Arne_Langaas
Hi-Fi entusiast
- Ble medlem
- 06.09.2002
- Innlegg
- 180
- Antall liker
- 0
Etter utallige innlegg som jeg har lagt inn på dette forum om Carlsson gjennom noen år, så ser det endelig ut for at jeg "har reist kjerringa" når det gjelder Carlsson-høyttalere.
Tester både i danske High Fidelity og norske Fidelity gir et balansert bilde av lyden og opplevelsen av dette høyttalermerket.
Spesielt danske High Fidelity har skjønt bakgrunnen for den spesielle konstruksjonen, og nettopp dette at en ekte musikkfremførelse lar musikken sveve fritt i rommet i alle retninger, og derfor må også høyttalerne etterligne dette.
Jeg er ingen ihuga Carlsson -fan som kun mener at Carlsson er det eneste rette, nei, men alternativene er utrolig mye dyrere og krever dyrere og tyngre utstyr, samt at de krever plassering ut på gulvet. Dessuten må man ofte dempe rommet akustisk.
Jeg tenker da f. eks. på elektrostater, magnestater, Geir Fredriksen sine konstruksjoner, Bowers og Wilkins med diskantene plassert fritt, Audio Physic, osv.
Kombinert med tungt utstyr fra DP eller Adyton, vil mye av dette spille enda mer realistisk i et dedikert lytterom, det er det ingen tvil om!
Men musikkopplevelsen man kan få med f. eks. et sett Carlsson OA-58 på et Quad forsterkersett, eller den lille CD-receiveren fra Denon (som vil gi en totalpris på anlegget på ca. 10 000 kr. nytt!) er stor! Man kan "sveve inn i musikken" og således komme i den "trance-lignende" tilstanden mellom våken og søvn-tilstand som jeg synes er så herlig, uten at det koster "skjorta"..
Jeg har funnet ut at den optimale lytteposisjon i forhold til Carlsson er ved motsatt vegg. Man bør altså sitte lengre unna enn hva tilfellet er med andre høyttalere. Da flyter det et stort tredimensjonalt lydbilde i mot meg, med et stort frekvensomfang. Veldig stor og luftig lyd i forhold til hva man betaler, og hva man trenger av utstyr, og anlegget er omtrent usynlig i stua rent visuelt.
Nå gjenstår bare at Carlsson OA-52.3 blir testet av "high-endere" på tungt utstyr. De kan få seg en solid overraskelse, såfremt høyttalerne plasseres på gulv inntil bakvegg, på SD-føtter, i et rom med reflekterende tak og forøvrig normal "stue-akustikk", med lytteren plassert et stykke unna, ved motsatt vegg i en sofa eller hvilestol..
Tester både i danske High Fidelity og norske Fidelity gir et balansert bilde av lyden og opplevelsen av dette høyttalermerket.
Spesielt danske High Fidelity har skjønt bakgrunnen for den spesielle konstruksjonen, og nettopp dette at en ekte musikkfremførelse lar musikken sveve fritt i rommet i alle retninger, og derfor må også høyttalerne etterligne dette.
Jeg er ingen ihuga Carlsson -fan som kun mener at Carlsson er det eneste rette, nei, men alternativene er utrolig mye dyrere og krever dyrere og tyngre utstyr, samt at de krever plassering ut på gulvet. Dessuten må man ofte dempe rommet akustisk.
Jeg tenker da f. eks. på elektrostater, magnestater, Geir Fredriksen sine konstruksjoner, Bowers og Wilkins med diskantene plassert fritt, Audio Physic, osv.
Kombinert med tungt utstyr fra DP eller Adyton, vil mye av dette spille enda mer realistisk i et dedikert lytterom, det er det ingen tvil om!
Men musikkopplevelsen man kan få med f. eks. et sett Carlsson OA-58 på et Quad forsterkersett, eller den lille CD-receiveren fra Denon (som vil gi en totalpris på anlegget på ca. 10 000 kr. nytt!) er stor! Man kan "sveve inn i musikken" og således komme i den "trance-lignende" tilstanden mellom våken og søvn-tilstand som jeg synes er så herlig, uten at det koster "skjorta"..
Jeg har funnet ut at den optimale lytteposisjon i forhold til Carlsson er ved motsatt vegg. Man bør altså sitte lengre unna enn hva tilfellet er med andre høyttalere. Da flyter det et stort tredimensjonalt lydbilde i mot meg, med et stort frekvensomfang. Veldig stor og luftig lyd i forhold til hva man betaler, og hva man trenger av utstyr, og anlegget er omtrent usynlig i stua rent visuelt.
Nå gjenstår bare at Carlsson OA-52.3 blir testet av "high-endere" på tungt utstyr. De kan få seg en solid overraskelse, såfremt høyttalerne plasseres på gulv inntil bakvegg, på SD-føtter, i et rom med reflekterende tak og forøvrig normal "stue-akustikk", med lytteren plassert et stykke unna, ved motsatt vegg i en sofa eller hvilestol..