Du mener vel at ECC83 er nær ekvivalent med 6SL7. 6SN7 likner mer på ECC82.Gjest skrev:Hvis du spiller mye vinyl vil denne være et godt valg, riiaen er kalt verdens beste:
http://www.soton.ac.uk/~apm3/diyaudio/Croft_preamps.html
ECC 83 er ekvivalent 6sn7. Jeg har versjonen med 6sn7.
Nightpuma skrev:Hei
Her er et skjema:
http://members.myactv.net/~je2a3/JELsc-TClinepre.jpg
og her er PSU:
http://members.myactv.net/~je2a3/JELsc-prePS1.jpg
Du skal ha Hammond 372DX og ikke 272DX som er for 110V.
Hvilke trafoer har du?
Asbjørn
Når jeg sendte trafoene på mandag, garanterte damen på postkontoret at du IKKE kom til å ha pakken før Jul. Av og til overrasker Posten positivt.Hay skrev:Det var lekre rør og trafoer, Whistler. Blir spennende!
Regner med at breadboarding skjer i byggeprosessen. (kunne selfølgelig brukt noe print jeg har liggende, men da må jeg lodde allikevel) Bruker loddebukker i forsterkeren uansett.Nightpuma skrev:Jeg har eksperimentert en del med de rørene i tilsvarende krets med utgangstrafoer. Selve signaldelen er jo veldig enkel, det du kan endre på er arbeidspunkt og hvordan du setter bias. Jeg vil anbefale deg og breadboarde så du kan forske litt med arbeidspunkter, strømforsyning etc. for å komme frem til en løsning du liker.
Go Jol
Asbjørn
Ja definitivt overraskende, posten pleier ikke å være så rask. Nå må jeg allikevel vente til etter nyttår med resten av delene tenker jeg.whistler skrev:Når jeg sendte trafoene på mandag, garanterte damen på postkontoret at du IKKE kom til å ha pakken før Jul. Av og til overrasker Posten positivt.Hay skrev:Det var lekre rør og trafoer, Whistler. Blir spennende!
Hay skrev:Regner med at breadboarding skjer i byggeprosessen. (kunne selfølgelig brukt noe print jeg har liggende, men da må jeg lodde allikevel) Bruker loddebukker i forsterkeren uansett.Nightpuma skrev:Jeg har eksperimentert en del med de rørene i tilsvarende krets med utgangstrafoer. Selve signaldelen er jo veldig enkel, det du kan endre på er arbeidspunkt og hvordan du setter bias. Jeg vil anbefale deg og breadboarde så du kan forske litt med arbeidspunkter, strømforsyning etc. for å komme frem til en løsning du liker.
Go Jol
Asbjørn
Har disse jeg kan bruke underveis:
Har diverse høykvalitets choker og nettrafoer fra Automatic Electric Europe.Hay skrev:Ja definitivt overraskende, posten pleier ikke å være så rask. Nå må jeg allikevel vente til etter nyttår med resten av delene tenker jeg.whistler skrev:Når jeg sendte trafoene på mandag, garanterte damen på postkontoret at du IKKE kom til å ha pakken før Jul. Av og til overrasker Posten positivt.Hay skrev:Det var lekre rør og trafoer, Whistler. Blir spennende!
Delene var meget godt pakket forresten, takk.
Hva mer har du? Mener å huske du hadde noe shallco-brytere og potmetere tidligere!
Er dette beregnet på gløding eller høyspenning?Hay skrev:Spenningsforsyning på forsøkstadiet.
jane skrev:Er dette beregnet på gløding eller høyspenning?Hay skrev:Spenningsforsyning på forsøkstadiet.
Jan E
De ser jo ganske like ut..Hay skrev:Begge deler, kondensatorene til høyre i bildet er til glødespenning, de til venstre er høyspenning.
Det tror jeg går fint så lenge alle komponentene du benytter tåler spenningen som oppstår uten strømtrekket. Den blir noe høyere enn du har beregnet deg frem til med strømtrekk.Hay skrev:De til høyspenningen er på 100µF hver mens de på glødingen er 4700µF hver, + at det skal en på 6800µF til på glødingen. Den siste setter jeg i boksen til forsterkeren ved signalrørene. Må prøve meg fram med spenningen på disse rørene.
Er ikke sikker på om jeg kan teste platespenning ut fra psu uten å ha tilkoblet selve forsterkerdelen.
Skjemaet er opprinnelig fra VTV'en. Den er designet for 5y3gt, og den skal jo i følge databladet ikke ha mer enn kanskje 20µF,hvorfor er det brukt da 100µF i VTV'en? Meningen var å seriekoble glødingene i utgangspunktet, men hvis man ikke trenger å løfte glødingen til denne konstruksjonen, kan jeg like godt fjerne den?(Er fersk med rør-psu!).Nightpuma skrev:Første kondis etter røret skal ifølge databladet ikke overstige 4uF, så 100uF er litt i overkant.
Hvorfor har du ikke laga en vanlig diodebro på gløden, 2c22 skal ha 6V og hvis jeg ikke tar feil ender du opp på 12V med det arrangementet ditt, som du kanskje senker med den store motstanden? Jeg ville ha lage en bro og et crc filter med f.eks 2x6800uf og en liten motstand <1ohm. Eller skal du kanskje seriekoble gløden på to rør?
Du trenger ikke å løfte gløden siden den alikevel ligger tett på 0V.
Den strømforsyningen du har linket til er den til VTV linjetrinnet. Den har en katodefølger på utgangen og har derfor løftet gløden opp.
Puma
Trodde det var problemer med leveringen fra Partsconnexion til norge? Spørs om ikke jeg legger inn en bestilling der snart.Nightpuma skrev:Kjøpte akkurat noen hetter til de rørene fra partsconnexion. billig og raskt.
Asbjørn
Aldri problem med Partsconnexion. Tror du blander sammen med Partsexpress.Hay skrev:Trodde det var problemer med leveringen fra Partsconnexion til norge? Spørs om ikke jeg legger inn en bestilling der snart.Nightpuma skrev:Kjøpte akkurat noen hetter til de rørene fra partsconnexion. billig og raskt.
Asbjørn
Hvis jeg husker riktig, er det vel en grid og en anode.Hay skrev:Litt oppdatering, ventet lenge på deler fra psx ettersom Hammond måtte lage en choke på 20mH. Noen av dere som har erfaringer med ledningene som går til anodehettene? Bør disse skjermes?