Cambridge's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Da er følgende to produkter fra Cambridge på vei til meg:

    CD-Drivverket CXC
    cambridge_cxc_main.jpg

    Nettverksstreameren CXN
    cxn_silver_front.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Får man Tidal/Wimp på denne? Kan jeg spørre hva boksene koster?
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Får man Tidal/Wimp på denne? Kan jeg spørre hva boksene koster?
    Foreløpig støtter den ikke Wimp/Tidal. Kun Spotify.

    Streameren koster 7990,-

    CD-Transporten koster 3990,-

    Litt underlig kanskje å kjøpe en cd-transport i disse dager, men ville vel egentlig sikre meg en god transport som ikke bruker pc-drev og som ikke koster skjorta. DAC'er bytter jeg i hytt og pine alikevel og har vel 4-5 stk som jeg bytter på å bruke. Så tenkte at istedenfor å kjøpe en dyr cd-spiller med dårlig transport og fast dac, ville det jo være bedre å kun kjøpe transporten istedet og heller kunne oppgradere dac når det passer seg slik.

    Dessuten har jo også Streameren dac for eksterne enheter også.
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    M

    Mister_Zeropage

    Gjest
    Cambridge CX-serie annonsert på CES 2015
    CXA80 ser spennende ut:
    2x80 i 8ohm (160 i 4ohm)
    1 coax, 2 toslink og USB-inngang
    4 analoge rca inn
    1 xlr balansert
    Bluetooth (ekstrautstyr dog)
    Har høyrt veldig mykje på CXA80. Den har imponert meg noko voldsomt. I vanleg Cambridge-tradisjon så tipper eg at den måler veldig bra (både forsterkaren og DAC-en).
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Siterer Lyd og bilde:
    Cambridge-forsterkeren låter eksepsjonelt bra. Det er nesten vrient å vite hvor man skal begynne når lyden skal beskrives. Ta mellomtonegjengivelsen. Sangstemmer står klart som dagen ut i rommet, omringet av et stort lydbilde. Når den klassiske, spanske gitaren trakteres, er det med masse plass rundt hver streng, og med skikkelig snert.
    Til denne prisen skulle man tro at slike tonale kvaliteter må gå på bekostning av basstrykk og kraft. Nei. Faktisk er Cambridge-forsterkeren testens kraftigste. Og selv om den kanskje kan oppfattes som litt slank i klangen, er det heller det at den er raskere enn de andre og holder tyst mellom tonene.
    Forsterkeren beholder kontrollen helt til det blir veldig høyt, og den er best i testen til å plassere instrumentene i et ryddig lydbilde ved høyt lydnivå. Dessuten holder den grepet på bass*tromma på elektroniske rytmer, og den skyver også en elgitar fram og i trynet. Forsterkeren låter rett og slett bra på alle måter. Dette er ekte hi-fi, som fint kunne kostet et par tusenlapper mer.

    men det du sier om dacmagic så bør jeg forvente at dac en er bra..
    Jeg er da ikke enig i L&B (/bombe). De har jo gitt topp score til dynavoice også:D
    ".....den skyver også en elgitar fram og i trynet." er vel det verste jeg kunne tenke meg!
    Smaken er som baken, det er nettopp gitaren i trynet som jeg liker, ikke noe laid-back daffhet er i huset altså...
     

    StianAmadeus

    Medlem
    Ble medlem
    16.06.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    20
    Melder meg herved inn i Cambridge's venner. :)
    Har egentlig vært tilhenger av Cambridge Audio en stund så det er vel på tide.

    Har en Cambridge Azur 840C i stereoanlegget og en Cambridge Azur 751BD i hjemmekinoen. Er meget fornøyd med de!
    Hadde en Cambridge Azur 840A tidligere, Det var den første forsterkeren jeg hadde hvor jeg virkelig fikk en "aha"-opplevelse.

    I forrige uke hentet jeg Cambridge Audio CXN på posten. Er meget fornøyd med den så langt, enkel å bruke, god lyd og skikkelig byggekvalitet. :)
     

    Permlang

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2016
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sted
    Nybergsund
    Hei
    Noen som har prøvd ut Cambridge 851E. Lurer litt på denne som en pre amp til min Cary v12 rørforsterker.
    Har også vurdert Parasound P5. Men fint å holde dac utenfor.
    Noen som kjenner til denne 851e?
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Stream Magic 6, som foreløpig virker å være et svært godt produkt på alle måter.

    Vis vedlegget 172463

    Er interessert i å komme i kontakt med andre som har samme nettverksspiller.
    Bedre sent enn aldri, antar jeg;-). Kjøpte en SM6 for ett-to års tid siden og veldig fornøyd. Går mest på nettradio og flac-filer fra NAS. Men nå koblet jeg til en AppleTv m TIDAL fra iPad. Funker bra. Hadde jo vært greit med TIDAL direkte inn på SM6-en, men d ser ikke ut til at Cambridge Audio har det som noen ambisjon. Ellers veldig fornøyd med en Azur 752BD, men brukes mest til film. Uansett en helt ny verden etter å ha hatt diverse DVD spillere med flakkende framtoning:)
     

    StianAmadeus

    Medlem
    Ble medlem
    16.06.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    20
    Da har Cambridge cxn stått i anlegget i 7 uker. Må si jeg er meget fornøyd med lydkvaliteten, byggekvaliteten og brukervennligheten! Håper den etter hvert blir klar for Tidal og! ;)
     

    Vedlegg

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Cxr 200

    Må melde meg inn jeg også da med min cxr 200,fantastisk til både musikk å film,noen som har testet 851N?er vel dyreste streameren til cambridge det,veldig nysgjerrig på om den er verd pengene,leste at det er samme streamer som er innebygd i cxr 200,en stream magic tror jeg den heter,ikke så dyr,så da må dac å forforsterker være knall i 851N da til den prisen?:cool:
     

    Brightside

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2012
    Innlegg
    297
    Antall liker
    112
    Sted
    Arendal
    Da har jeg kjøpt meg en 851A. I går skulle jeg prøvde den på mine KEF R 500, og jeg ble sittende i nesten 4 timer. Jeg føler den er snillere enn powerplanten i lydbildet. Alt låter veldig pent. Det er litt som barn på julaften. De sitter i penklærne og oppfører seg. Jeg dro på litt, men var ganske forsiktig, da den kom med posten og var ganske kjølig i kabinettet. Men for en deilig "liten" sak. Den er ikke så stor på målene føler jeg, men den veide sitt. Over helgen, tenkte jeg å prøve den på mine Dali Mentor Menuett. Andre som har erfaring med 851A og ulike høyttalermerker?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Greit å vite at vi ikke mister merket, iallefall...
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Er det lov å spekulere i om Klubben har nedprioritert Cambridge? Fordi de heller vil ha fokus på sine "egne" merker, NAD & Denon?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er det lov å spekulere i om Klubben har nedprioritert Cambridge? Fordi de heller vil ha fokus på sine "egne" merker, NAD & Denon?
    Det er sannsynlig, hvis et merke forsvinner fra en forhandler så er det enten produsenten som sier opp avtalen pga. for lavt salg eller forhandler som avslutter samarbeidet av strategiske årsaker. Og her vil det typiske kunne være et ønske om å prioritere NAD og Denon.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Må melde meg inn jeg også da med min cxr 200,fantastisk til både musikk å film,noen som har testet 851N?er vel dyreste streameren til cambridge det,veldig nysgjerrig på om den er verd pengene,leste at det er samme streamer som er innebygd i cxr 200,en stream magic tror jeg den heter,ikke så dyr,så da må dac å forforsterker være knall i 851N da til den prisen?:cool:
    851N fikk topptest i Sterephile, og de teknisk målingene er blant det ypperst som kan oppnås, og gruser langt dyrere saker-
    Er veldig fornøyd med min 851C som båder er kilde og forforsterker
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Heisann.

    Har ikke noe Camridge utstyr for øyeblikket, men hadde 651bd spiller sammen med en Hegel dac for noen år siden. Det var en meget god kombo.

    Men fikk nyhetsbrev Cambridge i postkassa i dag, og dette ser virkelig spennende ut. Cambridge har hatt stor suksess med deres Aero høyttalere internasjonalt, og nå drar de den enda lenger med deres nye Aeromax. Vil de nærme seg Naim Ovator S-400 i lydkvalitet, men til ca halve prisen? De har en veilledende utsalgspris i England på 1500 pund. Dette blir artig å få lånt øret til:







    Cbarth
    Noen som har hørt denne?

    Hans
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Har dette oppsette,bruker cxn som forforsterker men den stopper på 30 i volum,noen som vet om det går an å gjøre noe med det så jeg får skrudd opp litt mere?
    003ADF43-94DB-484E-943C-D0FBABFA93B9.jpg
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei!

    Eg fekk lånt øyre til Cambridge Azur 851E (forforsterker) hos ein kamerat. Og den slo til med kvaliteter over forventningane!

    Så eg tenkte eg skulle høyre litt om det var nokon her som har erfaringer med den naturlige makkeren -> 851W, og som ev vil dele litt av sine opplevelser om livet med denne? :)

    Mvh Arild
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    M

    Må bare si at 851N og 2x651W samt 651BD spiller magisk på Rubicon5
    Flere som har erfaringer med 851N?jeg har hatt mye forskjellig opp igjennom årene, men denne alt-i-ett boxen imponerte meg stort.
     

    Vedlegg

    ThomasJ

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    52
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hei.
    Jeg har en 851W. Den er jeg veldig fornøyd med foreløpig, men har bare hatt den i noen uker.
    Den er veldig fleksibel mtp tilkopling, og stereo/mono bruk. Foreløpig tenker jeg at den er gjennomsiktig, kraftig og stabil.

    //Thomas
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Jeg har en 851W. Den er jeg veldig fornøyd med foreløpig, men har bare hatt den i noen uker.
    Den er veldig fleksibel mtp tilkopling, og stereo/mono bruk. Foreløpig tenker jeg at den er gjennomsiktig, kraftig og stabil.

    //Thomas
    Det er en forsterker som står, og har stått på ønskelista mi ei god stund,gratulere med en skikkelig godsak
     

    kgyran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Innlegg
    264
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    Hei

    Er det noen som har en original strømforsyning til en Cambridge 640P Riaa til overs?

    Mvh

    Kenneth Gyran
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Hei, har en cxn v2 som begynte å krangle i går.
    Dvs, det kom ikke lenger lyd ut i fra den.
    Kjører den i preamp modus.
    Testet på optisk, nettverk og spotify cast, niks.
    Dette skjedde plutselig fra en dag til annen når jeg skrudde på.
    Har testet på to forskjellige effektforsterkere, så det er ikke der feilen ligger.

    Noen forslag til hva mere jeg kan prøve, eller er det bare å sende til reparasjon/service?
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei, har en cxn v2 som begynte å krangle i går.
    Dvs, det kom ikke lenger lyd ut i fra den.
    Kjører den i preamp modus.
    Testet på optisk, nettverk og spotify cast, niks.
    Dette skjedde plutselig fra en dag til annen når jeg skrudde på.
    Har testet på to forskjellige effektforsterkere, så det er ikke der feilen ligger.

    Noen forslag til hva mere jeg kan prøve, eller er det bare å sende til reparasjon/service?
    Prøvd å bytttet ut signalkabel mellom cxn og effekt?at det kanskje er dårlig kontakt/brudd i den?
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Har testet med både xlr og vanlige kabler, samme effekt. Dvs null lyd ut :)
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    851N USB til pc

    Hei,har et problem med å instalere usb-driver 4.47 på pc da exe fila maser om administrator bnavn og passord,regner med det er samme bnav og passord som når du logger inn på pc..kommer ikke videre til installasjon av exe fila da den ikke vil godta mitt bnavn/passord...noen som har opplevd dette å kan hjelpe?
     

    Vedlegg

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Kan det hjelpe å slå av brukerkontroll?
    Start - kontrollpanel - brukerkontoer - endre innstillinger for brukerkontroll.
    Dra knappen helt ned også prøve.

    Ikke sikkert det hjelper, men verdt forsøket.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan det hjelpe å slå av brukerkontroll?
    Start - kontrollpanel - brukerkontoer - endre innstillinger for brukerkontroll.
    Dra knappen helt ned også prøve.

    Ikke sikkert det hjelper, men verdt forsøket.
    Dette er skole-pcn til dattera mi så begynte å tenke at kanskje det kan være noe sikkerhetsgreier fra skolen,prøvde å laste ned en annen app å fikk akkurat det samme opp..men skal prøve forslaget ditt...takk
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Nei..de har tukla med pcn på skola virker det som...enkelte ting jeg ikke kan justere på selv som er låst fra skolen
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Da plukket jeg opp en 851a på veien hjem fra jobben og koblet den opp.
    Gjør en hyggelig jobb sammen cxn 🙂
     

    haugaland

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2010
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Har 851N som jeg er meget fornøyd med. Men hvordan kobler til en riaa vist jeg vil bruke den som forforsterker ?
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Cxuhd

    Har fått siste nytt innen blurayspiller av Cambridge,må si meg strålende fornøyd med bilde å lyd..spesielt lyden på bluray konserten ble klarere å mere detaljert i forhold til min gamle 651BD med samme coax kabel.

    9F3B0E00-B8A9-4849-9A18-5D5D24409A71.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Haugaland: Det får du ikke gjort. Forforsterkeren der er digital, den har ingen analoge innganger. Det trengs for å koble til en RIAA. Inngangene er istedet coax, optisk og USB digital inn. Sett den derimot til å jobbe som kilde/dac på en klassisk, analog pre, så får du gjort det. Og hvis du i tillegg får benyttet deg av XLRene...Thumbs up! Flere oppgraderinger til prisen av en- den innebygde dac´en der er svært god..
     
    Sist redigert:

    GunR

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    26
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansund
    På høy tid jeg melder meg på her. Det har ballet på seg litt.. Har nå 851E, W, og C. C har dobbel jobb, den erstatter både min gamle Nad M5 cdspiller, og min gamle Nad D1050 dac. Mindre kabling, og den gjør en aldeles glimrende jobb! Men 851W... Sammen med E.. Begynte på et tidspunkt å tro at høyttalerene mine ( Focal 1027S) var svakeste leddet, men fyttegrisen så feil man kan ta.. Den tanken forsvant som dugg for solen. Må bare si at ingen forsterker jeg har hatt i hus har vært i nærheten. Synd de ikke har et 851 riaa- trinn..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn