Jeg har ikke fulgt så nøye med, men dette nye ASRock-kortet kan være en kandidat. Prisen er ikke så ulik SuperMicro-kortet, men kommer med integrert Intel Avoton CPU, så totalprisen kan bli lavere. Og siden det er i mini-ITX format (men likevel har 12 SATA-porter) , så står man litt friere mht. kabinettvalg.
ASRock Rack > C2550D4I
ASRock C2550D4I - Hovedkort med integrert CPU - Finn lavest pris, test og informasjon
Forøvrig har jeg hatt mitt Supermicro X10SL7-F i drift med NAS4Free i noen måneder nå, og det hele fungerer upåklagelig. Den eneste utfordringen ved installasjon, var at det var en BIOS-innstilling som måtte endres for at OSet kunne håndtere å ha en USB-pinne som "systemdisk". (Hadde noe med USB3/USB2 og tilhørende driverstøtte å gjøre, om jeg husker riktig) Min konfigurasjon er ellers: Fractal Design Define R3 kabinett, Corsair RM650 psu, Xeon E3-1220 v3 CPU, 2x8 GB Crucial EEC-minne, 7 x 3TB WD Red disker i RAIDz2 for 12TB lagringskapasitet med dobbel redundans. Og da har jeg kun brukt halvparten av diskkontrollere og minnesokler, så det burde gi tilstrekkelig med utbyggingsmuligheter for årevis fremover. Systemet er så stillegående at i en periode hadde jeg det stående i lytterommet uten at det sjenerte.