Cary's VENNER

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    takk for gode svar!
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Siden jeg ikke har hatt 05 lenger enn siden i går er det vanskelig å ramse opp negative ting. Jeg følger imidlertid litt av de tankene bobob gjør seg men vinklet ut fra en før kjøp vurdering. For det første er det en kostbar pre. Mitt utgangspunkt på let etter en ny pre var lite støy samtidig som jeg ønsket en strammere bass. Åpnere øvre mellomtone sto også høyt på ønskelisten. Mye tid ble brukt til å lese seg opp på de ulike produkter. Tester ble nøye studert til jeg hadde funnet en pre som passet til mine ønsker. Som bobob sier så er foretrukket lydbilde en høyst subjektiv erfaring. Ut i fra pris så er det ikke bare å hoppe i en slp05. Imidlertid fikk jeg låne en pre av samme merke slp98 av et medlem i Fjellsiden lydlaug. Den spilte helt støyfritt i forhold til resten av mitt oppsett og tilfredstillte også resten av mine ønsker i forhold til ønsket lydsignatur. Men dere vet hvordan det er. Som bobob sier litt opp, litt opp. Konklusjonen min er at jeg har funnet min pre og det nivået jeg ønsker. Samtidig er jeg veldig fornøyd med cd-spilleren. Resten.....................

    Elektron
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Har hatt 2stk SLP 05,denførste måtte byttes pærer/sikringer i VU-meterene på strømforsyning,skulle i følge Tor være for høy spenning,fikset med en gang,og skal være i orden på nyere modeller,har ikke opplevd et problem med nr.2 av SLP-05,byttet grunnet oppgradert til et sett ekstra XLR-utganger.

    Rett matching og rette rør til dette,vil jeg si dette er en veldig bra rørpre,og vel så det.

    Skal det bli hakket bedre,som ikke er noe problem der ute i jungelen,da begynner det å bli veldig dyrt :)
     

    bobbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2007
    Innlegg
    168
    Antall liker
    1
    Hyggelig å se at tråden lever litt igjen, så langt jeg kan oppfatte det også med fornøyde/lykkelige/stolte eiere, så da er det jo bare trivelig :).

    Det var en ting som slo meg (ta det for det hva det er hvert);

    Jeg har på ingen måte hørt alle komponentene det sammenlignes med når det meldes om at omtalte Cary komponenter (306+SLP05) er ’frempå’, meg selv inklusive, (da ment mest på 306).

    Dette er nødvendigvis ikke negativt! Bigger than life? tja kanskje en ’liten liten’ nyanse.., much bigger, nei, nei på ingen måte. For å si det slik; det spiller Musikk! og svinger i høyeste grad!. Jeg ville ikke hengt meg for mye opp i dette. Jeg må bare stresse at dette er match/smak og du ’må’ bare prøve selv. Anmeldesene burde også tale for seg.

    Husk at komponentene det sammenlignes mot er ’svært’ dyre, i alle fall så langt jeg har sett, men dette vet dere trolig nok om. Faktisk, så er det stort sett på 306en at jeg har lest særlige kommentarer om ’frempå’, men det er mulig jeg har gått glipp av noe.

    Selv så er dette ikke noe minus i min bok/oppsett. Snarere tvert i mot!, men har jo med min smak/oppsett å gjøre. Jeg mener SLP05 er mye hifi for pengene (kan sikkert diskuteres..), men i alle fall når du først har valg å ta den såpass langt ut.

    Følte bare for å nyansere et muligens noe negativt første svar.

    Altså, dette må du bare prøve ut selv, Tor fikser nok det, når han får igjen pusten ;D

    Og Active; som trolig landets første 306 Pro eier, har du fått noe leverings dato, eller tipper jeg feil (ps. jeg tipper jo heller ikke) ;D?

    Mvh bob
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Bobbob..

    Ja,hyggelig at det ble liv i Cary tråden igjen.Du skal bare se Bobbob at siste linje ikke er skrevet om 306.......så får vi høre hvor pågående eller ikke den blir ;D
     
    H

    hobby

    Gjest
    bobbob skrev:
    ...Faktisk, så er det stort sett på 306en at jeg har lest særlige kommentarer om ’frempå’, men det er mulig jeg har gått glipp av noe...
    Ja, det er i overensstemmelse med mine erfaringer. Har også lest andre si det samme.

    Ellers blir det jo å spennende å høre hvordan den nye pro versjonen låter!

    Cappuccino
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    hei Active

    Nå som pro 306 kommer inn på banen, noe som flere tydeligvis er interessert i, kunne det kanskje være en ide å endre tråden til carys venner. jeg vet dette har vært foreslått før men behovet øker. Som trådstarter har du selvfølgelig vetorett men jeg tror det ville skapt skikkelig liv i tråden.

    MVH Elektron
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Ingen problem,og en meget god ide.

    Kan en moderator fikse dette til Carys venner


    På forhånd takk
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Da tiden snart er inne for den nye 306 sacd PRO,og vi kan håpe på at en MODERATOR vil/kan forandre tråden til tidligere forslag,må det vel være noen der ute i jungelen som f.eks. har litt tyngre rør-effekter fra Cary...V12R..... ;D

    Kanskje dele litt erfaring ang. rørvalg både på Pre/Effekt siden........

    Noen som har kjøpt eller hørt den nye 120S ampen?

    Benytter anledning til å takke Bambadoo,som har imøtekommet/forandret tråden til CARY,S VENNER
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.369
    Antall liker
    35.504
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En liten kommentar til 306 og hvorfor enkelte kanskje opplever den som litt "frempå".
    Den har et veldig kraftig utgangssignal. Anlegget mitt ble så "kilent" på volumekontrollen at jeg gikk over fra XLR til RCA kontakter for å få et svakere signal.

    Selv testet jeg min 306 mot en vinylrigg i samme prisklasse, og selv med rør-riaa så var de forbausende nær hverandre lydmessig.

    Handler selfølgelig som alltid om matching, men jeg altså hatt spilleren en god stund og er meget fornøyd med måten den formidler musikken.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    ACTIVE skrev:
    Da tiden snart er inne for den nye 306 sacd PRO,og vi kan håpe på at en MODERATOR vil/kan forandre tråden til tidligere forslag,må det vel være noen der ute i jungelen som f.eks. har litt tyngre rør-effekter fra Cary...V12R..... ;D

    Kanskje dele litt erfaring ang. rørvalg både på Pre/Effekt siden........

    Noen som har kjøpt eller hørt den nye 120S ampen?

    Benytter anledning til å takke Bambadoo,som har imøtekommet/forandret tråden til CARY,S VENNER
    Må det være V12R?

    Hva med to modifiserte CAD280MB, også V12, men ikke "R".
    Har vanlige EH-el34 rør på ut, men 6922 CCA fra Siemens & Halske samt Telefunken el84 på inn. Fin lyd ;D

    Kanskje ikke verdens beste bilde:
     

    Vedlegg

    H

    hordasped

    Gjest
    Hsobstad,nei det trenger overhodet ikke være V12R,kanon dette.

    Har veldig troen på at det finnes flere der ute i jungelen som kan bidra med Hsobstad sitt eksempel,og det trenger absolutt ikke være effekter,bare det er
    Cary produkt
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Får vel legge inn et bilde av Cary Cad 211AE som har en dybde på 60cm,og ca. vekt rundt 50kg.pr.stk.

    Golden Dragon Premium 845 rør(venter inn RCA 845)
    Svetlana EL 34(C)
    Sylvania VT 229,tidlig 40-tallet
    300B er org.røra
     

    Vedlegg

    H

    hobby

    Gjest
    211 er mye bedre enn V12/V12 R er min erfaring. Har hatt sistnevnte for noen år tilbake, men enkel lyttetest med 211 gjorde at jeg skjønte at det var mer å hente! Har hørt 211 i et par oppsett med Avantgare hos Lyric og synes de da har spilt fremragende! Nydelig bilde også forresten!
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Cappuccino skrev:
    211 er mye bedre enn V12/V12 R er min erfaring. Har hatt sistnevnte for noen år tilbake, men enkel lyttetest med 211 gjorde at jeg skjønte at det var mer å hente! Har hørt 211 i et par oppsett med Avantgare hos Lyric og synes de da har spilt fremragende! Nydelig bilde også forresten!
    Da bør jeg kanskje gå til anskaffelse av et par 211AE? Kanskje et par Avantgarde horn også for å kline til litt ;D

    Det er jo en skikkelig spennende tanke da jeg synes lyden allerede ER henrivende her jeg sitter og lytter til Corinne Gailey Rae.

    Er forresten veldig fornøyd med en SLP98L som jeg nylig kjøpte brukt. Den er oppgradert med 4 kondisser på størrelse med type C batterier. Vel så viktig er nok rørbyttet, hvor Golden Dragon 6SN7GT rørene ble byttet med Marconi/Osram B65 "metal-socket" fra 50-tallet. Urk.... :-*

    Også for V12-erne er rørbyttet vesentlig med CCa-ene og Telefunken-rørene. Men jeg forstår at mellomtonen til 300b-rørene skal være legendarisk. Har for lite erfaring på de rørene

    Andre som har erfaringer med rørjusteringer i Cary-ene ?
     
    H

    hordasped

    Gjest
    HSobstad skrev:
    Cappuccino skrev:
    211 er mye bedre enn V12/V12 R er min erfaring. Har hatt sistnevnte for noen år tilbake, men enkel lyttetest med 211 gjorde at jeg skjønte at det var mer å hente! Har hørt 211 i et par oppsett med Avantgare hos Lyric og synes de da har spilt fremragende! Nydelig bilde også forresten!
    Da bør jeg kanskje gå til anskaffelse av et par 211AE? Kanskje et par Avantgarde horn også for å kline til litt ;D

    Det er jo en skikkelig spennende tanke da jeg synes lyden allerede ER henrivende her jeg sitter og lytter til Corinne Gailey Rae.

    Er forresten veldig fornøyd med en SLP98L som jeg nylig kjøpte brukt. Den er oppgradert med 4 kondisser på størrelse med type C batterier. Vel så viktig er nok rørbyttet, hvor Golden Dragon 6SN7GT rørene ble byttet med Marconi/Osram B65 "metal-socket" fra 50-tallet. Urk.... :-*

    Også for V12-erne er rørbyttet vesentlig med CCa-ene og Telefunken-rørene. Men jeg forstår at mellomtonen til 300b-rørene skal være legendarisk. Har for lite erfaring på de rørene

    Andre som har erfaringer med rørjusteringer i Cary-ene ?


    Dette med 211AE og Avantgarde,er liksom litt "Made in heaven"


    Har prøvd litt forskjellig rør på 211,og en ting er sikkert,du hører fort når du har bommet på denne siden.Prøvde Mullard på EL 34 siden,ble rett og slett for mye "driv" i mellomtone.Dette er bare et eks. på at det fort kan gå fullstendig galt,men etter mitt oppsett,preferanser,har jeg ingen planer om å bytte driver rør,som er Svetlana(ekte C) EL-34 og tidlig 40-talls Sylvania VT-229.Rør er vanskelig egentlig å anbefale,det jeg liker,er ikke sikkert du liker,oppsett,rommet,matching,osv,osv,men har på gang RCA 845 som skal testes til fordel for Golden Dragon.RCA fra tidlig 40-tallet skal være noe av det ypperste på 845-siden,så får vi se om DE faller under mine preferanser.

    Anbefaler at du tar deg en lytt på 211/Avantgarde.Forsiktig,kan bli dyrt :)
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hei!

    Veldig kjekt å se at tråden lever. Flotte blokker både v12 og 211. Legger ved et bilde av mitt oppsett. Det skal være cary til venstre. Stereobenken er en gammel kiste og et stativ til min Elektrolux hybelkomfyr fra 1978. Venter med nytt rack til oppgraderingen er ferdig. (monoblokkene nederst til høyre er i faresonen)

    MVH

    Elektron
     

    Vedlegg

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Elektron skrev:
    Hei!

    Veldig kjekt å se at tråden lever. Flotte blokker både v12 og 211. Legger ved et bilde av mitt oppsett. Det skal være cary til venstre. Stereobenken er en gammel kiste og et stativ til min Elektrolux hybelkomfyr fra 1978. Venter med nytt rack til oppgraderingen er ferdig. (monoblokkene nederst til høyre er i faresonen)

    MVH

    Elektron
    Dette var et vakkert oppsett. Hifi-benken får liksom anlegget til å skinne enda mer!! Blant kjennere påstås at stativer i stål og emalje gir en viss radio-effekt. Hvilken kanal tar du inn da?
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Dette er godt innenfor kitch-segmentet. Hvis jeg dreier den til høyre mot pianoet så får jeg inn p1. Alt støvet på blokkene dine hsobstad er det i stedet for dempematter? :p

    mvh Elektron
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Elektron skrev:
    Dette er godt innenfor kitch-segmentet. Hvis jeg dreier den til høyre mot pianoet så får jeg inn p1. Alt støvet på blokkene dine hsobstad er det i stedet for dempematter? :p

    mvh Elektron

    Kjære Elektron.
    Dempematter hører vel strengt tatt hjemme på veggen eller i taket. Ikke på en glovarm rør-amp. Det skulle nok blitt liv og rør(e) ;D ;D ;D

    Og da kommer man over på støvet. Rørforsterkere bør ikke støvtørkes når de står på (særlig ikke med fuktig klut), og disse står på hele den tiden jeg er hjemme og derav har teoretisk anledning til å tørke støv. Urk..det er en negativ (?!?) sirkel som det er vanskelig å komme ut av. Tørke støv eller lytte til musikk, tørke støv eller lytte til musikk ==> støvet kan ligge litt til... ::)

    mvh
    Helge
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    JAE skrev:
    Må vel få med den "nye" 306 SACD Professional i Cary tråden
    Vakkert! Gratulerer.

    Fint om du kan si noe om lydopplevelser knyttet til denne. Gjerne i relasjon til annet CD/SACD-utstyr fra Cary eller andre.


    Mvh
    Helge
     
    J

    JAE

    Gjest
    HSobstad skrev:
    JAE skrev:
    Må vel få med den "nye" 306 SACD Professional i Cary tråden
    Vakkert! Gratulerer.

    Fint om du kan si noe om lydopplevelser knyttet til denne. Gjerne i relasjon til annet CD/SACD-utstyr fra Cary eller andre.


    Mvh
    Helge


    Skal komme tilbake med lytteinntrykk....

    Fikk denne Mandag 17-03,så den får rulle sine timer,før noen uttalelser kommer
     
    L

    Ludo

    Gjest
    Det der er en skikkelig flott spiller - står ganske så høyt på min 'vil ha' liste :)
     

    Achilles

    Medlem
    Ble medlem
    25.07.2003
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Ufattelig vanskelig å få solgt min Cary 303/200 i Norge. Har jeg overpriset den? La den først ut til 13000, men den ligger nå ute til 10000. Får mange henvendelser, men svært få jeg kan karakterisere som seriøse.
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Må bare slenge meg på her med min "gamle" Cary 306 spiller som spiller kjempegodt. Spesielt moro er det med det herlig skyvet i de lavere oktavene!
     

    Vedlegg

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    tomerik skrev:
    Må bare slenge meg på her med min "gamle" Cary 306 spiller som spiller kjempegodt. Spesielt moro er det med det herlig skyvet i de lavere oktavene!
    Det ligger veldig mye brukt utstyr ute og det har kommet veldig mange ulike merker. Har også sett rørforsterkere i svært mange ulike merker. Veldig bra budget-forsterkere, som Consonance M800SE har blitt solgt for ned mot 7000 kroner, noe som er et kupp for kjøper.

    Faktisk tror jeg nok annerkjente merker som Cary klarer seg bra i konkurransen. Men med fallende dollar-kurs har det også blitt rimeligere ny-priser og brukt fra utlandet har blitt rimeligere, opp mot en sterkere norsk krone. Dette rammer amerikanske Cary.

    Forhåpentlig vis har/burde oppgraderingene deres blitt tilsvarende rimeligere i nykjøp, husk det ;D

    Mvh
    Helge
     
    J

    JAE

    Gjest
    tomerik skrev:
    Må bare slenge meg på her med min "gamle" Cary 306 spiller som spiller kjempegodt. Spesielt moro er det med det herlig skyvet i de lavere oktavene!




    Er jo bortimot identiske,når det gjelder frontplate,da,den eldre 306 kontra den nye Pro
     

    Vedlegg

    Harbs

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    52
    Antall liker
    2
    Jeg har en SLP 2002 forforsterker.
    Er det noen som har tipps på rørbytte og andre oppgraderinger?

    Trond
     

    geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    451
    Antall liker
    164
    Sted
    Nes Romerike
    Vil bare melde meg på her og gi tommelen opp for Cary 306. Prøvde den i helga(ikke Pro) og oppgraderingsspøkelset har meldt seg ;D
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    geirf2 skrev:
    Vil bare melde meg på her og gi tommelen opp for Cary 306. Prøvde den i helga(ikke Pro) og oppgraderingsspøkelset har meldt seg ;D
    Overvar en A/B test mellom Proff'en og Emmlabs SE.
    Proffen er en skikkelig dynamikkbombe, men det var jo den første også, så det er vanskelig å vurdere forskjeller disse imellom. Tror faktisk det kan bli litt for mye av det gode i lengden (og da mener jeg at det kan være noen små festpukler her og der), men den er veldig engasjerende å høre på. Minner litt om når kuer slippes løs på vårbeitet. :eek: ;D
    Man støkker litt iblandt faktisk.... 8)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Med en DVD7 og en SLP 2002 er jeg en venn av Cary. ER det noen som har råd angående rørbytte til slp2002. Hvilke lydsignatur gir de forskjellige rørene?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Harbs skrev:
    Jeg har en SLP 2002 forforsterker.
    Er det noen som har tipps på rørbytte og andre oppgraderinger?

    Trond

    Svarer både deg og 65finger :)

    Jeg hadde meget god erfaring med denne rørkomboen:
    Philips E88CC SQ
    Mullard CV4003 (pass på å bruke ekte vare)

    Når det gjelder utbytte av rørbytte, var det til tider meget merkbart på E88 rørene.
    Det gjorde seg ofte utslag i hvordan klangbalanse og frekvensrespons i ytterfløyene "kom og gikk"

    I min preamp var noen kondiser byttet til Jensen. (husker ikke hva betegnelsen var)
    Planen var også å lage større strømforsyning, men kom aldri så langt.
     

    geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    451
    Antall liker
    164
    Sted
    Nes Romerike
    Jeg må bare si at når man har en ny Hi-fi sak liggende i bagasjerommet, ja da er det ikke så lett å tenke på noe annet når man sitter på jobben. Cary 306 Pro er egentlig ikke helt i hus, den ligger som sagt i bagasjerommet. Ahhhh, det blir en lang dag! ;D ;D ;D ;D ;D ;D
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Grattis!!

    Det er slike dager man bare BLIR syk og MÅ tidlig hjem skjønner du..... ;)
    (hilsen en med 6 uker igjen av ferien)
     

    geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    451
    Antall liker
    164
    Sted
    Nes Romerike
    Takker. SYK spiller. Rett ut av esken og det er jo nevnt før her inne, den er bare RÅ på å gjengi musikk! 8)
     

    bnedr

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Kan den"gamle" 306 SACD oppgraderes til "pro"-versjonen?

    JAE (active) skrev:
    tomerik skrev:
    Må bare slenge meg på her med min "gamle" Cary 306 spiller som spiller kjempegodt. Spesielt moro er det med det herlig skyvet i de lavere oktavene!




    Er jo bortimot identiske,når det gjelder frontplate,da,den eldre 306 kontra den nye Pro
     
    H

    hobby

    Gjest
    Ikke så vidt meg bekjent. Jeg hadde den gamle 306 SACD tidligere og når jeg spurte importør om den nye PRO modellen så fikk jeg tilbud om innbytte-deal, altså ikke oppgradering.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn