Christian's kino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Jun 28, 2022

Ble en fridag fra jobben i dag så fikk gipset ferdig boden og lagt første runde med sparkel. Kjenner jeg gleder meg til boden er ferdig, så jeg kan sette igang med moro rommet.
    christian-kinorom10.jpg

christian-kinorom11.jpg

Et bilde ifra kino delen og inn i boden for å vise hvor "racket" kommer.
    christian-kinorom12.jpg

Døråpningen på bilde blir inn bak elektronikken for kobling hvis det er litt uklart 😅

Sist redigert av en moderator:

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Jul 30, 2022

Da er boden ferdig minus en eikelist på en terskel og elektriker som ikke kommer i hus før kinoen er klar. Da er det bare flytting av alt mulig fra gamle boden til nye og riving av gamle boden før jeg er igang med oppbygging av nye kinoen. Gleder meg til å sette igang!
    christian-kinorom13.jpg

christian-kinorom14.jpg

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Da har jeg fått lagd meg en kalibrerings plass bak "racket". Alltid likt å sitte utenfor kinoen når jeg kalibrerer og ikke målt noen nevneverdig forskjeller på om jeg er inne i rommet eller utenfor. Tenker selv at hvis jeg sitter i et hjørne så kan jeg potensielt ødelegge mere for lyden enn hvis jeg ikke er i rommet under sveip. Vet endel er uenig med meg der, men sånn har jeg valgt det.

christian-kinorom15.jpg
    christian-kinorom16.jpg
    christian-kinorom17.jpg

Blir veldig viktig å ha orden på kablene så jeg ikke napper ut noe når jeg sitter der inne da, men får ta det som en bonus at jeg må holde det ryddig.😅
    Bruker forøvrig en gammel 32" tv jeg hadde til formålet for enkelt å få opp menyer og div

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Aug 31, 2022

Da har jeg endelig kommet så langt at alt er revet ut og gulv avrettet. Ferdig rom blir 553 x 442cm.

christian-kinorom18.jpg

christian-kinorom19.jpg

Har tatt ut litt i leca for slisse til projektor så jeg vinner ca 10cm til på kaste avstand.

Har også begynt med bunnsvillen hvor jeg benytter meg av uboat fra avshop for frikobling gulv. Om det blir velykket gjenstår å se. Stendere, rør og takbjelker neste.
    christian-kinorom20.jpg

christian-kinorom21.jpg

christian-kinorom22.jpg

christian-kinorom23.jpg

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Kommet litt videre i helgen og fått opp stolper og forsterket de med 12mm finer limt og skrudd på hver stolpe for stivhet. Har valgt å bruke 36x68 stolper siden de er lette å jobbe med og jeg ikke vil ha mere en 70-100mm isolasjon i veggene grunnet kjeller. Har 20cm isolasjon utvendig under bakkenivå, men ingenting over bakkenivå, så vil ikke ha for mye isolasjon grunnet kondens faren. Vet 70mm funker hos meg uten å få kondens. Grunnmuren er ute av vinkel og lodd som alt fra 80 tallet derfor litt forskjellig tykkelse.
    christian-kinorom24.jpg

christian-kinorom25.jpg

christian-kinorom26.jpg

Tipper en del ikke klarer helt å se hvordan jeg har lagd bunnsvillen og om den vil avkoble fra gulvet. Litt spent på avkoblingen selv, men med ca 2000kg gips/fibergips og ca 1000kg trevirke, isolasjon og høyttalere for å ta i litt blir bare belastningen rundt 40kg pr uboat. Har dobbel uboat under hver c/c 60cm stender. 3 stk i hjørner og en under andre stendere som ikke har stor avstand til resterende. Også limt med monteringslim vedsiden av hver uboat, så uboaten eventuelt holder seg i ro selv om jeg tviler sterkt på at de flytter seg uansett.
    Vet hvor mye lyd som slapp ut i huset med gamle kinoen, så hvis jeg er i nærheten vil jeg kalle det velykket. Hadde prosilens systemet i gamle kinoen til sammenligning. Et system som fungerer utmerket, men siden jeg likevel må bygge reisverk og vil miste minst mulig av rommet tester jeg nå med uboat i svilla. Er bare gulvet som har kontakt med resten av huset da, så har trua.

Et par bilder av svill så man ser oppbygging. Bunn er lekt på 49mm bredde imens topp er på 61mm med 6mm finer limt på sidene. Stramt å fint.
    christian-kinorom27.jpg

christian-kinorom28.jpg

jan_arild

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    172
    Dette er bare helt fantastisk.
    Kjenner at det er noe slikt jeg egentlig ønsker meg også.
    Har en hybel som jeg håper at kan bli brukt til en kino en gang i tiden.

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Driver å legget opp alt av k rør og har satt opp alle veggbokser i helgen. Siden veggbokser er et veldig svakt punkt i en lydkonstruksjon har jeg valgt og støpe dem inn. Hadde tenkt å bruke gips, men siden det ble noen sekker avrettingsmasse igjen valgte jeg å bruke det. Skaffet meg 6mm masterboard plate som jeg limer opp som forskaling og bruker 1mm gummi matte i front som jeg har brukt en passer med knivblad til å kutte ut hullet til veggboksen. Lagde hullet et par mm mindre enn boksen så det skulle holde tett. Gikk over all forventning og støpe de første. Har trua på at dette vil ha god effekt.

christian-kinorom29.jpg
    christian-kinorom30.jpg
    christian-kinorom31.jpg
    christian-kinorom32.jpg

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Da er jeg klar for isolering. Blir mye kutting, så tar nok en del tid.
    christian-kinorom34.jpg

Har også lagt opp sentralstøvsuger rør til å trekke hdmi kabel til projektor. Tror det er en bedre løsning enn k rør, men er jo endel dyrere hvis man ikke har rørene til overs fra sentralstøvsuger montering.
    christian-kinorom35.jpg

20220918_155116.jpg

christian-kinorom36.jpg

christian-kinorom37.jpg

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Dette er bare helt fantastisk.
    Kjenner at det er noe slikt jeg egentlig ønsker meg også.
    Har en hybel som jeg håper at kan bli brukt til en kino en gang i tiden.
    Takk! Da krysser vi fingrene for at du får drømmen oppfylt. Hadde nok vært skikkelig kult!😊

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Går smått om dagen. Syke unger etterfulgt av at kona og jeg ble syke. Så ble det en liten tur på høstferie med båten før jeg kom igang igjen på onsdag. Første lag gips lagt i taket og så vidt startet å isolere veggene. Platelegger to hjørner i rommet for å kunne fjerne klosser og skruer som holder reisverket i lodd. Veldig merkbart mindre trinnlyd fra stua over med et lag plater i taket selv om vegger ikke er ferdig og rør ikke fuget. Brukt greenglue i plate skjøter.

christian-kinorom38.jpg
    christian-kinorom39.jpg
    christian-kinorom40.jpg
    christian-kinorom41.jpg

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Første platelag unnagjort minus en liten ved døra til boden. Gips til lag to bært inn. Rydde, fuge hjørner og rør. Kjøpe et par bøtter greenglue så er vi klare for lag to.
    christian-kinorom42.jpg
    christian-kinorom43.jpg
    christian-kinorom44.jpg

Begynner virkelig å ta form nå og deilig å se rommet. Ikke ofte jeg har gledet meg til å sparkle, men det gjør jeg nå😅

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Platelag 2 i gang med greenglue. Påfører fra bøtte og bruker tannsparkel til å spre utover platene. Prøvde først med 6mm tannsparkel, men var endel jobb og få det utovere og gikk for mye lim etter min menieng. Byttet til 4mm tannsparkel og da ble det veldig lett og spre det utover. Største problemet med greenglue bak på gips er at man må være to når man løfter opp platen på gipsheisen. Limet gjør papiret fuktig og da holder ikke platen ved hel lengde og knekker. Prater av erfaring 😅

christian-kinorom45.jpg
    christian-kinorom46.jpg

Sist redigert av en moderator:

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Etter noen hyggelige timer på AVshop og møtt mange hyggelige mennesker fikk jeg gipset taket ferdig i dag. Vegger igjen.
    christian-kinorom47.jpg

Må vel straks bestille de to lyddørene jeg mangler. Går for 35db dører som i gamle kinoen siden det gir akseptabel lyd nivå ut i resten av huset. Blir jo dobbelt med dører over alt. En vanlig mdf dør med pakking på karm og lyddør inn i kinoen. Funker greit siden innerdørene holder greit i forhold til lyddemping. På ingen måte så godt som en lyddør da, men summen til sammen er god nok for meg/oss😊

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Runde 2 med sparkling tatt. Bare gå over skruer og litt skavanker en gang til nå, så blir det å pusse det ned. Fri fra jobben i morgen så kanskje jeg rekker litt imellom alt det andre jeg må gjøre.
    christian-kinorom51.jpg
    christian-kinorom52.jpg

Ikke de mest spennende bildene og veldig like de i går😅

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Siden sparkel ikke var ordentlig tørt i går måtte jeg finne på noe de timene jeg hadde til rådighet. Lagde for en uke siden 8 downlights kasser som skal inn i mellom skyline diffusorene mine. Limt og spikret med dykkert. Sparkel, pusse og frest rundkant på dem. Nå er det bare legge et støk maling på dem før jeg pusser ned igjen. Dette for og mette ende veden på mdfen. Glemt å ta bilde med rundkant, men kommer når de er klare til montering tenker jeg😅
    christian-kinorom53.jpg
    christian-kinorom54.jpg

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Da er tak og vegger pusset og støvsugd. Fuge hjørner neste. Bruker greenglue sealant på dette. Den er overlegen akryl for hefter godt og holder seg skikkelig elastisk. Måtte kutte den løs når jeg rev gamle kinoen. Ikke dyr i forhold til akryl av kvalitet heller når man ser på mengde. Er nesten 3 tuber i en. Ulempen er at den er bløtere så litt vanskeligere å få et fint resultat.

christian-kinorom55.jpg

christian-kinorom56.jpg
    christian-kinorom57.jpg

Har gått 2 bøtter og 12tuber greenglue og mener det er 6 tuber sealant jeg har brukt foreløpig. Mangler 2 tror jeg, så får handle litt i morgen. I helgen blir det forhåpentligvis å legge gulv underlag, trinnlydsplater og spon hvis ikke ryddig og vinterhjul tar hele søndagen.

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Ble dårlig med vinterhjul i dag. Ble litt ivrig i Kjelleren, så fikk lagt gulv og startet på bass fellen. Brukt pergo underlag og pergo 4mm trefiber plater med spon på toppen. Ble ganske bra og faktisk mindre ekko i rommet.
    christian-kinorom58.jpg

christian-kinorom59.jpg
    christian-kinorom60.jpg

Bassfellen blir 70cm dyp pluss noen stofframmer for pynten. Brukt uboats i bunnen av konstruksjonen, men tror jeg skal få frikoblett den fra taket. Tror ikke det er helt heldig og koble sammen vegger og tak. Litt sånn etterpå klok skap er greit slår til før man har kommet for langt. Relativt raskt å gjøre om heldigvis 😅
    christian-kinorom61.jpg

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Fikk gjort om reisverket til bassfellen i dag og kommet litt vidre på den. Kommer ikke til å gjøre noe særlig mer med den nå før elektriker har vært her. Han kommer om ca 2 uker så må få opp de lektene jeg skal i taket og få malt rommet før han kommer. Burde gå greit.

christian-kinorom62.jpg
    christian-kinorom63.jpg

Fikk også malt et grunnstrøk på downlight kasser i kveld. Litt pussig for å få bort ende veden før montering. Glemte igjen å ta bilder av dem😅

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Fri dag fra jobb, så da har det vært fulltid i kinoen. Tar tid, men begynner å hjelpe. Startet med å pusse downlight kassene før jeg borret hull i sidene for skruer. En runde montergslim og opp i taket. Var mye måling og streker før montering siden disse skal passe inn med skyline diffusorene.
    christian-kinorom64.jpg

christian-kinorom65.jpg

Har også kommet godt igang med tak konstruksjonen for demping og diverse. Går nok for rockwool i taket. Blir 17cm pluss litt luft. Vil ikke lenger ned for med stoff rammer og div er jeg nede i 215cm opplevd takhøyde.

christian-kinorom66.jpg
    christian-kinorom67.jpg

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Ikke så mye fremgang i helgen, men startet på luke foran vinduet. Vil ha mulighet til å åpne for kontroll av eventuelt kondens, så har tatt en 2"x4" og kuttet spor til mdf platen som skal dekke vinduet. Vanlig 2x4 er ikke anbefalt til sånne prosjekter, men var et utrolig rett og fint emne til og være det det er, og ikke akkurat finish som står i fokus på denne da den ikke blir synlig bak dempingen på vegg.

christian-kinorom68.jpg
    christian-kinorom69.jpg

Hadde noe greenglue rester og 12mm spon rester som jeg fester på baksiden av 16mm mdf som skal være luka. Ble 2 lag spon med greenglue på begge lagene. Spikret rundt kantene for å holde de på plass med 20mm dykkert.

christian-kinorom70.jpg
    christian-kinorom71.jpg

Lagde en enkel omramming av mdf for å dekke kantene på sponen. Greenglue må tørke noen dager før jeg kliner den inn med noe sparkel, pusser ned og maler den sort. Blir enkle utpåliggende hengsler og noen skap vridere. Ikke vakkert, men forhåpentligvis funksjonelt.

Satte også inn foring på vinduet som har glippe på ca7mm mot rammen til luka. Legger dytte pølse og fuger mot rammen så det er en elastisk fuge imellom. Foring er bare punkt limt med noe monterings lim for muligheten til å demontere Foringer igjen hvis rommet skal brukes til noe annet i fremtiden.
    christian-kinorom72.jpg
    christian-kinorom73.jpg

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Da er jeg igang med maling. Tar siste del av tak og bakveggen til slutt, så jeg ser hva jeg gjør. Blir så utrolig vanskelig å se hva man gjør når alt er svart. I rute til elektriker kommer er jeg også, så bare ikke bli syk nå som jeg ble når jeg bygde forrige kino.😅

christian-kinorom74.jpg
    christian-kinorom75.jpg
    christian-kinorom76.jpg

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Da er rommet ferdig malt. Har bare et strøk på bildene, men uansett ikke så spennende.
    christian-kinorom77.jpg
    christian-kinorom78.jpg

Måtte ta inn projektor idag for og teste litt størrelse. Ser ut til at jeg går for ca 157" i 16/9. Muligens litt større. Klarer ca 161" på maks zoom.
    christian-kinorom79.jpg

Elektriker til tirsdag nå, så starter å konstruere LCR og to tårn til sub iløpet av uka. Planene er klare i hodet. Må bare få tegninger på plass så går jeg igang.

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Da var elektriker ferdig. Var litt bekymret for at det skulle bli for lite lys med bare 8 downlights, men ble positivt overrasket. Holder i massevis og skal jo ha opp endel led striper, så blir nok veldig greit.
    christian-kinorom80.jpg
    christian-kinorom81.jpg

Reiste og Kjøpte et hengerlass (12pk) med hunton isolasjon etter elektriker var ferdig. Var det jeg fikk plass til på hengeren. Trenger noen pakker til, men har en start til fella. Fella er 70cm dyp og tenker jeg kapper isolasjonen i to så det blir 61cm pluss 5 cm plater bak. Da sitter jeg igjen med 4 cm luft mot veggen. Litt usikker på om det er noe vits med luft bak på dype feller, men skader vel ikke. Er inner vegg så kan fint legge isolasjon helt inntil.
    christian-kinorom82.jpg

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Liten økt i kveld. Måtte bruke litt tid på å sette sammen noe arbeids lys til å ha ute så jeg ser noe på saga. Slutt på sag inne nå som jeg har kommet dit jeg er. Lagd "kasser" til bakhøyttalerne. Har med vilje lagd dem litt store i forhold til høyttalerene jeg har så jeg har mulighet til litt større hvis jeg vil prøve det en gang. Vil trekke dem med barkduk innvendig så isolasjons støvet holder seg inne i fella.

christian-kinorom83.jpg
    christian-kinorom84.jpg

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Nov 17, 2022

Kveldens økt ble å starte på rammer til stoff. Ikke mange jeg rakk i kveld, men hadde ikke så mye tid til rommet i kveld. Man må faktisk gjør litt annet også.😅
    christian-kinorom85.jpg
    christian-kinorom86.jpg
    christian-kinorom87.jpg

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Siden vinteren kommer har jeg brukt søndagen til å være plagsom nabo. Kappet opp MDF til subber og LCR. Fått frest ut frontbafler til LCR. Litt små puss igjen og hull tagning til diskantene. Disse skal deles aktivt med hypex nc 503 plate amper. Frontene består av en aurum cantus G3 bånddiskant og 4stk 7" Dayton Reference papp og 2 stykk 10" Dayton reference alu. Var veldig fornøyd med lyden sånn jeg hadde det før med 4x7" i frontene, men når jeg testet 6x10" av disse Dayton wooferne i "SBA" setup i gamle rommet skjønte jeg ganske fort at de måtte inn i LCR konstruksjonen i nye rommet. Ga en skikkelig smekk som jeg liker og god bass, så er veldig spent nå. Hadde en artig ide om at woofere kunne funke i SBA så lenge det var nok elementer. 64stk var planen, men spilte ikke det dypeste tilfredsstillende så måtte slå det fra meg dessverre. Planlagt sub baffel fresing på tirsdag

christian-kinorom88.jpg
    christian-kinorom89.jpg

Måtte jo teste elementer. Litt finpuss igjen.

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Fri dag fra jobben igjen. Fått gjort endel. Frest hull til subber og kappet opp endel mdf som skal inn i kassene for og stive dem av osv.
    christian-kinorom90.jpg

Måtte jo teste med elementene i baffel for og se hvordan det ble. Dette er noen elementer jeg har hatt liggende etter litt testing som skal brukes i starten. Har jo også bestilt noen flere så jeg får 2x4 stk 12". Dette er rimlige dayton dvc elementer, men de funker ganske bra og vil nok fungere ok til jeg finner ut hva jeg gjør med SBA løsningen til sommeren.
    christian-kinorom91.jpg

Også fortsatt litt på stofframmer i taket og en lekt med spor til ledlist. Vil ha ledlisten trukket opp i taket så jeg ikke ser den når jeg ser film. Kommer stofframmer kant i kant med listen, så "glasset" ligger 15mm over stoffet.
    christian-kinorom92.jpg

christian-kinorom93.jpg

christian-kinorom94.jpg

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Måtte ta fri fra jobben i dag siden lyddørene kom. Fikk melding om levering mellom 0800 og 1600. Ikke lett å dra noe sted da, så blitt mange timer med rommet i dag.

Startet med å montere sneperter på stofframmene og lagd de siste rammene i taket.
    christian-kinorom95.jpg

christian-kinorom96.jpg

Her er bilde av hvor led listen skal ligge. Er trukket såpass opp at "glasset" ikke synes når man sitter i sweetspot. Ulempen med dette er jo at det gir et vesentlig dårligere lys, men det går nok fint der fremme.
    christian-kinorom97.jpg

Også godt i gang med hyllen til projektoren.
    christian-kinorom98.jpg

Dro og handlet teppe i dag også etter dørene kom. Tester teppe istedenfor teppefliser denne gangen. Måtte benytte sjansen mens det er black week over alt.

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Tuslet litt i helgen også. Nærmere og nærmere nå og er veldig fornøyd med meg selv😂

Fått montert inn luka foran vinduet. Ble veldig funksjonabelt og som jeg hadde tenkt. Ikke vakkert, men vil bli skjult av demping på veggen uansett, så nå har jeg kontroll på vinduet i fremtiden. Bare litt sort maling igjen på den nå.

christian-kinorom99.jpg
    christian-kinorom100.jpg
    christian-kinorom101.jpg
    christian-kinorom102.jpg
    christian-kinorom103.jpg

Også fått montert foringer mellom dører og lyddører. Alle lyddørene ligger med en glippe mot foringer som skal fuges med en elastisk fugemasse så ikke lyden transporteres ut i huset. Maling av dørblader og karm står for tur. Listing blir når teppet er lagt.
    christian-kinorom104.jpg

christian-kinorom105.jpg
    christian-kinorom106.jpg
    christian-kinorom107.jpg

Tirsdag blir siste fridagen min før jul bortsett fra søndagene, så får se hvor mye som blir gjort fremover mot nyttår. Prøver jo litt hver dag sikkert, men blir fort sliten i desember med hektisk jobb 6 dager i uka.😊

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Dagens økt ble å starte på høyttalerene. Limer og skyter med dykkert. 30 mm dykkert på tvers sprekker ikke opp ende veden på mdfen, så funker fint. Går vesentlig fortere enn tvinger, men man får nok klemt det bedre sammen med tvinger. Blir jo litt små sparkling av spiker hull også, men skal jo uansett ikke ha piano finish på dette. Sort 1 glans som veggene. Fikk tatt to fronter i kveld og satser på å få sammen siste fronten og sub kasser i morgen.
    christian-kinorom108.jpg

Har fått merket opp alle plater for rask liming og montering.
    christian-kinorom109.jpg

christian-kinorom110.jpg

christian-kinorom111.jpg

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Da er kassene til fronter og subber ferdig limt, frest og pusset. Gjenstår litt sparkling før maling.

christian-kinorom112.jpg
    christian-kinorom113.jpg
    christian-kinorom114.jpg
    christian-kinorom115.jpg

Startet med og bygge rammen til lerretet også. Dette skal være hengslet i toppen og kunne henges opp i taket. Tror jeg har en grei løsning på det, så får vi se hvordan det funker i praksis.
    Siden jeg skal ha såpass stor lerret måtte jeg skjøte mdf rammen. Kuttet spor og lagt mdfen på en rettholdt. Festet med tvinger og masse lim. Ble rett og relativt solid. Får se om jeg legger en alu vinkel i bunnen eller ikke. Tørket bort limet med en fuktig klut. Har altid en bøtte vann stående når jeg limer mye for hurtig fjerning av lim søl.

christian-kinorom116.jpg
    christian-kinorom117.jpg
    christian-kinorom118.jpg
    christian-kinorom119.jpg

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Kveldens økt ble og starte montering av ramme til lerret. Skal hengsles i toppen for lett tilgang bak. Har kjøpt inn "piano" hengsler til formålet i messing look. De i chrom var mere slarkete og de blir uansett ikke synlig når lerretet er ferdig. Er 18mm mdf med to avstivere i aluminium. Planen er å stifte lerretet i front av rammen for så sette ny ramme utenpå igjen med velur når endelig størrelse er bestemt.

christian-kinorom120.jpg
    christian-kinorom122.jpeg
    christian-kinorom122.jpg

Har fått malt den sort i toppen, så jeg kan henge opp rammen i morgen for test og vidre maling.

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    I dag fikk jeg hengt opp rammen til lerretet. Ble perfekt høyde og vil akkurat subbe teppe.
    christian-kinorom123.jpg

Listen på toppen av rammen som hengsler er festet i er kun provisorisk til jeg får lag omrammingen som skal rund lerrets duken.
    christian-kinorom124.jpg

Fått på noe sort maling og er ferdig med sneperter i rammene i taket.
    christian-kinorom125.jpg

Også lagt inn en alu list med RGB i taket. Gir ikke mye lys som forventet siden den er trukket 15-16mm opp, og det blir vel enda mindre når tak er trukket i stoff. Ser ikke glasset på listen i sweetspot som var det jeg ønsket. Da vil det bli helt sort tak når filmen ruller uten noe som reflekterer.
    christian-kinorom126.jpg

christian-kinorom127.jpg

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Startet med demping i taket. Stiftet først 50 gram barkduk fremme ved lerret og begynte legge opp isolasjonen. Som forventet måtte jeg legge en snor på midten siden spennet er over 1 meter. Ble ganske greit, men veldig glad jeg kjøpte meg stiftepistol på luft og har en relativt stor kompressor som går rolig😅.

christian-kinorom128.jpg
    christian-kinorom129.jpg
    christian-kinorom130.jpg
    christian-kinorom131.jpg
    christian-kinorom132.jpg
    christian-kinorom133.jpg

Også forsterket rammen til lerretet med noe alu vinkler og div. Nå ble det stivt og fint. Bilder kommer siden.

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Gjort ferdig demping I taket. Deilig å være ferdig med den. Mye jobb. Sikkert gått med 3000 stifter. Firkantene på hver side er plassen til atmos front.

christian-kinorom134.jpg
    christian-kinorom135.jpg
    christian-kinorom136.jpg
    christian-kinorom137.jpg

Fått opp ventilasjonen som var endel jobb med trekking av barkduk og høyttaler stoff først. Ventilasjonen bærer preg av støv etter et halvt år lagring ser jeg på bilde, men ikke klart for støvtørk enda.
    christian-kinorom138.jpg

Også fått trekt ht kabler til surround back. Legger tre kabler for muligheten til aktiv deling og har merket hver kabel med en farge i hver ende for lett å vite hvem som er hvem.
    christian-kinorom139.jpg

Bassfellen er neste på agendaen.

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Kommet godt igang med bassfellen. Etter en liten diskusjon med BEF kom vi frem til 565mm hunton, ca 30mm luft før 100mm rockwool inn mot veggen. Dette tror/håper vi vil bli en enda bedre løsning enn hunton helt inn. Vil først gi stor motstand igjennom huntonen før 30mm luft, så lett demping, refleksjon før den går tilbake igjen. Satser på veldig god demping ned i 17-20hz området. Jeg tror rockwool er bedre på tynn demping en hunton, men på tykk er hunton best. Rockwool over 20-30 cm begynner vist og reflekter utifra det jeg har lest, så derfor velger jeg en hybrid løsning som jeg har trua på. Kommer jo uansett ikke til å gjøre dette om med det første, så blir med troa at det er bedre. Får jo ikke A/B testet.

100mm rockwool nesten ferdig.
    christian-kinorom140.jpg

Måtte lage noe støtte i bakkant av huntonen siden jeg ikke vil ha isolasjonen ned på gulvet i tilfelle kondens. Lekt med 2mm pergo underlag tapet sammen ble fint før duken ble stiftet.

christian-kinorom141.jpg
    christian-kinorom142.jpg
    christian-kinorom143.jpg

Mye kapping, så tar tid. Fant ut at vanlig håndsag var det beste å kutte huntonen med. Ble fine snitt. Prøvde først med tapet kniv, men var bare ok til bladet ble sløvt. Merker med kniven før jeg sager.

christian-kinorom144.jpg
    christian-kinorom145.jpg

Fant plutselig ut jeg måtte trekke stoff i hulen til projektor før jeg fylte opp med isolasjon, så da det det gjort også. Trakk først med barkduk, så høyttaler stoff.

christian-kinorom146.jpg
    christian-kinorom147.jpg

Mangler noen pakker med isolasjon før jeg kommer i mål, men gidder ikke rydde før jeg er ferdig. Smuler noe voldsomt denne isolasjonen når man sager den😅
    christian-kinorom148.jpg

Blir noen sene kvelder, så sover svært godt om nettene for tiden, men er jo moro.

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Da er jeg ferdig med isolasjonen i fellen. Barkduk og stofframmer neste. Burde egentlig tatt noen målinger før jeg fylte fellen med isolasjon, men vet dette virker og orket ikke bære ut alt isolasjon og rigge sub for målinger. Ikke føler jeg at jeg har tid heller siden jeg må få tømt gjesterommet for utstyr og ting før jul. Hadde jo vært artig å se opprettingen som skjer med FR da, men får klare meg uten. Spent på om tunnelen til døra lager noe krøll, men tror det går fint. Har også ca 19cm klaring til yttervegg til venstre. Hadde holdt i massevis med 9-10cm for kondens problematikken, men har også stikket til ventilasjonen inni der. Ville ikke ha ledningen synlig.
    christian-kinorom149.jpg

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Antall liker
    774
    Da er barkduk og stofframmer med sneperter på plass. Frese rundkant og pusse litt på rammene før litt sort maling og stoff. Har brukt kalesje teip i alle skjøter på barkduken for å få det så tett som mulig. Dette er en dobbel sidig teip som er til å feste kalesje vinduer før man syr. Hadde det liggende, så slap å kjøpe. Seig teip som tåler tiden ser jeg på båten.

christian-kinorom150.jpg
    christian-kinorom151.jpg
    christian-kinorom152.jpg

Har også testet å henge opp 2 diffusorer I taket med noe billig monteringslim. Brukt det på litt forskjellig og er ganske seigt, så bestemte meg for å teste. Etter et døgn så løsner det ihvertfall ikke med litt forsiktig draing. Blir fort å spare noen 1000 lapper med dette kontra tec7 extrem eller lignende. Tror kanskje ikke det er bra mot plast feste lister og lignende, men ikke testet. Mener det er 95kr tuben på byggmax. Tec7 extreme er vel 260kr og vet av erfaring at det går endel tuber på alt akustikken som skal limes. Kan jo være de har falt ned i morgen for alt jeg vet da 😂
    christian-kinorom153.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn