Jeg har en prosess på gang med å velge ut utstyr til et anlegg i kjellerstua. I den forbindelse har jeg hatt gleden av å få låne Copland CSA 150. Den er et smykke av en forsterker, både når det gjelder lyd, byggekvalitet og utseende. Høy Apple-faktor, med et produkt som oser av eleganse.
Programkilden har dels vært en Copland CPA 266, dels en Marantz SA 7001 KI Signature. Høyttalerkabler fra Atlas og signalkabler fra Audio Note (Lexus).
Først ut på høyttalersiden var Spendor SA 1. SA 1 er Spendors moderne tolkning av LS 3/5A konseptet. SA 1 er presise og behagelige høyttalere, men på mange forsterkere kan de låte litt lukket i toppen, og bli for fyldige i nedre mellomtone/øvre bass.
Med CSA 150 satt lyden som den skulle. Lydbildet ble åpent, rent og luftig. Bassen dypere enn høyttalerstørrelsen skulle tilsi, med fin rytme og dynamikk. På samme måte som for eksempel Rega Brio, er CSA 150 i stand til å skape liv i høyttalere som ellers kan tendere mot det lukkede og kjedelige. Og det helt uten å tilføre noe aggressivt. CSA er luftig på en oppløst, myk og behagelig måte.
En av styrkene til Spendor SA 1 er evnen til å tegne opp et tredimensjonalt lydbilde. Med CSA 150 var det på gode opptak like lett å plassere musikerne i dybden som i bredden.
Det ble spilt et bredt spekter av musikk, og det er liten tvil om at kombinasjonen CSA 150 og SA 1 henter svært mye godt ut av platesamlingen. En fin og musikalsk kombinasjon.
Neste høyttaler som ble prøvet ut, var Rogers LS 3/5 A i 15 ohms utgave. Jeg har brukt mange ulike forsterkere på Rogersene, men aldri før hørt dem spille så bra som med CSA 150. Nærmere rapport med bilder kommer etter hvert!
Vis vedlegget 798754
Vis vedlegget 798755