Cd salget stuper

N

nb

Gjest
Supertramp skrev:
Men er ikke begge routerne fremdeles passordbeskyttet?
Joda, men du kan alltid anta at de som driver og snoker rundt etter åpne og usikrede nett har svært mye mer peil enn deg selv...

Jeg vet at "Marsboer" på forumet har en slik løsning, men han er veldig flink... selv har jeg det ikke, mitt off-side backup baserer seg på ekstern harddisk som ligger hos foreldrene til samoberen min.

Den enkleste, men ulovlige måten, å ha backup av musikksamlingen på er bare å alliere seg med noen kompiser og dele villig vekk.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Siste skrekkscenario nå er store serverbanker der alle harddiskene har dødd etter utløst (falsk) brannalarm. Det rareste er at ingen vet om de har dødd av lyden (resonans) eller av utløst gass i slokkeanlegget.

Følg med, se hva som skjer! Og ha gjerne en kopi i et annet hus, i tilfelle brann eller annen ulykke.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
nb skrev:
Supertramp skrev:
Men er ikke begge routerne fremdeles passordbeskyttet?
Joda, men du kan alltid anta at de som driver og snoker rundt etter åpne og usikrede nett har svært mye mer peil enn deg selv...

Jeg vet at "Marsboer" på forumet har en slik løsning, men han er veldig flink... selv har jeg det ikke, mitt off-side backup baserer seg på ekstern harddisk som ligger hos foreldrene til samoberen min.

Den enkleste, men ulovlige måten, å ha backup av musikksamlingen på er bare å alliere seg med noen kompiser og dele villig vekk.
Er det per definisjon ulovlig?

N

nb

Gjest
65finger skrev:
Er det per definisjon ulovlig?
Avhenger vel av definisjonen av "venner", vet ikke hva som står i den aktuelle loven eller hva praksis faktisk er. Det blir selvsagt aldri oppdaget, men det er jo ikke så interessant i den prinsipielle diskusjonen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Den beste måten å sikre en backup av musikksamlingen er å la venner oppbevare en kopi på sine harddisker.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Gjestemedlem skrev:
Den beste måten å sikre en backup av musikksamlingen er å la venner oppbevare en kopi på sine harddisker.
Dette er vel bare en dårlig unnskyldning for piratkopiering? Klarer DU å skille mellom musikkfiler du har kjøpt og musikkfiler du "oppbevarer som sikkerhetskopi for en kamerat"? Og når du så skal sikkerhetskopiere dine filer hos en annen kamerat igjen, så er du selvfølgelig sikker på at det bare er DINE filer du sikkerhetskopierer?

Jeg er i denne diskusjonen for å diskutere musikkdistribusjon som uten tvil er lovlig. Alternativer til det synes jeg det blir latterlig å diskutere, siden jeg faktisk er enig med platebransjen i at uautorisert spredning av musikkfiler undergraver det økonomiske grunnlaget for både distribusjonsselskapene (noe jeg ikke er så bekymret for) og musikkskaperne (som jeg er bekymret for vil bli mindre mangfoldig og mer hitlåt- og konsumorientert).

G

Gjestemedlem

Gjest
roffe skrev:
Gjestemedlem skrev:
Dette er vel bare en dårlig unnskyldning for piratkopiering? Klarer DU å skille mellom musikkfiler du har kjøpt og musikkfiler du "oppbevarer som sikkerhetskopi for en kamerat"? Og når du så skal sikkerhetskopiere dine filer hos en annen kamerat igjen, så er du selvfølgelig sikker på at det bare er DINE filer du sikkerhetskopierer?
Det spiller ingen rolle. Det er lov å dele sin musikk med sine venner.

Jeg er i denne diskusjonen for å diskutere musikkdistribusjon som uten tvil er lovlig. Alternativer til det synes jeg det blir latterlig å diskutere, siden jeg faktisk er enig med platebransjen i at uautorisert spredning av musikkfiler undergraver det økonomiske grunnlaget for både distribusjonsselskapene (noe jeg ikke er så bekymret for) og musikkskaperne (som jeg er bekymret for vil bli mindre mangfoldig og mer hitlåt- og konsumorientert).
Det er trist at platebransjen har klart å spre et feilaktig budskap om at det ikke er lov å dele musikk med sine venner, i alle fall om vi snakker om ekte venner og ikke bare internetkontakter.

Litt oppklaring omkring hva som er lov og ikke:

http://www.nettavisen.no/it/article2610482.ece

Har du lov å kopiere fra familie og venner?

Ja

Har du lov å kopiere fra familie og venner som igjen har kopiert fra familie og venner?

Ja

Har du lov å kopiere fra familie og venner som har lastet ned ulovlig?

Nei, det er alltid forbudt å kopiere fra "ulovlig kopigrunnlag" som det heter.

Hvor langt går definisjonen på familie og nære venner?

Ja, det er jo det store spørsmålet ikke sant? Dette er ikke helt klart, men det må iallfall være folk du omgås fysisk på fritiden.

Dvs. at f.eks. en kollega på jobben som du aldri har møtt utenom jobben faller utenfor.
Så om du har rippet 1000 CDer fra samlingen din og to venner har gjort det samme, har dere alle anledning til å ha samtlige 3000 plater på harddiskene deres og lytte til dem helt lovlig og med verdens beste samvittighet.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Gjestemedlem skrev:
Har du lov å kopiere fra familie og venner som igjen har kopiert fra familie og venner?
Ja
Er du sikker på denne? Spredningsregelen i åndsverksloven (§19) gjelder uttrykkelig spreding av "eksemplar av et verk solgt med opphavsmannens samtykke". Så lenge du kopierer fra en som ikke har kjøpt filen, så dekkes du vel ikke av denne regelen. Da står du igjen med Eksemplarfremstilling til privat bruk (§12), og jeg kan ikke se at spredning av verket inngår der.
Lovgivers hensikt med spredningsregelen er at man skal kunne formidle videre et eksemplar som opprinnelig er solgt med opphavsmannens samtykke, men ikke kopier av dette.

Altså: Låner du bort en original-CD til en kamerat, så kan han kopiere den for eksempel til PC for å spille den selv (privat bruk), men filen han har framstilt da er ikke et eksemplar som er solgt med opphavsmannens samtykke, og kan ikke spres videre. Slik tolker ihvertfall jeg det, men har du eksempler på at rettspraksis eller forskrifter sier noe annet, så er jeg lutter øre.

N

nb

Gjest
roffe skrev:
Slik tolker ihvertfall jeg det, men har du eksempler på at rettspraksis eller forskrifter sier noe annet, så er jeg lutter øre.
Tviler på at det finnes, siden de (få) sakene som har vært har dreid seg om åpenbar piratvirksomhet.

G

Gjestemedlem

Gjest
roffe skrev:
Er du sikker på denne?
Vel, jeg forholder meg til vurdringene fra talsmannen for forbrukerorganisasjonen som er intervjuet i artikkelen. Så lenge opprinnelsen er lovlig så er ikke delingsretten begrenset til ett ledd. Jeg tror aldri det har vært rettslig bestridt av interessegrupper.

Det som i alle fall er helt over enhver tvil er at man fritt kan overlate en kopi av hele sin samling til venner som kan oppbevare og fritt bruke musikkfilene. Så min oppfordring til å bruke venner som backup har derfor ingenting med piratvirksomhet eller ulovlig kopiering å gjøre, men er derimot en grei ordning som er til gode for alle involverte. Du har sikkerhet i form av ekstern backup som du slipper omkostinger med, og den som oppbevarer dem har glede av masse ekstra musikk. Vinn-vinn.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Dette er spesielt i Norge. Men gutter. Vær fornuftige.

S

Supertramp

Gjest
Skink_123 skrev:
Dette er spesielt i Norge. Men gutter. Vær fornuftige.
Ordet fornuft er vel ikke akkurat det jeg tenker først på når jeg tenker musikkindustrien og deres søvngjengeri i den teknologiske utviklingen......

Ei heller er ordet fornuft det som er top-of-mind hos meg når jeg leser om TPB gutta og andre mer eller mindre lyssky fildelsingsnettverk.....

For oss midt i mellom, vi som gjerne betaler for musikken og som lengter etter at hele smørja* kommer med tilbud om kjøp av musikkfiler i samme kvalitet som CD platene, vi kan vel betraktes som "fornuftige"

* hele smørja > artister og produksjonsselskap

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517
Til dere som har så raske internett forbindelser;
det gjelder bare i byene og i tettbygde strøk.
Her på landet er vi ikke så heldige.
På den annen side slipper vi å bo i byen! ;D

En annen ting, hvor stor pleier en fil være hvis det er en times album i flac?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
For meg er det FORNUFTIG med backup av musikk og film filene

N

nb

Gjest
slowmotion skrev:

For en time ukomprimert 16 bits / 44.1kHz (dvs CD) gjelder følgende

2 kanaler * 16 bits * 44100 samples pr sekund * 60 sekunder pr minutt * 60 miutter pr time / 8 bits pr byte gir ca 635 Megabytes data.

FLAC eller hvilketsomhelst lossless komprimeringsformat har en kompresjonsgrad til ca 55% av original størrelse, så da blir det 635 MB *0,55 = 350 Megabytes. Eller sagt på en annen måte: Rundt 45% av dataene på en CD er helt unødvendige (og i tillegg er rundt 2/3 av innholdet på en CD feilkorreksjon). ;)

Sånn ca.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.225
Torget vurderinger
1
Hold usaklighetene unna tastaturet så de ikke roter seg inn på Hifisentralen og bryter regel 1.

bjornh, moderator

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517
nb skrev:
slowmotion skrev:

For en time ukomprimert 16 bits / 44.1kHz (dvs CD) gjelder følgende

2 kanaler * 16 bits * 44100 samples pr sekund * 60 sekunder pr minutt * 60 miutter pr time / 8 bits pr byte gir ca 635 Megabytes data.

FLAC eller hvilketsomhelst lossless komprimeringsformat har en kompresjonsgrad til ca 55% av original størrelse, så da blir det 635 MB *0,55 = 350 Megabytes. Eller sagt på en annen måte: Rundt 45% av dataene på en CD er helt unødvendige (og i tillegg er rundt 2/3 av innholdet på en CD feilkorreksjon). ;)

Sånn ca.

Takk skal du ha.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517
ok, så jeg prøvde å kjøpe noe Coltrane fra hdtracks,
men det gikk jo ikke, for jeg bor jo ikke i USA....

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.868
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg fikk det til med Paypal en gang. Trengte ikke oppgi land da.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.009
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Ikke bare-bare å være utøvende kunstner i disse tider.

Platesalget er halvert på ti år

Det norske plate- markedet er halvert det siste tiåret. Den brutale nedgangen vil gå ut over nye norske artister, mener musikkbransjen. Den må nå jobbe mye bredere enn før.

http://www.aftenposten.no/kul_und/article3984181.ece

N

nb

Gjest
Har egentlig platesalg vært en signifikant inntekstkilde for andre enn noen temmelig få? De aller, aller, aller fleste musikere har vel aldri solgt særlig mange plater. Jeg skjønner selvsagt at det går ut over plateselskapenes mulighet til å satse på ukjente kort osv, men jeg har liten tro på at musikere flest noensinne har tjent særlig med penger på platesalg. Eller for å si det på en annen måte: Hvor mye har det vært igjen til "alle andre" når si "topp 20" har stukket av med sin del av salget?

Det som overrasker meg mest i artikkelen i Aftenposten i dag er dog dette:
ANDEL NORSK MUSIKK

2000: 17 prosent
2005: 36 prosent
2009: 48 prosent
2010: ca. 48 prosent

Eller for å si det på en annen måte: Salget av norske artister er større enn det var for 10 år siden. Siden verdien av totalsalget "bare" er halvert.

Noen som har en god forklaring på hvorfor salget av norsk musikk utgjør tre ganger så stor del av totale nå som for 10 år siden?

heisann

Medlem
Ble medlem
17.08.2009
Antall liker
0
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Cluet er vel prosentvis?
Selv om prosentandelen har økt betyr ikke det automatisk at norske artister selger flere CDer.
Utenlandske artisters CDer er det billigere å kjøpe via play.com etc, men der er jo utvalget av
norske titler relativt dårlig. Dermed må man fortsette å kjøpe de norske titlene i butikken hjemme.

N

nb

Gjest
heisann skrev:
Cluet er vel prosentvis?
Selv om prosentandelen har økt betyr ikke det automatisk at norske artister selger flere CDer.
Utenlandske artisters CDer er det billigere å kjøpe via play.com etc, men der er jo utvalget av
norske titler relativt dårlig. Dermed må man fortsette å kjøpe de norske titlene i butikken hjemme.
Men 48% av 1 milliard (tall for år 2010) er mer enn 17% av 2.1 milliarder (tall for år 2000). Dvs at kroneverdien av salg fra norske artister har gått opp, ikke ned. Om det er slik tallene skal leses, vel og merke. Overrasker meg litt om så er tilfelle.

V

vredensgnag

Gjest
Men det passer vel med tidligere rapporter om at musikerne tjener mer?
Mulig det er feil i disse tallene, men det er distributørene som har tapt mest, ikke artistene. Blir litt som å gråte for Brings omsetningsfall når folk kjøper lydbøker og ebøker, fordi bokklubbene ikke bruker posten like mye.
Ebøker gjør det mulig for forfatterne å sitte igjen med langt mer, samtidig som prisen på bøker faller. Leser bøker på iPad nå, helt utmerket. Og er jeg lat kan jeg lytte til dem, sende boken rett til et av anleggene med AirPlay, om jeg vil.

Avsporingen kun for å illustrere at bransjens fysiske distribusjonsmodell er totalt avlegs, og at hele den oppvoksende generasjonen ser rart på deg når du ber dem kjøpe en CD. Men det er bare 650 tusen Premium-kunder på Spotify, ut av ti millioner totalkunder. Så det er et stort vekstpotensiale der.

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Mulig det er feil i disse tallene, men det er distributørene som har tapt mest, ikke artistene. Blir litt som å gråte for Brings omsetningsfall når folk kjøper lydbøker og ebøker, fordi bokklubbene ikke bruker posten like mye.
Ebøker gjør det mulig for forfatterne å sitte igjen med langt mer.
Jeg er egentlig mest overrasket (eller egentlig er jeg ikke så overrasket) over at Aftenposten ikke ser absurditeten i artikkelen de har på trykk. Først litt svartmaling i artikkelen, så en liten boks med statistikk som vanskelig kan leses som annet enn at norsk musikk omsettes betydelig mer enn tidligere. Det skurrer i alle fall.

V

vredensgnag

Gjest
nb skrev:
vredensgnag skrev:
Ebøker gjør det mulig for forfatterne å sitte igjen med langt mer.
Jeg er egentlig mest overrasket (eller egentlig er jeg ikke så overrasket) over at Aftenposten ikke ser absurditeten i artikkelen de har på trykk. Først litt svartmaling i artikkelen, så en liten boks med statistikk som vanskelig kan leses som annet enn at norsk musikk omsettes betydelig mer enn tidligere. Det skurrer i alle fall.
Og litt forvirret fremstilt, det hele. Men bransjen er ute etter å få støtte for "slik har vi alltid gjort det."

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
nb skrev:
Noen som har en god forklaring på hvorfor salget av norsk musikk utgjør tre ganger så stor del av totale nå som for 10 år siden?
Nå er det vanskelig å få tak i mye norsk musikk på steder som f. eks. Demonoid.

N

nb

Gjest
Anonym skrev:
nb skrev:
Nå er det vanskelig å få tak i mye norsk musikk på steder som f. eks. Demonoid.
Ja, jeg tenkte også i de baner. At utenlanske artister er lettere å få på utenlandske nettbutikker samt at de som laster ned ulovlig lettere finner de store internasjonale navnene. Men åkke som kommer man ikke bort fra at norske musikkjøpere bruker betydelig mer penger på norsk musikk enn de gjorde for 10 år siden. Skulle tro at det også ville gå ned siden folk generelt kjøper mindre musikk og en del norsk musikk også lastes ned ulovelig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.554
Torget vurderinger
23
nb skrev:
Har egentlig platesalg vært en signifikant inntekstkilde for andre enn noen temmelig få? De aller, aller, aller fleste musikere har vel aldri solgt særlig mange plater. Jeg skjønner selvsagt at det går ut over plateselskapenes mulighet til å satse på ukjente kort osv, men jeg har liten tro på at musikere flest noensinne har tjent særlig med penger på platesalg. Eller for å si det på en annen måte: Hvor mye har det vært igjen til "alle andre" når si "topp 20" har stukket av med sin del av salget?

Det som overrasker meg mest i artikkelen i Aftenposten i dag er dog dette:
ANDEL NORSK MUSIKK

2000: 17 prosent
2005: 36 prosent
2009: 48 prosent
2010: ca. 48 prosent

Eller for å si det på en annen måte: Salget av norske artister er større enn det var for 10 år siden. Siden verdien av totalsalget "bare" er halvert.

Norsk musikk kjøpes vel i hovedsak i Norge, utenlandsk musikk kjøpes vel oftere og oftere i/fra utlandet - i hvertfall er det sånn for mitt vedkommende. Selv om jeg omtrent ikke kjøper noe norsk i det hele tatt. Men det er det jo mange andre som gjør.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Norsk populær/alternativmusikk har vokst i anseelse i Norge mye takket være den onde platebransjen selv, men ikke minst pågrunn av ildsjeler med musikalsk og økonomisk ryggrad, parret med god teft og timing.
Hva har ikke f.eks steder som So What! / Garage og Mono (+Last Train og Elm Street) i Oslo betydd for fremveksten av alternative band. Zoom-konseptet var en genial måte å få ukjente navn frem og på turneveien, Musikkens Dag, "bransjehore"treffet ByLarm, det store trollet Øyafestivalen som hele tiden har latt det dryppe på grasrota osv. Alt dette takket være et knippe jævlig dyktig oppegående mennesker som har fått mye fortjent "makt" og posisjon i musikknorge i de seneste åra.

N

nb

Gjest
ErosLoveking skrev:
Norsk populær/alternativmusikk har vokst i anseelse i Norge mye takket være den onde platebransjen selv, men ikke minst pågrunn av ildsjeler med musikalsk og økonomisk ryggrad, parret med god teft og timing.
Hva har ikke f.eks steder som So What! / Garage og Mono i Oslo betydd for fremveksten av alternative band. Zoom-konseptet var en genial måte å få ukjente navn frem og på turneveien, Musikkens Dag, "bransjehore"treffet ByLarm, det store trollet Øyafestivalen som hele tiden har latt det dryppe på grasrota osv. Alt dette takket være et knippe jævlig dyktig oppegående mennesker som har fått mye fortjent "makt" og posisjon i musikknorge i de seneste åra.
En plausibel forklaring. Men hvorfor denne svartmalingen da på vegne av norsk platebransje? Ser jo ut som det slett ikke står så ille til med salget av utgivelsene til norske musikere om man bare ser på verdien av salget.

Vet du forresten noe om hvordan platesalget ser ut for et gjennomsnittelig norsk "halvkjent" band nå kontra ti år siden, eller for å si det på en annen måte: Om det kommer et nytt, passe populært band her i landet, kan de regne med å selge flere eller færre plater enn et band med samme status kunne regne med for 10 år siden?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Har ikke hatt tid til å lese Aftenposten ennå idag, men kan utifra hva det jeg erfarer si at det å gi ut skive nå idag er meningsløst økonomisk. Knapt noen kan leve på platesalg, de færreste får igjen den økonomiske innsatsen som ligger bak en innspilling (=studiotid, teknisk og pressing). Norge er et pisslite land konsertmessig, rent bortsett fra Oslo som nærmest kan regnes som Europas hovedstad (no kiddin´) når det kommer til bredde og antall.

Dessverre stopper det mer og mer opp. Flere steder jeg kjenner til trapper dessverre ned med konserter av økonomiske årsaker.

Isolert sett tror jeg norsk musikk har tatt markedsandeler, men det i en sterkt nedadgående bransje.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Det er vel blitt flere som får gitt ut plate.Noen gir det ut på egen label.Dermed blir det også flere som skal dele på den totale kaka.

Men som det er blitt nevnt,så må artister gi ut musikk for å bli hørt og da kunne få spillejobber.Ingen lever av rent platesalg lengre.

mvh. s,

N

nb

Gjest
ErosLoveking skrev:
Knapt noen kan leve på platesalg, de færreste får igjen den økonomiske innsatsen som ligger bak en innspilling (=studiotid, teknisk og pressing).
Tviler ikke på det, men det blir litt rart å eventuelt "klandre" norske platekjøpere for dette siden de vitterlig ser ut til å bruke stadig mer penger på norsk musikk, og det i et tiår hvor konkurrenter om potten "tid og penger til underholdningsformål" har blitt flere.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kan det ikke bare være at platesalget har gått ned, mens musikksalget ikke har det? Dette burde vel gjøre det bedre for artistene, og vanskeligere for traurige og reaksjonære plateselskaper.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Dazed skrev:
Kan det ikke bare være at platesalget har gått ned, mens musikksalget ikke har det? Dette burde vel gjøre det bedre for artistene, og vanskeligere for traurige og reaksjonære plateselskaper.
da må du nesten definere hva "musikksalget" inneholder.

V

vredensgnag

Gjest
Statistikken i Aftenposten dekker fysisk salg + digitalt salg. Og siste år var omsetningen altså 1 milliard. Konsertomsetning er ikke med i den oversikten.

Men vi har da tidligere i tråden sett at musikere tjener mer nå enn de gjorde tidligere - dette skyldes at de har flyttet mer aktivitet over på konserter og andre opptredener (mange som spiller på ulike møter, sammenkomster, o.a.)
I tillegg kjøper folk direkte fra artister i større utstrekning - og vi kan vel regne med at en del av den omsetningen ikke inngår i statistikken.

Taperne her er mellomleddene. Og disse er langt fra unødvendige, men vokste seg sinnsvakt store og ble vel til slutt mer til hinder enn gavn for artistene selv.

Her er det bare å omstille seg. Det var stint i ulike Folkets Hus, Samfunnshus, lokaler, danserestauranter, o.a. da fjernsynet kom - og ble ganske glissent i noen år fordi folk valgte å benke seg foran kassa i hjørnet.

Nå er det en annen omsetningsmodell for musikk (og kanskje kan man også undre på hvor stor andel av befolkningen som bør ha forhåpninger om å kunne livnære seg på musikk.)

Times they are a'changin' ...

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
nb skrev:
ErosLoveking skrev:
Knapt noen kan leve på platesalg, de færreste får igjen den økonomiske innsatsen som ligger bak en innspilling (=studiotid, teknisk og pressing).
Tviler ikke på det, men det blir litt rart å eventuelt "klandre" norske platekjøpere for dette siden de vitterlig ser ut til å bruke stadig mer penger på norsk musikk, og det i et tiår hvor konkurrenter om potten "tid og penger til underholdningsformål" har blitt flere.
Spørsmålet blir jo da hvordan dette platesalget (og konsertomsetning) fordeles. Det er vel fortsatt de få som stikker av med det meste og trekker tallene opp.

Mitt inntrykk er at et knippe artister som gjør seg virkelig fete økonomisk nå idag, og som selvsagt er med på å dra totalen kraftig opp, er de som "horer" på kjøpesenter og diverse tilstelninger som generelt har lite med musikk å gjøre. Den økonomiske motoren ligger et annet sted enn platesalg og tradisjonelle konserter. Fint for de som vil ha det slik, kjedelig for de av oss som har musikk som en interesse.

N

nb

Gjest
Litt mer utfyllende info i Nettmøtet hos Aftenposten.no i dag (redaktøren fra ballade.no som svarer)

Som Aftenposten skriver i dag, har platebransjen blitt halvert i tiåret fra 2000 til 2010 (selv om tallgrunnlaget er mangelfullt - mer om det i et senere svar). Men en må samtidig huske at den ble doblet i det foregående tiåret, fra 1990 til 2000. Antagelig var høydepunktet på sett og vis kunstig høyt, i og med at folk kjøpte nytt materiale OG skulle erstatte vinylsamlingen med dette nye formatet

---

Hei Vetle, i saken Aftenposten i dag fremkommer det at tallet fra 2010 er basert bare på salg av fysiske produkter. Det er en åpenbar svakhet ved tallmaterialet, og jeg skjønner ærlig talt ikke heeeelt verdien av en slik oversikt i 2010 hvis den ikke inkluderer digitalsalg og streaming. Salg via for eksempel iTunes har vært stabilt de siste årene, mens inntekter fra streaming er i rask vekst - TONO opplyser til Ballade at deres utbetalinger fra streaming i 2010 blir ca dobbelt så store som for alt digitalsalg i 2009. Det tilsier at dette datagrunnlaget må være med før en kan diskutere disse problemstillingene ordentlig.

Topp Bunn