Bypasse kondensator som står i serie med hornet.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.383
Sted
Østfold
Impedansen til driveren avhenger av hvordan hornet den sitter på fungerer. Man får ikke lik impedans med ulike horn på samme driver.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Impedansen til driveren avhenger av hvordan hornet den sitter på fungerer. Man får ikke lik impedans med ulike horn på samme driver.
Finnes det noe data for et TD4000 horn som jeg kan forstå spørsmålet ut fra?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg har ikke peiling og tillater meg å spørre hvilke verdier som er typiske å ha i serie?
Mindre en 1uf
Mellom 1 og 10uf
Mellom 10 og 20uf
Mellom 20 og 50uf
Mellom 50 og 100uf
Mer en 100uf

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
25.860
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Zero........ Lidt peiling hér....
Der er ikke nogen værdi, som er typisk. Det afhænger 100% af impedansen på svingspolen i din diskantenhed og hvilken delefrekvens der ønskes,
hvilken kondensatorverdi, der skal benyttes. At kompressionen i horntypen har en lillebitte indflydelse også er en minimal bivirkning. Meget er teori m.h.t. høyttalerbygg, men det endelige resultat bør lyttes/måles.
Tilbage til dit oprindelige spørgsmål: Parallelforbinde med en lille kondensator. 0,01uF/10nF er en tilpas lille størrelse i forhold til den oprindelige, hvilket gør at du kan ændre lydsignatur uden (teoretisk) at ændre delefrekvens. Ved større som 1-2uF ændrer du markant på delfrekvensen, hvilket vel er uønsket :)
JO større en kondensator i serie med en diskantenhed = jo lavere delefrekvens.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Tipper at vi snakker litt om hverandre her. Jeg vurderer bare en serie-cap for å beskytte driver/hornet mot DC og lave-lave frekvenser. Det jeg syns er litt merkelig, er at jeg bør bruke en 68uf cap.

Kretsen er simpel:
1602493810706.png

Radian 950pb-8 driver.
TAD TD4000 klone. 65cm bredt 60/40
Amper er First Watt F5

Jeg har også et spørsmål til. Finnes det noen innretninger som kan erstatte denne kondensatoren? Dvs en krets som kan håndtere DC og lave frekvenser uten å stå i veien for signalet under normal drift.

Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.214
68uF gir et ca. 300hz (8ohm) highpass 1.orden. funker det. hva mener du stå i veien for signalet :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.964
Torget vurderinger
1
Dersom kondensatoren kun er til å blokkere DC og ikke har noen annen filterfunksjon mht delefrekvens så bør det være så stor at den ikke samvirker unødig med delefrekvensen. F.eks. at den har at fall ved delefrekvensen på maksimalt 0,1 dB. En 68 µF kondensator i serie med 8 ohm last gir -3 dB ved ca 286Hz og -1 dB ved ca 575 Hz og -0,1 dB ved ca 2k2 Hz. Med en delefrekvens på 650 Hz kan det hende det er fordelaktig med en større kondensator, verdien i seg selv er ikke kritisk bare den er stor nok og vel så det, f.eks. 220 µF gir et fall på 0,1 db ved 600 Hz i 8 ohms last.

Innretningen for å blokkere DC er kondensatorer. «Alternativet» er om effektforsterkeren har en DC-servo i kretsløpet, eller noe elektronikk og et rele som kobler ut høyttalerne ved DC.

mvh
KJ

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Dersom kondensatoren kun er til å blokkere DC og ikke har noen annen filterfunksjon mht delefrekvens så bør det være så stor at den ikke samvirker unødig med delefrekvensen. F.eks. at den har at fall ved delefrekvensen på maksimalt 0,1 dB. En 68 µF kondensator i serie med 8 ohm last gir -3 dB ved ca 286Hz og -1 dB ved ca 575 Hz og -0,1 dB ved ca 2k2 Hz. Med en delefrekvens på 650 Hz kan det hende det er fordelaktig med en større kondensator, verdien i seg selv er ikke kritisk bare den er stor nok og vel så det, f.eks. 220 µF gir et fall på 0,1 db ved 600 Hz i 8 ohms last.

Innretningen for å blokkere DC er kondensatorer. «Alternativet» er om effektforsterkeren har en DC-servo i kretsløpet, eller noe elektronikk og et rele som kobler ut høyttalerne ved DC.

mvh
KJ
Noe av det som også er ønskelig er å stenge for energi ifm lave frekvenser. Dette kan ta livet av hf-drivere.

Det er da sikkert bare å kjøre videre med 68uf, som jeg fikk anbefalt av en erfaren ringrev her på forumet. :) Så får jeg heller eksperimentere med bypass caps.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.383
Sted
Østfold

mvh
KJ
Ved 286Hz er det lite sannsynlig at hornet har noen påvirkning, da kan man gå ut i fra at det er Re som dominerer. Men ved 2k2 vil hornet med all sannsynlighet ha mye høyere impedanse. Om hornet loader en del lenger ned vil det nok gi høy impedanse ganske mye lenger ned også. Det kan tenkes at man får 0,1dB demping mye lenger ned på grunn av dette. Samtidig ville jeg ikke vært nevneverdig bekymret for å dempe mer enn 0,1dB ved XO. Dette må garantert EQ-es inn til slutt uansett.

S

Syncrolux

Gjest
Er ikke dette en 4" driver da, og du har 25W å fyre med. Tviler på at lavfrekvens klarer å kverke den.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.112
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
tror ikke det er noe fasit på en super konden sator, Prøver å unngå dem når jeg kan , men av og til er de ett must " Ofte rør amps og delefilter til HT
Du kan lage en super cap enten å blande to typer slik at du ikke over skrider den utregnede verdi .Du her 68 uf , feks 30uf elektrolytt og 38 uf polyprop, det kan hende du må paralelle flere for å får rette verdi , for det er målet
Har du polyprop som er en kvalitet i seg selv holder det med å bypasse " den med en film , polystyrene feks bare noen prosent av hoved verdien , eller annen super cap .De små bypass conden satorene skal etter sigende bdre høy frekvens gjen givelsen
Jeg gjør det selv , noen ganger er det absolutt hørbart , noen ganger lite eller ikke .Men moro er det .Sist super caps erstattet mine V-cap copper foils til 2700kr , for bare 2-300kr .Det i mine carver vta180

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.112
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Tipper at vi snakker litt om hverandre her. Jeg vurderer bare en serie-cap for å beskytte driver/hornet mot DC og lave-lave frekvenser. Det jeg syns er litt merkelig, er at jeg bør bruke en 68uf cap.

Kretsen er simpel:
Vis vedlegget 668014

Radian 950pb-8 driver.
TAD TD4000 klone. 65cm bredt 60/40
Amper er First Watt F5

Jeg har også et spørsmål til. Finnes det noen innretninger som kan erstatte denne kondensatoren? Dvs en krets som kan håndtere DC og lave frekvenser uten å stå i veien for signalet under normal drift.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.112
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
En amp med DC servo og i tillegg mute og DC blokk rele
PS uansett sitter den kondensatoren der av en grunn , altså avsjering fra de laveste frekvensene .
Hvis du tror det blir bedre kan bruke ett elektronisk cross over eller lage deg en passiv avsjering i ampen eller signal ledningen med ett tap på 3dB .Men igjen er kondensatoren der , bare mye mindre og billigere :)

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
25.860
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Bare husk, at hvis det originale filteret er 6db/oktav og er lavet med en kondensator i serie, let´s say 68uF, og du monterer en 68uf, da har du to 68uF i serie, og det samlede resultat bli´r 34uF, hvilket rykker din delefrekvens veldig opad. Hvis det er lavet som 6dB/oktav, behøver du overhovedet ikke at bekymre dig om DC :)

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
4.954
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Nåja, sånne drivere tåler mer enn du tror. Selv har jeg aktiv deling på Magnepan 3.6, og ingen kondensator selv på det litt skjøre diskantbåndet.
Ikke alltid ? Har en blåst bladdiskant på hylla.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.964
Torget vurderinger
1
Ved 286Hz er det lite sannsynlig at hornet har noen påvirkning, da kan man gå ut i fra at det er Re som dominerer. Men ved 2k2 vil hornet med all sannsynlighet ha mye høyere impedanse. Om hornet loader en del lenger ned vil det nok gi høy impedanse ganske mye lenger ned også. Det kan tenkes at man får 0,1dB demping mye lenger ned på grunn av dette. Samtidig ville jeg ikke vært nevneverdig bekymret for å dempe mer enn 0,1dB ved XO. Dette må garantert EQ-es inn til slutt uansett.
Jau, med Audiolence XO ol. så blir verdien på kondensatoren heller ukritisk mht. ev samvirke med delefilterfunksjonen, bare dempingen ved delefrekvens ikke blir så stor at det går utover tilgjengelig lydtrykk. Med et lite forbehold om en bruker kondensatorer som forvrenger.

mvh
KJ

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Leste jeg kondensatorer som forvrenger? Umiddelbare nevroser. :eek:

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.692
Synes ikke jeg har hørt om decideret forvrængning fra kondensatorer. Er det ikke en tidsforskydning?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.964
Torget vurderinger
1
Leste jeg kondensatorer som forvrenger? Umiddelbare nevroser. :eek:
Den autoritative kilden på området er artiklene til Cyril Bateman, artiklene fra Electronics World er tilgjengelige på nettsiden til Linear Audio : https://linearaudio.nl/cyril-batemans-capacitor-sound-articles

Ei grov lekmanns oppsummering (på sviktende hukommelse da det er lenge siden jeg leste dette) : Mekanismene for forvrenging variere mht oppbyggingen, materialene og den faktiske konstruksjonen (potensielle produksjonsfeil). Forvrengingen varierer med spenning, ev. bias og og last. Enkelte kondensatorer (elektrolytter) kan ha en vesentlig økning i forvrenging jo mindre margin det er mellom signalspenningen og kondensatorens spenningstoleranse. Forvrengingen er ofte mest framtredende i området rundt «delefrekvens» (+/- en oktav eller to), der det er et vesentlig spenningsfall over kondensatoren. Polypropylenkondensatorer med metallfolie er stort sett plettfrie. Polypropylenkondensatorer med metallisert folie kan ha en bagatellmessig forvrenging. Polyesterkondensatorer kan ha en potensielt vesentlig forvrenging. Elektrolyttkondensatorer har stort sett vesentlig forvrenging. For keramiske typer er det betydelig forskjell mellom de keramiske materialene, NPO/COG - typer er ofte plettfrie, andre typer (med vesentlig temperatur og spenningskoeffisienter) har ofte betydelig forvrenging (og andre uhumskheter). Det at forvrengingen ofte er mest framtredende når det er et spenningsfall over kondensatoren innebærer at en f.eks. ikke bør bruke elektrolyttkondensatorer i noen form for delefilter eller til å definere båndbredden på signalet, men det er ofte OK å bruke elektrolyttkondensatorer til DC-blokkering, forutsatt at det er tre-fire-fem oktaver mellom nedre grensefrekvens for DC-blokkeringen og nærmeste signalfrekvens av interesse.

mvh
KJ

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.692
Nichicon Muse lyder efter min mening væsentligt bedre end de fleste plastic kondensatorer til brug ved DC blokering. Altså til linie niveau.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.964
Torget vurderinger
1
^ Når det gjelder elektrolytter er det også vesentlige forskjell mellom ulike typer. Bipolare lytter forvrenger mye mindre enn polariserte lytter og vanlige aluminiumslytter forvrenger mindre enn f.eks. Oscon og Tantaler.

Mvh
KJ

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Har veldig lyst til å høre hva et utfall blir om jeg mikser disse:

mundorf-meo-68t3350-68-f-3-350-v-mcap-evo-oil-capa.jpg

Mundorf EVO Aluminium Oil. (68uF)

jantzen-audio-001-0590-22-f-2-800-v-superior-z-cap.jpg

Jantsen Superior Z cap. (22uF.)

Skulle tilsi 90uF og en miks av positive egenskaper.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.692
Jantzen + Mundorf Silver gold in oil in oil.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.692
Ja jeg så Snickersis svar til dig. Som sagt bryder jeg mig ikke om den EVo, men det hjælper gevaldigt hvis du støber den ind.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.916
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har veldig lyst til å høre hva et utfall blir om jeg mikser disse:

Vis vedlegget 668192
Mundorf EVO Aluminium Oil. (68uF)

Vis vedlegget 668193
Jantsen Superior Z cap. (22uF.)

Skulle tilsi 90uF og en miks av positive egenskaper.
Hvis jeg har forstått det riktig skal dette brukes som en DC-sperre i kombinasjon med aktiv deling. Kondensatoren i serie med impedansen fra driver+horn gir et førsteordens lavpassfilter. Jeg vet ikke hvilken delefrekvens eller flankesteilhet det aktive filteret har, men så lenge alt fungerer som det skal bør ikke en DC-cap ha noen som helst betydning for lyden. Spenningen over den er allerede redusert fra det aktive delefilteret, og eventuelle unoter fra kondensatoren blir redusert tilsvarende. I så fall ville jeg ikke forventet noen skjellsettende opplevelse ved å bypasse en foliekondensator med en annen her. Jeg ville beregnet en «delefrekvens» for kondensatoren som ligger et stykke under delefrekvensen i det aktive filteret, brukt en foliekondensator av anstendig delefilterkvalitet, og bekymret meg for noe annet.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Hvis jeg har forstått det riktig skal dette brukes som en DC-sperre i kombinasjon med aktiv deling. Kondensatoren i serie med impedansen fra driver+horn gir et førsteordens lavpassfilter. Jeg vet ikke hvilken delefrekvens eller flankesteilhet det aktive filteret har, men så lenge alt fungerer som det skal bør ikke en DC-cap ha noen som helst betydning for lyden. Spenningen over den er allerede redusert fra det aktive delefilteret, og eventuelle unoter fra kondensatoren blir redusert tilsvarende. I så fall ville jeg ikke forventet noen skjellsettende opplevelse ved å bypasse en foliekondensator med en annen her. Jeg ville beregnet en «delefrekvens» for kondensatoren som ligger et stykke under delefrekvensen i det aktive filteret, brukt en foliekondensator av anstendig delefilterkvalitet, og bekymret meg for noe annet.
Dette kjøper jeg glatt!😀 Noe av hensikten med denne cappen er å forhindre at stor energi nedover i frekvens når hornet ved en eventuell ulykke. Jeg deler mot hornet på 650hz og bruker en cap på 68uf. Mundorf evo alu/oil. Dette blir kanskje riktig og bra nok.

Det som jeg lurte på innledningsvis, var om en bypass cap i en anstendig kvalitet vil heve lydkvaliteten.

Sist redigert:
Topp Bunn