Burmester B25

Martin OHC

Bransjeaktør
Ble medlem
24.04.2009
Innlegg
175
Antall liker
0
Smak og behag det. Adyton er jo kraftigere med de fordelene det medfører.
 
E

Espen L

Gjest
Har hatt Burmester 995 og 961 og B50 har nå B80, når jeg har hatt disse høytallerene så jeg har fått hørt de med flere typer forsterker også rør (Bath). Erfaringen min er helt klar Burmester spiller "best" med Burmester. Da for du mest av den raffinerte og åpne lyden som Burmester gir etter min mening, du for også en fin synergi effekt vis du kjører Burmester hele veien.
Mvh: Espen
 
E

Espen L

Gjest
Mute skrev:
Disse vant jo også messens beste lyd under Arken i 2008, men det var vel på referanseoppsett med dobbel 911, 077, 069 +++

Skulle likt å høre de høyttalere som låter dårlig da.
Ifølge svenske nettsteder så var det B80 som var koblet opp og ikke B25 når de ble kåret til messens beste lyd ;) hørte selv B80 for første gang når jeg var på Arkenmessen i sommer tok ikke mange ukene før de da var bestilt :D
Mvh: Espen
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.657
Antall liker
1.422
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
B25 låter fantastisk mye bedre med bassrefleksen stoppet av en gummipropp!
 

52split

Medlem
Ble medlem
02.07.2008
Innlegg
30
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Kjempe gode høyttalere, men ec forsterkeren min må byttes ut!

Lurer på hvordan de låter med lyngdorf tdai 2200 med room perfect???
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.313
Antall liker
6.701
Nå kom jeg på at jeg har en invitasjon til en nabo som har anskaffet B50. Hmmm...
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.044
Antall liker
24.375
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
52split skrev:
Kjempe gode høyttalere, men ec forsterkeren min må byttes ut!

Lurer på hvordan de låter med lyngdorf tdai 2200 med room perfect???
Absolutt verd et forsøk. Veldig presis effektforsterker i den, og Lyngdorf begynner jo etter sigende å få orden på romkorreksjonsalgoritmene sine også nå.
 

Vinmono

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
84
Antall liker
5
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Litt på sidelinjen, men likevel; noen som var på OHC sin Burmeister spesial sist lørdag? og evt fikk hørt på B20, hvis de har kommet da? spent på hva de presterer, og ikke minst hva en kan komme unna med på forsterkersiden på de der "småtassene"... (noe som duger, men til under prisen av doble 911 amper da for å si det på den måten) :)
 

TOBRA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
50
Antall liker
20
Torget vurderinger
5
Jeg var på messen og hørte B20. Mye godlyd i de "småtassene", men mener å huske at prisen vil bli rundt 45000, og da synes jeg B25 er et langt bedre kjøp lydmessig til i underkant av 65000,- inntil videre. Etter en kort butikkdemo vurderer jeg B20 som en god høyttaler til prisen, men B25 er definitivt high-end :) Det var vel elektronikk fra Rondo serien som var koblet til B20, og det virket ihvertfall som at denne "billigserien" matchet bra!
 

gmortens

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2009
Innlegg
87
Antall liker
112
Torget vurderinger
4
TOBRA skrev:
Jeg var på messen og hørte B20. Mye godlyd i de "småtassene", men mener å huske at prisen vil bli rundt 45000, og da synes jeg B25 er et langt bedre kjøp lydmessig til i underkant av 65000,- inntil videre. Etter en kort butikkdemo vurderer jeg B20 som en god høyttaler til prisen, men B25 er definitivt high-end :) Det var vel elektronikk fra Rondo serien som var koblet til B20, og det virket ihvertfall som at denne "billigserien" matchet bra!
Jeg var også innom og hørte på B20, en høyttaler som for meg er perfekt både med tanke på størrelse og krav til elektronikk. Enig at B25 er bedre, men de krever mye mer forsterker og ett større/mer tilpasset lytterom enn hva jeg disponerer for å få den til å yte maksimalt.

Har i dag Tempo VI, som vi også testet side om side med B20-en. Hovedforskjeller: B20en er betydelig mer oppløst og dybden mindre (naturlig nok med tanke på elementer). Akkurat de to ankepunktene jeg har mot min Tempo VI (spesifiserer at ankepunktene gjelder i min stue, ellers er Tempoen en glitrende høyttaler til prisen!!!). Har dog ikke testet min Krell på B20en, men lyden i Tempoen med B51 var veldig lik det jeg opplever i mitt anlegg. Dessverre så har jeg ikke råd til å oppgradere p.t., men det er jo lov å drømme:)

vh
Geir

PS: diskusjon om hat/elsk-forsterken Krell kan leses i hundrevis av andre innlegg på HFS, så fint om vi dropper dette temaet nå? :)
 

JG

Medlem
Ble medlem
05.10.2007
Innlegg
37
Antall liker
10
Hei!

Noen som kan si meg om B25 har hull til spiks?
(går ut tra at de har :))
Og hvilken gjenger disse har?

MVH Johnny
 

JG

Medlem
Ble medlem
05.10.2007
Innlegg
37
Antall liker
10
God morgen!

Har nå fott mine B25 i hus.
Lest gjennom hele tråden. Og mangen lurer på om disse spiller bra på mer normal elektronikk.
Det kan eg bekrefte.
Eg og Hegga var innom Geir i sin "hule" nå i sommer. Og eg var IKKE i tvil, disse var eg nøtt for og få i hus.
Var og litt skeptisk vedrørende elektronikken. Per i dag spiller eg med 061 og 051 disse er koplet opp med
valhalla ic. Så kilde og kabel er jo meget bra.
Til høytallerene har eg fortsatt DIY kabler, av reint sølv. 051 har "bare" 2 x 85 W vist eg husker rett. Lite og stille opp med mot Geir sitt gromanlegg.
Fikk høytallerene i hus på Torsdag. Og eg er fortsatt i sjokk. Disse spiller sykt bra. Har testen noen av mine ref plater. Mena, Boine, Bremnes, Ane Brun og så videre. ( ja, er glad i kvinnelig vokal) og det er B25 og :-D. Lydsignatur er ikke lett og definere, men sykt sykt bra, er vel det nermeste eg kan komme.
Har og prøvd Yellow, the race. Fortsatt samme konklusjon :). Klar over at 2x911 hadde gitt meg enda meir, men savner dett ikke.
Hadde nabon på besøg på film og pils i går. Han kikka ut vinduet, og lurte på om det var rein ute. Men nei, på filmen ja. Sier meg en del om bredden B25 presterer :).
Det var Virgo III som vart bytta ut, og disse er jo bra. Men er ikke i nørheten etter min mening.
Konklusjon: B25 kommer til og bli her i mangen år :)

J.G.
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
JG skrev:
Har nå fott mine B25 i hus.


J.G.
Gratulerer så mye! Har selv blitt mektig imponert av demo av B25 hos Geir. Hyggelig å høre at det også spiller på mere "normal" elektronikk.

NB! Bilder av nytt anlegg er obligatorisk ;)
 
D

Denver

Gjest
JG skrev:
God morgen!

Har nå fott mine B25 i hus.
Lest gjennom hele tråden. Og mangen lurer på om disse spiller bra på mer normal elektronikk.
Det kan eg bekrefte.
Eg og Hegga var innom Geir i sin "hule" nå i sommer. Og eg var IKKE i tvil, disse var eg nøtt for og få i hus.
Var og litt skeptisk vedrørende elektronikken. Per i dag spiller eg med 061 og 051 disse er koplet opp med
valhalla ic. Så kilde og kabel er jo meget bra.
Til høytallerene har eg fortsatt DIY kabler, av reint sølv. 051 har "bare" 2 x 85 W vist eg husker rett. Lite og stille opp med mot Geir sitt gromanlegg.
Fikk høytallerene i hus på Torsdag. Og eg er fortsatt i sjokk. Disse spiller sykt bra. Har testen noen av mine ref plater. Mena, Boine, Bremnes, Ane Brun og så videre. ( ja, er glad i kvinnelig vokal) og det er B25 og :-D. Lydsignatur er ikke lett og definere, men sykt sykt bra, er vel det nermeste eg kan komme.
Har og prøvd Yellow, the race. Fortsatt samme konklusjon :). Klar over at 2x911 hadde gitt meg enda meir, men savner dett ikke.
Hadde nabon på besøg på film og pils i går. Han kikka ut vinduet, og lurte på om det var rein ute. Men nei, på filmen ja. Sier meg en del om bredden B25 presterer :).
Det var Virgo III som vart bytta ut, og disse er jo bra. Men er ikke i nørheten etter min mening.
Konklusjon: B25 kommer til og bli her i mangen år :)

J.G.
Gratulerer JG
At B25 spiller ekstremt rått på 2x911 er og forvente da 2x911 nok er noe av det mest ekstreme av forsterkeri man kan få kjøpt fpr penger, 2x911 går for og være noe av det hurtigste som er på markedet. At B25 spiller fantastisk på rimeligere elektronikk er jeg helt enig med deg i. Har hørt disse 2 ganger med forsjellig elektronikk på mye mindre forsterkeri en 2x911 og i begge tilfellene spilte de fantastisk bra, selv om det var mer ekstremt med 2x911 (men det skulle bare mangle) at du bytter ut dine AP mot B25 forstår jeg godt. Igjen gratulerer med noen fantastiske høytallerer.
 

JG

Medlem
Ble medlem
05.10.2007
Innlegg
37
Antall liker
10
Takker o bukker :)

Beklager det med bilder limvingen :)
Men de er av samme utførelse som Valentino har bilde av i første innlegg her på tråden.

J.G.
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
JG skrev:
Takker o bukker :)

Beklager det med bilder limvingen :)
Men de er av samme utførelse som Valentino har bilde av i første innlegg her på tråden.

J.G.
Det som jeg syntes er interessant, er å se hvordan den tar seg ut i hjemmlige omgivelser.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
En vid fra Youtube om disse B20/30 + div høyttalerne, på tysk...
Dieter Burmester forteller om sine produkter, markeder, filosofi og annet.


mvh
 

JG

Medlem
Ble medlem
05.10.2007
Innlegg
37
Antall liker
10
torhaavard skrev:
Hei JG. Hvor stort rom har du til B-25 og 051?
HEI torhaavard!

HAR FORTSATT ANLEGET I STUEN.
STUEN ER CA 45m2. GRUNNET STUENS FORM ER IKKE ANLEGET PLASSERT SYMETRISKT.
HAR VEGG PÅ HØYRE SIDE (SETT FRA LYTTEPOSISJON). VENSTRE SIDE ER MER ÅPEN.
DETTE VAR PROBLEM MED VIRGO. GRUNNET BASSER PÅ BEGGE SIDER.
B25 VIRKER SOM DE STORTRIVST DER DE STÅR NÅ. MED (BARE) 2X85 WATT, SPILLER DET HELT FANTASTISKT BRA.
HAR NÅ "THE WALL" I SPILLEREN. OG HELE STUEN BLIR FYLT AV LYD.
SÅ EG KAN FORTSATT IKKE FINNE NOE OG SETTE FINGEREN PÅ.
B25 STÅR NÅ RETT PÅ GULVET ( FILT FERDIG MONTERT FRA FABRIKK)
SKAL MED TIDEN TESTE SPIKS OG ANDRE UNDERLAG.
MEN NÅ, SKAL DET BARE LYTTEST.


:))

J.G.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Skaff deg Sofia Jannok sitt album "Áššogáttis By the Embers". Tipper det er bra "highlight" musikk for Burmesters lydkvaliteter.
Hvis du ikke allerede har det da! :D
mvh
 

JG

Medlem
Ble medlem
05.10.2007
Innlegg
37
Antall liker
10
Imperial skrev:
Skaff deg Sofia Jannok sitt album "Áššogáttis By the Embers". Tipper det er bra "highlight" musikk for Burmesters lydkvaliteter.
Hvis du ikke allerede har det da! :D
mvh
HEI!

TAKK FOR TIPSET. HAR SJEKKET LITT.
MÅ FÅ DEN INN I HEIMEN.


J.G.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har også fått lyttet til B25. De gav et meget bra inntrykk. Bortsett fra litt fet og pløsete bass, satt det meste. En av de bedre butikk demoene jeg har hatt. Om svakhetene i bassen skyldes mest rommet, høyttalerne eller elektronikken (Burmester all the way) er vanskelig å si. Fikk også hørt B30 som har større mellomtone og bass. Flyttet mer luft, låt større og hadde mer pondus i bassen. Det gav riktig nok også noe mer bassproblemer, men slikt knerter man jo med bassfeller. Skulle det bli Burmester på meg, måtte det nok bli B30 for å få "stor nok" lyd og evne til å takle kompleks musikk.
 

52split

Medlem
Ble medlem
02.07.2008
Innlegg
30
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Var innom ohs i dag for å levere inn min krell preamp til service, og gikk ut av butikken med en burmester 036 ;D

GØY
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.044
Antall liker
24.375
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Har også fått lyttet til B25. De gav et meget bra inntrykk. Bortsett fra litt fet og pløsete bass, satt det meste. En av de bedre butikk demoene jeg har hatt. Om svakhetene i bassen skyldes mest rommet, høyttalerne eller elektronikken (Burmester all the way) er vanskelig å si. Fikk også hørt B30 som har større mellomtone og bass. Flyttet mer luft, låt større og hadde mer pondus i bassen. Det gav riktig nok også noe mer bassproblemer, men slikt knerter man jo med bassfeller. Skulle det bli Burmester på meg, måtte det nok bli B30 for å få "stor nok" lyd og evne til å takle kompleks musikk.
Stereophile har testet og målt B25:



Man kan ut fra denne in-room målingen gjøre seg antakelser om at bass og mellomtone ikke klarer å møtes helt.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ja, jeg så på de målingene etter besøket mitt og fikk da forklaring på bassproblemene jeg opplevde. Og da stryker man selvsagt B25 fra listen.
 

Martin OHC

Bransjeaktør
Ble medlem
24.04.2009
Innlegg
175
Antall liker
0
Gratulerer med 036! En musikalsk og velbygget forsterker absolutt!

Når det gjelder B25 så får man si at man må høre de og ikke henge seg opp i fasevinkler og frekvensgang målt i et rom. De må selvsagt plasseres etter dette og gis en god forsterker. De har siste året vært en av våre bestselgere basert på subjektive opplevelser og sammenligninger med konkurrenter i prisklassen.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.044
Antall liker
24.375
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg er helt enig, Martin OHC. Jeg vil gjerne få henvise til åpningsinnlegget mitt. :)
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.817
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg vedder på høyttalerne låter tamt i det du setter inn en vanlig kommers radio hit cd me begrenset dynnamikkområde. For eksempel Alt av topp USA topp 40, Vg lista osv plater vil uansett bare låte 70% av den lyden som blir demonstrert med Geir. Sett på Britney spears, Lady Gaga, Rihana, eller alt annet som ikke er High end opptak med utvidet dynnamikkområde,
 

full blown

Medlem
Ble medlem
18.11.2009
Innlegg
20
Antall liker
0
Martin OHC skrev:
Gratulerer med 036! En musikalsk og velbygget forsterker absolutt!

Når det gjelder B25 så får man si at man må høre de og ikke henge seg opp i fasevinkler og frekvensgang målt i et rom. De må selvsagt plasseres etter dette og gis en god forsterker. De har siste året vært en av våre bestselgere basert på subjektive opplevelser og sammenligninger med konkurrenter i prisklassen.
Hej Martin
Har du nogen erfaringer hvordan B25 lyder på Densen udstyr?, jeg spiller på Densen B330 og B250 og spekulere på om forstærkeren er kraftig nok til at holde styr på B25!.

Mvh Martin
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Kjendis skrev:
Jeg vedder på høyttalerne låter tamt i det du setter inn en vanlig kommers radio hit cd me begrenset dynnamikkområde.
kan det ha noe med det begrensete dynamikkområdet å gjøre?
 

full blown

Medlem
Ble medlem
18.11.2009
Innlegg
20
Antall liker
0
Jeg bor i danmark, så jeg kan ikke sådan lige svinge forbi i oslo desværre ;). Jeg har hørt B25 på et Burmester setup,ved hificonsult i gøteborg, mener det var rondoline 051 og 052, og det virkede rigtig overbevisende, lidt løs i bassen men det kunne måske skyldes kablerne. I det nye Fidelity blad, hvor B25 er anmeldt mener de at Nordost kabler hjælper lidt på bassen.

Måske kunne du give din personlige vurdering om Densen er langt fra Burmesters spillestil og om Densen og B25 er et ringe match?.

Jeg håber på at kunne besøge oslo hificenter i nær fremtid 8).

Mvh Martin
 

Martin OHC

Bransjeaktør
Ble medlem
24.04.2009
Innlegg
175
Antall liker
0
Jeg vil si det er høyst subjektivt hva man foretrekker. Densen spiller lett på tå og med stor luftgitar-feeling. Det du skal se etter til B25 er en forsterker med god båndbredde og lav utgangsimpedanse. 051/052 er en god match hvis man ikke liker å feste. Det er kun når volumet går høyt at man savner litt mer power. B25 kan fungere fint med klasse-d. McIntosh f.eks vil jeg ikke anbefale.

Jeg vil likevel si at Densen og Burmester har forskjellig spillestil som du spør om.

En kollega av meg har B25 med 082, han er riktig så fornøyd. Hificonsult har god peiling. Skriv til de på facebook og hør hva de vil anbefale.
 

full blown

Medlem
Ble medlem
18.11.2009
Innlegg
20
Antall liker
0
Hifi consult forhandlede ikke Densen, så jeg havde ikke muligheden for at sammenligne på B25.

Da Oslohificenter forhandler både Densen og Burmester, tænkte jeg du måske havde prøvet et Densen setup på en B25!.

Tak for svaret.

Mvh
 

Martin OHC

Bransjeaktør
Ble medlem
24.04.2009
Innlegg
175
Antall liker
0
440/250/330 eller 420/200/320x2

Det skulle vært interessant å sett disse med aktiv deling (Saxo) og en 340 evt 320x2 eller 330x2. Densen tilpasser saxo til høyttalerene ved forespørsel.
 

52split

Medlem
Ble medlem
02.07.2008
Innlegg
30
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Blir valhalla ht kabler overkill med b-25 og 036? Eller er heimdall god nok?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Både Bluejeans og XTZ kabler er mer enn gode nok.
Spør du, så får du svar. ;D
 
Topp Bunn