Bypasse kondensator som står i serie med hornet.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.916
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg ville nok kalt det ferdig arbeid allerede. I utgangspunktet bør hvilken som helst PP-kondensator være mer enn bra nok. Den ruller av en oktav eller så under delefrekvensen, så om du (f eks) har et fjerdeordens delefilter er det allerede 24 dB ned. Jeg tror jeg har en standard Jantzen Z-Cap i en lignende applikasjon.

Husk også at når du bypasser øker du total kapasitans, noe som flytter knekkfrekvensen for DC-cap'en litt nedover i frekvens. I den grad det er noe som helst hørbart som skjer ville jeg tenkt at det er en større effekt enn kvaliteten på kondensatoren. En litt for liten DC-cap kan dra ned nivået med noen brøkdeler av en dB ved delefrekvensen for det aktive filteret, og en litt større vil endre frekvensgangen bittelitt. Og redusere sikkerhetsmarginen for diskanten bittelitt hvis det aktive filteret svikter. :)

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg ville nok kalt det ferdig arbeid allerede. I utgangspunktet bør hvilken som helst PP-kondensator være mer enn bra nok. Den ruller av en oktav eller så under delefrekvensen, så om du (f eks) har et fjerdeordens delefilter er det allerede 24 dB ned. Jeg tror jeg har en standard Jantzen Z-Cap i en lignende applikasjon.

Husk også at når du bypasser øker du total kapasitans, noe som flytter knekkfrekvensen for DC-cap'en litt nedover i frekvens. I den grad det er noe som helst hørbart som skjer ville jeg tenkt at det er en større effekt enn kvaliteten på kondensatoren. En litt for liten DC-cap kan dra ned nivået med noen brøkdeler av en dB ved delefrekvensen for det aktive filteret, og en litt større vil endre frekvensgangen bittelitt. Og redusere sikkerhetsmarginen for diskanten bittelitt hvis det aktive filteret svikter. :)
Bruker Audiolense som XO. XO bredden er over 2 oktaver.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
25.860
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Dette kjøper jeg glatt!😀 Noe av hensikten
med denne cappen er å forhindre at stor energi nedover i frekvens når hornet ved en eventuell ulykke. Jeg deler mot hornet på 650hz og bruker en cap på 68uf. Mundorf evo alu/oil. Dette blir kanskje riktig og bra nok.

Det som jeg lurte på innledningsvis, var om en bypass cap i en anstendig kvalitet vil heve lydkvaliteten.
Ændre...... Måske......
Forbedre...... NOT. MCap Evo er fremragende til dit bruk ;);)

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Mykje meininger, kanskje like greit å teste uten kondensator for å se kva du meiner å høre? Sjølv meiner eg det er mykje tull, men det kan jo være fordi eg ikkje har gode nok ører eller anlegg. Tviler dog, men det må være opp til deg å bedømme.

Nedre knekkfrekvens på filter kan gjerne være 1/10 av det du tenker å bruke på det aktive filteret, fase starter å dreie langt før -3dB punkt. -3dBbør i alle fall være halvparten, helst mindre. Med 650(65)Hz og 8Ohm, så blir det 300µF. Test bypass med det hjertet behager.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.550
Torget vurderinger
23
Dette har vi testet før, med en simpel 1-polet vender av grei kvalitet. Da kan du on the fly switche kondisen inn/ut og se om du hører noen innvirkning. Tror ikke det.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Dette har vi testet før, med en simpel 1-polet vender av grei kvalitet. Da kan du on the fly switche kondisen inn/ut og se om du hører noen innvirkning. Tror ikke det.
Mener du hele kondisen eller en eventuell bypass?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.550
Torget vurderinger
23
Forsåvidt bare beskyttelseskondensatoren men er man skikkelig mørkredd så kan samme metode benyttes på bypass i tillegg.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Duelund anbefaler å teste ut bypass med 0.01uF. Som sakt så gjort, da med en av de beste capper som finnes. Nemlig Audio Note Silver. Dette endret hele horntoppen min. Jøss for en endring. Langt mer smoot og den hardheten jeg hadde forsvant. Uten tvil et løft! Spennende å lage nye målinger med Audiolense.

Dvs at jeg bypasset MCap EVO Alu/oil 68uF med Audio note Silver 0.01uF.

mundorf-meo-68t3350-68-f-3-350-v-mcap-evo-oil-capa.jpg

audio note silver cap.jpg

Sist redigert:
S

Slettet medlem 32125

Gjest
Duelund anbefaler å teste ut bypass med 0.01uF. Som sakt så gjort, da med en av de beste capper som finnes. Nemlig Audio Note Silver. Dette endret hele horntoppen min. Jøss for en endring. Langt mer smoot og den hardheten jeg hadde forsvant. Uten tvil et løft! Spennende å lage nye målinger med Audiolense.

Dvs at jeg bypasset MCap EVO Alu/oil 68uF med Audio note Silver 0.01uF.

Vis vedlegget 669878
Vis vedlegget 669880
Hva mener du med «by passes»? Kan du klusse ned ett skjema på ett ark og legge ut. Tenkte å bestille en sånn au silver muligens.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.205
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
legge i parallell.......
jeg bruker Duelund silver 0,01 å bypasse filmkondisene i powersupplyet i mine 300B blokker

Topp Bunn