Cardas Audios venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    1.408
    Hei!

    Kjøpte Cardas EM5813 ørepropper på lørdag. Flotte greier, men du verden hvor grumsete og fæl lyden var i begynnelsen. På tross av dette er musikaliteten enestående god og timene bare flyr av sted. Jeg vet at det høres merkelig ut, men det skjer noe rart med tidsfølelsen når du lytter på EM5813. Noe nesten naturstridig (eller kanskje er det motsatt siden en klokke bare er mekanikk). Har vel spilt en 20-30 timer nå og lyden har bedret seg vesentlig. Etter et par-tre hundre timers innspilling så tror jeg dette kan bli svært så bra. Kommer med en oppdatering neste helg (etter ca. 150 timer) hvis alt går etter planen.

    Mvh V
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Har lyttet til godt innspilte EM5813 De er utrolig bra! Vidar (Audio Art) skal demonstrere de på Horten messen om noen dager:D

    Mvh
    Andreas
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    1.408
    Håper mange får sjansen til å lytte. Musikaliteten er berusende.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    1.408
    Hei igjen! Når har jeg hørt på EM5813 etter ca. 170 timer og lyden har forandret seg betydelig. Den overdrevne bassen har blitt borte og luften rundt instrumentene har kommet mer fram. Diskanten virker fortsatt litt flisete nå og da og lyden roter fortsatt litt ved kompleks musikk. Tror forsyne meg at proppene trenger enda mer innspilling. Kanskje det er sant som noen hevder på Head-fi at det trengs mer enn 300 timer...Vi får se. I'll be back.
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Det med innspilling er alltid like morro;) Har snakket med flere som har disse fantastiske EM5813 og de sier at det magiske innspillingstallet er 300 timer. Det kommer jo selvsagt også litt ann på hvor høyt man spiller men på normalt lyttenivå tar det 300t.

    Mvh
    Andreas
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    1.408
    Det med innspilling er alltid like morro;) Har snakket med flere som har disse fantastiske EM5813 og de sier at det magiske innspillingstallet er 300 timer. Det kommer jo selvsagt også litt ann på hvor høyt man spiller men på normalt lyttenivå tar det 300t.
    Tror jaggu de har rett! Fra 200 til 300 timer har det skjedd mye. Lyden har blitt mye glattere og mer tredimensjonal. Nå høres de ut som meget gode hodetelefoner. Rart at ørepropper kan bli så bra. Jeg tror jeg tar 100 timer til for sikkerhets skyld. Forbedringene vil jo ingen ende ta.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.217
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Eneste jeg har fra Cardas en denne, som er særs vellydende.
    Debuten til Ben Harper, innspilt, produser, finansiert av Georges Cardas, med Cardas mikrofoner og kabler, og rett inn på en Studer A-80, selvsagt utgitt på Cardas plateselskap. De brukte visst ca 45 minutter på å spille inn hele greia. Det enkleste er faktisk ofte det beste.

    Eller, dessverre har jeg den ikke, men en fatastisk bra high res rip av den. Låter helt nydelig !
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.175
    Antall liker
    67.476
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Supplerte med 4 stk nye Cardas RCA phono caps på Ebay i England for 140 kr, inkludert frakt til Nederland. Bestilt på søndag og i postkassen i dag. Ser at forhandler i Norge tar 500 kr for 10 stk, eksklusiv frakt (og ikke mulig å kjøpe spesifisert antall). Ikke allverdens med penger det er snakk om, men alltid kjekt med en god handel :)
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    669
    Antall liker
    159
    Torget vurderinger
    8
    Supplerte med 4 stk nye Cardas RCA phono caps på Ebay i England for 140 kr, inkludert frakt til Nederland. Bestilt på søndag og i postkassen i dag. Ser at forhandler i Norge tar 500 kr for 10 stk, eksklusiv frakt (og ikke mulig å kjøpe spesifisert antall). Ikke allverdens med penger det er snakk om, men alltid kjekt med en god handel :)
    Til orientering. Du kan kjøpe RCA end caps E Bay fra Hong Kong til ca 1$ stykket. Er ikke Cardas eller Audioquest men kvaliteten virker bra. Er veldig like Audioqyest sine bortsett fra att de er i Gull finnish og har bokstavene LT på enden.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.175
    Antall liker
    67.476
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Supplerte med 4 stk nye Cardas RCA phono caps på Ebay i England for 140 kr, inkludert frakt til Nederland. Bestilt på søndag og i postkassen i dag. Ser at forhandler i Norge tar 500 kr for 10 stk, eksklusiv frakt (og ikke mulig å kjøpe spesifisert antall). Ikke allverdens med penger det er snakk om, men alltid kjekt med en god handel :)
    Til orientering. Du kan kjøpe RCA end caps E Bay fra Hong Kong til ca 1$ stykket. Er ikke Cardas eller Audioquest men kvaliteten virker bra. Er veldig like Audioqyest sine bortsett fra att de er i Gull finnish og har bokstavene LT på enden.
    men det er nå engang pent med Cardas logoen :D
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    8
    Eneste jeg har fra Cardas en denne, som er særs vellydende.
    Debuten til Ben Harper, innspilt, produser, finansiert av Georges Cardas, med Cardas mikrofoner og kabler, og rett inn på en Studer A-80, selvsagt utgitt på Cardas plateselskap. De brukte visst ca 45 minutter på å spille inn hele greia. Det enkleste er faktisk ofte det beste.

    Eller, dessverre har jeg den ikke, men en fatastisk bra high res rip av den. Låter helt nydelig !

    Denne er å få på Evilbay. Dessverre ikke på CD..... Ben Harper er et musikalsk geni!

    Ben Harper Tom Freund Pleasure and Pain Cardas Records 180g Vinyl SEALED | eBay
     

    sjokolade7

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2013
    Innlegg
    447
    Antall liker
    57
    Sted
    Hardanger
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte nylig cardas hexlink golden five signalkabel, analog, til anlegget og det var jo utrolig mye mer dybde og detaljer i forhold tilitt de gamle. Har merlin tsm mme og det er anbefalt med cardas. Har neutral reference høyttalerkabler kommende i posten. Så blir det enten en neutral reference eller golden ref signal til. Og nettkabler. Cardas er nydelig : ) anlegget hadde jo ikke bass før hexlink kom på plass. Nå har jeg dypbass som ikke hører hjemme i stativhøyttalere.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Kjøpte nylig cardas hexlink golden five signalkabel, analog, til anlegget og det var jo utrolig mye mer dybde og detaljer i forhold tilitt de gamle. Har merlin tsm mme og det er anbefalt med cardas. Har neutral reference høyttalerkabler kommende i posten. Så blir det enten en neutral reference eller golden ref signal til. Og nettkabler. Cardas er nydelig : ) anlegget hadde jo ikke bass før hexlink kom på plass. Nå har jeg dypbass som ikke hører hjemme i stativhøyttalere.
    Hva var det du hadde før du gikk over til Cardas? For min del så har jeg primært kjørt Cardas i snart 18 år og ender stort sett med å gå tilbake til Cardas etter å ha testet andre merker.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg bruker Cardas Golden Reference signal balansert fra CD til pre. Der funker de fint. Prøvde hhv. Clear og Golden ref. phono-kabler. Syntes Clear ble litt skarp i toppen, men ellers utrolig bra. Golden ref. ble litt for myk og ullen i mitt anlegg. Noen andre som har erfaringer?
     

    sjokolade7

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2013
    Innlegg
    447
    Antall liker
    57
    Sted
    Hardanger
    Torget vurderinger
    1
    Før cardas hadde jeg en viablue signalkabel fra pre til effekt. Hvilken vet jeg ikke. Men den kostet under tusenlappen. Har neutral reference kabler i posten. Så det blir bra. Kanskje det er noe for deg grammofon? Eller cross?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Neutral Reference skal vel være omtrent i samme leie som Clear Light - ifølge produsentens omtale? Med hensyn til phono-kabler, så er de noe av det vanskeligste å få skikkelig til. det er et ytterst svakt signal som passerer, og signalet blir forsterket mange, mange ganger i RIAA-enheten. Selv mittesmå endringer kan derfor bli klart hørbare.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Veldig lenge siden jeg hørte neutral reference i eget oppsett (over 10 år siden), men husker den som litt lyser og tynnere enn den typiske Cardas lyden.

    På interconnect siden så er det Clear og Clear light som jeg har likt best, mens på HT siden så har jeg foretrukket Clear med god margin. Synes golden reference interconnectene kan mangle litt flyt, timing og ro kontra både clear light og clear. Jeg har ikke hatt gode erfaringer med å blande golden reference og clear light, da de har litt forskjellig signatur og dermed går litt i mot hverandre. Oppløsningsmessig så ligger golden reference mellom clear og clear light, men foretrekker clear light, til tross for lavere oppløsning. Eneste som er irriterende med Clear er at den slipper det meste igjennom, så man hører det når noe ikke stemmer i oppsettet (gjelder HT kablene også). Er faktisk enkelte komponenter hvor Clear ble for oppløst og transparent, så man hørte svakhetene i komponentene alt for tydelig. Reference serien passer nok best med rør-utstyr, men den fungerer med transistor også, i de rette kombinasjonene.

    Golden reference og golden cross hadde mange gode sider, men også enkelte som jeg ikke likte. Føler Clear er bedre på de gode sidene fra begge de kablene, men uten svakhetene. Hadde også entry-level modellene til Cardas (crosslink) en stund. I grunnen en meget god kabel, til prisen, som ikke tiltrakk seg noe særlig oppmerksomhet før man prøvde kabler i de høyere seriene til Cardas. Hadde noen andre merker på lån, som var mye dyrere, men holdt meg til crosslink til jeg fikk tak i et sett golden cross brukt.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det kunne vært morsomt å prøve Clear på det oppsettet jeg har nå - med stort sett Luxman komponenter, herunder C-1000f pre og 2 stk M-800A effekt. Ekstrem oppløsning som kanskje blir enda bedre med Clear kabler.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Da ser det ut til at jeg har blitt enda en Cardas kabel rikere :). Har ifra før Cardas Golden Cross XLR, som gjør en ypperlig jobb mellom min pre og effekt.

    Planen med den nyinnkjøpte Golden Reference XLR kabelen er å erstatte Golden Cross, og sette den mellom DAC og PRE istede :). Mye har med lengden å gjøre, da Golden Reference har en lengde på 1.5m, mens Golden Cross som nå står mellom pre og effekt såvidt er lange nok.

    Golden Cross har en myk og bred fremtoning av musikken jeg liker godt. Golden Reference har det på seg at den er litt "fastere" og med enda bedre "scene" følelse :). Gleder meg iallefall.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    20160628_224451.jpg


    Da er det cardas golden reference xlr hele veien :). Ikke fåty testa noe da..
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Tror jaggu meg galskapen tok nye høyder idag....

    Wireworld fylte ikke skoene til Cardas Golden Ref. slik jeg først fikk inntrykk av. Men WW er klart en bedre kabel prismessig syns jeg.

    Cardas Clear XLR på vei.... hutte tu for et kjør .... Blir å kjøre den ifra DAC til PRE.. for senere å suplementere med en Clear Reflection kabel ifra Pre til power.

    WW Eclipse 7 høyttalerkabel syns jeg virker å være en bunnsolid kabel, så den får bli en stund.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    DSC_1439.jpg

    Slike esker inneholder altid noe lydmessig digg.

    1 inntrykk. Totally worth it. :p
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Moro å lese. Har du clear i hele kjeden?? Her blir det clair reflection ifra pre til poweramp. Er bestilt, men i costum lengde. Ht kabel blir nok ww eclipse 7 fremover :)
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Gått bort fra pre/power så har kun en analog interconnect, men går clear hele veien på de signalførende kablene (fra streamer til HT). Bruker clear beyond strømkabler på de mest kritiske og strømtørste komponentene og rimeligere kabler på resterende. Clear reflection skal være noe varmere og litt mer tilgivende enn clear ifølge en kamerat som har et par av de.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg ser på Clear som en ekstremt nøytral kabel, som låter slik elektronikken faktisk låter... så i mine ører er det en perfekt kabel mellom kilde(DAC) og preamp. Med Clear Reflection håper jeg får igjen mye av "romantikken" til Golden Reference, som jeg har eid før, men med mer klarhet oppover i registeret.

    Er veldig usikker på WW Eclipse 7 høyttaler kabelen min, men syns faktisk WW lager langt bedre høyttaler kabler enn signalkabler.... men det er min mening om den saken.

    Hadde jo vært moro med en Clair der og... men det er for mye galskap... inntill videre ;).
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    1.408
    Er det noen som har prøvd Cardas Clear digitalkabel? Hvordan høres den ut?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    1.408
    HALLO! - Hallo - hallo - hallo.

    Litt tomt på denne vennetråden. Har imidlertid tatt sjansen og kjøpt en Clear digitalkabel hos Audio Art. Topp service fra Mr. Sonesen som vanlig.

    Er det lang innspillingstid på Clear?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn