Cornscala "en langsom byggetråd"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    Gjør jo ikke no at det sklir ut litt bare morro det :) Planen er å bruke den på bassen i Cornscala ja.
    Har akkurat bygget om delefilteret slik at jeg kan kjøre Amplimo rett på 2.5mh spolen til bassen.
    Mulig jeg kikker på en annen delefilter løsning på sikt. Men akkurat nå får den passive løsningen i Cornscala gjøre jobben.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    Sant sant :)
    Har røde LED i nesten alt annet så mest bare for å være jålete ;)

Nå sklir det litt ut her, beklager.

Litt nysgjerrig på hva du skal med Amplimo ampen på sikt, brukes til å drive bassene på Cornscala ?

/jan
    Gjør ikke no om det sklir ut litt bare morro det :)
    Ja det er planen å bruke den på bassen i Cornscala. Jeg har akkurat bygget om delefilteret slik at jeg kan koble Amplimo rett på 2,5mh spolen til bassen.
    Mulig jeg gjør noe med filterløsningen senere ,men akkurat nå får det passive filteret i høytaleren gjøre jobben.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    Etter å ha testa litt frem og tilbake her i dag så står en ting rimelig klart frem.
    Lydsignaturen i jolida forsterker er og blir tynn her i rommet mitt.
    Det låter klart bedre med kun volum kontroll på Amplimo en det gjør med jolida på toppene og Amplimo i bunn.
    Det låter til og med bedre med en gammel sansui au-g30x på toppene og Amplimo i bunn.
    Så her må noe gjøres :)
    Men hva vet jeg ikke ennå. Tror nok jolida'en blir pensjonert men hva som er en god erstatter vet jeg ikke.
    midlertidig løsning blir NAD forforsterker og Amplimo som levere kreftene.

Så hvis noen som besøker denne tråden har forslag til hvilken forsterker/forforsterker som gir litt fyldig lyd så pøs på.

Sist redigert:

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    Sitter med en enkel NAD og Amplimo forsterkeren og hører på musikk :) hører ikke etter luft,utklinging,pinpointing eller lignende neida jeg hører på musikk jeg.
    Noen ganger er livet forbløffende enkelt :) :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Så hvis noen som besøker denne tråden har forslag til hvilken forsterker/forforsterker som gir litt fyldig lyd så pøs på.
    Vet ikke hvem pris du tenker på men lurer på om ikke Jokris skulle selge sin AN M2 pre.

Annet alternativ er jo å kjøre Amplimo på bassene og finne deg en triode amp til toppene, for eks.

/jan

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    Vet ikke hvem pris du tenker på men lurer på om ikke Jokris skulle selge sin AN M2 pre.

Annet alternativ er jo å kjøre Amplimo på bassene og finne deg en triode amp til toppene, for eks.

/jan

Flotters med forslag :) jeg kunne jo så klart tenkt meg rør på toppene. Bare forsterkeren har litt varm lydsignatur.
    Må jo innrømme at jeg vet lite om rør amp'er hva som låter hvordan osv.
    Kan alltids tøye budskjettet litt hehe Men det må spille musikk dvs Rockefoten må bevege seg. Har finni ut såpass at jeg tenker fint lite på hvordan det låt i studioet.
    Bare jeg blir engasjert og sitter med ett aldri så lite glis så er vi i mål hehe.
    Amplimo innfrir i så måte. spessielt som ren bass forsterker er den rett og slett kul.

N

nysjerrigper

Gjest
    klør i fingra.. spørs om jeg må ned på lageret i morra for å se etter passende material.
    har flere paller med all slags tre, inkl ferdig lakkede bordplater om jeg ikke gidder å mekke finish selv :D

ubehandlet kryssfiner bare 18-19mm, blir det for tynt? har også heltre bjørk og spon i 25mm. førstnevnte er veldig tunge og sistnevnte er kanskje i grenseland hva angår stivhet for en så stor åpen kasse?
    Biltema har et utvalg størrelser i furu, 27mm med riktig bredde, malt i hvitt. hmm.. noen som kjenner til hvilke byggevare-kjeder som har bra sortiment?
    :)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    Jeg brukte 23mm kryssfiner i furu. Det som annbefales på det sterkeste er vel kryssfiner i bjørk 22 eller 23mm.
    Heltre ville jeg styrt unna: lett for at limingen får små sprekker over tid.
    Hvis man studerer heltre benkeplater kan man se fenomenet der.
    Derfor mener jeg det er best med kryssfiner rett og slett ett godt kompromiss mellom stivhet og tyngde.
    Lykke til med prosjektet. Cornscala er etter min mening absolutt verdt jobben og litt til :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er hvertfall ekstremt fornøyd med rør på toppene og transistor på bass, integrering var hvertfall ikke noe problem hos meg og mine ører. Rockefoten er viktig så der er vi på samme bølgelengde. Siden horntoppen er såpass lettdrevne så trenger man jo ikke all verden til kraft, men pass på støy jfr. hifi nevrosa osv. :)
    Morsom tråd fortsatt dette og prosjektet ble jo råflott.Lykke til videre på vei mot drømmelyden.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er hvertfall ekstremt fornøyd med rør på toppene og transistor på bass, integrering var hvertfall ikke noe problem hos meg og mine ører. Rockefoten er viktig så der er vi på samme bølgelengde. Siden horntoppen er såpass lettdrevne så trenger man jo ikke all verden til kraft, men pass på støy jfr. hifi nevrosa osv. :)
    Morsom tråd fortsatt dette og prosjektet ble jo råflott.Lykke til videre på vei mot drømmelyden.
    Takk for det :) Er nok i markedet for en rørforsterker ja. Og du har jo helt rett i at det ikke trengs kraftige greiene mtp den høye følsomheten.
    Så jeg får se hva som dukker opp :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Takk for det :) Er nok i markedet for en rørforsterker ja. Og du har jo helt rett i at det ikke trengs kraftige greiene mtp den høye følsomheten.
    Det er sant, men gå for en kvalitets forsterker uansett :)
    Synd jeg ikke tenkte på deg når rørlig skulle selge sin 2A3 amp, gikk billig au. Kunne vært ett alternativ til "toppen"
    Skal holde øyne og øre åpne.

Sjøl bruker jeg både Svamper's (3w - 2A3) og Joplin (9w - 2A3 PP) til toppene. Duger de ;) (riktig nok eff. amper)

/jan

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    Det er sant, men gå for en kvalitets forsterker uansett :)
    Synd jeg ikke tenkte på deg når rørlig skulle selge sin 2A3 amp, gikk billig au. Kunne vært ett alternativ til "toppen"
    Skal holde øyne og øre åpne.

Sjøl bruker jeg både Svamper's (3w - 2A3) og Joplin (9w - 2A3 PP) til toppene. Duger de ;) (riktig nok eff. amper)

/jan
    Ja kvaliteten må opprettholdes :) Veldig fint at du vil holde øyne og øre åpne. Setter stor pris på det :)

N

nysjerrigper

Gjest
    tok meg en runde rundt hos alle trevareleverandørene i Ålesund i dag.
    masse material å ta av men vanskelig å finne noe tykkere enn ca 15mm. fant til slutt store plater hos Dyrøy i 25mm kryssfiner og 22mm mdf. gikk for sistnevnte da overflaten på kryssfineren ikke var særlig å se på allikavel. de tok under tvil av seg kappingen.. noen skoleungdommer sleit i en times tid :D virker som de ikke viste opp og ned på sagen så ingen plater ble like. haha! heldigvis var det gratis.
    er vel bare å sparkle der det ble for kort eller??
    kjenner til et lokalt lite firma med cnc-fres som muligens kan ta hølene i morra. så blir det kanskje dreis på sakene etterhvert.
    har en følelse av at de blir like stygge som de forrige høyttalerene jeg bygde. vet ikke helt hva jeg gjøre med finish.. lakke, tapesere? noen tips?
    :)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    Maila litt med Bob Crites om bruken av mdf. Han hadde ingen betenkligheter med å bruke mdf. Det du får er jo litt høyere vekt. Også er vel renonsanse frekvensen for mdf
    litt anderledes en for x-finer.
    Når det gjelder den sparklingen så er det forsåvidt greit hvis det bare gjelder det kosmetiske.
    Men husk på at 15" element flytter endel luft. Så lekkasje i selve kassa er ikke gull. Der du kan redde deg inn på denne konstruksjonen er de innvendige listene som sitter i alle sammenføyningene. limer du godt der så blir kassa tett og du er på vei til fantastisk lyd. Lykke til med prosjektet.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Godt å høre at du kom i mål med ampen og at du ble fornøyd.
    Jeg skal og være på jakt etter amp til deg, men en liten single ended rør kunne nok være en morsom sak.

Håvard

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    Godt å høre at du kom i mål med ampen og at du ble fornøyd.
    Jeg skal og være på jakt etter amp til deg, men en liten single ended rør kunne nok være en morsom sak.

Håvard
    Det er flott med flere på utkikk :) Helt klart på utkikk etter rør ja. Har jo blitt hekta på det :)

N

nysjerrigper

Gjest
    noen spesiell grunn for at frontplaten skal forsenkes? kan vel limes på linje med de andre uten at det bidrar til noen lydmessig endring vel? :) gjør det enklere å jobbe med, pusse etc.

N

nysjerrigper

Gjest
    hm. får nesten ingenting til å stemme når jeg setter sammen platene.

nikko, du nevnte at målene du sendte meg på mail gikk utifra 23mm plater, men ved å se på "front blocking" delen av tegningen er totalhøyden 90.8, mens dimensjonen innvendig er 87cm. 90.8-87 = 3.8 / 2 plater. = 19mm plater! ikke rart topp og bunnplater stikker ut :D kanskje jeg må starte på nytt. kappingen var ikke helt riktig heller..

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    Grunnen til at fronten er forsenket er at det skal være plass til stoff grill for de som ønsker det.
    tegningen du har lagt ut her nå er til grillen som skal trekkes med stoff.
    Ser du på hoved tegningen mener jeg måla skulle stemme med 23mm plate.
    Jeg kan ikke huske at jeg justerte noen mål under kapping. men så husker ikke jeg fra tre til halv fire ifølge kjærringa heller. Så ingenting er sikkert hehe.
    Du kan sikkert montere plata jevnt i fronten. Du vil da øke netto volum på kassa litt. Men det blir antagelig så lite at porten ikke trenger å avstemmes på nytt.
    Eventuelt kan du benytte dobbel frontplate for å beholde orginalt volum på kassa.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    En sånn sak driver toppene med glans vil jeg si

IMG_0702.jpg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hva slags forsterker er det, nikko?

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    Takket være Rørlig her på sentralen er det kommet rør i oppsettet igjen og jeg er såre fornøyd

IMG_0710.jpg

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    Dere får unnskylde bildekvaliteten. det får jeg aldri til :)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    glemte å sitere :p

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    @ mesut : Forsterkeren er en diy sak med 2a3 rør. Aner ikke hvem som er konstruktøren her. kanskje noen på sentralen vet.
    @ JanR : Spiller knall bra vil jeg si. På noen innspillinger får man inntrykk av å være skremmende nærme artisten. Tilstede kan man si.
    Og det er skremmende for jeg er som regel i tåka :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    @ mesut : Forsterkeren er en diy sak med 2a3 rør. Aner ikke hvem som er konstruktøren her. kanskje noen på sentralen vet.
    @ JanR : Spiller knall bra vil jeg si. På noen innspillinger får man inntrykk av å være skremmende nærme artisten. Tilstede kan man si.
    Har hatt den innom, spilte veldig bra her au :)
    Og man trenger strengt tatt ikke så ille mye effekt (selv om det kan være kjekt noen ganger) til toppene.

Og for ente gang, cornscala ser jæ**a bra ut.

/jan

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    Har hatt den innom, spilte veldig bra her au :)
    Og man trenger strengt tatt ikke så ille mye effekt (selv om det kan være kjekt noen ganger) til toppene.

Og for ente gang, cornscala ser jæ**a bra ut.

/jan

Takker og bukker :) Det er ingenting å si på effekten spiller rett så høyt her og ikke minst med kanon trøkk i mellomtonen.
    Grisefornøyd er vel rette ordet.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    dette er nok bra saker. gleder meg til å ta turen oppover en dag. må planlegge et besøk.
    var du på notodden iår?

håvard

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    dette er nok bra saker. gleder meg til å ta turen oppover en dag. må planlegge et besøk.
    var du på notodden iår?

håvard
    Klart vi må få til ett besøk :) Kom meg desverre ikke på blues i år. For mye annet som kom i veien. Satser friskt til neste år

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gratulerer med ny forsterker.
    diy er gode greier hvis den er skrudd sammen av kompetente hender, vettu.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    gratulerer med ny forsterker.
    diy er gode greier hvis den er skrudd sammen av kompetente hender, vettu.
    Takk for det :) Virker som denne er skrudd sammen av veldig kompetente hender ja :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn