DMagnus, ser jeg har fått pm også, men tar denne her i tråden, da jeg blir litt forvirret av det du forteller om rørene, så jeg kan tenke meg de mer kunnskapsrike på rørenes innerste hemmeligheter kan komme med tilleggsinfo....
Du sier altså at Ayon anbefaler deg å skifte ut originale 6H30 med 6Z4?
6Z4 er et likeretterrør, normalt benyttet for å likerette (gjøre om fra vekselspenning til likespenning) i strømforsyningen. Det er normalt kinesiske rør, men det finnes ekvivalenter som 6X4 og EZ90, for eksempel. Jeg har aldri hørt om at man kan benytte disse som utgangsrør i stedet for til likeretting, så her må noen rørkyndige fylle inn, tror jeg.
Jeg har dessverre liten erfaring med rørrulling på 6H30, kjenner dem i grunn best fra Audio Research-produkter, synes de låter i litt retning transistor, om jeg skal være ærlig, intet galt i det, selvsagt, men det finnes rørtyper som er mer "romantiske", om man først skal ha seg rørforsterker....
Jeg har ingen sterke preferanser for hvor du bør handle, annet enn at jeg liker å handle lokalt så lenge det lar seg gjøre. Så svaret er vel at fordi det er vanskelig å finne NOS eller spennende ekvivalenter til 6H30, hadde jeg tatt en tur til Mala og kjøpt et sett Electro Harmonix. Mern det betyr ikke dermed at det er det lydmessig beste valget, er nok sikkert mulig å få tak i enda bedre et eller annet sted. Men til hvilken pris...? Og dersom de nårværende rør er 10 år, vil det sikkert ikke være feil å bytte dem, uansett.
Men nå håper jeg noen med dypere innsikt i temaet kan fortelle om det er rett fram å bytte ut utgangsrør med likeretterrør!