monosapiens skrev:
Bra test av SLP 05 i det nyeste Fidelity bladet da
Jeg kunne sikkert postet dette i Fidelity tråden, men der er det jo bare kabler det går i om dagen.. I testen på SLP-05 så ble den ikke direkte slaktet nei.., men det var en ting som virkelig jeg synes var litt dårlig;
De snakker om bytte av kabler og cd spiller for korrekt match. Uten å være noe ekspert på kabler, der har jeg en del erfaringer å hente, så synes jeg at det er svært merkelig at de ikke i det hele tatt nevner muligheten for å bytte rør for eventuell bedre match, at alt eventuelt blir bedre, eller styring mot egen smak.
Jeg mener ikke Fidelity skal/burde utvikle seg til å bli ett rør entusiast sub forum. Men det er en helt mengde 6SN7 rør der ute og de byttene jeg har gjort (de leverte std. E-Harmonix, Golden Dragon og Raytheon 6SN7WGT (mill spec.) utgjør så store forskjeller at hvis mange mener at de ikke hører forskjell på kabler så er man døv hvis man ikke hører forskjell på disse rørene, det er stoor forskjell.
Uten å gjøre dette til en rør tråd så er her mine knappe erfaringer;
Raytheon har jeg knapt brukt, da anlegget skal flyttes og jeg vil spare dette byttet til jeg har bedre/gode forhold til å vurdere, men faktisk oppleverer jeg de orginale harmonix rørene som svært gode, ikke mist for prisen, meget potente i bass området, og de spiller meget stort. Overdrevet Dybdahl vokal sitter helt oppunder taket; vi snakker stoor høyde, men jeg føler nok på litt bekostning av instrument plassering.
Det finnes masse rør og man kan sikkert lett gå seg bort. Imidlertid ser jeg på denne muligheten til å endre lydbildet som såpass vesentlig at det utgjør en god del av produktet, selv om man selvfølgelig skal vurdere det slik det blir levert, men å ikke med ett ord nevne mulighetene for dette synes jeg er ganske mangelfullt.
Man kan sikkert si at prisene på en del NOS rør noen ganger ofte er like mye påvirket av samleverdi/tilgjengelighet en bare lydkvalitet, men likevel så føler jeg ikke at det er urimelige summer sammenlignet med den litt ufine
prisen på ny 05 fra butikk mot de forskjeller dette utgår på lydsiden.. Feks. så betalte jeg NOK 1500,- mva for 6 Raytheon fra motron og det er en meget god pris, har sett de flere steder til 100 USD. Sjekk også disse ut på Tubeworld.
Ok, oppsummert; muligheter for rør bytte burde vært nevnt når man tross alt nevner andre elementer rundt match (og sikkert i følge en del hoder marginale elementer, kabler + cd altså) så mener jeg at denne fleksibiliteten utgjør en vesentlig produktegenskap. Skjønt det er mulig at de mente at dette er opplagt.
Ellers så må jeg jo innrømme at tweeking fleksibilitet er flott og nyttig de, men tidskonsumerende.., det gjelder å finne en balanse, man kan bli litt sprø :
. En knapp, en perfekt lyd hele tiden hadde vært kjekt har det slått meg ??? , men så enkelt er dette tydeligvis ikke.. veien er målet etc. er jo litt av sjarmen det også.
Når vi ført snakker om denne Cary comboen så kunne jeg tenkt meg en runde på upsampling på 306SACD, mine inntrykk der har vært en prosess i så måte, men det for bli en anen dag, nå er det middag.
bobbob