i bunnen, AE dipol i midbass. Spennende prosjekt.:D

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.988
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Du må ikke la deg skremme av Audiolense 8x12 Tom. Mitt tilfelle er "worst case".
Men du hørte vel tydelig at det er rommets feil. Du har jo vært hos Vidarje og hørt. Det koster lite å forsøke, penga tilbake om du ikke får det til.
Trinnov er seff. et alternativ, men koster flesk (uten angrerett om du ikke blir tilfreds?)

Med et Lynx interface har du flere alternativer på software DSP. Tenk over det.
Data helvete er overkommelig, det er mye hjelp å få på hfs.
B

8

8x12_TOM

Gjest
Er ikke skremt, regner med at rommet mitt blir "best case" og at audiolense blir finpussen på det hele.

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Antall liker
499
Torget vurderinger
5
Hvis man skal unngå utfasing i "brystkasse punch" området, hvilke avstander til veggen bak høyttalerne er da fy-fy?
Alt fra en kvart til to meter, sånn ca. Kanselleringen skjer når det er en kvart bølgelengde fra høyttalerbaffelen til veggen, slik at den reflekterte lyden kommer tilbake til baffelen i motfase med direktelyden. Lyden går med 340 m/s og bølgelengden er l = 340/f. F eks: med 1 m fra baffel til vegg vil kanselleringen skje ved 4 meters bølgelengde, dvs f = 340/4 = 85 Hz.

Og bare for å gjøre det ekstra vrient har naturen bestemt at absorbsjonsmateriale må være minst en kvart bølgelengde tykt for å ha noen særlig effekt ved den aktuelle frekvensen. For å tørke opp den kanselleringen må du altså fylle glava fra baffelen og helt tilbake til veggen. Det vil i sin tur skape nye problemer, inkludert en dyr skilsmisse fra interiørarkitekten. God bass i små rom er ikke enkelt.

Dette kan heller ikke korrigeres i eq, ettersom den reflekterte lyden påvirkes eksakt like mye av eq som direktelyden. Selv holder jeg på å bygge kardioidehøyttalere for å komme rundt dette. Da står et dedikert høyttalerelement på baksiden, koblet i motfase og med tidsforsinkelse i DSP, for å "suge opp" lyden som er på vei mot veggen når den kommer rundt kassen. Time will show...
Er dette likt uansett om man har lukket kasse eller bassport bak/forran? Stemmer det da at jeg som har høyttalerne 20 cm fra veggen får utfasing ved 425Hz? Regner og med at refleksjon fra sideveggene kan være med å påvirke.

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Den høyttaleren din Asbjørn, når du er ferdig med den. Den kan du sikkert tjene inn med å arrangere bussturer til deg, for de som er interessert her på forumet til å komme høre den. Ved å ta 100-lappen i inngang :)

Ikke ironisk ment - tvert i mot et kompliment - du må være den på forumet som har flest positive kommentarer på deg selv og hva du står for. Om du tåler litt skryt på en lørdags ettermiddag :)
Hvis man skal unngå utfasing i "brystkasse punch" området, hvilke avstander til veggen bak høyttalerne er da fy-fy?
Alt fra en kvart til to meter, sånn ca. Kanselleringen skjer når det er en kvart bølgelengde fra høyttalerbaffelen til veggen, slik at den reflekterte lyden kommer tilbake til baffelen i motfase med direktelyden. Lyden går med 340 m/s og bølgelengden er l = 340/f. F eks: med 1 m fra baffel til vegg vil kanselleringen skje ved 4 meters bølgelengde, dvs f = 340/4 = 85 Hz.

Og bare for å gjøre det ekstra vrient har naturen bestemt at absorbsjonsmateriale må være minst en kvart bølgelengde tykt for å ha noen særlig effekt ved den aktuelle frekvensen. For å tørke opp den kanselleringen må du altså fylle glava fra baffelen og helt tilbake til veggen. Det vil i sin tur skape nye problemer, inkludert en dyr skilsmisse fra interiørarkitekten. God bass i små rom er ikke enkelt.

Dette kan heller ikke korrigeres i eq, ettersom den reflekterte lyden påvirkes eksakt like mye av eq som direktelyden. Selv holder jeg på å bygge kardioidehøyttalere for å komme rundt dette. Da står et dedikert høyttalerelement på baksiden, koblet i motfase og med tidsforsinkelse i DSP, for å "suge opp" lyden som er på vei mot veggen når den kommer rundt kassen. Time will show...
Er dette likt uansett om man har lukket kasse eller bassport bak/forran? Stemmer det da at jeg som har høyttalerne 20 cm fra veggen får utfasing ved 425Hz? Regner og med at refleksjon fra sideveggene kan være med å påvirke.
Stemmer ikke så dårlig det.

344ms / 425 hz * 1/4 = 0,2m = 20cm.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.892
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Som Snickers-is sier. Forestill deg at lyden går fra der den kommer ut av høyttaleren (element eller port), til veggen, og så tilbake igjen. Ved en eller annen frekvens vil lengden på den rundturen være en halv bølgelengde. Ved den frekvensen vil den reflekterte lyden være i motfase med direktelyden og delvis kansellere denne. Om du har en bassrefleksport på baksiden av høyttaleren og baksiden av høyttaleren står 20 cm fra veggen, så har du likevel neppe bassrefleksporter avstemt til 425 Hz. Bassrefleksportene er gjerne stemt til mye lavere frekvenser enn dette. Kanselleringen skjer som regel mellom lyden fra elementet og refleksjonen fra veggen. Derfor er det gjerne avstanden fra midten av elementene på forsiden av høyttaleren, rundt hjørnet på kassen og bort til frontveggen som betyr noe. Uansett om det er lukket kasse eller bassrefleks og om de eventuelle portene er på forsiden eller baksiden.

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Antall liker
499
Torget vurderinger
5
Takk for oppklaringen! Jeg har lært noe nytt i dag :)

Fysikken gjør det ikke enkelt for oss å få til bra bass, jeg vil tro at en avstand til frontvegg på mellom en kvart og to meter nettopp er det som er normalen.

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
537
Sted
Flekkerøy
Som Snickers-is sier. Forestill deg at lyden går fra der den kommer ut av høyttaleren (element eller port), til veggen, og så tilbake igjen. Ved en eller annen frekvens vil lengden på den rundturen være en halv bølgelengde. Ved den frekvensen vil den reflekterte lyden være i motfase med direktelyden og delvis kansellere denne.
Ser at det ikke har vært aktivitet i denne tråden på over en måned men jeg kom på et spørsmål relatert til utsagnet ditt.

Hvis en har for eksempel trykkbasert bassfelle av god kvalitet som demper lavt nok i frekvens bak høyttaleren, vil det medføre at den reflekterte lyden som er i motfase vil ha lavere nivå og dermed kansellere mindre av direktelyden?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jepp
Om den er fysisk stor nok. Lave frekvenser store/lange bølger.

Trykkbasserte kan jeg dog forlite om.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.777
Sted
Østfold
Hvis du bare skal drepe en bestemt frekvens kan det tenkes at helmholzresonator er en bedre ide.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.892
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis en har for eksempel trykkbasert bassfelle av god kvalitet som demper lavt nok i frekvens bak høyttaleren, vil det medføre at den reflekterte lyden som er i motfase vil ha lavere nivå og dermed kansellere mindre av direktelyden?
Ja, hvis du treffer riktige frekvenser. Husk også at refleksjonen vil gi kansellering ved 1/2 bølgelengde og ved 3/2, 5/2, ...

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
537
Sted
Flekkerøy
En bredbåndet trykkbasert bassfelle kan altså i teorien redusere flere kanselleringer av den direkte lyden. Det hørbare resultatet beror vel på hvor mye en får dempet av refleksjonene, og hvor stort problemet er i utgangspunktet.

Ser frem til å eksperimentere litt med disse tingene og ikke bare lese om det når rommet står klart.

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Selv endte jeg opp slik:
Begynt trekking av stenderverk.jpg

20140731_194343.jpg

Ikke spesielt pent, men det fungerer veldig bra. Skal få på plass nye mellomtoner for å få elementene til å komme litt mer inn i sin komfortsone. Kommer en ekstra bass helt oppå toppen av konstruksjonen også, som jeg håper vil gi høyttalerne bedre betingelser for interaksjon med rommet.
Det vil også bli brukt FIR i delefilterne.

Kontroll på akustikken er alfa omega for opplevd godt basstrykk spør du meg. ulempen er jo de ekstremt mange variablene man må ta hensyn til. Tror forøvrig store Trykkbaserte feller blir veien å gå neste gang.

Topp Bunn