Jeg bor ikke i Trondheim nå (men har bodd der i mange år), så en personlig demo kan jeg ikke hjelpe deg med.
Det jeg har....er imidlertid en del års erfaring fra Canton Reference-serien som heter x.2
Jeg hadde en del år toppmodellen 1.2, og den var, til tross for størrelsen, en meget presis og imponerende høyttaler med særdeles god byggekvalitet. Høyttalerne ble for store for min stue, og jeg valgte å "nedgradere" til 2.2. Vel, faktum er at også disse med sine doble 10-tommere pr. høyttaler, spiller så stort at disse også egentlig er for store til vanlige norske stuer, selv med en del kvadratmeter. Hvis du har en stue som er under eller innenfor 25-35 kv.meter, så vil en Ref 3K, eller Ref. 3.2 holde i lange baner. Min påstand. Det du skal sørge for er å gi høyttalerne nok boltreplass, og strøm fra en forsterker som kan holde basselementene under god nok kontroll. Det optimale er selvfølgelig å kjøre 2 stereoeffekt-trinn parallelt, eller enda bedre; benytte en konfigurasjon med monoblokker (for maksimal kanalseparasjon, i det minste) - hvis plass og lommebok åpner for det. x.2-serien spiller ikke aggressivt, men har en veldig fin tonal balanse gjennom hele registeret, som oppleves som "korrekt" (typisk tysk, kanskje....., men mest ment i positiv forstand). Siden kan en jo alltids prøve seg fram med fin-tuning av utstyret med diverse strøm-, signal- og høyttalerkabler.
Etter hva jeg har hørt, har den nyeste Reference-serien (med K bak tallet) fått en potensielt ennå varmere klangbalanse. Jeg tror kanskje importør i Oslo; Siv.ing. Njål Hansson, har et par Ref 3K for demo i oppsettet sitt. Undersøk med daglig leder, Ståle, for sikkerhets skyld. Han kan sikkert også hjelpe deg med diverse annen informasjon som du måtte ha behov for.
Du er velkommen tilbake, om du har andre spørsmål til meg.
P.S. Ser for øvrig av opplistinga di at du benytter McIntosh MA8000 som amp. Usikker på om den er en passende match med Canton. Jeg har hørt den på de største Sonus Faber Olympica-høyttalerne ved en anledning (Soundgarden Bergen). Den kom nok litt til kort sammenlignet med Hegel H4 (rent effekttrinn) som den ble sammenlignet mot ved den anledningen.
Det viktigste jeg kan fortelle deg, som erfaren Canton Reference-bruker, er at disse høyttalerne er meget skikkelige og gode produkter, som spiller nøytralt, og som oppleves som ganske lineære i sin frekvensgjengivelse.
Mvh Con...
(utflytta trønder - bor p.t. i Hordaland)