Burson Audio - ... sounds good like solid state should.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ThomAus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.06.2011
    Antall liker
    31
    Sted
    Det store utland
    Jeg bruker min første kommentar på forumet til å melde meg inn i Bursons venneforening. Jeg har nylig gått til kjøp av en 160D som benyttes sammen med HD650 med godt resultat.

Håper å få tak i et par Precide Ergo model 2 i løpet av kort tid og ser frem til å teste denne kombinasjonen.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.002
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Grattis!

Dette oppsettet ser ikke helt galt ut:

God helg! :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    36.472
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    mteinum skrev:
    gismo skrev:
    Du har altså fått en hit på berget mteinum.... ;)
    Da er bilder på sin plass og også gjerne noen lytte inntrykk :)
    Jeg tror du har rett -bilder og inntrykk kommer.
    Flott, det begynner å hope seg opp med bokser fra Burson hjemme hos deg mteinum ;)
    Designet på dem liker jeg, enkelt og med en meget solid byggekvalitet.
    Faktisk litt i samme gate som mine Audionet bokser ;D
    Da får vi etterhvert høre hva du har å si om lyden fra denne (disse) :)

gismo

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.002
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Det begynner virkelig å smake fugl her. Jeg har veldig sansen for den måten Burson presenterer rytmisk musikk på med driv og trøkk.

Litt treg linje her idag, men her er første ut:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Til informasjon:

Vi har nylig skrevet om noen mulige problemer med Burson Audio HA-160 og HA-160D i tråden "Amp til AKG 701" inkl.:
    • (Dure)støy som sendes til hodetelefonutgangen
    • For høy gain
    • Volumkontrollen har for grove og for få hakk
    • Volumkontrollens mekanikk oppleves som vel mekanisk ("klank, klank")
    • Relativt høy utgangsimpedans (mindre egnet for lavimpedante hodetelefoner)
    • Et luktproblem, men det kan gjelde et produksjonsparti

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    36.472
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    CDWMcInSpots skrev:
    Til informasjon:

Vi har nylig skrevet om noen mulige problemer med Burson Audio HA-160 og HA-160D i tråden "Amp til AKG 701" inkl.:
    • (Dure)støy som sendes til hodetelefonutgangen
    • For høy gain
    • Volumkontrollen har for grove og for få hakk
    • Volumkontrollens mekanikk oppleves som vel mekanisk ("klank, klank")
    • Relativt høy utgangsimpedans (mindre egnet for lavimpedante hodetelefoner)
    • Et luktproblem, men det kan gjelde et produksjonsparti
    Nå er jo dette en dac uten noen volum knapper med mekanisk støy jeg sikter til her. ;D
    Byggkvalietet på chassis er meget bra :)

gismo

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.002
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder "klakk" lyden så virker det som denne er mindre fremtredende jo tyngre chassis er. Fra HA-160 til HA-160D så er det en markant nedgang i denne, og PRE-160 så er det svært lite av denne lyden tilstede. Vekten har derfor en avgjørende betydning her.

Nå er ikke dette til noen stor sjenanse for meg da jeg ikke sitter å finlytter mens jeg justerer volumet opp og ned. Volumkontrollen skal være mekanisk for Bursons tilfelle - det er noe av meningen med en stepped volumkontroll. Elma kontrollene som jeg har installert i min Foreplay preamp er litt lettere med mindre mekanisk egenstøy når jeg endrer volum, men det er fortsatt der.

Gain er forsåvidt greit, jeg pleier å veksle mellom 21-22 på rattet, med DAC-160 så er det mulig å sende ut ett lavere signal til HA-160 som da vil gjøre det mulig å ratte litt mer. Burson oppgir +6 dB ved Hi out, jeg skal gjør noen målinger av dette snart.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    gismo skrev:
    [...]
    Nå er jo dette en dac uten noen volum knapper med mekanisk støy jeg sikter til her. ;D
    Byggkvalietet på chassis er meget bra :)

gismo
    Mitt svar #132 var ikke ment som noen kommentar til ditt svar #131 eller noe annet innlegg i denne tråden.

Det var et helt uavhengig innlegg, og som jeg forsøkte å signalisere i innleggets første linje, ment til informasjon for de som er interessert i Burson Audio HA-160 og HA-160D, og derfor kanskje leser denne Burson-tråden.

Samme informasjon ble også gitt i svar #1428 i hodetelefontråden av samme grunn.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Min 160D lever farlig av og til. Har en forkjærlighet for den DAC/forsterker jeg bruker mest, og så fyrer jeg opp 160D med LCD-2 og så er kjærligheten tilbake. Det er noe jeg ikke helt kan sette fingeren på. Mulig det er DAC-en i 160D som overgår HD10, mens V200 som forsterker overgår 160D.

Fortsatt Bursonvenn. :)

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.002
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Gresset klippet, dac'en luftet.

Skrev over at dette smakte fugl. Denne er rett og slett delikat. Avslappet av natur, har en følelse av sortere bakgrunn sammenlignet med HA-160D. Skaper flotte rom, naturtro og realisme er passende stikkord. Klassisk musikk fra Reference Recordings er en ren nytelse.

Prøver meg litt fram og tilbake nå mtp. gain. Det er knapp på fronten som styrer gain; normal eller +6dB. Jeg kjører nå flatt og ratter heller opp på pre ampen. Får komme litt tilbake om hva jeg foretrekker her.

Har prøvd litt med USB, men det er ikke primærkilden her i huset. Bruker Squeezebox Touch med coax (Nordost Optix) sammen med dac'en. Nada problemer med sync mellom disse boksene.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    36.472
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Flotte bilder av dac i naturen mteinum ;) Men intr¨å lese om dine musikalse opplevelser. Klassisk tar den med bravur skriver du, hva med annen musikk?
    Er i dac kjøpe/valg og må si at denne er en av de aktuelle kandidater :)

gismo

AB1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Antall liker
    1
    Har prøvd 160D (forforsterker, dac og hodetelefon) og syntes den ikke var noe bra. Kjedelig og steril lyd.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.002
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    AB1 skrev:
    Har prøvd 160D (forforsterker, dac og hodetelefon) og syntes den ikke var noe bra. Kjedelig og steril lyd.
    Samme følelse hadde jeg da jeg testet Benchmark DAC1 og HA-160, men da var det DAC1 som trakk det korte strået.

Hvilke klokker/kilde var det du brukte?

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.002
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    gismo skrev:
    Men intr¨å lese om dine musikalse opplevelser. Klassisk tar den med bravur skriver du, hva med annen musikk?
    I samme gate. Kompleks musikk ala Marc Costa [ http://www.cdbaby.com/cd/mcosta http://vimeo.com/16549689 ] dekoder den greit med punch i bånn, bra driv i musikken. Mye realisme i enklere opptak ala Eva Cassidy, Richard Page [ Solo Acoustic http://www.littledumerecordings.com/rp/rp/featured.html ] og Kjell Inge Torgersen [ http://www.kjellingetorgersen.no/ ]. Kjører ofte på "random song" og legger jeg merke til sanger som tidligere har gått meg hus forbi.

Må nok ta noen runder med denne og Benchmark for å se hvordan de står opp mot hverandre. Der AB1 synes Burson er grå, synes jeg Burson er frisk - og dette inntrykket har jeg av DAC-160 også.

Det ender vel opp med smak og behag samt egne preferanser.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    36.472
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    mteinum skrev:
    gismo skrev:
    Men intr¨å lese om dine musikalse opplevelser. Klassisk tar den med bravur skriver du, hva med annen musikk?
    I samme gate. Kompleks musikk ala Marc Costa [ http://www.cdbaby.com/cd/mcosta http://vimeo.com/16549689 ] dekoder den greit med punch i bånn, bra driv i musikken. Mye realisme i enklere opptak ala Eva Cassidy, Richard Page [ Solo Acoustic http://www.littledumerecordings.com/rp/rp/featured.html ] og Kjell Inge Torgersen [ http://www.kjellingetorgersen.no/ ]. Kjører ofte på "random song" og legger jeg merke til sanger som tidligere har gått meg hus forbi.

Må nok ta noen runder med denne og Benchmark for å se hvordan de står opp mot hverandre. Der AB1 synes Burson er grå, synes jeg Burson er frisk - og dette inntrykket har jeg av DAC-160 også.

Det ender vel opp med smak og behag samt egne preferanser.
    Det gjør det alltid mteinum, men takk for konstruktivt innspill, liker det du skriver om oppløsning og detaljer, om jeg fortår deg rett?
    Ved siden av rytme og driv (friskhet) ;)

gismo

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.002
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg nevner Benchmark som grå, er det head-fi, ampen jeg sikter til og ikke dac'en. Benhmark som DAC gjør absolutt jobben sin med å være nøytral og presentere et korrekt lydbilde basert på hva som kommer inn.

charliefoxtrot

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Nylig blitt eier av Burson DA-160, og kan vel med det tilslutte meg dette lille brorskapet.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    charliefoxtrot skrev:
    Nylig blitt eier av Burson DA-160, og kan vel med det tilslutte meg dette lille brorskapet.
    Gratulerer :)

Du må gjerne dele litt erfaringer med den der.

/jan

charliefoxtrot

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Litt tilfeldig vennskap, egentlig. Fattet først interesse for DAC´n på Horten-messa, og sendte et par uker senere en mail til Moiz om mulighet for hjemlån for shootout mot min Hegel HD10.

Det som første slo meg, var forskjellen i presentasjonen mellom de to. Burson er mer tilbakelent. Eller man kan snu på det å si at Hegel er mer framfus. Noen sier Burson også er mer analogtlydende. Aner ikke, det er tiår siden jeg sist hørt en analog kilde. Det jeg kan si er at den gjenga musikken med en helt annen fluiditet enn Hegel. Den innga til en annen ro. Videre ble det ganske raskt åpenbart at Burson hadde klart bredere/bedre overtonestruktur, med flottere tekstur og utklingning, der Hegels gjengivelse var mer ru og sammenpakket. Dette var særlig merkbart på tangentanslag fra piano. Eller for å låne fruens ord da jeg satte henne ned i sweetspot for litt blindtesting: "det er akkurat som det ble spilt med mer dempepedal den første gangen du spilte". Den første gangen var med....nettopp....Hegel.

Sagt annerledes: i min bok var/er Burson bedre på de aller fleste parametre. Ellers så hadde jeg jo ikke byttet.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    charliefoxtrot skrev:
    Sagt annerledes: i min bok var/er Burson bedre på de aller fleste parametre. Ellers så hadde jeg jo ikke byttet.
    Ser den.

Hatt en innom her også, men kun ett par kvelder før den ble lånt ut til en annen kar.
    Tror jeg skal låne den litt mere etterhvert.
    Ble så vidt testet mot en gammel AN Dac 1 her hos meg, forskjeller ja....men skal ikke si for mye før jeg får testet de "mot" hverandre endel timer.

Prisen er jo ikke noe å si på, up-to-date med tanke på tilkoblinger, og ikke minst at den kan dempes 6db. Sitter på ett relativt effektivt system så den -6db knappen sto inne hele tiden ;)

Takk for at du deler erfaringene dine så langt :)

/jan

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.002
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med dac!

Nå kommer det snart en ny i familien. En nedskalert 160D

Compared to the HA-160D, the HA-160DS is 16% smaller in footprint and 35% lighter in weight. And with fewer features, it is more affordable. But it is in no way an inferior and cost focused product. It is simply a focused 2 in 1 machine that has all the performance and refinements expected from Burson Audio.
    Its DAC is identical to that inside the HA-160D right down to each component used. The headphone is also identical to the HA-160 which we have been refining since 2009. We have also reduced the number of headphone outputs to one and used the best volume potentiometer we could find to ease control while preserving sonic quality. It is housed in a smaller but precision folded 4 mm aluminium casing that is elegant on any desk and works as a singular heat-sink for the entire machine. This case really puts the conventional 1 mm steal folded case to shame.

http://bursonaudio.com/HA_160DS.html

Vedlegg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    36.472
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    mteinum skrev:
    Gratulerer med dac!

Compared to the HA-160D, the HA-160DS is 16% smaller in footprint and 35% lighter in weight. And with fewer features, it is more affordable. But it is in no way an inferior and cost focused product. It is simply a focused 2 in 1 machine that has all the performance and refinements expected from Burson Audio.
    Its DAC is identical to that inside the HA-160D right down to each component used. The headphone is also identical to the HA-160 which we have been refining since 2009. We have also reduced the number of headphone outputs to one and used the best volume potentiometer we could find to ease control while preserving sonic quality. It is housed in a smaller but precision folded 4 mm aluminium casing that is elegant on any desk and works as a singular heat-sink for the entire machine. This case really puts the conventional 1 mm steal folded case to shame.

Hva kan vi tippe på i pris her hjemme da?
    Så meget intr ut ;)

gismo

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    941
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    gismo skrev:
    mteinum skrev:
    Gratulerer med dac!

Hva kan vi tippe på i pris her hjemme da?
    Så meget intr ut ;)

gismo
    6400 intro

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Trinnløs volumjustering er toppen på kransekaka her, og for 6.400 kroner bør absolutt denne være på lista til de som vurderer å benytte et slikt beløp på DAC og hodetelefonforsterker. Spillet man dette skjønnsmessig opp til 3.000 for en DAC og 3.400 for hodetelefonforsterkeren, så ser man at VFM er positivt for 160DS,

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Nja. Lite retro hodetelefoner og damer på bildene hans. Se veiledende regler på hvordan bildene skal bedømmes. ;)

Men, jeg ønsker alle lykke til i konkurransen.

* Finne ei søt dame * (kona?) ;D
    * Finne spesielle hodetelefoner * (finne noe annet enn dr.Beats) 8)
    * Finne en spesiell komposisjon * (finne noe annet enn ViMenn-positur) ::)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Loevhagen skrev:
    Nja. Lite retro hodetelefoner og damer på bildene hans. Se veiledende regler på hvordan bildene skal bedømmes. ;)
    Utfra mteinum-bildene jeg har sett, ligger han vel best an for punkt 3:
    3.Setting. A cool setting will also add points to the image. Don’t take a headshot photo since that’s not going to give you any points for the settings. The setting can be anywhere, but be creative since you can also score a maximum of 10 points on the setting.
    Jeg vet mindre om mteinums tilgang til pene damer og sjeldne, gamle hodetelefoner.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel begge egentlig objekter som kan kjøpes / lånes for en fotosession. ;D

mteinum har jo et berg med Bursonprodukter enhver modell kan posere mellom.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.518
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Idag skal jeg prøve å komme opp i "furtebua", der står det en Dac som skal prøves.
    Navn begyner på B.. og slutter på urson.
    Dette er jeg meget spent på hvordan låter ;D
    Hvis den står til forventningene tenker jeg den får bli.
    JanR lånte meg denne, var en tur på Svinesund i går og ringte han på veien hjem. Fikk da et spm om jeg var kaffetørst :)
    Man svarer jo ja takk til en slik invitasjon på sparket.
    Etter en lytt bestemte han seg for att det bare var å ta den med hjem for en prøvelytt hjemme hos meg selv.
    Tusen takk janR for att dette er mulig.

Steinar.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn