M
MarkusH
Gjest
De er koblet opp og konfigurert filter på? Kan ta en tur ei helg for å høre mer line-array.
Hei dere ser spennende ut de der !Heiste opp understellet på Maseratien og tok på scooterdressen etter at YR og Norsk Folkehjelp opplyste om ny brøyting på Toten.
Etter en beroligende kaffe gikk vi løs på filter og Dirac.
Subber ble lånt av Bendits med en delefrekvens på 120 hz / 48 db/oct som utgangspunkt.
Disse CBT gjør akkurat som lovet, lyd over alt, ingen ego-sone. Det ble mye spilling, noe vi vanligvis ikke gjør etter 1.gangs tuning.
Og håndverket? Repeat fra tidligere prosjekter. Ikke rart at jeg kvier meg for nybygg.
Vis vedlegget 530436
Vis vedlegget 530437
Slettes ikke umulig det.. Har du bruk for den?Tar du toget til Moelv eller Gjøvik kan jeg forestå resten av skyssen. Du tar sikkert med deg REWen din også ?Har skikkelig lysst å høre de der jeg også. Og du bor jo ikke så langt unna. Problemet er jo transport. Går det noe busser til Toten?
Det er sant at det er mye som kunne blitt gjort for å få godlyden ut av flere av parene, noe som hadde vært veldig interessant. De Tmm'ene er jeg veldig interessert i å lytte på, tatt i betraktning hvor bra wvt låt dirac og kurver gjort helt riktig etter tuning/plassering kunne nok gitt et bedre lydbilde, ja.Det ble ikke lange lyttesessionen igår, men vi fikk da omrokkerert mellom CBT, de små grå(stativht) og wvt..
Neste gang kan vi jo også bære ned Tmm'ene slik at du får en lytt til dem også..
Må også si meg enig i at Bendits trekker det lengste strået hjemme i stua her. Men så er de også bestykket med Raal på topp, og at de kuver slik at alle elementer er med og lager en spektakulær scene i lyttevinduet (Formel 1). + at vi har kunnet brukt masse tid med Dirac og kurver.. - Heller ikke de satt helt ordentlig etter første kurve..
Takk for besøket
"Låter betraktelig bedre".Fikk en liten lytt på cbt i kveldinga i dag, likte lyden for så vidt, men ville nok valgt å høre på benditsa hver gang hvis jeg fikk velge, da den er luftigere i toppen i mine ører. Ellers vet jeg ikke helt hva denne omvendte bananen skulle tilføre, synes det virka som det låt best rett foran høyttaler i normal lytteavstand. Fikk høre på flere høyttalere og mener at det er mye annet som står hos Øyvind som låter betraktelig bedre enn cbt, uten at jeg går noe mer inn på hvilke høyttalere det var. Alltid koselig å komme til Kolbu, blir vel neppe siste gang tenker jeg. ??????
Jeg må virkelig beklage at jeg ikke formulerte meg slik at det er forståelig, en enkel miss fra min side. Alle forstår vel (det inkluderer deg også når jeg tydeligvis må konstatere det) at noe jeg skriver er i fra mitt ståsted? Dette synes jeg at bør kommenteres. Hvordan skal jeg kunne vite hva majoriteten av de som har hørt CBT skal kunne mene om lyden? Dette ønsker jeg også et svar på, ta det gjerne på PM med en lang avhandling. Da kan du jo dra den hele veien til hvordan utformingen er på øregangene til de individuelle personene som har hørt de i rommet til Øyvind, for så vidt må du vel da også måle avstanden fra høyttalerne til øregangene (helst senteret i hjernen som tar opp lydbølgene fra høyttalerne) med millimeterpapir (for å gjøre det ekstra nøyaktig) samt hvor mye hår man har på hode generelt og spesielt foran ørene med tanke på absorbsjoner."Låter betraktelig bedre".Fikk en liten lytt på cbt i kveldinga i dag, likte lyden for så vidt, men ville nok valgt å høre på benditsa hver gang hvis jeg fikk velge, da den er luftigere i toppen i mine ører. Ellers vet jeg ikke helt hva denne omvendte bananen skulle tilføre, synes det virka som det låt best rett foran høyttaler i normal lytteavstand. Fikk høre på flere høyttalere og mener at det er mye annet som står hos Øyvind som låter betraktelig bedre enn cbt, uten at jeg går noe mer inn på hvilke høyttalere det var. Alltid koselig å komme til Kolbu, blir vel neppe siste gang tenker jeg. ������
Det er en høyst subjektiv vurdering da? Og bør kommenteres. Antar det er din smak av lyd som avgjør, ikke om de er objektivt dårligere enn de andre?
Har vært så heldig å kunne lytte til alle kreasjonene til Inselwind opp gjennom årene. Og det begynner å bli noen. Skal jeg trekke fram to som passer min smak godt så er det Bendit og CBT. Det eneste Inselwind ikke har vært innom så er det horn. Ekte horn. Han lagde også en linjekilde jeg ikke huske navnet på, som også var veldig bra. Men de forsvant fort ut døra. Sett i forhold til byggekostnader vil jeg si at CBT kanskje er den som imponerer best. Fikk lytte til dem her forrige dagen. Og de har mange av de samme kvalitetene som Bendit. De har et stort lydbilde, en veldig laidback gjengivelse i positiv forstand, ikkelyttetretthet å spore. Og det hele veldig homogent. Savner ikke ikke diskant i noen særlig grad, men at den er annerledes enn Bendit kan jeg være enig. Det er flere som burde tenke på å bruke et slikt type element til å spille de øverste frekvensene. Vifa lagde disse i mange år, og de satt også i den første serien til System Audio. En diskant som kanskje ikke er like oppløst som Raal, men som er god å lytte til. Den gjøre lite av seg i grunn. En sammenligning med Raal er egentlig urettferdig, ett sett med Raal koster like mye som alle elementene i CBT. Slik sett blir det også urettferdig å sammenligne disse to settene. Ambisjonsnivået i Bendit er nok betraktelig høyere.
Ser at Inselvwind har alle settene sine for salg. Ser ikke bort i fra om at jeg hadde vurdert CBT om jeg skulle bygd i dag, men tror jeg er for glad i horn.
Men seriøst burde flere kikke på Bendit. Den krever 3 stereoforsterkere og dsp, det er utfordringen. Men når det er på så er potensialet i denne grenseløst.
Haavard
Det er begrepet "betraktelig" jeg reagerer på.Jeg må virkelig beklage at jeg ikke formulerte meg slik at det er forståelig, en enkel miss fra min side. Alle forstår vel (det inkluderer deg også når jeg tydeligvis må konstatere det) at noe jeg skriver er i fra mitt ståsted? Dette synes jeg at bør kommenteres. Hvordan skal jeg kunne vite hva majoriteten av de som har hørt CBT skal kunne mene om lyden? Dette ønsker jeg også et svar på, ta det gjerne på PM med en lang avhandling. Da kan du jo dra den hele veien til hvordan utformingen er på øregangene til de individuelle personene som har hørt de i rommet til Øyvind, for så vidt må du vel da også måle avstanden fra høyttalerne til øregangene (helst senteret i hjernen som tar opp lydbølgene fra høyttalerne) med millimeterpapir (for å gjøre det ekstra nøyaktig) samt hvor mye hår man har på hode generelt og spesielt foran ørene med tanke på absorbsjoner."Låter betraktelig bedre".Fikk en liten lytt på cbt i kveldinga i dag, likte lyden for så vidt, men ville nok valgt å høre på benditsa hver gang hvis jeg fikk velge, da den er luftigere i toppen i mine ører. Ellers vet jeg ikke helt hva denne omvendte bananen skulle tilføre, synes det virka som det låt best rett foran høyttaler i normal lytteavstand. Fikk høre på flere høyttalere og mener at det er mye annet som står hos Øyvind som låter betraktelig bedre enn cbt, uten at jeg går noe mer inn på hvilke høyttalere det var. Alltid koselig å komme til Kolbu, blir vel neppe siste gang tenker jeg. ������
Det er en høyst subjektiv vurdering da? Og bør kommenteres. Antar det er din smak av lyd som avgjør, ikke om de er objektivt dårligere enn de andre?
Har vært så heldig å kunne lytte til alle kreasjonene til Inselwind opp gjennom årene. Og det begynner å bli noen. Skal jeg trekke fram to som passer min smak godt så er det Bendit og CBT. Det eneste Inselwind ikke har vært innom så er det horn. Ekte horn. Han lagde også en linjekilde jeg ikke huske navnet på, som også var veldig bra. Men de forsvant fort ut døra. Sett i forhold til byggekostnader vil jeg si at CBT kanskje er den som imponerer best. Fikk lytte til dem her forrige dagen. Og de har mange av de samme kvalitetene som Bendit. De har et stort lydbilde, en veldig laidback gjengivelse i positiv forstand, ikkelyttetretthet å spore. Og det hele veldig homogent. Savner ikke ikke diskant i noen særlig grad, men at den er annerledes enn Bendit kan jeg være enig. Det er flere som burde tenke på å bruke et slikt type element til å spille de øverste frekvensene. Vifa lagde disse i mange år, og de satt også i den første serien til System Audio. En diskant som kanskje ikke er like oppløst som Raal, men som er god å lytte til. Den gjøre lite av seg i grunn. En sammenligning med Raal er egentlig urettferdig, ett sett med Raal koster like mye som alle elementene i CBT. Slik sett blir det også urettferdig å sammenligne disse to settene. Ambisjonsnivået i Bendit er nok betraktelig høyere.
Ser at Inselvwind har alle settene sine for salg. Ser ikke bort i fra om at jeg hadde vurdert CBT om jeg skulle bygd i dag, men tror jeg er for glad i horn.
Men seriøst burde flere kikke på Bendit. Den krever 3 stereoforsterkere og dsp, det er utfordringen. Men når det er på så er potensialet i denne grenseløst.
Haavard
Spøk til side, CBT er en god høyttaler og når sammenligningsgrunnlaget er Bendit er det vel nærmest ingenting som er rettferdig i en direkte sammenligning, jeg synes uansett at det er best at folk hører selv og danner seg et grunnlag for hvordan de mener det låter. Om de mener det låter bra eller ikke, det har ikke jeg noe med, jeg skriver kun ut i fra egne opplevelser med lyd og kun det. Så får jeg beklage nok en gang at jeg ikke gjorde meg forstått.
Ikke hørt mye Carlsson, men tror jeg kjenner meg igjen i sammenligningen. Hvor mye dyrere er små elementene i Veldig kontra Cbt. Synes cbt er mye våkne for pengeneSant, det de har til felles er at ingen er like og bør derfor sammenlignes med sammenfallende konstruksjoner (MTM, OB etc)
Øyvinds neste hadde også blitt forskjellig.
Men hvorfor bygge mer når han har Bendit ?
En selvbygger på DIY-audio ble litt grinete da jeg la frem mine synspunkter på Line Array med og uten power tapering, konveks kilde og CBT.
Årsaken til øm tå var at han hadde konsentrert seg om kun en konstruksjon og dratt maks ut av den med rom, eq, target curve etc etc.
Ikke noe galt idet og en super konstruksjon forøvrig.
Men etter å ha observert de alle kan jeg med god (selv)sikkerhet si hva kjerne-karakterene på de forskjellige er. Vel og merke uten "make-up" som absorbenter og eq.
Som vanlig er det ingen fasit. CBT gir et herlig stort lydbilde, men er avhengig av sub som i Haavard og Markus' opplevelse kom fra Bendit. Bendits subber er 8 x10" med 8 X 10" slaver symmetrisk gulv/tak og back-to back for resonanskansellering. CBT er her alene en fulltonekonstruksjon, mens Bendit er 3-veis med kostbare elementer med et dedikert lyttevindu på ca 1 x 1m. Ikke dårlig utenfor heller.
CBT byr på opplevelse ala opphøyd Carlsson OA-52, dvs "for folk flest" og "alle skal med".
Med dagens verktøy (Audiolence, Dirac etc) vil alle kunne tilnærme seg sitt ideal på lettere vis enn å hive inn og ut passive konstruksjoner, ommøblere totalt, vårrengjøre kabler, flytte til Mexico etc.