Bygg din egen "Nordost"- kabel!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det er stoooor forskjell på digitale kabler. Det fins også vanlige usb kabler som man kan kjøpe i databutikk som låter bra også. Disse kan låte bedre enn hi-fi kabler i enkelte sammenhenger. Det er mening jeg har gjort opp ved å lytte og lytte til ulike usb kabler. Hahahaha! :p:rolleyes:;):cool:

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    616
    L

Larkus

Gjest
    Er det noen som helst grunn til at Valhalla-kopien ikke skal prestere på linje med Nordost sin Valhalla?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.671
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som helst grunn til at Nordost skulle ha høyere materialkostnader på sine kabler enn kopien?

L

Larkus

Gjest
    Sett slikt! Her er sannelig også Valhalla2
    http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-one-meter-Nordost-Valhalla-Series-II-2-Power-Cord-US-Amplifier-CD-Player-power/32409498256.html
    valhalla2.jpg

Begge Valhalla-kopiene/klonene er 100% identiske med det som Nordost bruker i sine Valhalla strømkabler. Jeg regner med at den grønne er jordlederen, og at de 6 andre lederene tar seg av strømmen. Jeg tviler på at denne kabelen er lov å selge som strømkabel. Det er vel et krav at jordlederen i en strømkabel skal ha minst samme tverrsnitt som hver av strømlederene.

Sist redigert:

pak.k

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    173
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Om nåt ser "puslete" ut så är det inte samma sak som att de inte fungerar bra..
    Mina red dawn leif har fetare bas än 6 kvadrat solid core här...
    Så grovt är inte alltid bättre inte.

particle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Om nåt ser "puslete" ut så är det inte samma sak som att de inte fungerar bra..
    Mina red dawn leif har fetare bas än 6 kvadrat solid core här...
    Så grovt är inte alltid bättre inte.
    Helt enig. NordOst-jumpere brukes ofte som en slags forlengelse av høyttalerkabler, og gir av en eller annen grunn et ryddigere lydbilde. Bassen blir kanskje litt strammere, men ikke mindre potent av den grunn. Selv de billigste Norse-jumperne har jeg sett brukt i kombinasjon med Odin-kabler, og jeg bruker dem selv i kombinasjon med Heimdall 2. Når dette er sagt synes jeg forsåvidt det høres tvilsomt ut å skulle redusere tverrsnittet på det siste kabelstrekket, men det skader ihvertfall ikke lyden.

javerion

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2015
    Antall liker
    12
    Sted
    Oslo
    Sett slikt! Her er sannelig også Valhalla2
    http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-one-meter-Nordost-Valhalla-Series-II-2-Power-Cord-US-Amplifier-CD-Player-power/32409498256.html
    Vis vedlegget 333918

Begge Valhalla-kopiene/klonene er 100% identiske med det som Nordost bruker i sine Valhalla strømkabler. Jeg regner med at den grønne er jordlederen, og at de 6 andre lederene tar seg av strømmen. Jeg tviler på at denne kabelen er lov å selge som strømkabel. Det er vel et krav at jordlederen i en strømkabel skal ha minst samme tverrsnitt som hver av strømlederene.
    kravene til signal og hyssing kabler kan beskrives med ingen, kravet til kabler for nettspenning er særnorske krav og/eller dimensjoner for aktuell jordfeil så kan du dokumentere at spennningen ikke overstiger 50v og at kablen er egnet for maks 30ma jf så er du fri og klar -)

Johannesen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    på 80 tallet brukte jeg lampett ledninger som høyttaler kabel,resultat: bra lyd,på 90 tallet testet jeg ut kabel tv coax resultat: bra lyd,på 2000 tallet har jeg kjøpt forsjellige kabler,resultat: bra lyd, spørsmål: går verden fremøver?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    på 80 tallet brukte jeg lampett ledninger som høyttaler kabel,resultat: bra lyd,på 90 tallet testet jeg ut kabel tv coax resultat: bra lyd,på 2000 tallet har jeg kjøpt forsjellige kabler,resultat: bra lyd, spørsmål: går verden fremøver?
    Hehe. Kanskje en idé å prøve lampettledninger for å se hva du synes om det i dag.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Drossel og jeg har fået et Odin kabel hjem, der skulle bruges til et langt 5 meter XLR kabel. Desværre virker det ret tyndt. Jeg har ikke selv set det. Er der nogen der har erfaring med det? Gerne et billede også?

basillus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.06.2012
    Antall liker
    30
    Hej Sven ;0)
    Du kan se kablet i drossels andet link i post nr 383 i din Lytterums tråd og umiddelbart vil jeg formode at en solidcore er 0,4mm...

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Clear-Skin-Double-Pins-Nordost-Odin-Top-rated-Silver-Plated-shield-Speaker-Audio-Signal-Cable-LN.jpg

Det skulle være så godt. Kablet er samlet og jeg har ofret penge på de dyre Furutech e-50 Karbon stik. Nu skulle det bare være super godt. Kablet er lidt over 5 meter og er købt langt, så anlægget kan stå på venstre side i lytterummet.

Der er desværre forskel på det venstre og højre XLR kabel i lydstyrke. Jeg forstår ikke hvorfor. Der er målt på gennemgangen der viser 1,0 på det ene og 1,1 på det andet. Det må vel regnes for at være i orden.
    Jeg har skilt stikkene af og siddet med lup og jeg har kun kunne se pænt arbejde.
    Kablet er lydmæssigt meget forskelligt for det andet XLR kabel jeg har. Her er stikkene en billigere type og kablet er også et andet. Jeg kan ikke bedømme det ordentligt, når det spiller uens, men kan dog sige, at Nordost "kopien" spiller hurtigere.
    Det er nok som basilus skriver 0,4 mm. Det virker som det er rent sølv. Der er brugt 2 x 0,4 mm pr. leder.

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.491
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvorfor skal dere på død og liv lage nordostkabler? Dem er ikke det tødd bedre en andre kabler. Snarere tvært imot. Kabler handler om prioritering.

L

Larkus

Gjest
    Har du byttet om på kablene (H V)og sjekket om feilen følger kabelen?

L

Larkus

Gjest
    Kan det være full eller delvis kortslutning mellom skjerm og en av lederene? Er verdiene 1.0 og 1.1 motstandsverdier for lederene? 10% forskjell er vel i meste laget.

Har du separate skjermer for pluss og minus? (Pin 2 og 3 i XLR-stikket)

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ja der bruges to leder med egen skærm pr. leder. Kablet ser ikke ud til at fejle noget.

Vi tror, at fejlen skyldes XLR brønden i effektforstærkeren. Så der bestilles nye dertil af Furutech i Rhodium. Mine stik er Furutech Karbon Rhodium.

basillus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.06.2012
    Antall liker
    30
    Sven, hvis fejlen følger kablet, kan det da ikke være xlr brønden i effektforstærkeren
    og så skulle det da også være tilfældet med lav input på det "gamle kabel"
    men korrekt hvis problemet ikke fulgte kablet ville jeg også formode at problemet lå i stikkene...

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hej basillus. Jeg har målt kablet monteret på DAC' en, og det var fint. Men problemet er med påsat effektforstærkerne.
    En ven jeg har, Daniel har sagt om disse, at de ikke var gode og jeg skulle overveje at skifte dem til bedre typer. Det gøres så nu.
    Drossel var forbi" og hjælpe mig og vi blev enige om, at prøve at skifte disse XLR bøsninger. Der er bestilt Furutech Rhodium, så passer stik og fatning i samme kvalitet. Sammenføjningen i dag er noget løs synes jeg. Jeg tror at der er god kontakt og dårlig kontakt, som det er nu. Lige nu kører det IKKE ballanceret og med mere end 5 meter er det et kvalitets nedgang.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn