Call off the search...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.858
Torget vurderinger
1
Dog skrev:
Takk for tips..jeg falt av relativt tidlig her ;D
Men skjønner såpass at det ikke er bare bare å erstatte SA-ampen..
Kanskje bedre å basere seg på å gjemme den!

O.
En enklere tilnærming kan være et enkelt ferdigsnekret aktivt delefilter (helst 12 dB pr oktav, som fores med linjesignal ut av forforsterkeren), hvor du kun bruker lavpassdelen, sett delefrekvensen til ca resonansfrekvensen til basshøyttaleren, koble til og juster volum. Det «virker» i teorien, om det virker i praksis må man nesten finne ut av. Aktive delefiltere leveres skjeldent i et «pent» design. Dersom du kjenner resonansfrekvensen til basshøyttaleren så kan en slik løsning forsåvidt også veldig enkelt realiseres som en DIY-sak i et mer passende kabinett.

mvh
KJ

K

kbwh

Gjest
La meg først gratulere med stygg svart boks med ører! De kan du vel skru av, forresten?
En stygg Behringer DCX2496 og 4 Icepowerbaserte saker kan gjøre det. Men det må jo justeres inn fra bunnen av (med målinger og alt det der), og i tillegg må det kanskje til avskjæring av mellomtonen nedover?
Ferdigløsningen du har kjøpt er jo allerede tilpasset høyttaleren, det er rom og plassering du justerer for med potmeterne, ikke sant?

Pärts Lamentate er blitt riktig skummel her og, forresten.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk for det Valentino - stygge sorte bokser kan man ikke få nok av!
Og ørene skal nok av ja, når jeg kommer i hus..

Skal nok forske litt på muligheter for å gjøre dette annerledes, selv om det fungerer svært bra som det gjør!
Det å få 2 kvalitetssuber eller full range høyttalere fra 22hz til whateverupthere for denne prisen er ganske spesielt.

Men vissheten at jeg har en komponent med VIFTE plager meg litt...men ikke nok til at jeg kaster meg rundt og bygger noe selv :)

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Dette var nok mer i min gate!
Men en slik Behringer DCX2496 og 2 ICE-blokker - 1 for hver ekstra voice coil som Galloene har - skulle det i teorien fungere?
Linjesignal fra ASRen inn i den - gjøre alle justeringer og dele der jeg vil - ut i blokkene og så inn i sub-inngangen på Galloene?
Mister vel fase-innstillinger og boost og dermed litt fleksibilitet i forhold til rom-justeringer...men ellers?

Hva koster en slik Behringer Val?

O.
KJ skrev:
Dog skrev:
Takk for tips..jeg falt av relativt tidlig her ;D
Men skjønner såpass at det ikke er bare bare å erstatte SA-ampen..
Kanskje bedre å basere seg på å gjemme den!

O.
En enklere tilnærming kan være et enkelt ferdigsnekret aktivt delefilter (helst 12 dB pr oktav, som fores med linjesignal ut av forforsterkeren), hvor du kun bruker lavpassdelen, sett delefrekvensen til ca resonansfrekvensen til basshøyttaleren, koble til og juster volum. Det «virker» i teorien, om det virker i praksis må man nesten finne ut av. Aktive delefiltere leveres skjeldent i et «pent» design. Dersom du kjenner resonansfrekvensen til basshøyttaleren så kan en slik løsning forsåvidt også veldig enkelt realiseres som en DIY-sak i et mer passende kabinett.

mvh
KJ

K

kbwh

Gjest
Du får mange flere justeringsmuligheter med Behringeren enn med forsterkeren du har kjøpt. Den er digital med analog inn og ut. Den koster omtrent 3000 kroner, et rent tyveri til dette formålet. Men du bør måle deg fram til riktig EQ og nivå. Fikk gjort det her.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Nettopp...jeg kjenner ikke til produktet i det hele tatt, men kan den f.eks kjøre bare lavpass og dele ved en gitt frekvens, og i tillegg styre volum i høyre og venstre kanal, samt fasejustering i høyre og venstre kanal? Og ta et vanlig analogt linjesignal inn fra ASRen(som jeg ikke har noen planer om å bytte ut)? I så fall - besnærende! :D

O.

K

kbwh

Gjest
Alt det og mere til, Dog. Hvilken bratthet vil du ha på lavpassen? (jeg bruker 48dB/okt) Mer boost enn 15dB? Legg på en boost til. Velg Q-verdi. Sug så vekk topper og legg på (litt) i bølgedalene. Fabelaktig.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Hmm...dette høres jo ut som det er verd å forske litt på! Hvorfor har jeg ignorert denne muligheten? Det måtte estetiske problemstillinger til! ;D
Behringern er det jo lett å hjemme i et skap..og den har ikke vifte!

Hvem selger denne vidunderboksen?

Har du delt dine italienere aktivt Val?
Edit: ser jo i sigen din at du har subber ja :)

O.

K

kbwh

Gjest
Eton-sokker i bassportene pluss annenordens aktiv høypass. Fjerdeordens tilsammen altså.

Det finnes opptil flere norske nettbutikker som har Behringer. Jeg kjøpte min gjennom Tangen A-V Design.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
:)

Hvis The Stig har ambisjoner om å selge mer på nett må han gjøre noe med nettsidene sine! ;)

Edit: Sakset fra et annet forum, Snickersen om dette filteret:

"Dette er absolutt brukbart for å eksperimentere med. I gode anlegg ville jeg kanskje tenke meg om 2 ganger før jeg puttet det i signalkjeden men det gjelder også andre slike produkter. Jeg bruker diverste Behringer til måling blant annet og det er ingen tvil om at de har kvaliteter som langt overgår den prisklassen de ligger i. I LspCAD 6 PRO er det også mulig å legge inn slike bokser i simmuleringen og programmere dem i selve simuleringsprogrammet for å se hvordan resultatet vil påvirkes."

Hm...

O.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.858
Torget vurderinger
1
Dog skrev:
:)

Hvis The Stig har ambisjoner om å selge mer på nett må han gjøre noe med nettsidene sine! ;)

Edit: Sakset fra et annet forum, Snickersen om dette filteret:

"Dette er absolutt brukbart for å eksperimentere med. I gode anlegg ville jeg kanskje tenke meg om 2 ganger før jeg puttet det i signalkjeden men det gjelder også andre slike produkter. Jeg bruker diverste Behringer til måling blant annet og det er ingen tvil om at de har kvaliteter som langt overgår den prisklassen de ligger i. I LspCAD 6 PRO er det også mulig å legge inn slike bokser i simmuleringen og programmere dem i selve simuleringsprogrammet for å se hvordan resultatet vil påvirkes."

Hm...

O.
f.eks. www.musikklink.no har Behringeren.

mvh
KJ

K

kbwh

Gjest
Behringeren min deler ved 116Hz 48dB/okt lavpass. Den står altså ikke i signalveien for italienerne mine, Dog. Høypassfilteret er av fornuftig audiofil standard, bygget omkring OPA134-kretsen.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Nettopp...dette skal nok prøves i løpet av vinteren.

Gjorde akkurat en lille ommøblering, bl.a tok jeg ut SA-ampen av oppsettet for å se hvordan det
ville oppleves. Det var stor forskjell gitt! Utenkelig å gå tilbake til et liv uten å fyre opp den andre voicecoilen nå.
One way or the other ;)

O.

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Den vil være slik at du ikke merker den når den er på,[/quote]

Ikke dramatiske forskjeller med andre ord? Burde jeg heller bruke di 10k på smågodt?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Som jeg sa i en annen tråd - det er klart verd pengene. At du ikke "merker når den er på" handler mer om hvor godt integrert dypbassen er. Det forvandler galloene fra 30hz-something høyttalere(de finnes det jo svært mange av) til full-range som ruller av rundt 22hz(de finner du ikke så mange av, og ihvertfall ikke i en "fornuftig" prisklasse), tenk 2 kvalitets-suber..sømløst integrert når en har fått justeringene på plass. Men det finnes nok andre veier til rom...f.eks denne Behringern + noen monoblokker f.eks...billigere blir det vel neppe.
Så vi får se :) Men om det var relativt uaktuelt å erstatte disse før så er det enda mer uaktuelt nå :)

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,10629.120.html

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Så..endelig i et ordentlig hus. Det betyr jo alltid litt nervøs tweaking og tuning, for ikke å snakke om møblering :)

Først noen gamle helter...
Lysterapi i desember...

Han henger med fortsatt!

Myk morgenstemning...

Dette er fortsatt noe jeg er utrolig fornøyd med, og nå med ASR i hele kjeden for forsterkeri får jeg synergien på plass med vinyl også.
Er nok ikke helt ferdig i den avdelingen, justeringer pågår...men DV puen skal jeg slite ut før jeg kjøper noe vassere - den er virkelig bra...

Riggen etter å kommet frem til at rack+montana var tingen. Jeg forsøkte meg på andre løsninger, men det endte med bøy og knekk i hyller og konstruksjon etter noen få dager...så det ble returnert. ASR er heavy duty...men langt unna 500kg selvsagt :)

Fra lytteposisjon

Evt slik

:D

Blir nok svært mye vinyl fremover....

En liten hyllest til de viktigste jentene i livet mitt:

So...call off the fuckin` search!
Nå skal bilder på veggene og akustikken tweakes..men dette blir bra det. Og hele familien får glede av musikken ;)

O.

K

kbwh

Gjest
Ah! Sånn skal det være!
Smart møbleringsløsning. Nå gjelder det vel å få drept den høyreveggen først?

P

Parelius

Gjest
Stilig, Dog! Og hva er vel mer naturlig enn å innføre de knøttvakre i jomfruvinylens formidling av Sirenenes sang…

Gratulerer!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gratulerer, Dog! Godt å se at du begynner tidlig! Det kan ha sine fordeler. Her i huset var Ella Fitzgerald den eneste som kunne stille kolikkgråten... :D

Dette var jo vakkert! Både jentene og oppsettet. Dessuten blir det en ekstra stjerne i boka for LC 1 som lyttestol.... ;D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk alle sammen, dette blir bra det! Småjentene har vært omgitt av musikk fra dag 1 og viser sunn interesse for LPer, høyttaerkabler, knotter og lys :)

Høyreveggen ser verre ut enn den er...men det er klart, har ikke begynt på den prosessen ennå, likevel spiller det bra nå. Når alle skiver og bøker og møbler er på plass i rommet, DA får jeg begynne på detaljene...

Ellers må jeg si at vinyl bare blir bedre og bedre...tror ikke det er en psykose heller :) Så mulig fremtiden er harddisk og vinyl gitt...

O.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Godt å se deg i gang igjen O.

Men jeg skjønner deg godt, noen ting er faktisk viktigere. Og det er du så flink til å poengtere. Lykke til videre med en allerede fin begynnelse på en oppdragelse der musikkens gleder spiller en god rolle. :)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Fremtiden som ble sannsynliggjort den 9 desember er i prosess og har nådd første beslutningssteg - som egentlig godt kan kalles et PoC(Proof of Concept). Nå speces prosjektet, ressurser allokeres og forankringsarbeid har prioritet. Kan bli moro dette! Fra sølvplater til...

Men ja Emotikon...livet handler om svært mye utenfor HFS, det meste faktisk ;). Men musikken er sentral i og utenfor hjemmet, derfor stikker jeg innom her innimellom også, for å se hva mine frender bedriver.

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Da er HD-oppsettet i sin første inkarnasjon på plass, bilder og inntrykk kommer etterhvert - dette er større stas enn jeg forventet!

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Så...omsider, ikke akkurat "due to great demand" ;D - men likevel, min tråd - min lekestue.

Mer kommer...

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ikke så mye nytt...men en slik en:

som får det digitale signalet sitt fra en server(mac selvsagt) i et annet rom, i en annen etasje...langt unna oppsettet.

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Signalet går så inn i denne:

med en kabel fra MIT(en helt basic sak, kjøpt hos de alltid hyggelige Resonans i Stavanger):

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Etter litt forsking på innstillinger og muligheter i Squeezecenter, spiller dette svært bra nå...

og jeg tror jaggu det overgår cd-spilleren jeg hadde tidligere.

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Videre måtte jeg finne på noe lurt med tanke på beskyttelse av både komponenter og vinyl...så her ble det ut av Montana, og inn i IKEA ;D:

Ikke vakkert, men gjør jobben de neste årene, og er låsbare!

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg har jo lyttestolen i stua, for vi skal ha musikk rundt oss alle sammen(og vi blir snart enda flere, 24 april kommer lille Dog!), slik ser det ut der jeg(og jentene) sitter:

Og her ser dere resten av stua...ser mer dominerende ut enn det er...for det er like mye plass bak hifi-delen :)

Det funker, alle er glade inkludert far...selv om jeg må pønske på noe akustikk-tweaks...og jobbe litt mer med belysning :)

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Litt detaljmoro:

Så nå er jeg der, HD og vinyl 1.0 :D

O.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Meget stilig må jeg si, du er vel ikke tilfeldigvis i interiørbransjen ?

og hva er den hvite dingsen som henger på veggen til venstre for anlegget ?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Nei - tror du jeg er homo eller? ;D
(ikke det at det er noe galt med det etc etc)
Men jeg jobber med design.

Den hvite boksen til venstre for anlegget er en kombinert varmepumpe/aircondition-dings, som forrige huseier plasserte der...jævlig nok,
men de må visst plasseres slik for å fungere etter hensikten...så vi lever med det foreløpig. Bra inneklima og slike ting :)
Huset er en levende organisme..det er mye som skal gjøres fremover!

O.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
Ser veldig stilrent og fint ut :). ...Men er ikke p.uen akkuratt i "går akkuratt å få tak på" høyde for smånurkene? Eller spiller dybdesynet meg ett puss her?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Den lever trygt noen måneder til...men en vegghylle er nok en del av fremtiden ja....

O.

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.460
Torget vurderinger
5
Kult at du også har oppdaget Ikea PS sin fortreffelighet som barnesikkert stereoskap :)
Hører du særlig forskjell med komponentene i dette kontra et mer dedikert rack?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
RIAA + Dac har jeg ikke hørt noe forskjell på nei, resten står jo i et godt "avkoblet" rack fra SolidSteel. Nå er skapene stappfulle av vinyl,
så de er tunge og gode...så det er heller ikke noen akustiske problemer å snakke om. Bortsett fra høyre sidevegg..som jeg må finne løsning på.
Spiller ikke veldig høyt for tiden, men dog...det er sikkert noe å hente på å måle seg frem til et eller annet ;D

O.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fine bilder og situasjonsrapport O.

Og som du skriver, det rommet ser virkelig ut som et levende rom på alle vis.
Kos deg med livet rundt deg og nyt de stundene du har alene.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk for det Emotikon, hyggelig at du likte bildene!

Her har det vært 2x1 års dag i dag! :D

Ikke mye alenetid kan du si, men musikken surrer og går og jentene klapper og rugger med :)
Det er musikkglede det også...både kvalitativt og kvantitativt ;)

O.

Topp Bunn