cl81`s EC&KEF hifianlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cl81

    Medlem
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    17
    Antall liker
    1
    Hei

    Tenkte jeg skulle skrive litt om anleggene mine her:

    Først "grom"anlegget i stuen: 8)

    Forsterker: Electrocompaniet ECI-5 (2010mod)
    Effektforst.:Electrocompaniet AW250 R (2011mod) ;D
    D/A-conv. : Abrahamsen v 6.0 (2010mod)
    Cd-spiller: Marantz CD5003 (2010mod)
    Høyttalere: KEF XQ40 i sort pianolakk (2010mod)
    Kabler: Kimber XLR (fra dac til eci5, og fra eci 5 til aw250)
    Kimber HT kabel

    Hører en del på cd, men også på Itunes og Spotify premium. DAC er derfor et must.

    Er veldig fornøyd med anlegget, som nylig ble oppgradert med effektforsterkeren (merket stor forskjell i dynamikk og bass, samt at vokalene ble mer "fremme" i lydbildet på en måte!)
    Må si at jeg har lagt min elsk på EC sine komponenter. De låter meget bra, og gir i tillegg et eksklusivt og solid inntrykk med sin særegne design.

    Noen innspill på oppsettet? Erfaringer med like komponenter?

    Har og et hjemmekinoanlegg på dedikert rom:

    Onkyo TXNR900 surroundreceiver (2004mod, begynner å dra på årene)
    PS3 som kilde
    KEF Q65.2 front (fra ca 2003)
    KEF Q55.2 bak (fra ca 2002)
    KEF Q9C center (fra ca 2005)
    Velodyne SPL1200 mk2 SUB (2009mod)
    Mitsubishi 5500 Full HD PJ (2009mod)
    Kabler fra Monster på alt.

    I et lite rom på ca 13-14 kvadrat og med ca 100" bilde så blir dette en artig opplevelse. Spiller med god dynamikk og bra kvalitet, mest av alt fornøyd med oppgraderingene i 09 med ny sub og PJ. Den beste oppgraderingen var å få HD-PJ, fantastisk bilde og en helt annen filmopplevelse enn med den gamle Infocusen jeg hadde.

    Kom gjerne med synspunkter og innspill :)

    PS! Får dessverre ikke lagt ut bilder enda, kameraet takket for seg nylig. Skal prøve å få fikset det om ikke så lenge.. :)
     

    cl81

    Medlem
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    17
    Antall liker
    1
    Da var nytt kamera på plass, og bilder er tatt

    Men; får ikke lagt til. Vet hvordan det skal gjøres, men bildefilene er for store.
    Bruker Macbook, og finner ingen måte i Iphoto og endre størrelsen på filene på
    Har prøvde med laveste kvalitet på kameraet (Canon Eos 550D), men da blir bildene ca 790kb... (5,7MB på høyeste kvalitet)

    Noen tips?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    cl81 skrev:
    Da var nytt kamera på plass, og bilder er tatt

    Men; får ikke lagt til. Vet hvordan det skal gjøres, men bildefilene er for store.
    Bruker Macbook, og finner ingen måte i Iphoto og endre størrelsen på filene på
    Har prøvde med laveste kvalitet på kameraet (Canon Eos 550D), men da blir bildene ca 790kb... (5,7MB på høyeste kvalitet)

    Noen tips?
    Fra iPhoto i en MacBook kan du eksportere de bildene du vil legge ut, og sende de til f.eks skrivebordet. Marker bildet ditt i iPhoto (gul ramme), velg Arkiv->Eksporter i menylinjen.
    Da får du opp eksportvalg, herunder størrelse og kvalitet du vil eksportere i. Velg f.eks middels eller stor størrelse, og middels JPEG-kvalitet, så går det bra. Da legger du de ved innlegget ditt ved å bruke "Legg ved"-funksjonen under skrivefeltet for nye innlegg.

    Det betyr at du kan bruke høyeste kvalitet på kameraet ditt, og ha de lagret i beste kvalitet på din Mac, men tilpasse bildene fra gang til gang ettersom hva du skal bruke de til senere. Så får man heller slette de eksporterte og forminskede bildene fra skrivebordet etterpå.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    506
    Flott anlegg og fin kino! KEF er en av de få produsentene som virkelig kan lage en riktig senterkanal.
     

    cl81

    Medlem
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    17
    Antall liker
    1
    Takke for det :)

    Er veldig fornøyd med KEF. HT i kinoen har jeg jo hatt en del år, så da hifi skulle handles i fjor ble selvsagt KEF tatt med på listen, og jeg synes XQ40 låter meget bra. Hørte ikke på så mange andre i samme prisklasse, så kanskje litt urettferdig, men hørte på blant annet på B&W CM9 og Dali sine i tilsvarende pris (Lektor 6?), husker ikke helt, men synes ikke de nådde helt opp på XQ40 sitt nivå.
    Har og lest mange gode omtaler av de, og da jeg både leste og hørte at disse er en bra match med Electrocompaniet, så ble valget enklere enn jeg hadde trodd. :)
     

    cl81

    Medlem
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    17
    Antall liker
    1
    cl81`s EC&KEF hifianlegg - oppgradert :)

    Hei!

    Da har jeg akkurat fått i hus ny forforsterker, Electrocompaniet sin EC 4.9
    Har koblet den opp i dag, og holder nå på å spille inn
    Venter spent på hvordan den blir :)
     

    cl81

    Medlem
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    17
    Antall liker
    1
    Hei igjen!

    For en mnd siden ca kjøpte jeg ny spiller, mååte jo ha komplett rigg med Companiet, hehe

    Anlegget mitt ser nå slik ut:
    Pre: Electrocompaniet EC 4.8
    Effekt: Electrocompaniet AW250R
    Kilde: Electrocompaniet EMP2
    DAC: Abrahamsen v6.0
    HT: KEF XQ40
    Signalkabler: Kimber Hero XLR hele veien
    HT-kabler: Kimber

    Den nye spilleren virker solid, vellåtende og stillegårende. Et kvalitetsprodukt på 10kg, noe ganske annet enn blikkboksene på elkjøp til 1500 kr, hehe :)
    Kjører balansert ut til pre, bruker den kun i stereo-oppsettet, da hjemmekinoen er på eget rom. Men ser nå en og annen bluray på tv`n i stuen av og til og, så kjekt å ha den funskjonen, selv om det er CD og SACD-muligheten som spiller størst rolle for meg.
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    273
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Hei

    Hvordan oppfatta du overgangen fra Marantz til EC i oppsettet ditt?

    Vi må ha bilder ;-)

    mvh
    Jarle
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn