Bygging av Cd transportkit fra www.us.hifidiy.net

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
395
Takker for alle tilbakemeldinger.

Duelund_Support skrev:
Jeg sender gerne for at hjælpe da jeg ikke kunne drømme om at bruge den selv.
Hvorfor er ikke disse å fortrekke? Hvilken erstattning for 317 er en oppgradering?

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
el_mariachi skrev:
Takker for alle tilbakemeldinger.

Duelund_Support skrev:
Jeg sender gerne for at hjælpe da jeg ikke kunne drømme om at bruge den selv.
Hvorfor er ikke disse å fortrekke? Hvilken erstattning for 317 er en oppgradering?
Sånn jeg har forstått det er ikke integrerte kretser godt nok for mr. Duelund. ;) Må være diskret regulering eller uregulert.

317 funker helt fint den altså. Har bygd forforsterker med LM317 og det spilte veldig bra.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
395
Her går det unna, har glemt å ta bilde av monteringen av PSU/outputkortet, men det gjør ikke no for det er mye bedre bilder her:http://us.hifidiy.net/Article.asp?ArticleId=192
Dette var en enkel jobb bortsett fra tiden det tok å måle motstandene, de har jo fargekoder men det var noen som ikke hadde dette.

Men kortet til display og trykkbrytere på fronten av transporten skulle jo være plankekjøring, men det er en brikke som er mindre enn et kronestykke:
Dette var det vanskligste så langt.

Men hva er dette? Ny portabel WC?

Dette var så smått at her måtte det hjelpmiddeler til, en lupelampe. Dette er basic utstyr til denne jobben hvis du ikke bokstavelig talt har falkeblikk.

Den forstørrer en god del mer enn det ser ut for

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
395
6bm8 skrev:
Har sendt deg 4 stk el_m.

Mvh....
Kjempegreier.

I dag har jeg prøvemontert for å sjekke ut om dett manglet noen biter, tok et par bilder samtidig:

Ser lekker ut synes jeg, lokket glir silkeglatt!

Får ikke satt strøm på den enda i og med jeg mangler den tidligere nevnte regulator. Kan vel si jeg venter på det. Ikke det at jeg ikke har noe å gjøre, har jo noen halvferdige Emblafiltere liggende så..............

Får bare håpe at det ikke bgynner å ryke av den når jeg setter på strøm, eller at det er noen andre bugs.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
KMMM skrev:
KMMM skrev:
Ja, det ser ikke ut til at det er noe problem å handle der ihvertfall.
Men det kommer et nytt kit senere i høst som har cdpro2m, dette vil selvfølgelig blien del dyrere.
Hei

Her er noen bilder av CDPro-transport kittet du snakket om el_mariachi
I følge mr Lei Song, vil det være klart frem mot jul.

http://www.hifidiyshop.net/zxbd/200706/t20070612_701.htm

Men så spørs det jo hva det vil koste, da....

mvh
KM
Likte dette...

Sendte en "preorder" med melding om at de skal kontakte meg når de er klare til å levere.

Vet ikke helt hva jeg skal med den, men det finner jeg vel ut når jeg ser om den virker ;)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
395
Erland skrev:
KMMM skrev:
KMMM skrev:
Ja, det ser ikke ut til at det er noe problem å handle der ihvertfall.
Men det kommer et nytt kit senere i høst som har cdpro2m, dette vil selvfølgelig blien del dyrere.
Hei

Her er noen bilder av CDPro-transport kittet du snakket om el_mariachi
I følge mr Lei Song, vil det være klart frem mot jul.

http://www.hifidiyshop.net/zxbd/200706/t20070612_701.htm

Men så spørs det jo hva det vil koste, da....

mvh
KM
Likte dette...

Sendte en "preorder" med melding om at de skal kontakte meg når de er klare til å levere.

Vet ikke helt hva jeg skal med den, men det finner jeg vel ut når jeg ser om den virker ;)
Antydet de noen pris?

Ser lekker ut:

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
395
Et spørsmål: Denne trafo'n har en femte leder i primærviklingen, denne er gul/grønn. På us.hifidiy.net sine bilder er denne koblet til jordstikkeren på chassiskontakten, så hva gjør jeg som ikke bruker å jorde apparatene mine til nettet?

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
648
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Er chassiekontakten kobblet til jord? Eller bare via jordlederen på primærsiden på trafo? Vist du ikke vil ha jord så kan du jo bare la være å kobble den inn på chassiekontakten.

Mvh......

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
395
6bm8 skrev:
Er chassiekontakten kobblet til jord? Eller bare via jordlederen på primærsiden på trafo? Vist du ikke vil ha jord så kan du jo bare la være å kobble den inn på chassiekontakten.

Mvh......
Jeg har ikke jord koblet til i apparatenden på noen andre komponenter, skal jeg bare ignorere denne kabelen? Hvilken effekt vil det ha hvis jeg kobler den til nettet?

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Hvordan går det med byggingen?

Veldig spent på fortsettelsen ;D ;D

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
648
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:
6bm8 skrev:

Mvh......
Jeg har ikke jord koblet til i apparatenden på noen andre komponenter, skal jeg bare ignorere denne kabelen? Hvilken effekt vil det ha hvis jeg kobler den til nettet?

Jeg ville kobblet den inn slik den skal være. Skal ikke ha noe betydning at ikke noe annet er kobblet til jord.

Har du fått noe i posten enda?

Mvh.....

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.726
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:
Et spørsmål: Denne trafo'n har en femte leder i primærviklingen, denne er gul/grønn. På us.hifidiy.net sine bilder er denne koblet til jordstikkeren på chassiskontakten, så hva gjør jeg som ikke bruker å jorde apparatene mine til nettet?
Jeg synes dette høres litt merkelig ut. Jeg så forresten ikke denne tilkoblingen på nettsidene - har du en link? Du bør sjekke hvilken elektrisk forbindelse det er mellom den gul/grønne og primærviklingene, mål evt. motstand mellom den gul/grønne og primærviklingene (for den saksskyld også sekundærviklingene). Jeg vil i utgangspunktet tippe at det er en skjermtilkobling som skjermer mellom primær og sekundærvikling (evt. og skjerming utenpå sekundærviklingen). Dersom det kun er en skjerm som ikke har noen direkte elektrisk forbindelse med primærviklingen (dvs. motstanden mellom den gul/grønne og primærviklingene er ~«uendelig»), så kan den kobles til chassis jord (evt. nettjord) uten noe mer fundering. Dersom du har et TN-nett så kan det hende apparaturet blir mer ellermindre følsomt for fasing av nettstikket med eller uten tilkobling av den gul/grønne til chassisjord - normalt vil det bli mindre førlsomt, trur eg, men aldri si aldri. Dersom den har direkte elektrisk forbindelse med primærviklingen (dvs motsand vesentlig mindre en «uendelig») så bør du vurdere å isolere «tappen» på den gul/grønne og ikke tilkoble den noe som helst.

mvh
KJ

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
395
KJ skrev:
el_mariachi skrev:

Jeg synes dette høres litt merkelig ut. Jeg så forresten ikke denne tilkoblingen på nettsidene - har du en link? Du bør sjekke hvilken elektrisk forbindelse det er mellom den gul/grønne og primærviklingene, mål evt. motstand mellom den gul/grønne og primærviklingene (for den saksskyld også sekundærviklingene). Jeg vil i utgangspunktet tippe at det er en skjermtilkobling som skjermer mellom primær og sekundærvikling (evt. og skjerming utenpå sekundærviklingen). Dersom det kun er en skjerm som ikke har noen direkte elektrisk forbindelse med primærviklingen (dvs. motstanden mellom den gul/grønne og primærviklingene er ~«uendelig»), så kan den kobles til chassis jord (evt. nettjord) uten noe mer fundering. Dersom du har et TN-nett så kan det hende apparaturet blir mer ellermindre følsomt for fasing av nettstikket med eller uten tilkobling av den gul/grønne til chassisjord - normalt vil det bli mindre førlsomt, trur eg, men aldri si aldri. Dersom den har direkte elektrisk forbindelse med primærviklingen (dvs motsand vesentlgi mindre en «uendelig») så bør du vurdere å isolere «tappen» på den gul/grønne og ikke tilkoble den noe som helst.

mvh
KJ

Her ser du den tilkoblet:

Et annet spørsmål er hva slags kabel jeg skal benytte mellom printet og kontakten til SPDIF. Den kabelen følger nemlig ikke med i kit'et.

Her vil jeg ha begrunnede svar.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
el_mariachi skrev:
Et annet spørsmål er hva slags kabel jeg skal benytte mellom printet og kontakten til SPDIF. Den kabelen følger nemlig ikke med i kit'et.

Her vil jeg ha begrunnede svar.
Coax er vel et tips her. Noe som er godt skjermet i alle fall. Høyfrekvent klokkesignal med lav spenning er greit å få best mulig skjermet.

Guido Tent bruker coax til spdif-utgangen i sin DIY-spiller, så da kan det vel ikke være feil. ;)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
el_mariachi skrev:
6bm8 skrev:
Har sendt deg 4 stk el_m.

Mvh....
Kjempegreier.

I dag har jeg prøvemontert for å sjekke ut om dett manglet noen biter, tok et par bilder samtidig:

Ser lekker ut synes jeg, lokket glir silkeglatt!

Får ikke satt strøm på den enda i og med jeg mangler den tidligere nevnte regulator. Kan vel si jeg venter på det. Ikke det at jeg ikke har noe å gjøre, har jo noen halvferdige Emblafiltere liggende så..............

Får bare håpe at det ikke bgynner å ryke av den når jeg setter på strøm, eller at det er noen andre bugs.
Til et så kompliceret projekt burde du have investeret i en variotrafo. :-\

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
395
Mangler noen deler, så prosjektet står stille for tiden.
Her er et bilde av controllen, dette var ferdig montert.

Ettersom airmail fra kina tar tid har jeg hengitt meg til konfektproduksjon.

::)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Sikaflex ?
Kan bli bra dempeføtter ut av det,kanskje ;)

/jan

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
395
JanR skrev:
Sikaflex ?

/jan
Måtte bare prøve, det er vanlig sort silikon. Det store spørsmålet er når det blir gjennomherdet.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.919
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
el_mariachi skrev:
JanR skrev:
Sikaflex ?

/jan
Måtte bare prøve, det er vanlig sort silikon. Det store spørsmålet er når det blir gjennomherdet.
Har selv prøvd det der, det tar laaaaang tid. Jeg ga opp etter ett par-tre uker. Fuck it, men funker nok om man har tålmod :p

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
el_mariachi skrev:
JanR skrev:
Sikaflex ?

/jan
Gi det 3-4-5 uker ;D
Men tanken er god,vurdert det sjøl.

/jan

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
856
Har hørt om andre som bruker baderomssilikon med blyhagl. Det tørker over natta.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
4
el_mariachi skrev:
Duelund_Support skrev:
Til et så kompliceret projekt burde du have investeret i en variotrafo. :-\
Og hva skal jeg med en slik?
For å skru opp nettspeninga sakte når du setter på spenning første gang.
Da kan du også følge med strømtrekket, å skru ned spenninga med engang hvis spilleren begynner å trekke mye strøm.
På den måten kan du unngå at det begyner å ryke og kanskje klarer å finne feil før noe er defekt.

Skikkelig fin spiller. Håper du får han til.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
309
Hei El-M
har du husket å ha noe "slippmiddel" ned i telysene før du hadde i sikaen?
Spør siden jeg gjorde det samme for noen år siden og de første ble ødelagt når jeg skulle ta de ut av formen.
brukte zalo i nr 2 og da var det ikke problem å få disse ut av formen.
Mvh Jan I

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei el_mariachi,

Har du kommet noe videre med byggingen av drivverket? Vi følger spent med, vet du ;)

Forresten, noen som har noe nytt om CD Pro 2 kitet?

- josi

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
395
6bm8 skrev:
El M. Har du fått regulatorene jeg sendte?

Mvh,,,,,,
Hei
Ja, jeg har fått dem.
Etter litt nærmere undersøkelser viste det seg at det manglet noe småtteri til så jeg sendte en mail til Lei Song og han var rask gitt. Ikke noe problem, seks dager og bitene lå i postkassa.

Jeg passet da på å få med den manglende regulatoren, så Hvis du vil ha dine i retur er det bare å si fra.

Ellers så holder jeg på å dobbelsjekke alt, slik at det ikke skal bli noen problemer under oppstarten.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
395
el_mariachi skrev:
Ellers så holder jeg på å dobbelsjekke alt, slik at det ikke skal bli noen problemer under oppstarten.
Men det hjalp ingenting, selve optikken lever sitt eget liv ved påslag samme om det ligger plate i eller ikke.
Cd'n spinner ikke, pickup bare går mellom endepunktene sine. Merkelig i grunn, da jeg har fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke og ved avlesning av de angitte målepunkter har jeg målinger som stemmer med monteringsanvisningen.

Har daglig kontakt med Lei Song, og han er svært hjelpsom. Så jeg regner med at det ordner seg. Litt sørgelig å gå på et slik problem når det er det første elektroprosjektet, fort gjort å bli litt motløs når elektrokunnskapen er så som så. Men lærerikt er det.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Det var dumt, håper du får skikk på det!

PK

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
648
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Nei da, bare behold regulatorene du. Synd med disse problemene under oppstart. Kan høres ut som om du mangler en liten 5v i styringen av drivveket.

Mvh....

E

espenj2005

Gjest
Hei og hvordan går det? Har du fått liv i spilleren?
Tenkte selv å bestille et kit men avventer til inntrykk kommer..... :D
Mvh Espen

Topp Bunn