Burmester`s venner
Roysen skrev:
Som sagt burde du holde deg for god til å kommentere noe du vet så lite om. Det er bare transport mekanismen som er fra Panasonic og den er modifisert til det ugjenkjennelige. All lyd og bildeprosessering forståes i Goldmunds egen elektronikk.
Jeg skal vedde ganske mye penger på at Goldmund ikke lager sine egne bildeprosessorer. Og ut i fra dømme av de enkle menyer og (mangel på) funksjoner/innstillinger er det nok mer enn drivverket som er fra Panasonic.
Brukermanualen viser alle de asiatiske språkene som er tilgjengelig på spillere som Panasonic, og forteller om både MP3 og DIVX støtte. Det er faktisk funksjoner på denne spilleren som er Panasonic sine. Typisk for OEM-produkter. Det er ingenting her som tyder på at de har laget elektronikken for behandling av Blu-Ray og DVD selv.
Det hadde faktisk hjulpet om de hadde brukt toppmodellene fra Pioneer, Denon eller Marantz som grunnlag og heller byttet ut DAC, strømforsyning og kabinett på de. De har i utgangspunktet langt større formatstøtte, flere innstillinger, flere funksjoner, delte HDMI-utganger for bilde og lyd, langt kraftigere bildeprosessor, osv osv. Men jeg tipper de leverandørerene ikke selger innmaten i sine flaggskip til andre.
Roysen skrev:
Forøvrig er den Goldmund spilleren OGSÅ laget for å få maksimalt ut av de rene BD lydskivene som har begynt å komme. Det krever litt mer av BD spilleren enn du hentyder og Meridian rettferdiggjør da produkter i eleverte prisklasser også for audio bruk.
Så fremt man skal benytte de analoge utgangene, er sikkert en god DAC ikke å forrakte.
Men bruker man de analoge utgangene møter man en rekke utfordringer senere i kjeden om man vil spille av multikanals-formater. Det er ikke å anbefale, spesielt ikke på denne BD-spilleren til Goldmund som er like begrenset som en budsjettspiller når det kommer til innstillinger og funksjoner. Bruker man HDMI-utgangen forbikobler man hele DAC, og signalet sendes enten pakket som bitstream eller PCM. Så det er veldig selvmotsigende å lage en avspiller som synes å være så begrenset i signalbehandling (bilde og lyd), og samtidig ta så mye penger for en god DAC.
Roysen skrev:
Ja vi er OT, men som føle av dine hodeløse kommentarer som enten burde slettes eller så må det være lov å påpeke dine feil.
Jeg registerer at du mener mine mistanker er feil, men ingen dokumentasjon eller utredende forklaring på hvorfor. Det burde jo egentlig være enkelte for en som mener å kunne mye om produktet.
Goldmund produserer denne bare i 50 eksemplarer, viser ingen bilder av innmaten, er tilbakeholden om elektronikken (annet enn chassi, DAC og strømforsyning) og funksjonaliteten. Hva har de å skjule?
Her er hva blad skrev om lillebroren 20BD etter å ha testet den:
Goldmund doesn't even disclose the technology used for the Blu-ray section of this player, nor do they say who sells them the mechanism. My guess (and it's only a guess) would be Panasonic or Pioneer, so the markup on this unit is sky high. You are truly paying to have the build quality and hand-craftsmanship.
Med tanke på hvilken rasende utvikling BD er i, produktet er priset utenfor all sunn fornuft uten å se ut til å ha noen som helst oppdateringsmuligheter og at denne allerede ser ut til å være utdatert (ref. manglende Profile 2.0) har jeg vanskelig for å ta det seriøst som en BD-avspiller. Som CD-spiller aner jeg ikke, og på det området er sikkert produktet helt topp.