Bytte til hvilke rør i Ayon S-3 dac?

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Jeg har en Ayon S-3 som jeg kun bruker som dac. Jeg bruker altså ikke pre og streamer i den. Tror rørene kalles 6z4? Jeg har ikke mulighet til å skru den av så den vil bli stående på ca 1 år. Har det noe å si hva slags rør jeg bytter til bare det er 6z4. Jeg vet ingenting om dette, men siden jeg skal bruke den en stund til vil jeg ha så bra lyd som mulig i den. Hvis Rognlien ser dette vil jeg gjerne høre hva du anbefaler og. Eller har det ikke noe å si hvilket merke eller type rør jeg bytter til? Lønner det seg å ta ut evt andre rør feks i forforsterker i Ayon hvis det er rør der siden jeg kun bruker den som dac?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.729
Antall liker
11.243
Torget vurderinger
2
Dersom du snakker om S3 nettverksspiller / forforsterker / DAC, benytter denne 6H30 rør på utgangen. Dette er russiske rør, og har relativt begrenset utbredelse, derfor har du ikke så mange varianter å velge blant. Det eksisterer New Old Stock av disse, men jeg er usikker på prisnivå og tilgjengelighet.
Electro Harmonix og Sovtek er relativt greie å få tak i, og de koster ikke all verden.
F.eks.: https://malaaudio.no/Kategori/30/6H30

6H30 er så vidt jeg vet bygget for lang holdbarhet, men jeg tror nok at dersom de MÅ være påslått 24/7, kan det være greit å bytte dem årlig. (?)
 

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Dersom du snakker om S3 nettverksspiller / forforsterker / DAC, benytter denne 6H30 rør på utgangen. Dette er russiske rør, og har relativt begrenset utbredelse, derfor har du ikke så mange varianter å velge blant. Det eksisterer New Old Stock av disse, men jeg er usikker på prisnivå og tilgjengelighet.
Electro Harmonix og Sovtek er relativt greie å få tak i, og de koster ikke all verden.
F.eks.: https://malaaudio.no/Kategori/30/6H30

6H30 er så vidt jeg vet bygget for lang holdbarhet, men jeg tror nok at dersom de MÅ være påslått 24/7, kan det være greit å bytte dem årlig. (?)
Hei ja det er den jeg snakker om, men jeg bruker den kun som dac så Ayon sa jeg burde ta ut 6H30 rørene som de kalte output tubes og at jeg burde bytte noe de kalte rectifier tubes 6Z4 som er de som brukes i selve dacen. Og siden den skal brukes ca 1 år til tenkte jeg å få best mulig lyd i den. De rørene som sitter i den er ca 10 år gamle hvis de aldri er byttet. Jeg kjøpte Ayon S3 brukt så jeg vet ikke om de er byttet før. Det jeg da har funnet ut at jeg lurer på er hva er de beste rectifier tubes 6Z4 som er å få tak i mener du? Jeg har ikke noe som helst peiling på dette så jeg setter stor pris på hjelp til hva jeg bør velge og hvor jeg kan kjøpe rørene. Jeg har lest det meste du har skrevet her på hifisentralen, Rognlien og det er derfor jeg spesielt lurte på hva du mener jeg bør gjøre. Jeg skal bytte ut Ayon med en dac uten rør, men det er ikke før om et år. Har jo fått med meg din kjærlighet for lyd og også rør lyd pluss at jeg alltid er enig med deg i diskusjoner her på hifisentralen angående lyd og noen ganger andre ting også som noen folk får i gang i en diskusjon om lyd der trådstarter feks spør om kabler til high-end lyd og de som ikke liker slike diskusjoner spammer ned slike tråder eller som de sier at de som hører forskjell på gode kabler og kabler fra Biltema kun innbiller seg dette🤣
Ser du nevnte Mala. Hvor ville du kjøpt de rørene jeg trenger og hva slags type eller merke bør jeg velge for best mulig lyd ifølge deg?
 

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Dersom du snakker om S3 nettverksspiller / forforsterker / DAC, benytter denne 6H30 rør på utgangen. Dette er russiske rør, og har relativt begrenset utbredelse, derfor har du ikke så mange varianter å velge blant. Det eksisterer New Old Stock av disse, men jeg er usikker på prisnivå og tilgjengelighet.
Electro Harmonix og Sovtek er relativt greie å få tak i, og de koster ikke all verden.
F.eks.: https://malaaudio.no/Kategori/30/6H30

6H30 er så vidt jeg vet bygget for lang holdbarhet, men jeg tror nok at dersom de MÅ være påslått 24/7, kan det være greit å bytte dem årlig. (?)
Det er mulig jeg eller Ayon har misforstått noe så jeg prøver og høre nermere med de om hva de mener med å ta ut 6H30 rørene og bytte ut de 11 år gamle rectifier 6Z4 tubes hvis du ikke vet noe om akkurat dette og da??
 

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Dersom du snakker om S3 nettverksspiller / forforsterker / DAC, benytter denne 6H30 rør på utgangen. Dette er russiske rør, og har relativt begrenset utbredelse, derfor har du ikke så mange varianter å velge blant. Det eksisterer New Old Stock av disse, men jeg er usikker på prisnivå og tilgjengelighet.
Electro Harmonix og Sovtek er relativt greie å få tak i, og de koster ikke all verden.
F.eks.: https://malaaudio.no/Kategori/30/6H30

6H30 er så vidt jeg vet bygget for lang holdbarhet, men jeg tror nok at dersom de MÅ være påslått 24/7, kan det være greit å bytte dem årlig. (?)
Fikk svar fra Ayon som sa at jeg kun skulle bytte de to 6Z4 rørene. Hvilke 6Z4 rør synes du eller vet er de beste og hvor kan disse kjøpes. På forhånd takk
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.729
Antall liker
11.243
Torget vurderinger
2
DMagnus, ser jeg har fått pm også, men tar denne her i tråden, da jeg blir litt forvirret av det du forteller om rørene, så jeg kan tenke meg de mer kunnskapsrike på rørenes innerste hemmeligheter kan komme med tilleggsinfo.... :)

Du sier altså at Ayon anbefaler deg å skifte ut originale 6H30 med 6Z4?
6Z4 er et likeretterrør, normalt benyttet for å likerette (gjøre om fra vekselspenning til likespenning) i strømforsyningen. Det er normalt kinesiske rør, men det finnes ekvivalenter som 6X4 og EZ90, for eksempel. Jeg har aldri hørt om at man kan benytte disse som utgangsrør i stedet for til likeretting, så her må noen rørkyndige fylle inn, tror jeg.

Jeg har dessverre liten erfaring med rørrulling på 6H30, kjenner dem i grunn best fra Audio Research-produkter, synes de låter i litt retning transistor, om jeg skal være ærlig, intet galt i det, selvsagt, men det finnes rørtyper som er mer "romantiske", om man først skal ha seg rørforsterker.... :)
Jeg har ingen sterke preferanser for hvor du bør handle, annet enn at jeg liker å handle lokalt så lenge det lar seg gjøre. Så svaret er vel at fordi det er vanskelig å finne NOS eller spennende ekvivalenter til 6H30, hadde jeg tatt en tur til Mala og kjøpt et sett Electro Harmonix. Mern det betyr ikke dermed at det er det lydmessig beste valget, er nok sikkert mulig å få tak i enda bedre et eller annet sted. Men til hvilken pris...? Og dersom de nårværende rør er 10 år, vil det sikkert ikke være feil å bytte dem, uansett.

Men nå håper jeg noen med dypere innsikt i temaet kan fortelle om det er rett fram å bytte ut utgangsrør med likeretterrør! :)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.729
Antall liker
11.243
Torget vurderinger
2
Sjekket mer.
Det sitter også en 6Z4 likeretter i den DAC'en.

Jeg tror derfor det er en misforståelse (sikkert jeg som misforstår det du skriver, bare...) at du skal bytte ut 6H30 med 6Z4. Derimot sier Ayon at de IKKE synes noe om rørrulling, bruk det originale, er deres tips. De nevner også en levetid på rørene på 6 - 8000 timer, eller et års tid (1 år = 8760 timer)

Jeg ville handlet en pakke standard rør hos f.eks. Mala eller Auidomix, og sett glad ut. :) (Altså bytte alle 3 rørene, 2 x 6H30 og 1 x 6Z4)
 

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
DMagnus, ser jeg har fått pm også, men tar denne her i tråden, da jeg blir litt forvirret av det du forteller om rørene, så jeg kan tenke meg de mer kunnskapsrike på rørenes innerste hemmeligheter kan komme med tilleggsinfo.... :)

Du sier altså at Ayon anbefaler deg å skifte ut originale 6H30 med 6Z4?
6Z4 er et likeretterrør, normalt benyttet for å likerette (gjøre om fra vekselspenning til likespenning) i strømforsyningen. Det er normalt kinesiske rør, men det finnes ekvivalenter som 6X4 og EZ90, for eksempel. Jeg har aldri hørt om at man kan benytte disse som utgangsrør i stedet for til likeretting, så her må noen rørkyndige fylle inn, tror jeg.

Jeg har dessverre liten erfaring med rørrulling på 6H30, kjenner dem i grunn best fra Audio Research-produkter, synes de låter i litt retning transistor, om jeg skal være ærlig, intet galt i det, selvsagt, men det finnes rørtyper som er mer "romantiske", om man først skal ha seg rørforsterker.... :)
Jeg har ingen sterke preferanser for hvor du bør handle, annet enn at jeg liker å handle lokalt så lenge det lar seg gjøre. Så svaret er vel at fordi det er vanskelig å finne NOS eller spennende ekvivalenter til 6H30, hadde jeg tatt en tur til Mala og kjøpt et sett Electro Harmonix. Mern det betyr ikke dermed at det er det lydmessig beste valget, er nok sikkert mulig å få tak i enda bedre et eller annet sted. Men til hvilken pris...? Og dersom de nårværende rør er 10 år, vil det sikkert ikke være feil å bytte dem, uansett.

Men nå håper jeg noen med dypere innsikt i temaet kan fortelle om det er rett fram å bytte ut utgangsrør med likeretterrør! :)
Hei, det Ayon sa til meg var at siden jeg brukte Ayon S-3 kun som dac så kunne jeg ta vekk 6H30 rørene og bare bytte de 6Z4. Kan dette stemme eller har de misforstått meg tror du. Jeg spurte de en gang til og forklarte at jeg er litt dårlig i engelsk og da sa de at jeg kun trengte å bytte de 6Z4 rørene, men fikk ikke noe mere svar angående det å ta vekk 6H30 rørene som de anbefalte at jeg gjorde når jeg snakket med de i går???
 

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Sjekket mer.
Det sitter også en 6Z4 likeretter i den DAC'en.

Jeg tror derfor det er en misforståelse (sikkert jeg som misforstår det du skriver, bare...) at du skal bytte ut 6H30 med 6Z4. Derimot sier Ayon at de IKKE synes noe om rørrulling, bruk det originale, er deres tips. De nevner også en levetid på rørene på 6 - 8000 timer, eller et års tid (1 år = 8760 timer)

Jeg ville handlet en pakke standard rør hos f.eks. Mala eller Auidomix, og sett glad ut. :) (Altså bytte alle 3 rørene, 2 x 6H30 og 1 x 6Z4)
Jeg skal gjenta nøyaktig hva de sa så jeg må lese fra telefonen da jeg ikke klarer å legge ut bilde av det her. Svaret jeg fikk i går var altså dette: When you use the S-3 like only a transport, then you can take out the 6H30 output tubes. You need to replace only the rectifier tubes (6Z4) dette er nøyaktig hva de sa i går så jeg valgte å spørre om de kunne forklare det litt bedre pga min engelsk og svaret jeg fikk i dag lød: just exchange the 2 pcs. 6Z4 tubes! Og jeg fikk ikke vite mer om at jeg skulle fjerne 6H30 rørene så jeg må kanskje spørre de en gang til i morgen🤣🤣
 

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Sjekket mer.
Det sitter også en 6Z4 likeretter i den DAC'en.

Jeg tror derfor det er en misforståelse (sikkert jeg som misforstår det du skriver, bare...) at du skal bytte ut 6H30 med 6Z4. Derimot sier Ayon at de IKKE synes noe om rørrulling, bruk det originale, er deres tips. De nevner også en levetid på rørene på 6 - 8000 timer, eller et års tid (1 år = 8760 timer)

Jeg ville handlet en pakke standard rør hos f.eks. Mala eller Auidomix, og sett glad ut. :) (Altså bytte alle 3 rørene, 2 x 6H30 og 1 x 6Z4)
Jeg bruker altså en annen forforsterker og streamer enn de i Ayon S-3 og har koblet streameren til Ayon med en coax kabel og tror jeg kun bruker dac som er i Ayon S-3
 

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Sjekket mer.
Det sitter også en 6Z4 likeretter i den DAC'en.

Jeg tror derfor det er en misforståelse (sikkert jeg som misforstår det du skriver, bare...) at du skal bytte ut 6H30 med 6Z4. Derimot sier Ayon at de IKKE synes noe om rørrulling, bruk det originale, er deres tips. De nevner også en levetid på rørene på 6 - 8000 timer, eller et års tid (1 år = 8760 timer)

Jeg ville handlet en pakke standard rør hos f.eks. Mala eller Auidomix, og sett glad ut. :) (Altså bytte alle 3 rørene, 2 x 6H30 og 1 x 6Z4)
Haha fikk svar nå og det lød: oh…when you use the dac section then you need the output tubes. De sier jeg skal kontakte en forhandler hvor jeg bor og jeg fant akkurat ut at Duet selger Ayon så da kan jeg jo høre med de og, men er veldig interressert i hvilke rør du mener er best uansett om de er vanskelig å få tak i siden jeg skal bruke dacen i 1 år
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.729
Antall liker
11.243
Torget vurderinger
2
Haha fikk svar nå og det lød: oh…when you use the dac section then you need the output tubes. De sier jeg skal kontakte en forhandler hvor jeg bor og jeg fant akkurat ut at Duet selger Ayon så da kan jeg jo høre med de og, men er veldig interressert i hvilke rør du mener er best uansett om de er vanskelig å få tak i siden jeg skal bruke dacen i 1 år
Ja, så langt jeg har kunnet finne ut, skal du ha 2 x 6H30 + 1 x 6Z4.
Ser ikke at Duet selger løse rør, så dersom de må bestille originale fra Ayon, vil det erfaringsmessig koste en del ekstra, uten at du får noen bedre rør av den grunn.

Dersom Duet ikke har dem, kan du sjekke med Mala, Audiomix eller Jederlabben i Moss.

Beste typen...? Dersom du finner verifisert ekte New Old Stock, er det antakelig både bedre lydmessig og lengre levetid. Spør Audiomix om han har noe sånt tilgjengelig. Men være forberedt på at sånt kan komme til å koste uforholdsmessig mye, samt at Ayon mener det ikke har noe for seg.
 
Sist redigert:

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
DMagnus, ser jeg har fått pm også, men tar denne her i tråden, da jeg blir litt forvirret av det du forteller om rørene, så jeg kan tenke meg de mer kunnskapsrike på rørenes innerste hemmeligheter kan komme med tilleggsinfo.... :)

Du sier altså at Ayon anbefaler deg å skifte ut originale 6H30 med 6Z4?
6Z4 er et likeretterrør, normalt benyttet for å likerette (gjøre om fra vekselspenning til likespenning) i strømforsyningen. Det er normalt kinesiske rør, men det finnes ekvivalenter som 6X4 og EZ90, for eksempel. Jeg har aldri hørt om at man kan benytte disse som utgangsrør i stedet for til likeretting, så her må noen rørkyndige fylle inn, tror jeg.

Jeg har dessverre liten erfaring med rørrulling på 6H30, kjenner dem i grunn best fra Audio Research-produkter, synes de låter i litt retning transistor, om jeg skal være ærlig, intet galt i det, selvsagt, men det finnes rørtyper som er mer "romantiske", om man først skal ha seg rørforsterker.... :)
Jeg har ingen sterke preferanser for hvor du bør handle, annet enn at jeg liker å handle lokalt så lenge det lar seg gjøre. Så svaret er vel at fordi det er vanskelig å finne NOS eller spennende ekvivalenter til 6H30, hadde jeg tatt en tur til Mala og kjøpt et sett Electro Harmonix. Mern det betyr ikke dermed at det er det lydmessig beste valget, er nok sikkert mulig å få tak i enda bedre et eller annet sted. Men til hvilken pris...? Og dersom de nårværende rør er 10 år, vil det sikkert ikke være feil å bytte dem, uansett.

Men nå håper jeg noen med dypere innsikt i temaet kan fortelle om det er rett fram å bytte ut utgangsrør med likeretterrør! :)
Ja, så langt jeg har kunnet finne ut, skal du ha 2 x 6H30 + 1 x 6Z4.
Ser ikke at Duet selger løse rør, så dersom de må bestille originale fra Ayon, vil det erfaringsmessig koste en del ekstra, uten at du får noen bedre rør av den grunn.

Dersom Duet ikke har dem, kan du sjekke med Mala, Audiomix eller Jederlabben i Moss.
Ok tusen takk for hjelp👍🎼🎼
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
296
Antall liker
253
Torget vurderinger
2
Electro Harmonix 6H30PiEH Gold er helt ok rør. Har selv erfaring med disse fra Rogue Athena. Tror ikke du går feil med disse. Mala selger disse.
 
Topp Bunn