Diverse CD er bedre enn LP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.344
    Torget vurderinger
    26
    Denne tråden understreker hvorfor jeg er drit lei alt som har med "hai-fai" å gjøre.

Sitter i skrivende stund og hører på youtube med et par Beyerdynamic plugger koblet rett i laptop'en. Ingen dac, ingen headamp. Lydkvaliteten er vel objektivt sett i beste fall bedriten. Men det svinger som bare fy. Hvorfor? Fordi musikken jeg hører på er subjektivt sett jævlig bra. Og det er vel det viktigste? Eller?
    Det er jo aldeles strålende. Likevel må man på et forum som dette forvente at enkelte er opptatt av lydkvalitet.

D

Dåbbel J

Gjest
    Mangfold !!

Dette er jo et diskusjonsforum, så noe må en jo "æggle" om :rolleyes:
    Men dette handler vel mest om egne preferanser, hva en selv prioriterer som viktig for god lyd.
    Jeg digger lyden av vinyl, selvom at jeg noen ganger opplever det som "bedre lyd" på CD noen ganger.
    Som jeg har sagt noen ganger før. Og dette er kun hvordan jeg bruker mediene.

Vinyl lytter jeg til
    CD hører jeg på
    Streaming er bakgrunnsmusikk...
    Men dette er gjeldene kun hos undertegnende, og ingen fasit.

Men dette handler vel om hva hardware som blir brukt rundt omkring og..
    Sier seg selv at en ikke kan sammenligne en Wadia rigg mot en Rega kvern.... (satt på spissen seff)

Ellers så må jeg si meg enig med Crusty, hvis ikke musikken svinger uansett medie, så er det en lost case uansett for min del....

Ha en fortreffelig musikalsk søndag

/JR

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Min subjektive vurdering:

Har 1057 CD,r som ble rippet til WAV i 2005-2007, de aller fleste innkjøpt på 80 og 90 tallet.
    Hadde før det mange hundrede av dem på LP og de fleste låt bedre på CD enn LP.

Tar jeg å spiller av en gammel RIP og sammenligner med en CD av nyere dato er det grusomme forskjeller mange ganger.De gamle er uerstattelige.

Har prøvd litt med vinyl igjen fordi alle hypet det opp , men vinylspilleren går nok ut av huset igjen.
    Eneste som var litt morsomt å spille igjen som hadde topp dynamikk og trøkk var noen svenske Jazz lp,r fra 1977-80 på OPUS3.
    Svenske Jazz innspillinger har jeg mange av fra 60-80 tallet. Disse er veldig ettertraktet, da de hadde en mere naturlig akkustikk på sine innspillinger. Man kan bare høre på musikere som Arne Domnerus, Rune Gustafsson. Jan Johanson. Bengt Hallberg, Janne Schaffer, Georg Wadenius osv. Jeg hører mye på streaming nå, da det er blitt lettvint:). Japanske LP pressinger fra JVC og Three Blind Mice var veldig gode, og ikke minst Sheffield Lab. Gamle klassiske LP'er kan spilles en sjelden gang. Synes at remastered på CD fra Sheffield Lab fremhever mere sus på disse innspillingene. Allt er avhengig om man er mere opptatt av teknikken enn musikk. mvh.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    skal man diskutere teknikken bak musikk opplevelsen ihjel hele tiden da ? kabler, streamer, platespiller osv osv , dette er jo bare subjektive meninger som vanskelig kan "måles" da alle har egne preferanser for hva som oppleves som "best"uavhengig av hva målinger vil vise.....
    i ett oppsett vil LP'er spille best ett annet oppsett, wait for it, wait for it------ vil CD'en oppleves som best
    så starter steinkastinga , pisse konkuransen, og tålmodighetsprøven for å se hvem som holder lengst på egen fortreffelighet :)

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Streaming er sikkert bra men hva om kilden er en CD?.Nettet er ikke helt stadbilt det heller.Hva med ripping.Man må bruke CD-rom får å rippe CD'n som sikkert er dårligere en CDspilleren du har.Drar man ikke da feil og jitter fra CD-rom videre i systemet?.Når det gjelder SACD så er det et format som er vanskelig tilgjengelig.
    Her misforstår du en del helt fundamentale ting, og ut fra det jeg leser her på sentralen er dette også vanlige misforståelser.

Ripping av CD foregår i ikke-sanntid (non-realtime) og det betyr at jitter er et ikke-tema i denne sammenheng. Man kan rippe diverse CD'er med forskjellig programvare og forskjellige CD-ROM spillere og ved sammenligning av de forskjellige rippede utgavene vil man finne ut at de alle er nøyaktig like bit for bit.

Når man så skal avspille disse rippede CD'ene er vi derimot over på det som kalles avspilling i sanntid (realtime). Da er jitter derimot et høyst reelt fenomen. Jitter handler ikke om hvorvidt det er feil i data, men om det oppstår feil innen selve tidsdomene. Feil innen tidsdomene har ingen betydning ved avlesning i ikke-sanntid.

Det er derfor en del dataingeniører blir forbauset ved at f.eks en USB kabel kan ha betydning for lydkvalitet, da de er vant til at bits er bits, naturlig nok da vanlig dataoverføring skjer i ikke-sanntid.

S

Syncrolux

Gjest
    16bit, 4,44kHz ger ett mycket realistiskt ljud men 24bit 192kHz kommer ändå närmare ursprungliga ljudet, 128bit xxxkHz skulle ge ännu mer realistiskt ljud. Fast aldrig det samma som ursprungliga analoga ljudet som mikrofonen fångade.
    Jämför en sinusvåg som återskapas med 16 eller 24 byggklossar, hur många klossar man än använder kommer man aldrig få samma "bölja" som en analog sinusvåg
    Digital audio er ikke basert på "byggeklosser". Det er en ganske vanlig oppfatning blant folk, men slik er det altså ikke. Jeg anbefaler å se videoen jeg linker til under. Det er litt lang, men forklarer det meste på en veldig god måte synes jeg.

Det eneste man oppnår med økt bitdybde er et enda større dynamikkområde. Nå er det i praksis ikke bruk for særlig mer enn 16 bit på et sluttbrukerformat, idet man kan gjengi et dynamikkområde på nesten 120 dB med 16 bit.

https://www.youtube.com/watch?v=cIQ9IXSUzuM

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Du har kanskje ikke hørt denne på japansk førstepress CD?

Vis vedlegget 302733

Det er denne du burde bruke for å sammenligne med :)
    Nettopp bestilt. Må innrømme at jeg er skeptisk, men det kan bli moro å prøve en sammenligning med min egen CD. Har dessverre ingen mastertape å sammenligne med.
    Vær forberedt på en stor opptur. Forbered deg også på at du må spille høyere enn du er vant til, da denne ikke er befengt med loudness.
    CD'n kom fra Japan mens jeg var på ferie. Du har helt rett! Vannvittig stor forskjell på miksinga. På min opprinnelige (som jeg ikke finner igjen da jeg ripper alt) er alle instrumenter sauset sammen i midten av lydbildet. På Japan-CD'n er kun pianoet i midten mens de andre instrumentene ligger omtrent i hver sin høyttaler.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.846
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du har kanskje ikke hørt denne på japansk førstepress CD?

Vis vedlegget 302733

Det er denne du burde bruke for å sammenligne med :)
    Nettopp bestilt. Må innrømme at jeg er skeptisk, men det kan bli moro å prøve en sammenligning med min egen CD. Har dessverre ingen mastertape å sammenligne med.
    Vær forberedt på en stor opptur. Forbered deg også på at du må spille høyere enn du er vant til, da denne ikke er befengt med loudness.
    CD'n kom fra Japan mens jeg var på ferie. Du har helt rett! Vannvittig stor forskjell på miksinga. På min opprinnelige (som jeg ikke finner igjen da jeg ripper alt) er alle instrumenter sauset sammen i midten av lydbildet. På Japan-CD'n er kun pianoet i midten mens de andre instrumentene ligger omtrent i hver sin høyttaler.
    Her får du en del andre tips, om du vil det;

http://www.hifisentralen.no/forumet...r-pa-eldre-ikke-remastrede-cd-utgivelser.html

Jeg har forresten vært litt sløv i det siste med å legge inn tips. Får kanskje gjøre noe med det.

stereo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    18
    Uansett så er flott at mange liker LP plate formatet og platespillere. Det er noe eget over dette. Samtidig så vil nok mange også oppleve bedre lyd fra vinyl enn lyden fra middelmådige cd spillere og enda verre mp3 spillere.

Jeg kunne nok i et svakt øyeblikk hatt lyst på en platespiller. Mest fordi jeg er interessert i hifi.
    Men etter jeg investerte i en high end cd-spiller som tømte lommeboka så har cd platene blitt en fryd og lytte til.

Cd formatet er etter min mening helt perfekt. Enkelt å bruke, enkelt å lagre i hyller, passe stort cover.
    Det er også noe eget ved å legge en cd i cd spilleren som blir borte ved streaming. Cd plata kan jeg gjerne høre helt gjennom.
    Oppdage nye ting ved melodiene. Å ha tilgang til hundretusenvis av låter tror jeg ikke gir roen til å nyte hele albumet eller låta.

Der er LP-platene i sitt ess :)

stereo

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn