Den vil være avhengig av hornet den kombineres med.
|
Da datt jeg ut gitt...Den vil være avhengig av hornet den kombineres med.
Finnes det noe data for et TD4000 horn som jeg kan forstå spørsmålet ut fra?Impedansen til driveren avhenger av hvordan hornet den sitter på fungerer. Man får ikke lik impedans med ulike horn på samme driver.
Den står i "veien" på en måte i forhold til to strake ledninger.68uF gir et ca. 300hz (8ohm) highpass 1.orden. funker det. hva mener du stå i veien for signalet![]()
Noe av det som også er ønskelig er å stenge for energi ifm lave frekvenser. Dette kan ta livet av hf-drivere.Dersom kondensatoren kun er til å blokkere DC og ikke har noen annen filterfunksjon mht delefrekvens så bør det være så stor at den ikke samvirker unødig med delefrekvensen. F.eks. at den har at fall ved delefrekvensen på maksimalt 0,1 dB. En 68 µF kondensator i serie med 8 ohm last gir -3 dB ved ca 286Hz og -1 dB ved ca 575 Hz og -0,1 dB ved ca 2k2 Hz. Med en delefrekvens på 650 Hz kan det hende det er fordelaktig med en større kondensator, verdien i seg selv er ikke kritisk bare den er stor nok og vel så det, f.eks. 220 µF gir et fall på 0,1 db ved 600 Hz i 8 ohms last.
Innretningen for å blokkere DC er kondensatorer. «Alternativet» er om effektforsterkeren har en DC-servo i kretsløpet, eller noe elektronikk og et rele som kobler ut høyttalerne ved DC.
mvh
KJ
Ved 286Hz er det lite sannsynlig at hornet har noen påvirkning, da kan man gå ut i fra at det er Re som dominerer. Men ved 2k2 vil hornet med all sannsynlighet ha mye høyere impedanse. Om hornet loader en del lenger ned vil det nok gi høy impedanse ganske mye lenger ned også. Det kan tenkes at man får 0,1dB demping mye lenger ned på grunn av dette. Samtidig ville jeg ikke vært nevneverdig bekymret for å dempe mer enn 0,1dB ved XO. Dette må garantert EQ-es inn til slutt uansett.Dersom kondensatoren kun er til å blokkere DC og ikke har noen annen filterfunksjon mht delefrekvens så bør det være så stor at den ikke samvirker unødig med delefrekvensen. F.eks. at den har at fall ved delefrekvensen på maksimalt 0,1 dB. En 68 µF kondensator i serie med 8 ohm last gir -3 dB ved ca 286Hz og -1 dB ved ca 575 Hz og -0,1 dB ved ca 2k2 Hz. Med en delefrekvens på 650 Hz kan det hende det er fordelaktig med en større kondensator, verdien i seg selv er ikke kritisk bare den er stor nok og vel så det, f.eks. 220 µF gir et fall på 0,1 db ved 600 Hz i 8 ohms last.
Innretningen for å blokkere DC er kondensatorer. «Alternativet» er om effektforsterkeren har en DC-servo i kretsløpet, eller noe elektronikk og et rele som kobler ut høyttalerne ved DC.
mvh
KJ
Tipper at vi snakker litt om hverandre her. Jeg vurderer bare en serie-cap for å beskytte driver/hornet mot DC og lave-lave frekvenser. Det jeg syns er litt merkelig, er at jeg bør bruke en 68uf cap.
Kretsen er simpel:
Vis vedlegget 668014
Radian 950pb-8 driver.
TAD TD4000 klone. 65cm bredt 60/40
Amper er First Watt F5
Jeg har også et spørsmål til. Finnes det noen innretninger som kan erstatte denne kondensatoren? Dvs en krets som kan håndtere DC og lave frekvenser uten å stå i veien for signalet under normal drift.
Ikke alltid ? Har en blåst bladdiskant på hylla.Nåja, sånne drivere tåler mer enn du tror. Selv har jeg aktiv deling på Magnepan 3.6, og ingen kondensator selv på det litt skjøre diskantbåndet.
Jau, med Audiolence XO ol. så blir verdien på kondensatoren heller ukritisk mht. ev samvirke med delefilterfunksjonen, bare dempingen ved delefrekvens ikke blir så stor at det går utover tilgjengelig lydtrykk. Med et lite forbehold om en bruker kondensatorer som forvrenger.Ved 286Hz er det lite sannsynlig at hornet har noen påvirkning, da kan man gå ut i fra at det er Re som dominerer. Men ved 2k2 vil hornet med all sannsynlighet ha mye høyere impedanse. Om hornet loader en del lenger ned vil det nok gi høy impedanse ganske mye lenger ned også. Det kan tenkes at man får 0,1dB demping mye lenger ned på grunn av dette. Samtidig ville jeg ikke vært nevneverdig bekymret for å dempe mer enn 0,1dB ved XO. Dette må garantert EQ-es inn til slutt uansett.
Den autoritative kilden på området er artiklene til Cyril Bateman, artiklene fra Electronics World er tilgjengelige på nettsiden til Linear Audio : https://linearaudio.nl/cyril-batemans-capacitor-sound-articlesLeste jeg kondensatorer som forvrenger? Umiddelbare nevroser.![]()
De røde kan godt bruge lidt hjælp til toppen. Men jeg synes de Aluminium oil lyder aldeles skrækkeligt.Har veldig lyst til å høre hva et utfall blir om jeg mikser disse:
Vis vedlegget 668192
Mundorf EVO Aluminium Oil. (68uF)
Vis vedlegget 668193
Jantsen Superior Z cap. (22uF.)
Skulle tilsi 90uF og en miks av positive egenskaper.
Tipper at "Mundorf Silver gold in oil" har for små verdier.Jantzen + Mundorf Silver gold in oil in oil.
3,3uF ?
Denne og kombinere med de røde Jantzen hvis du har råd.
Så dækker den et rimeligt bredt område af diskanten. For at nå de 68 uf må du kombinere med noget andet.3,3uF ?
Tipper det ikke betyr så mye at kapasitansen øker noe ut over 68uF. Har den EVO ALU/Oil.Eller er det 90 uf du skal bruge nu?
Hvis jeg har forstått det riktig skal dette brukes som en DC-sperre i kombinasjon med aktiv deling. Kondensatoren i serie med impedansen fra driver+horn gir et førsteordens lavpassfilter. Jeg vet ikke hvilken delefrekvens eller flankesteilhet det aktive filteret har, men så lenge alt fungerer som det skal bør ikke en DC-cap ha noen som helst betydning for lyden. Spenningen over den er allerede redusert fra det aktive delefilteret, og eventuelle unoter fra kondensatoren blir redusert tilsvarende. I så fall ville jeg ikke forventet noen skjellsettende opplevelse ved å bypasse en foliekondensator med en annen her. Jeg ville beregnet en «delefrekvens» for kondensatoren som ligger et stykke under delefrekvensen i det aktive filteret, brukt en foliekondensator av anstendig delefilterkvalitet, og bekymret meg for noe annet.Har veldig lyst til å høre hva et utfall blir om jeg mikser disse:
Vis vedlegget 668192
Mundorf EVO Aluminium Oil. (68uF)
Vis vedlegget 668193
Jantsen Superior Z cap. (22uF.)
Skulle tilsi 90uF og en miks av positive egenskaper.
Dette kjøper jeg glatt!Hvis jeg har forstått det riktig skal dette brukes som en DC-sperre i kombinasjon med aktiv deling. Kondensatoren i serie med impedansen fra driver+horn gir et førsteordens lavpassfilter. Jeg vet ikke hvilken delefrekvens eller flankesteilhet det aktive filteret har, men så lenge alt fungerer som det skal bør ikke en DC-cap ha noen som helst betydning for lyden. Spenningen over den er allerede redusert fra det aktive delefilteret, og eventuelle unoter fra kondensatoren blir redusert tilsvarende. I så fall ville jeg ikke forventet noen skjellsettende opplevelse ved å bypasse en foliekondensator med en annen her. Jeg ville beregnet en «delefrekvens» for kondensatoren som ligger et stykke under delefrekvensen i det aktive filteret, brukt en foliekondensator av anstendig delefilterkvalitet, og bekymret meg for noe annet.