Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.326
    ^ korrelasjon er ikke det samme som kausalitet, uten at jeg skal påbreope meg noen fasit om man bør ha maske eller ikke. Det er også "litt" som skiller maske-landene og ikke-maske-landene sin håndtering av dette utover masker eller ikke. Norge har mye mindre spredning av coronavirus enn for eksempel USA til tross for at knapt noen i Norge bruker maske utendørs så det burde ikke være så vanskelig å se at sammenhengen er noe mer komplisert enn det.

I løpet av de siste tre ukene har jeg for øvrig ikke sett en eneste person i Oslo som har nyst eller hostet utendørs. Nå tilbringer jeg riktig nok begrenset med tid ute blant folk i disse tider, men på den daglige joggeturen og dagligvarehandelen ser jeg jo en ikke ubetydelig mengde folk åkke som.

G

Gjestemedlem

Gjest
    ^ korrelasjon er ikke det samme som kausalitet, uten at jeg skal påbreope meg noen fasit om man bør ha maske eller ikke. Det er også "litt" som skiller maske-landene og ikke-maske-landene sin håndtering av dette utover masker eller ikke. Norge har mye mindre spredning av coronavirus enn for eksempel USA til tross for at knapt noen i Norge bruker maske utendørs så det burde ikke være så vanskelig å se at sammenhengen er noe mer komplisert enn det.

I løpet av de siste tre ukene har jeg for øvrig ikke sett en eneste person i Oslo som har nyst eller hostet utendørs. Nå tilbringer jeg riktig nok begrenset med tid ute blant folk i disse tider, men på den daglige joggeturen og dagligvarehandelen ser jeg jo en ikke ubetydelig mengde folk åkke som.
    Nå er vel ikke nysing et vanlig symptom på Corona om jeg har forstått det rett, så man slipper gjerne den biten som man mest forbinder med plutselig dråpespredning. Hoste kan man gjøre men da er men vel såpass oppegående at man holder seg inne, spesielt om det er ukontrollert. Nå kan jo folk ha corona og nyse av andre årsaker... noe nyser av sterkt solskinn. Men jeg tror nok at for folk på gaten er det mer en kosmetisk greie og et symbol på lydighet og underdanighet (ikke ulikt muslimske kvinners uniformseffekter). (Noe annet med tannleger og slikt selvsagt).

Så jeg har personlig ikke noen stor tro på at alle skal måtte gå rundt med dette. Tror det å holde grei avstand er greit nok og skulle man nyse eller noe så bruk ermet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Boris Johnson innlagt på sykehus melder CNN.
    Ikke ta gledene på forskudd:

"Innleggelsen er ikke akutt og er tatt av forsiktighetshensyn etter råd fra lege.

- Dette er for å være føre-var fordi statsministeren har hatt symptomer i ti dager siden han testet positivt, sier talspersonen."

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.326
    For øvrig er ting ganske chill i Norge. Snakket med en fyr jeg kjenner som jobber i Paris. Han måtte ha et skjema for å forlate hjemmet sitt og kunne maks fra 1km unna der han bodde. For å gå på kontoret trengte han tre ulike skjema. Utover at jeg jobber hjemmenfra, barna har hjemmeskole og vi ikke dro på hytta i påskeferien er det strengt tatt ikke så mye som har endret seg i mitt liv. Jeg går ikke veldig ofte ut på byen uansett, er nesten aldri i sentrum bortsett fra å komme meg på jobb men ellers er mye som før. Har krevd litt mer innsats å få trent jevnlig siden det er noe jeg gjør til og fra jobb til daglig. Hadde det ikke vært for hjemmeskole ville dette vært på grensen til trivelig - det er lite biler ute, stille og rolig osv. Jeg kunne dratt på jobb om jeg absolutt ville, men de vil ha færrest mulig der og det funker greit hjemmenfra selv om ting er noe mer tungvindt og det er ganske mye informasjonsutveksling som ikke skjer når hver mann sitter på sin egen tue, men det går i all hovedsak greit.

Kan sove nesten en time lengre om morgenen, det er også noe;)

Jeg så noe mørkere på dette for en uke siden, nå har jeg vent meg til det og tiden går fort.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.787
    Torget vurderinger
    1

Sett den samme oversikten der det lakonisk var bemerket at det virket å ha en beskyttende effekt å ha et skriftspråk som ikke var basert på latinske bokstaver.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.880
    For øvrig er ting ganske chill i Norge. Snakket med en fyr jeg kjenner som jobber i Paris. Han måtte ha et skjema for å forlate hjemmet sitt og kunne maks fra 1km unna der han bodde. For å gå på kontoret trengte han tre ulike skjema. Utover at jeg jobber hjemmenfra, barna har hjemmeskole og vi ikke dro på hytta i påskeferien er det strengt tatt ikke så mye som har endret seg i mitt liv. Jeg går ikke veldig ofte ut på byen uansett, er nesten aldri i sentrum bortsett fra å komme meg på jobb men ellers er mye som før. Har krevd litt mer innsats å få trent jevnlig siden det er noe jeg gjør til og fra jobb til daglig. Hadde det ikke vært for hjemmeskole ville dette vært på grensen til trivelig - det er lite biler ute, stille og rolig osv. Jeg kunne dratt på jobb om jeg absolutt ville, men de vil ha færrest mulig der og det funker greit hjemmenfra selv om ting er noe mer tungvindt og det er ganske mye informasjonsutveksling som ikke skjer når hver mann sitter på sin egen tue, men det går i all hovedsak greit.

Kan sove nesten en time lengre om morgenen, det er også noe;)

Jeg så noe mørkere på dette for en uke siden, nå har jeg vent meg til det og tiden går fort.
    Mye det samme her. Tok vel en uke å tilpasse seg hjemmekontor kombinert med -skolering men ellers ganske så greit. Ungene har fabelaktige lærere som på imponerende vis har snudd seg rundt og gjør de kan både for å holde læringsnivået oppe med økt innsats og deltakelse fra oss foreldre, men også det sosiale. Der er daglige videosamtaler blant elevene med lærerne, og også med oss foreldre. Som nytilflyttet i fjor er det et tankekors at vi nok har blitt atskillig bedre kjent med både lærerne og andre foreldre i løpet av de korte ukene vi ikke kunne møtes i person som i løpet av alle månedene før.

Nå gjorde jeg sikkert 70 prosent av min jobb via PC og mobil fra før så det er ikke så stor forskjell, bortsett fra at man jo merker at de resterende 30 tar vesentlig lengre tid. Og med eldre hus og hage i det det våres så skorter det ikke på ting å ta seg til ellers heller.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.326
    At hjemmeskolen ikke er det helt store er definitivt ikke skolens feil - de har vært svært flinke synes jeg. Det er mer at det ikke blir optimalt med to voksne som skal jobbe og barn som ikke dår rast fra seg et annet sted så set blir en del drama. Men glad for at barna ikke er yngre knalle fall, nå kan de tross alt være i alle fall lott selvgående.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Litt rar litt forutsigbar og lit morsom dynamikk:

En embetsmann har fått bestemme hvordan Sverige skal takle coronapandemien. Akkurat nå ser det ut som et fryktelig feilgrep.

https://www.abcnyheter.no/stemmer/2...t-hoie-det-er-forskjellen-pa-norge-og-sverige

Regjeringen sier at vi bestemmer, ikke embedsverket
    Ordførerne sier neida det er oss
    Vedum sier, nei det er Stortinget
    De røde sier det er "folket", uten å helt klargjøre om det er regjeringen, Stortinget eller Store Leder
    MDG sier at naturen bestemmer, så alt går nå til helvete uansett
    De kristne sier at Jesus bestemmer, eller hans utpekte for å være mer spesifikk
    Anarkistene er ikke så nøye på det, de bestemmer over seg selv
    Frp har ikke bestemt seg og er i en lederstrid og sitter underlig stille i båten
    Høyre vil at ting bestemmer seg selv om ikke staten ødelegger for balansen eller øker formueskatten

.. etc.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gründer: – Nå raser det ut noen jernbanestrekk i døgnet, før kranglet vi i tiår om noen meter.
    Tone Rønning Vike ønsker at Norge i stedet isolerer de smittede og syke, de gamle og de med alvorlige underliggende sykdommer.

Debattinnlegg

Tone Rønning Vike

https://www.bt.no/btmeninger/debatt...t-noen-jernbanestrekk-i-doegnet-foer-kranglet

Ok, da kommer jeg som aldri har stemt på høyresiden krypende ut av skapet. Ikke som Bolsonaro, selv om jeg er klar over at det er lett å ty til karakteristikker, men rett og slett for å si: Kan det finnes andre løsninger for å stanse spredningen av koronaviruset på enn å sende snart 500.000 nordmenn ut i arbeidsledighet? Legge livsverk og hjørnesteinsbedrifter i grus? Må man stenge ned alt? Selv i bygder der det ennå etter sigende ikke er ett eneste smittetilfelle?

I dag leste jeg at vi kanskje kan ha hatt viruset, men «symptomene er så små at du egentlig ikke vet det». Jeg vet selvsagt at noen blir veldig syke, det har vært mange nok saker, jeg vet at viruset tar liv, og jeg vet at de eldre og de blant oss med underliggende sykdommer har høyere risiko for å dø. Det er derfor vi er villige til å bli med på «dugnaden», selv om den er noe skeivfordelt.

Var det noen som forrige helg leste samfunnsmedisinerne Tonje Braaten og Eiliv Lund ved UiT i DN med følgende overskrift: «Koronaepidemien synes ikke å true den norske befolkningens helse»?

Nedstengningen av Norge og de mest inngripende tiltak i fredstid kom blant annet fordi myndighetene ville unngå å komme i samme situasjon som Italia. For en helsearbeider i akuttmottak som mottar tusenvis av syke slik vi har sett på nyhetene, fortoner dette seg forståelig nok som en katastrofe og «krig».

Men Norge er ikke Italia. Den norske bybefolkningen er halvparten så gamle som bybefolkningen i Italia, og dette viruset rammer som kjent de eldste hardest. Vi er ikke like sosiale som italienerne, selv om vi liker å tro det, vi bor ikke oppå hverandre, og der det i Italia bor 210 i snitt pr. kvadratkilometer, bor det her til lands: 14. Det er ganske annerledes.

Vi har ikke i like stor grad av multiresistente bakterier som Italia og Spania (Norge: én prosent, Italia: 34). Disse er bakenforliggende årsaker til at så mange dør av Covid-19 i Spania og Italia. I sum: «lav dødelighet av koronavirus i Norge skyldes sosiale og medisinske særforhold som beskytter befolkningen». Ja, det sto så.

Hvorfor sitter dere alle så stille i hver deres stue? Selv drevne pressefolk sprer frykt og unnlater å komme med fakta, som at det hvert år dør 900 i influensa i dette landet, nå er 63 døde av korona. Under influensaepidemien i 2018 døde 1400. Vi visste ikke om døden blant oss da, samfunnet gikk sin gang. Ser man disse tallene i forhold til land med større befolkning, gir dessverre de høye dødsratene mening. Er vi så fremmedgjorte døden i vårt samfunn at vi tror at vi kan stanse den?

Og hvor er venstresida? Hva med aleneforeldrene som skal drive hjemmeskole, som må skjøtte jobben sin i transport, eller butikk og ikke har hjemmekontor og en Mac til hvert barn? Hvorfor er hyttefolket quislinger når Preben Aavitsland i FHI tvert imot sier det er en god idé å stanse spredningen av viruset ved å spre folk? Får du snue og feber går det faktisk an å kjøre hjem. Hvorfor er skolene stengt når FIH satte spørsmålstegn ved effekten av det?

Frykten har lammet den frie tanken, eller kan det også tenkes at Norge, der bare Danmark har flere ansatte i offentlig sektor i verden, tilpasser seg denne nedstengningen så lett fordi de fleste vet at lønnen kommer dalende, akkurat like fyldig som forrige måned, at det ikke er så vanskelig på hjemmekontoret med hjemmeskolen når du er offentlig ansatt og ikke har en bedrift du skal redde, eller miste?

Musestille og redde, men ikke stille når det gjelder å plukke opp telefonen til politiet og melde ungdommer som spiller fotball på ei løkke, eller et hyttebesøk i grisgrendt strøk der det bor to personer pr. kvadratkilometer. Dette viruset smitter også angiveri og er de engsteliges gallamiddag.

Jeg vet at alt dette er som å banne i kjerka (veldig glad for at Ola Borten Moe gjorde det i torsdagens VG og Nils Arne Eggen i gårsdagens), vet at det er å tråkke i salaten også, og det som verre er, men jeg er skremt over denne knugende enigheten om hvordan landet er stengt ned på. Skremt av at det nå dør mennesker som ikke får behandling fordi sykehusene, med god kapasitet, venter på koronasmittede. På vårt nærsykehus er det ennå ikke en eneste koronapasient så langt. Og vi bor i en koronafri kommune, tro det den som vil.

Jeg ønsker absolutt ingen døde, men jeg ønsker at vi i stedet for nedstengning isolerer de smittede og syke, de gamle og de med alvorlige underliggende sykdommer. Jeg ønsker at vi får testet oss mer slik at vi kan gjøre som Sør-Korea, ta våre forholdsregler, unngå store forsamlinger, og erkjenne at uten økonomi har vi heller ingen helsevesen.

Erna Solberg sier at «noen kommer til å miste livsverkene sine, men vi skal komme oss gjennom dette». Hvem er «vi»? Skal jeg og tusen andre med meg miste livsgrunnlaget vårt og år med nedlagt blodslit for å få gründerbedrifter opp og stå, må vi vite at denne dugnaden og den som kommer, er fattet på riktige beslutninger. Nå holder regjeringen disse rapportene hemmelig. Demokratiske prosesser er ikke så viktig lengre.

Vi er nå oppe i 400.000 permitterte og statskassen står åpen. Visste regjeringen hva de satte i gang? Var det ikke de oljepengene vi skulle bruke på generasjonene etter oljen? De vi dro opp stigen for? Nå raser det ut noen jernbanestrekk i døgnet, før kranglet vi i tiår om pengebruken på noen meter.

Jeg har vært gründer i fem år og står for en forsvinnende liten andel av verdiskapingen i Norge, men det har verdi for meg, for familien vår, for våre ansatte, for gjestene våre, leverandørene og det skaper ringvirkninger i lokalsamfunnet. Og jeg tør påstå at det bidrar til et mangfoldig Norge. 99 prosent av bedriftene i Norge er små og mellomstore.

På det personlige plan har oppbyggingen av reiselivsbedriften 292 Aurland vært en kreativ og idealistisk fest, men den har kostet både helse, penger og vett (vettet var kanskje litt begrenset før vi startet, ellers hadde vi nok aldri gitt oss i kast med dette), men mest av alt har det kostet dyrebar tid med ungene som jeg aldri får tilbake.

Endelig var vi over de fem første harde åra, der bare tre av fem gründere kommer helskinnet ut. Vi hadde begynt å ansette folk i helårsstillinger, ikke mange, men en revolusjon i forhold til de første oppstartsårene som krevde egeninnsats fra tidlig til seint. Seks av ti reiselivsbedrifter står nå i fare for å gå konkurs. Vi skal ikke bli en av dem, og jeg gir meg ikke, «eg stend eg, seddu», men jeg må vite: at det er tenkt fritt, og nok, før alt går i knas.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Gründer: – Nå raser det ut noen jernbanestrekk i døgnet, før kranglet vi i tiår om noen meter.
    Tone Rønning Vike ønsker at Norge i stedet isolerer de smittede og syke, de gamle og de med alvorlige underliggende sykdommer.

Debattinnlegg

Tone Rønning Vike

https://www.bt.no/btmeninger/debatt...t-noen-jernbanestrekk-i-doegnet-foer-kranglet

Ok, da kommer jeg som aldri har stemt på høyresiden krypende ut av skapet. Ikke som Bolsonaro, selv om jeg er klar over at det er lett å ty til karakteristikker, men rett og slett for å si: Kan det finnes andre løsninger for å stanse spredningen av koronaviruset på enn å sende snart 500.000 nordmenn ut i arbeidsledighet? Legge livsverk og hjørnesteinsbedrifter i grus? Må man stenge ned alt? Selv i bygder der det ennå etter sigende ikke er ett eneste smittetilfelle?

I dag leste jeg at vi kanskje kan ha hatt viruset, men «symptomene er så små at du egentlig ikke vet det». Jeg vet selvsagt at noen blir veldig syke, det har vært mange nok saker, jeg vet at viruset tar liv, og jeg vet at de eldre og de blant oss med underliggende sykdommer har høyere risiko for å dø. Det er derfor vi er villige til å bli med på «dugnaden», selv om den er noe skeivfordelt.

Var det noen som forrige helg leste samfunnsmedisinerne Tonje Braaten og Eiliv Lund ved UiT i DN med følgende overskrift: «Koronaepidemien synes ikke å true den norske befolkningens helse»?

Nedstengningen av Norge og de mest inngripende tiltak i fredstid kom blant annet fordi myndighetene ville unngå å komme i samme situasjon som Italia. For en helsearbeider i akuttmottak som mottar tusenvis av syke slik vi har sett på nyhetene, fortoner dette seg forståelig nok som en katastrofe og «krig».

Men Norge er ikke Italia. Den norske bybefolkningen er halvparten så gamle som bybefolkningen i Italia, og dette viruset rammer som kjent de eldste hardest. Vi er ikke like sosiale som italienerne, selv om vi liker å tro det, vi bor ikke oppå hverandre, og der det i Italia bor 210 i snitt pr. kvadratkilometer, bor det her til lands: 14. Det er ganske annerledes.

Vi har ikke i like stor grad av multiresistente bakterier som Italia og Spania (Norge: én prosent, Italia: 34). Disse er bakenforliggende årsaker til at så mange dør av Covid-19 i Spania og Italia. I sum: «lav dødelighet av koronavirus i Norge skyldes sosiale og medisinske særforhold som beskytter befolkningen». Ja, det sto så.

Hvorfor sitter dere alle så stille i hver deres stue? Selv drevne pressefolk sprer frykt og unnlater å komme med fakta, som at det hvert år dør 900 i influensa i dette landet, nå er 63 døde av korona. Under influensaepidemien i 2018 døde 1400. Vi visste ikke om døden blant oss da, samfunnet gikk sin gang. Ser man disse tallene i forhold til land med større befolkning, gir dessverre de høye dødsratene mening. Er vi så fremmedgjorte døden i vårt samfunn at vi tror at vi kan stanse den?

Og hvor er venstresida? Hva med aleneforeldrene som skal drive hjemmeskole, som må skjøtte jobben sin i transport, eller butikk og ikke har hjemmekontor og en Mac til hvert barn? Hvorfor er hyttefolket quislinger når Preben Aavitsland i FHI tvert imot sier det er en god idé å stanse spredningen av viruset ved å spre folk? Får du snue og feber går det faktisk an å kjøre hjem. Hvorfor er skolene stengt når FIH satte spørsmålstegn ved effekten av det?

Frykten har lammet den frie tanken, eller kan det også tenkes at Norge, der bare Danmark har flere ansatte i offentlig sektor i verden, tilpasser seg denne nedstengningen så lett fordi de fleste vet at lønnen kommer dalende, akkurat like fyldig som forrige måned, at det ikke er så vanskelig på hjemmekontoret med hjemmeskolen når du er offentlig ansatt og ikke har en bedrift du skal redde, eller miste?

Musestille og redde, men ikke stille når det gjelder å plukke opp telefonen til politiet og melde ungdommer som spiller fotball på ei løkke, eller et hyttebesøk i grisgrendt strøk der det bor to personer pr. kvadratkilometer. Dette viruset smitter også angiveri og er de engsteliges gallamiddag.

Jeg vet at alt dette er som å banne i kjerka (veldig glad for at Ola Borten Moe gjorde det i torsdagens VG og Nils Arne Eggen i gårsdagens), vet at det er å tråkke i salaten også, og det som verre er, men jeg er skremt over denne knugende enigheten om hvordan landet er stengt ned på. Skremt av at det nå dør mennesker som ikke får behandling fordi sykehusene, med god kapasitet, venter på koronasmittede. På vårt nærsykehus er det ennå ikke en eneste koronapasient så langt. Og vi bor i en koronafri kommune, tro det den som vil.

Jeg ønsker absolutt ingen døde, men jeg ønsker at vi i stedet for nedstengning isolerer de smittede og syke, de gamle og de med alvorlige underliggende sykdommer. Jeg ønsker at vi får testet oss mer slik at vi kan gjøre som Sør-Korea, ta våre forholdsregler, unngå store forsamlinger, og erkjenne at uten økonomi har vi heller ingen helsevesen.

Erna Solberg sier at «noen kommer til å miste livsverkene sine, men vi skal komme oss gjennom dette». Hvem er «vi»? Skal jeg og tusen andre med meg miste livsgrunnlaget vårt og år med nedlagt blodslit for å få gründerbedrifter opp og stå, må vi vite at denne dugnaden og den som kommer, er fattet på riktige beslutninger. Nå holder regjeringen disse rapportene hemmelig. Demokratiske prosesser er ikke så viktig lengre.

Vi er nå oppe i 400.000 permitterte og statskassen står åpen. Visste regjeringen hva de satte i gang? Var det ikke de oljepengene vi skulle bruke på generasjonene etter oljen? De vi dro opp stigen for? Nå raser det ut noen jernbanestrekk i døgnet, før kranglet vi i tiår om pengebruken på noen meter.

Jeg har vært gründer i fem år og står for en forsvinnende liten andel av verdiskapingen i Norge, men det har verdi for meg, for familien vår, for våre ansatte, for gjestene våre, leverandørene og det skaper ringvirkninger i lokalsamfunnet. Og jeg tør påstå at det bidrar til et mangfoldig Norge. 99 prosent av bedriftene i Norge er små og mellomstore.

På det personlige plan har oppbyggingen av reiselivsbedriften 292 Aurland vært en kreativ og idealistisk fest, men den har kostet både helse, penger og vett (vettet var kanskje litt begrenset før vi startet, ellers hadde vi nok aldri gitt oss i kast med dette), men mest av alt har det kostet dyrebar tid med ungene som jeg aldri får tilbake.

Endelig var vi over de fem første harde åra, der bare tre av fem gründere kommer helskinnet ut. Vi hadde begynt å ansette folk i helårsstillinger, ikke mange, men en revolusjon i forhold til de første oppstartsårene som krevde egeninnsats fra tidlig til seint. Seks av ti reiselivsbedrifter står nå i fare for å gå konkurs. Vi skal ikke bli en av dem, og jeg gir meg ikke, «eg stend eg, seddu», men jeg må vite: at det er tenkt fritt, og nok, før alt går i knas.
    Norge og S- Korea kan ikke sammenliknes slik du framstiller det, det er en helt annen mentalitet blant folk enn her hos oss. Ingen grunn til redsel for hva som skjer her i landet. Ta det med ro og ta deg en pils eller to.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/...ewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Skolebyråd Inga Marte Thorkildsen skal vise seg fram nå. Sitter hun på mer info enn regjeringen ? Dette bør koordineres ut fra en felles strategi og ikke ut fra politikere som skal vise seg fram med synsing.
    Trur nok Oslo er i ei særstilling. Det skal veldig god planlegging til for å halde eit akseptabelt smittevern for så mange og så store skular. Når ein i tillegg tenkjer på kor smittefarleg det vert i små heimar, bør ein tenke seg nøye om. Det er ikkje berre å køyre business as usual, om ein ikkje skal miste effekten av den kjempeinnsatsen vi så langt har hatt.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.551
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Blir nok masker på oss alle sammen i løpet av våren.
    Vis vedlegget 578524
    kan godt være at det blir masker, men ikke på grunnlag av den der! den er debunka.
    Greit å ikke smitte andre hvis man selv er smittet uten å ha symptomer. Det er undersøkelser som viser at man er smittefarlig uten særlige symptomer. Det skinner igjennom på sidene til FHI at de er helt enige i at munnbind er fornuftig, men de er redde for at da begynner vi å slurve med håndvask.... og det er foreløpig ikke nok munnbind til både helsepersonell og befolkningen. I tillegg tror de at vårt lynne og samfunn ikke passer til maskebruk. Ja, ja. Er det sånn det er. Blir vel som deffeknotten mener at det er noe underdanig, muslimsk, femisvensk over de som bruker munnbind. Tannleger unntatt.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 578524
    kan godt være at det blir masker, men ikke på grunnlag av den der! den er debunka.
    Greit å ikke smitte andre hvis man selv er smittet uten å ha symptomer. Det er undersøkelser som viser at man er smittefarlig uten særlige symptomer. Det skinner igjennom på sidene til FHI at de er helt enige i at munnbind er fornuftig, men de er redde for at da begynner vi å slurve med håndvask.... og det er foreløpig ikke nok munnbind til både helsepersonell og befolkningen. I tillegg tror de at vårt lynne og samfunn ikke passer til maskebruk. Ja, ja. Er det sånn det er. Blir vel som deffeknotten mener at det er noe underdanig, muslimsk, femisvensk over de som bruker munnbind. Tannleger unntatt.
    jeg har ingen særlig formening om bruk av munnbind; det får fagfolk finne ut av. men den «grafen» du la ut er bare tull! det var det enkle poenget.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.326
    jeg har ingen særlig formening om bruk av munnbind; det får fagfolk finne ut av. men den «grafen» du la ut er bare tull! det var det enkle poenget.
    I disse tider tror jeg at jeg ville utviklet depresjon om jeg hadde brukt store deler av mitt yrkesliv på å forsøke å lære den oppvoksende befolkningen matematikk og denslags. Det ville være så åpenbart at jeg hadde feilet kapitalt.

U

Utgatt24668

Gjest
    https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/...ewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Skolebyråd Inga Marte Thorkildsen skal vise seg fram nå. Sitter hun på mer info enn regjeringen ? Dette bør koordineres ut fra en felles strategi og ikke ut fra politikere som skal vise seg fram med synsing.
    Trur nok Oslo er i ei særstilling. Det skal veldig god planlegging til for å halde eit akseptabelt smittevern for så mange og så store skular. Når ein i tillegg tenkjer på kor smittefarleg det vert i små heimar, bør ein tenke seg nøye om. Det er ikkje berre å køyre business as usual, om ein ikkje skal miste effekten av den kjempeinnsatsen vi så langt har hatt.
    - Sverige snakker klokt om den totale folkehelsen - som også inkluderer folks ve og vel. Å holde skoler og barnehager stengt har en stor kostnad mht at folk skal jobbe, ha en god balanse i hverdagen samt at de mest utsatte barn sliter uten sitt nettverk.

- En annen viktig faktor er retning og strategi for smitten. Å slå viruset ned framstår mer og mer som urealistisk før vi har en vaksine. Det beste alternativet er en sakte men sikker immunitet i folket. Så langt virker det som at barn verken blir veldig syke eller er smittebærere i særlig grad - og i denne settingen så virker det som en farbar vei å åpne for barnehager og skoler. Poenget er at dette må forankres i FHI og regjeringens strategi - og ikke i enkeltmennesker i Oslo med sine egne meninger.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vis vedlegget 578524
    Slik ser Japan ut i dag:

Screenshot_2020-04-06 COVID-19 Map.jpg

Singapore

Screenshot_2020-04-06 COVID-19 Map(1).jpg

Sør Korea har greid å holde smitten relativt lav, men de er vel litt i en situasjon som oss at de skyver problemet foran seg - det er ingen ting i tallene som tyder på at de har "slått det ned".

Kina er det vel ingen som vet hva som faktisk skjer.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det sies at med dagens spredningstakt så vil det ta to år å komme igjennom. kan bli problematisk å opprettholde alle de radikale tiltakene som vi nå har. det virker også som om det er et generelt problem hvordan en skal komme seg ut av en slik nedstengning uten at en bare kastes tilbake til start.

en strategi er testing-sporing-testing-isolering. som vel omf har antydet; dette er ikke så enkelt i befolkningstette omåder hvor smitten allerede har kommet «langt»; men kan det kanskje være mer gjennomførbare i andre områder? sagt på en annen måte; at en opererer med forskjellige strategier basert på lokale forhold – befolkningstetthet, antall smittet, antall med antistoffer i blodet osv

noe av det samme kommer også frem i hytteforbudet; hvilken hensikt har det å forby besøk på hytta i en annen kommune hvis det samtidig er slik at en er innenfor samme legevaktsområde?

kanskje må en tenke mer mangfoldig i tiltak og strategier, samtidig som alt dette blir styrt og besluttet sentralt.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    det sies at med dagens spredningstakt så vil det ta to år å komme igjennom. kan bli problematisk å opprettholde alle de radikale tiltakene som vi nå har. det virker også som om det er et generelt problem hvordan en skal komme seg ut av en slik nedstengning uten at en bare kastes tilbake til start.
    .

Og vi greier ikke å holde spredningen så lav over tid - det er flere grunner til det. Og når man skal synse om hvor lav man greier å holde faktoren - så er det det litt viktig å forstå at vi nå snakker om tiltak som skal vare i mer enn 12 mnd.

I dag er tannleger og stort sett alt av planlagt behandling, operasjoner osv utsatt. Slik kan vi ikke ha det - så sykehusene må i så fall tilbake i normal drift.
    Det er sikkert noen som mener at man barn og unge fortsatt kan leve som de gjør i dag - uten skole, SFO, barnehage, idrett, kultur osv- Jeg mener at det kan man ikke.
    Generellt så vil det også være slik at etterhvert så vil ikke folk være like nøye med å følge reglene. Er det noen som tror at når man ikke har truffet noen andre enn familien sin før påske at man i november fortsatt ikke inviterer noen hjem på middag, inviterer til bursdagsfest eller møtes hjemme hois noen for å ta noen øl på en fredagskveld..?
    Hvor lenge skal grensene være stengt?

Hvis man fortsetter tiltakene på omtrent samme nivå som nå, så vil arbeidsledighet og konkurser fortsette å flomme på. Det går nok ikke så veldig lenge før vi ser 500 000 arbeidsledige - og da er vel knapt et mennesker sagt opp eller permittert i offentlig sektor. Så da er vel 1/3 som jobber i privat sektor arbeidsledige.
    Så kan man begynne å regne på hva angsten, isolasjonen og tapte fremtidsutsikter gjør med folkehelsen.

Så kommer litt av poenget.
    La oss si at vi greier å holde Re på 1,1 istedenfor 1,4 hvis vi slipper litt opp.
    Og la oss si at det reelle tallet på antall som ble smittet forrige uke var 5000. Hvordan vil Re på 1,1 se ut det neste året da...
    Det blir 5500 neste uke, så 6050 uken etter, så 6655.
    Siste uken før sommerferien blir 15692 nye smittet.
    Første uken i november blir 87 247 nye smittet.

I siste uken før jul blir 170119 nye smittet og 187 021 i romjulen.

Så lenge reproduksjonstallet er over1 - så vokser dette til himmels uansett. (inntill man får flokkimmunitet)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.435
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva om flokkimmunitet rett og slett ikke skjer? Vi vet ikke ennå om folk blir immune etter gjennomgått sykdom, og i så fall for hvor lenge. Da er eksponensiell vekst en uforsvarlig strategi uansett om faktoren er 1,1 eller 1,3.

For noen sider tilbake diskuterte vi realismen i ~700k smittede i mai. Mitt synspunkt der var at med den vekstraten vi hadde på det tidspunktet ville dette være en matematisk sikker konsekvens av å fortsette med samme vekstrate. Heldigvis fungerte tiltakene som ble satt inn 12 mars, og kurvene knakk nedover fra ca 24 mars. Nå tømmes intensivavdelingene igjen.

Spørsmålet nå er snarere om vi har kommet ned til såpass håndterlige antall at vi kan gradvis endre strategi til å spore opp og isolere smittebærere enn en generell nedstengning. Det kan også være mulig å differensiere mellom kommuner og regioner. Det er f eks ingen grunn til å holde skolene stengt i en kommune uten noen smittede og med streng «søringkarantene», men man må ha beredskap til å gå i tre ukers lockdown på kort varsel hvis det viser seg at f..nskapet på en eller annen måte har kommet inn likevel.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Og så er det diskusjon om flokkimmunitet vil inntreffe, dersom det kjem varierande mutasjonar av viruset. I så fall må vi innrette oss på heilt nye måtar.
    frage i forlengelsen:

hvis det er slik at flokkimmunitet ikke skulle inntreffe, så ville vel det også gjøre tanken på vaksine mer problematisk?

• Liker
    Reaksjoner: OMF

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.435
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Ref influensavaksiner som må endres hvert år, HIV-vaksiner man har forsøkt å lage i 30 år, og forkjølelsesvaksine som bare ikke finnes. RNA-virus, alt sammen.

Jeg har fortsatt mer tro på at man kan finne effektiv behandling på noen måneders sikt enn at det vil være en effektiv og sikker vaksine i løpet av det neste halvannet året.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Og så er det diskusjon om flokkimmunitet vil inntreffe, dersom det kjem varierande mutasjonar av viruset. I så fall må vi innrette oss på heilt nye måtar.
    Flokkimmunitet kan jo skje på i alle fall to måter. Enten ved at folk får en vaksine som virker eller de har hatt sykdommen og utvikler motstoffer. (som er det beste selvsagt) eller at det rett og slett viser seg å være så mange som ikke blir syke av det at det vil føre til at den samlede effekten avtar over tid. (det er et mindre lystelig scenario siden man da gjerne må isolere de som er spesielt utsatt mye lenger enn ellers).

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja. Ref influensavaksiner som må endres hvert år, HIV-vaksiner man har forsøkt å lage i 30 år, og forkjølelsesvaksine som bare ikke finnes. RNA-virus, alt sammen.

Jeg har fortsatt mer tro på at man kan finne effektiv behandling på noen måneders sikt enn at det vil være en effektiv og sikker vaksine i løpet av det neste halvannet året.
    Behandling og lindrende medisiner vil være virkelig gode nyheter og det er jo litt fokus på det for tiden. Det er jo det trumpadministrasjonen gjør nå med å ta i bruk medisiner som ikke har gjennomgått normale testprosedyrer rett og slett fordi tid koster menneskeliv. Om det er en god strategi eller ikke skal jeg ikke mene noe om, men det er kanskje verdt et forsøk. Det tar jo ellers ganske mange år for en ny medisin å gå igjennom alle stegene før det blir godtkjent for salg.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.435
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Flokkimmunitet opphører igjen ved at viruset muterer til ugjenkjennelighet for immunforsvaret. Vi vet ikke om det tar tre måneder eller ett år.

Trump er mer skråsikker enn han har grunn til mht klorokin, men for en gangs skyld håper jeg han har rett. En effektiv akuttbehandling for folk som blir alvorlig syke vil redusere risikoprofilen noe enormt, og derfor også endre hele kost/nyttebetraktningen av smitteverntiltak.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Flokkimmunitet opphører igjen ved at viruset muterer til ugjenkjennelighet for immunforsvaret. Vi vet ikke om det tar tre måneder eller ett år.
    I så fall må vi jo bare isolere de mest utsatte og innse at viruset er helt ufarlig for de aller fleste... og kombinere det med behandling der man kan. Hvis det ikke kommer hverken medisiner eller vaksiner som er gode nok, og det ikke blir noen flokkimmunitet så vil det jo bare si at man er nødt til å vente på at alle de som virkelig blir syke av dette vil dø, dø ut. Et slags evolusjonsmessig kappløp... kan bli vanskelig å være politiker i en slik situasjon. Så har det det med om de som ikke var utsatt blir det når de eldes og viruset fremdels er i omløp. Da kan det gå litt ut over statistisk forventet levealder her og der.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.551
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Helsevesenet kjøper seg tid til å få flere respiratorer, både de seriøse og nødutgavene. Mer kunnskap om viruset, hvordan det smitter, medisiner, hvorfor noen blir veldig dårlige og andre nesten ikke merker noe som helst til viruset. Om vi oppnår flokkimmunitet er det stor usikkerhet rundt, på samme måte som en vaksine også kan være vanskelig å få til. Jeg tror sosial avstand vil være en regel lenge, har derfor ingen tro på at lagidrett kommer i gang i år, eller ikke andre sosiale tilstelninger som konserter o.l. men at vi gradvis slipper opp på restriksjonene som bremser samfunnet vesentlig er naturlig utover sommeren. Er tryggere å ta en utepils enn å stå inne i et trangt lokale.:)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva om flokkimmunitet rett og slett ikke skjer? Vi vet ikke ennå om folk blir immune etter gjennomgått sykdom, og i så fall for hvor lenge. Da er eksponensiell vekst en uforsvarlig strategi uansett om faktoren er 1,1 eller 1,3.

For noen sider tilbake diskuterte vi realismen i ~700k smittede i mai. Mitt synspunkt der var at med den vekstraten vi hadde på det tidspunktet ville dette være en matematisk sikker konsekvens av å fortsette med samme vekstrate. Heldigvis fungerte tiltakene som ble satt inn 12 mars, og kurvene knakk nedover fra ca 24 mars. Nå tømmes intensivavdelingene igjen.

Spørsmålet nå er snarere om vi har kommet ned til såpass håndterlige antall at vi kan gradvis endre strategi til å spore opp og isolere smittebærere enn en generell nedstengning. Det kan også være mulig å differensiere mellom kommuner og regioner. Det er f eks ingen grunn til å holde skolene stengt i en kommune uten noen smittede og med streng «søringkarantene», men man må ha beredskap til å gå i tre ukers lockdown på kort varsel hvis det viser seg at f..nskapet på en eller annen måte har kommet inn likevel.
    Det er usikkerhet rundt det meste - derfor må vi gjøre de tingene vi har tro på.

Hvis man skulle forlenge dagens tiltak ut året, så havner vel prislappen på nærmere 500 MRD og vi har 500 000 tusen som har mistet jobben - i tillegg kommer alle grundere, butikkeiere, freelancere +++ som har mistet alt de har bygd opp. Så kommer boligkrisen og resesjon. Trolig vil landet gå inn i tung depresjon.

Når skal man løfte blikket litt.
    Jeg synes det er skremmende å se nivået på angsten ute blant folk. Vi kan faktisk miste veldig mye av det som gjør livet bra i Norge....snittalderen til de som har dødd av Corona så langt er 84 år.

Som jeg har nevnt her før - så synes jeg faktisk det et ganske stort paradoks at alle disse tiltakene vi har innført i alle hovedsak hindrer smitte blant de som tåøler sykdommen godt, mens vi i liten grad greier å beskytte de som er i høyrisikogruppen.

Screenshot_2020-04-06 Corona-viruset Slik spres viruset i Norge og verden Kart og statistikk .jpg

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.226
    Torget vurderinger
    2
    Kári Stefánsson leder deCODE på Island. De har i årevis tatt utgangspunkt i øyfolkets kjente slektslinjer i sin genforskning og er blitt verdensledende på flere felt.
    I mars innledet han et testprogram på Island der man testet folk som var tilfeldig utvalgte og studerte smittespredning og -virkning. Det har det kommet mange interessante opplysninger fra, samtidig som Island har innført ekstremt effektive tiltak.

Men - Stefánsson sier i klartekst det vi enda ikke har fått høre fra egne styresmakter om hvorfor man tyr til så harde virkemidler.

“If you think about it, this epidemic is probably the biggest threat mankind has faced in a very long time. You have a virus that is spreading very rapidly all over the world, and because it has spread so widely, there is an enormous accumulation of mutations, in spite of having a lower mutation rate than many other viruses. And these mutations can potentially end up creating a virus that is even more lethal than the one we have now. So it is incredibly important to contain the epidemic as soon as possible to diminish the probability that this will happen.”

“There is also another thing: every year there is a new flu vaccine developed because the influenza virus is mutating and is getting around the immunity of the year before. The same thing could happen with this virus. There are so many ways in which this story could end, and it’s very important for us as a species to try to have an influence on the way in which it ends. So I think we should do everything in our power to contain it, to understand it, and try to prevent it from coming again.”

https://www.icelandreview.com/sci-tech/icelands-coronavirus-testing-global-pandemic-response/

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.435
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det er skremmende å se nivået på angsten ute blant folk. Vi kan faktisk miste veldig mye av det som gjør livet bra i Norge....snittalderen til de som har dødd av Corona så langt er 84 år.

Som jeg har nevnt her før - så synes jeg faktisk det et ganske stort paradoks at alle disse tiltakene vi har innført i alle hovedsak hindrer smitte blant de som tåøler sykdommen godt, mens vi i liten grad greier å beskytte de som er i høyrisikogruppen.
    Tiltakene har som hovedformål å sikre at du og jeg, middelaldrende menn, vil finne en ledig respirator på intensivavdelingen om vi skulle behøve det. Så langt er det ganske mange som har behøvd det. Gjennomsnittsalderen for respiratorpasientene er vel 62 eller deromkring.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.551
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Det er usikkerhet rundt det meste - derfor må vi gjøre de tingene vi har tro på.

Hvis man skulle forlenge dagens tiltak ut året, så havner vel prislappen på nærmere 500 MRD og vi har 500 000 tusen som har mistet jobben - i tillegg kommer alle grundere, butikkeiere, freelancere +++ som har mistet alt de har bygd opp. Så kommer boligkrisen og resesjon. Trolig vil landet gå inn i tung depresjon.

Når skal man løfte blikket litt.

Vis vedlegget 578580
    Det er vi som ev. trenger respiratorer. De over 80 dør på sykehjemmene.....

https://www.aftenposten.no/norge/i/...et-og-noen-innlagte-blir-fort-veldig-daarlige
    Bl.a.
    Leger og ansatte ved Ahus, Østfold, Oslo og Haukeland sykehus sier det samme: Pasientene er yngre enn ventet. Og noen blir svært fort dårlige etter sykehusinnleggelse.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Tiltakene har som hovedformål å sikre at du og jeg, middelaldrende menn, vil finne en ledig respirator på intensivavdelingen om vi skulle behøve det. Så langt er det ganske mange som har behøvd det. Gjennomsnittsalderen for respiratorpasientene er vel 62 eller deromkring.
    Man kan bli ganske forvirret i den offentlige debatten.

Vi sender hjelp til Italia, mens Høie sier de er tilbale før toppen kommer i mai.
    Du sier vi skal ha reproduksjonsfaktoren under 1, men sier hovedformålet er at vi skal ha en ledig respirator.

Fra Aftenposten sin temaside:
    Maks intensivplasser 925, i dag 103 på intensiven. Altså er vi på 11,1% av maks kapasitet i dag.
    Så er det vel også flere respiratorer på vei (Selv om det nok er personell som er mangelvare)

Screenshot_2020-04-06 Alt om koronaviruset Spredning, symptomer, siste saker, spørsmål og svar.jpg

Og ja:

11 400 nye søknader om dagpenger siden fredag.
    https://www.nav.no/no/nav-og-samfun...er/relatert-informasjon/soknader-om-dagpenger

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.226
    Torget vurderinger
    2
    Men av og til muterar viruset, og immuniteten er ikkje relevant lenger. Slik som influensa.
    Styresmakter verden over frykter hva Stefánsson påpeker her:

“If you think about it, this epidemic is probably the biggest threat mankind has faced in a very long time. You have a virus that is spreading very rapidly all over the world, and because it has spread so widely, there is an enormous accumulation of mutations, in spite of having a lower mutation rate than many other viruses. And these mutations can potentially end up creating a virus that is even more lethal than the one we have now. So it is incredibly important to contain the epidemic as soon as possible to diminish the probability that this will happen.”

“There is also another thing: every year there is a new flu vaccine developed because the influenza virus is mutating and is getting around the immunity of the year before. The same thing could happen with this virus. There are so many ways in which this story could end, and it’s very important for us as a species to try to have an influence on the way in which it ends. So I think we should do everything in our power to contain it, to understand it, and try to prevent it from coming again.”

https://www.icelandreview.com/sci-tech/icelands-coronavirus-testing-global-pandemic-response/

G

Gjestemedlem

Gjest
    Om viruset oppfører seg som et influensavirus som kommer tilbake i nye varianter med jevne mellomrom, så må vi bare leve med det som vi gjør med influensa. det er det totalt fånyttes å skulle stenge ned samfunnet, ødelegge økonomien, sende folk ut i arbeidsløshet og alt hva slikt medfører. Da må vi snarest mulig tilbake til normalen og og leve som om det ikke var noe annet enn influensa. Dvs. blir man syk så holder man seg hjemme en uke eller to og man går ikke på unødige besøk før man blir frisk.

Da er det ingen ting å kave seg opp over, da får vi en svært uheldig bølge med dødsfall nå.. og så er vi ferdig med det, eller i det minste tilbake der vi kan se på det på samme måte som sesongbasert influensa. Husk at den også tar livet av en hel del mennesker hvert eneste år.

Vi vil bare gjøre ting verre ved å ødelegge samfunnet, økonomien, handel og samvær... med mindre det er akkurat det man ønsker seg da. nedgangstider, depresjon og elendighet slik at alt ligger bedre til rette for revolusjonen (om den er rød eller grønn). det er faktisk endel misantropiske dommedagskultister som ser på menneskeheten som parasitter som "moder jord" bør gjøre noe med så fort som mulig .. kanskje med litt hjelp til og med.

Alle de som ser på "overbefolkning" som det store problemet må jo også kjenne sin besøkelsestid og unne seg litt velfortjent skadefryd.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn