Bygge nye høyttalere

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
513
Antall liker
893
Sted
Sandnessjøen
Spent på svaret angående C16 selv. Ser for meg en ganske lik løsning som skissert her. (Dog 0 erfaring).
Når det gjelder kabinett, er det noe forskjell på lyd med kabinett som er høyt og ikke så dybt, kontra lavere kabinett men med større dybde? Totalt volum likt...
Mvh Lars
Store flater har vell større sjangs for utfasing av frekvenser inne i kassen. Smale kasser er vell også enklere å få stivere som gir mindre utfasinger og resonans?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Av coaxene er det C16 som har mest kapasitet.

Når det gjelder basser så er ikke forskjellen stor. Den er mindre enn forskjellen på Illuminator og Seas 16cm. I tillegg vil 16cm kreve større kabinett. Når det gjelder hvor tight bassen er så er det ingen forskjell på 16cm og 18cm gitt at ting er riktig gjort.
 

Stillhet

Medlem
Ble medlem
13.05.2010
Innlegg
19
Antall liker
4
Hei, alltid gledelig med høyttalerbyggetråder.
Jeg ser dere diskuterer bruken av en coax for diskant/mellomtone, og flere basselementer. Ved bruk av flere basselementer har man jo fordelen av økt følsomhet, og vil da kunne matche diskantens følsomhet. Da vil mellomtonen i coaxelementet plutselig ligge 5-6 dB under diskant og bass. Ved bruk av to mellomtoner vil man få opp følsomheten til ca samme nivå som resten.
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
513
Antall liker
893
Sted
Sandnessjøen
Hei, alltid gledelig med høyttalerbyggetråder.
Jeg ser dere diskuterer bruken av en coax for diskant/mellomtone, og flere basselementer. Ved bruk av flere basselementer har man jo fordelen av økt følsomhet, og vil da kunne matche diskantens følsomhet. Da vil mellomtonen i coaxelementet plutselig ligge 5-6 dB under diskant og bass. Ved bruk av to mellomtoner vil man få opp følsomheten til ca samme nivå som resten.
Det du nevner her var årsaken jeg var litt skeptisk til coax, istedet for 2stk mellomtoner og en diskant. Innput jeg har fått er at det ikke skal bli noe problem. Er vell spesielt problem ved passiv deling, mens i aktiv deling kan mann justere db forskjellene. Men problemet da er jo (db messig) at mellomtonen vil begrense bassene og diskant. Kanskje.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Ved aktiv deling er ikke dette noe tema. Ved passiv deling pleier man å kompensere for dette ved å la bassdelen jobbe hovedsaklig under den såkalte baffelstep-frekvensen. Jeg ville lagt delingen ned til bassene i 250-500Hz-området. Hadde du gått for passiv deling ville jeg anbefalt deg en annen konfigurasjon.
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
513
Antall liker
893
Sted
Sandnessjøen
Jeg stoler på at di har rett:)

Da tror jeg at det er bestemt! c16 beryllium coax med 4stk L16RNX basser!
 
M

MusicBear

Gjest
Jeg stoler på at di har rett:)

Da tror jeg at det er bestemt! c16 beryllium coax med 4stk L16RNX basser!


Spør Snickers-is om du videre bør bruke slaver eller "blæse-rør" - er mitt råd. Fordi han er RÅ på dette området!
 

Stillhet

Medlem
Ble medlem
13.05.2010
Innlegg
19
Antall liker
4
Jeg stoler på at di har rett:)

Da tror jeg at det er bestemt! c16 beryllium coax med 4stk L16RNX basser!
Virker veldig interessant med aktiv deling. Håper du poster når du er i gang med byggingen. Lykke til med prosjektet!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
La oss si du deler coaxen ved 350Hz. Da vil den ha samme kapasitet som 16 basser har ved 87,5Hz. Dette om de begge sitter i uendelig baffel. Imidlertid vil coaxen få litt mer hjelp av baffelen enn hva bassene får. Dette er basert på slaglengde.

Ser vi på effekten vil bassene ha en kapasitet begrenset av x-max på ca 112dB pr høyttaler, regnet infinite baffel. Dette krever ca 120W samlet. For å klare det samme i mellomtonen kan man regne minst 3dB lavere effekt da energifordelingen mellom høye og lave frekvenser har betydelig overvekt mot nedre mellomtone og bassområdet i det aller meste av programmateriale. I tillegg vil coaxen få noe hjelp av baffelen i hele frekvensområdet, vi kan fort regne inn ytterligere 3dB der. Det betyr at mellomtonen ikke behøver å klare mer enn 106dB for å holde følge. Dette tilsvarer omkring 200WRMS. Når dette i tillegg er impulseffekten (musikk er ikke konstant lyd) så har du en vanvittig margin til hva disse komponentene tåler.

Fortsatt usikker?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Du kan fint kjøre bassporter på denne konstruksjonen. De blir ikke mer enn ca 50cm lange når de har forsvarlig kapasitet.
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
513
Antall liker
893
Sted
Sandnessjøen
Nei usikkerheten er borte. Takker for oppklaring :)


La oss si du deler coaxen ved 350Hz. Da vil den ha samme kapasitet som 16 basser har ved 87,5Hz. Dette om de begge sitter i uendelig baffel. Imidlertid vil coaxen få litt mer hjelp av baffelen enn hva bassene får. Dette er basert på slaglengde.

Ser vi på effekten vil bassene ha en kapasitet begrenset av x-max på ca 112dB pr høyttaler, regnet infinite baffel. Dette krever ca 120W samlet. For å klare det samme i mellomtonen kan man regne minst 3dB lavere effekt da energifordelingen mellom høye og lave frekvenser har betydelig overvekt mot nedre mellomtone og bassområdet i det aller meste av programmateriale. I tillegg vil coaxen få noe hjelp av baffelen i hele frekvensområdet, vi kan fort regne inn ytterligere 3dB der. Det betyr at mellomtonen ikke behøver å klare mer enn 106dB for å holde følge. Dette tilsvarer omkring 200WRMS. Når dette i tillegg er impulseffekten (musikk er ikke konstant lyd) så har du en vanvittig margin til hva disse komponentene tåler.

Fortsatt usikker?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.193
Antall liker
13.305
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
ScanSpeak har sin egen webshop også. Sjekk på hjemmesiden deres.

Skikkelige coax-drivere har diskanten der støvhetten på en vanlig bass/mellomtone ville vært. De du får kjøpt til bil har som regel diskanten på en støtte lenger fremme. Fordelen med de skikkelige coaxene er at man får samme spredning og akustisk senter på de to driverne.

Det er heller ikke filter på disse coaxene, så du må regne 3 kanaler uansett. Mange av dem låter best ca 30 grader off axis.
Snickers-is, betyr dette at ved en typisk likerettet trekant oppstilling at høyttalere med coax elementer låter best ved å peke rett forover?
Altså, ikke pekene på skrått innover mot lytteposisjon.

Bare lurte, av nysgjerrighet.

B
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Ja, det stemmer Bergfinn. Det er spesielt to grunner til dette. For det første kan man få noen diffraksjoner fra oppheng, basket, ring rundt diskanten osv. Disse vil sammenfalle helt på 0-graders aksen, mens lytter man på litt vinkel så opphører de omtrent fullstendig. En annen faktor er at om man voicer høyttaleren slik at den låter optimalt på 0 graders aksen får man det lavest tenkelige nivået i diskanten, og man må ta hensyn til on-axis avvik som kun eksisterer on axis og ikke på andre vinkler. Summen av dette blir at responsen utenfor lytteaksen blir svært dempet i diskanten, noe som medfører uforholdsmessig lite energi i rommet ved høye frekvenser, og off-axis responsen blir også tildels ujevn.

For ferdige høyttalere er det individuelt hvordan produsenten har valgt å løse det.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.193
Antall liker
13.305
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Takk for info. Mulig jeg må kaste meg på et DIY prosjekt ila. neste år om monitorene må ut. Har litt sans for coax, liker horn men det blir for svært hos meg.
Inntil videre vil jeg forsøke å beholde monitorene ifm. DIY bassprosjekt for å avlaste de. Ambisjonene er 2-delt bassystem ala 8x12 Tom. Lukket bass nederst og åpen midbass i en 3-veis DSP setup.
Mvh. B
 
M

MusicBear

Gjest
Siden vi har like høyttalere, Bergfinn, du merker sikkert at disse spiller like bra nesten uansett hvordan de plasseres eller hvor i rommet man selv befinner seg. Kan man ikke si om mange høyttalere :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.193
Antall liker
13.305
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Siden vi har like høyttalere, Bergfinn, du merker sikkert at disse spiller like bra nesten uansett hvordan de plasseres eller hvor i rommet man selv befinner seg. Kan man ikke si om mange høyttalere :)
Joda, jeg er veldig fornøyd. Mye bedre enn alt rælet du får i hifisjappene til 2 eller 3 ganger prisen.
MEN, ulempen er at man er låst når det gjelder deling mellom bass og diskant. På Opalene er delingen på 1600 hz, noe jeg synes er for lavt når jeg vil avlaste de i bass med DSP. Grunnen til den lave delingen forstår jeg ikke helt iom. at midbasselementet har en rå-respons på 30hz-10khz.
Mulig jeg kommer til å nappe ut både diskant og bass til et DIY prosjekt senere hvis jeg klarer det.
Har mine tvil, er ikke redd for å gå løs på DIY bass, men å tukle med en satelittløsning krever kunnskap, noe jeg definitivt ikke har.
B

Edit; sorry Alex, dette er din tråd.
 
Sist redigert:

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Spennande! Gler meg til å se korleis det blir etterkvart.
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
513
Antall liker
893
Sted
Sandnessjøen
Hei! :)

Jeg venter spent på både coax og amper før jeg setter igang med byggingen :)

Ellers har jeg fått Snickers-is til å hjelpe meg med konstruksjonen og har storstoa på at dette blir bra! :)
 
M

MusicBear

Gjest
Hei! :)

Jeg venter spent på både coax og amper før jeg setter igang med byggingen :)

Ellers har jeg fått Snickers-is til å hjelpe meg med konstruksjonen og har storstoa på at dette blir bra! :)

Skal la deg få vite, den dagen jeg måtte mene noen har mer fornuftig/teknisk viten om dette. Ufattelig, at ikke noen av landets elektronikk bedrifter har snappet til seg denne kunnskapsrike og hyggelige karen fra indre Østfold :)
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
513
Antall liker
893
Sted
Sandnessjøen
Ja det er helt utrolig! Jeg er så takknemlig for at en mann med så mye kunnskap i det hele tatt orker å bruke så mye tid å energi på en amatør som meg! :) Det at han orker å hjelpe meg med konstruksjon, valg av utstyr og ikke minst bruker masse tid og energi på å forklare meg hvorfor/hvordan han tenker når han kommer frem til dette er helt enestående! Han er helt klart ett forbilde for mange her, inkludert meg selv! Helt fantastisk fyr som fortjener mye ros! :)

Gleder meg noe helt sykt til å komme meg igang, og er evig takknemlig for all den hjelp snickers-is har gitt meg :)
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
513
Antall liker
893
Sted
Sandnessjøen
Hei! :)

Nei prosjektet er fortsatt igang. Men blir ikke coax som først antatt da seas skiftet mening på custom coax, men blir istedet 2 mellomtoner og en diskant i hver høyttaler.

Da konstruksjonen blir godt over 2meter høye istedet for 1,8m, luftet jeg interessen for RNX elementene da jeg synes det ble litt høyt. Bytte ut di 16stk RNX 16 til f.eks 8stk 6,5" Illuminator eller lignene.

Men ser ikke ut som noen er interessert i elementene jeg allerede har kjøpt, så da må jeg bare leve med den høye, eller få noen av elementene sidemontert.
 

Mr.SQ

Bransjeaktør
Ble medlem
04.03.2012
Innlegg
99
Antall liker
86
Sted
Aust-Agder
Torget vurderinger
15
Hvorfor ikke gjennomføre prosjektet med standard coax? Det er mye som skal på plass og treffe i et design før en Be dome alene utgjør stor positiv forskjell...
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
513
Antall liker
893
Sted
Sandnessjøen
Jaaa jooo det er selfølgelig en mulighet, men har ikke funnet noen coax som jeg liksom har "falt pladask for".
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
513
Antall liker
893
Sted
Sandnessjøen
Får bygge kabinetter i Lexan til ampene mens jeg venter på MDF og elementer :)

20160604_230244.jpg


Blir å sette 2stk AMS 1000 i hver kabinett
 
Topp Bunn