Burmester B25

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.364
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg, og fire andre medforumister, fikk i går en times demo av Burmester B25 hos Oslo Hificenter. Demonstrasjonen ble kjørt av Geir Tømmervik.
Interessant høyttaler. AMT i horn, 5" pappmellomtone i trykkammer, og sidemontert ovalt 6x9" basselement i hva jeg antar er ganske straight men veldempet reflekslading.

Pen er den og.

Jeg skal høre den igjen, men da med medbrakt sølvskive. Så som så med minnepinnekompatibiliteten i det aller helligste hos OHC. Så vi får komme tilbake og dømme tonalitet ved neste høve.

M1

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.02.2009
Antall liker
375
Sted
Bærum
Torget vurderinger
2
:)Enig.
Hørt de med egne skiver for 14 dager siden og syntes de spilte bra oppløst, stramt og dynamisk og det uten Geir ;)
M1

AKA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Antall liker
107
Torget vurderinger
6
Har også hørt disse i samme rom. syns de spilte imponerende. Åpent og stramt. I dette oppsettet spilles det jo på ganske ekstrem elektronikk 8). Hadde vært morsomt/ interessant å hørt dem med litt mer moderate forsterkere (pris og effekt). Har en misstanke om at det kreves en hel del før det løsner...

gmortens

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
112
Torget vurderinger
4
Genial lyd i B25!

Men som kommentert av andre, så er også jeg redd for at B25 krever kvalitetselektronikk utover mitt budsjett.

Noen som har hørt Burmester 022? Erfaringer???

vh
Geir

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Tyskerne pleier å si om Rondo 022 at den låter hinsides oppløst ifra 80 - 100hz og oppover, men bass, det prøver den ikke å late som den har. Den vet hva den kan og det kan den veldig bra!
Den klarer å gå dypt nok, med passe "normal" balanse i lyden kan vi si, men du hører den ikke prøver å jukse seg nedover ett par hz extra!
Jeg har hørt denne høyttaleren selv, bl.a hos OHC og det er ikke tvil om at den er en av de beste "bokhylle" sakene man kan kjøpe til prisen om man liker oppløst lyd. Lyden er liksom bare litt mer tyngde i enn en elektrostat synes jeg.
Den kan bi-ampes.
Skulle jo tro at den er enkel å drive for Krell saken din da.
Dog, du har sikkert prøvd den selv ville jeg tro, etter å ha sett på signaturen din just nu, eller?
mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kvalitets elektronikk får man da til en billig penge....

Ser frem til flere lytteinntrykk. Utrolig pen høyttaler.

gmortens

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
112
Torget vurderinger
4
Imperial skrev:
Dog, du har sikkert prøvd den selv ville jeg tro, etter å ha sett på signaturen din just nu, eller?
mvh

Har dessverre ikke hørt den, de hadde den ikke på OHC (og jeg fikk ikke tak i noen brukt eksemplar), så jeg landa på Tempo'n. Er strålende fornøyd, og der er iallefall dybden i orden!

Er fremdeles nysgjerrig på 022. Tempo'n passer bra i oppsettet, men (om jeg er meget kritisk) litt stor for stua. Behagelig med en høyttaler som spiller lystig i hele registeret selv om jeg spiller på lave volumer (har vært borti altfor mange høyttalere som ikke livner til før volumet er på tilnærmet maks).

vh
Geir

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.364
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg var ikke klar over at Stereophile hadde testet B25. Her er målesiden:
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/burmester_b25_loudspeaker/index4.html
Side 1 er forsåvidt også interessant, der går man igjennom drivere og opbygning før lyrikken starter for alvor.

Men til målingene:
Ok, den er slem, ja. ICEpowerASX2 vil funke bra ubrokoplet, så orso har rett. Driftselektronikken trenger ikke koste allverden.
Den kabinettresonansen ved 170 Hz er ikke så heldig.
3dB for mye diskant kunne man fikse med Inguz i Squeezecenter...

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.364
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Slike forsterkere (gode klasse D-konstruksjoner) begynner ikke å tøyse når fasevinklene er store. Så lenge høyttalerne har en DC-motstand på 3 ohm eller mer leverer de fullt spenningssving og den strøm som behøves. Slikt blir det tight bass og mellomtoneorden av.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.329
Torget vurderinger
10
Hørte disse ifjor og de låt utrolig bra. Med sånne høyttalere (og sikkert svindyr elektronikk fra samme fabrikk) så trenger man ikke SACD eller vinyl ;D

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Fikk en demonstrasjon av B25 i dag, og var vel lettere sjokkert allerede etter 10 sekunders spilling. Her var det ekstrem dynamikk, detaljer og et punch jeg aldri før har opplevd makan til. De var koblet opp mot den råeste Burmester elektronikken de har inne, og Geir spilte fra sine beste demo cd'er. Spørsmålet blir da om man vil få til B25 på samme måte i heimen?

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
724
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Men den elektronikk han bruker på disse høyttaleren så skal det vel litt til ? Er det ikke snakk om 2x911mk3, nytt topp CD-spiller og pre ?

Kjenner jeg han rett så er det vel skjult et par subber i hjørnene......

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.364
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da jeg hørt dem var Tømmervik klinkende klar på at de spilte alene.
Så vidt jeg kan erindre var det ikke noe programateriale som sa noe under ca. 40Hz heller.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Da jeg hørt dem var Tømmervik klinkende klar på at de spilte alene.
Så vidt jeg kan erindre var det ike noe programateriale som sa noe under ca. 40Hz heller.
Ja de spilte nok helt alene, men det er nesten ubegripelig ::) Geir T. fortalte at han hadde hatt flere folk der som trodde at han spilte på B100 som står ved siden av:eek:

H

hobby

Gjest
limvingen skrev:
Fikk en demonstrasjon av B25 i dag, og var vel lettere sjokkert allerede etter 10 sekunders spilling. Her var det ekstrem dynamikk, detaljer og et punch jeg aldri før har opplevd makan til. De var koblet opp mot den råeste Burmester elektronikken de har inne, og Geir spilte fra sine beste demo cd'er. Spørsmålet blir da om man vil få til B25 på samme måte i heimen?
Elektronikken han bruker her er Burmester 069 reference cd, 077 reference preamp, 2 x 911 top line amper (brokoblet), 948 power conditioner, 2 stk. Nordost Qx4 Quantum bokser og ellers en miks av Odin/Valhalla kabling. Elektronikk + kabler passerer derfor millionen, godt og vel.

Synes likevel det er ok på den måten å vise potensialet i høyttalerne. Hvis de var dårlige ville de jo uansett ikke spille bra, men demoen viser samtidig da også noe av den absolutte lydkvaliteten man kan forvente å trylle ut av B25. Så nei, det vil neppe spille like bra i heimen hos deg...
(ps. tror ikke han benytter subber i denne demoen)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.425
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
hel skrev:
Hørte disse ifjor og de låt utrolig bra. Med sånne høyttalere (og sikkert svindyr elektronikk fra samme fabrikk) så trenger man ikke SACD eller vinyl ;D
Har hørt på de ved flere anledninger, senest i går da jeg fikk spille lp plater tatt med hjemmefra.

Var da en sånn gyro platespiller med en lyra skala pickup og en *gasp* Heimdall tonearmskabel (bare 2995,-).

Det låt hinsides bra. Sykt tight, samt detaljene velta fram. Når det var piano f.eks så låt det så piano som det kan bli, akkurat som om det stod i rommet. RIAA som ble brukt var det innebygde i burmester ampen. Det var intet problem å spille høyt eller lavt.

Ironisk var dette siste gang jeg hørte på Thriller mens MJ levde.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Skink_123 skrev:
Det låt hinsides bra. Sykt tight, samt detaljene velta fram. Når det var piano f.eks så låt det så piano som det kan bli, akkurat som om det stod i rommet. RIAA som ble brukt var det innebygde i burmester ampen. Det var intet problem å spille høyt eller lavt.
At det ikke regjerer en omfattende halleluja stemning rundt disse høyttalerne begriper jeg ikke :eek:

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.425
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
limvingen skrev:
Skink_123 skrev:
At det ikke regjerer en omfattende halleluja stemning rundt disse høyttalerne begriper jeg ikke :eek:
Sett på litt gospel på anlegget så er de garantert omsluttet av halleluja! ;D

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Skink_123 skrev:
limvingen skrev:
Skink_123 skrev:
Tror faktisk ikke det hjelper da det virker som at Burmester B25 spiller for døve (hifi-skribent) ører ::)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.425
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
limvingen skrev:
Skink_123 skrev:
limvingen skrev:
Skink_123 skrev:
Tror faktisk ikke det hjelper da det virker som at Burmester B25 spiller for døve (hifi-skribent) ører ::)
Hvorvidt en skribent er døv eller ikke har ingen betydning for hva som skjer rundt høyttaleren. Målemafian vil sikkert kunne detektere "hallelujah", på tross av døve ører!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Skink_123 skrev:
limvingen skrev:
Skink_123 skrev:

;D

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Skink_123 skrev:
Hvorvidt en skribent er døv eller ikke har ingen betydning for hva som skjer rundt høyttaleren. Målemafian vil sikkert kunne detektere "hallelujah", på tross av døve ører!
.....og forhåpentligvis lytteglede som disse HT har i bøtter og spann!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Finnes det ikke en B-20 og en B-30 også?
Ser ikke noe på hjemmesida dems?

mvh

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Imperial skrev:
Finnes det ikke en B-20 og en B-30 også?
Ser ikke noe på hjemmesida dems?

mvh
Rated for 250 watts, the B30 Speaker stands 43.3 inches high, 9.6 inches wide and 16.1 inches deep. It boasts a 6-3/4-inch mid-range woofer, and a powerful 12 x 8-1/4-inch side-firing oval woofer. The speaker is rated for sensitivity at 89 db, and has an impedance of 4 Ohms.

Rated for 200 watts, the B25 Speaker stands 35.6 inches high, 7.9 inches wide and 13.8 inches deep. It features a 5-inch mid-range woofer, and an 8-1/4 x 6-1/4-inch side-firing oval woofer. The speaker is rated for sensitivity at 89 db, and has an impedance of 4 Ohms.

The B20 Speaker, rated for 150 watts, stands 34.6 inches high, 6.5 inches wide and 11 inches deep. It features a 4-inch mid-range woofer, and an 8-1/4 x 6-1/4-inch side-firing oval woofer. The speaker is rated for sensitivity at 88 db, and has an impedance of 4 Ohms.

B20 og B30 kommer vel til høsten en gang

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.242
Kanskje jeg skulle ta meg en tur innom OHC og oppleve Halleluja?
Har de luftkondisjoneringssystem der nede?
(Tviler på at det er fullt i butikken i disse dager, med mindre mange har fått altfor mye skattepenger de ikke vet hvor skal gjøre av (til glede for Ståle Krapyl) )

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.242
Martin OHC skrev:

Ikke nok!
Kanskje det er bra at folk går varm i toppen hos dere og åpner lommeboka på vidt gap. Ihvertfall går jeg selv varm i toppen i disse dager og gjør mange smårare ting jeg normalt ikke ville gjort. ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
??? Wut? Øh, tror det var feil bilde gitt! :-[

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Espen R skrev:
Kanskje jeg skulle ta meg en tur innom OHC og oppleve Halleluja?
(Tviler på at det er fullt i butikken i disse dager, med mindre mange har fått altfor mye skattepenger de ikke vet hvor skal gjøre av (til glede for Ståle Krapyl) )
Det må du så absolutt gjøre!!! Det hadde vært gøy om flere på forumet hadde opplevd B25 slik at det er mulig å få til en diskusjon rundt disse. At de kan spille så høyt og rent, og uten at det lukter svidd spole er et mysterium!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Egentlig ikke. Burmester og Bugatti begynte i 2001 å ko utvikle bl.a det som nå er mellomtone ellementet i B serien ++
Faktisk... Burmester B-25 er det systemet som faktisk sitter i Bugatti Veyron! Dvs elementa da... (Tipper de er litt annerledes i Veyron, sånn rent teknisk...)

Focal bl.a har bilsegment. Det man lærer av å også ha ting i denne delen av bransjen er hvordan man får ting til å holde sammen selv
når ting blir drevet helt sykt hardt!

Dette har Burmester så absolutt hatt nytte av. Derfor tåler B-25 altså inni hampen mye! Man har rett og slett "field testa" under ekstreme forhold og funnet frem til tekniske løsninger som da... ikke kneler for effekt og samtidig låter mycket mycket!

mvh

Martin OHC

Bransjeaktør
Ble medlem
24.04.2009
Antall liker
0
B20 og B30 er bestilt og kommer til oss i sommer. Vi annonserer ankomsten!

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Hadde en hyggelig opplevelse med B25 for en tid tilbake. Da med Adyton elektronikk og Burmester/Michell kilder. Var også imponert over høyttaleren. Så jeg kan godt slutte meg til jubelkoret :) En meget god høyttaler imo.

8

8x12_TOM

Gjest
Er enig med de fleste her. Til prisen en meget god høyttaler som virklig tåler en trøkk Et lite minus var en litt en-tone-aktig bassen helt nederst. Men adyton forsterkerene imponerer stort, så hvis det blir bytte av forsterker en gang står adyton først i køen ;D

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.329
Torget vurderinger
10
limvingen skrev:
Skink_123 skrev:
limvingen skrev:
Skink_123 skrev:

Kanskje fordi hifi-skribentene er glad i å låne utstyr gratis + kjærkomne annonsekroner?
(Nå blir jeg nok moderert ;D )

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.364
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dialogen mellom herværende hifibutikk og -publikasjon er etter hva jeg forstår av det gemyttlige slaget.

Men man bør uansett høre selv.

E

Espen L

Gjest
Martin OHC skrev:
B20 og B30 er bestilt og kommer til oss i sommer. Vi annonserer ankomsten!
Mye nye spennende produkter fra Burmester i disse dager ,flere nye Høytallere Nye cd spillere + nye forforsterkere.
Blir gøy og ta en tur in til OHC snart og få lyttet til de nye produktene
Mvh: Espen

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.626
Torget vurderinger
10
Burmester har lekre og meget gode produkter! Men jeg tviler på at noen noensinne vil ha eletronikk til 700000 på B25? ;)....................Hjemme.

PS. Espen L. jeg blir med!

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.425
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Meget mulig dette blir min neste høyttaler etter Celestion settet!

Martin OHC

Bransjeaktør
Ble medlem
24.04.2009
Antall liker
0
B25 krever ikke så utrolig mye forsterker, men kvitterer straks de får mer å kjøre med.

Som Valentino sier, har jeg erfart. Større klasse D trinn fungerer bra for eksempel, selv om det må sies at Burmester alltid låter best med Burmester komponenter.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.425
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Martin OHC skrev:
B25 krever ikke så utrolig mye forsterker, men kvitterer straks de får mer å kjøre med.

Som Valentino sier, har jeg erfart. Større klasse D trinn fungerer bra for eksempel, selv om det må sies at Burmester alltid låter best med Burmester komponenter.
Tja, har hørt de på både Burmester og Adyton 1,7. Må si at det låt fantastisk på Adyton. Bassen ble noe helt annet.

Topp Bunn