Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.948
    Antall liker
    8.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det der har slått meg for flere land og det er innmari interessant. Jeg klarer ikke å finne noen gode forklaringsmodeller på at det skal være sånn.
    Jeg tror ikke det er så veldig komplisert.

    Dette er nok ikke så mye mer komplisert enn at den eksponensielle veksten beveger seg fra 2 sifret til 3 sifret i forhold til ha man startet med. Og da blir det i det fleste land lite nye mennesker å smitte.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.649
    Antall liker
    9.938
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det der har slått meg for flere land og det er innmari interessant. Jeg klarer ikke å finne noen gode forklaringsmodeller på at det skal være sånn.
    Jeg tror ikke det er så veldig komplisert.

    Dette er nok ikke så mye mer komplisert enn at den eksponensielle veksten beveger seg fra 2 sifret til 3 sifret i forhold til ha man startet med. Og da blir det i det fleste land lite nye mennesker å smitte.
    Men da må jo det bety at vi får like mye flokkimmunitet med hardere oppbremsing som med mindre streng politikk?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.948
    Antall liker
    8.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men da må jo det bety at vi får like mye flokkimmunitet med hardere oppbremsing som med mindre streng politikk?
    Nå var det jo ikke all verden tall i den artikkelen, og jeg misstenker at man har valgt en par eksempler som passer godt også kan man også justere startdatoen litt til å passe terrenget.

    For å illustrere eksemepelet - hvis man har 1 smittet på dag 1 - så har man 7 ganger så mange smittede etter 14 dager.
    Men det er når man kommer litt videre det stopper opp av seg selv.

    Hvis vi bruker Norge som eksempel
    Dag 1 = X antall smittede
    Dag 42 (6 uker) = 354 X
    Dag 56 (8 uker) = 2 506 X
    Dag 70 (10 uker) = 17 735 X
    Dag 84 (12 uker) = 125 492 X
    Dag 98 (14 uker) = 887 949 X

    Nå skal det godt gjøres at man beynner noe sted med 1 smittet. De fleste steder - kommer dette opp etter at noen har blitt syke, og da har man kanskje 100 smittede på det tidspunktet man setter som "dag 1".

    Hvis vi bruker 100 for Norge, så vil vi etter 6 uker har 35400 smittede - og ca 5000 nye hver dag. Etter 8 uker er man oppe på 250 600 smittede og 37500 nye hver dag.
    etter 10 uker er vi på 1,7 millioner smittede og 266 000 nye smittede hver dag.

    Immunitet og flokkimmunitet virker på flere måter. Når man er i vekst og ikke har noen særlig flokkimmunitet, så vil man fortsatt ha ganske stor immunitet i de gruppene man er i. Feks så har man hatt mye smitte blant Somaliere i Oslo. De første som smitter der, vil gjerne smitte sin familie og venner. Men når disse igjen er smittsomme - så er det blitt en del immunitet blant familie og venner, så derfro vil smiten måtte spre seg til andre gruppper før det kommer en ny oppblomstring.

    Men det helt naturlig at når man får mange smittet - så vil "lokal" flokkimmunitet bremse veksten. Det er litt som Pyramidespill - det er vanskelgi å få til noe når venner og kjente er spurt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.027
    Antall liker
    16.411
    Torget vurderinger
    2
    The Swedish Way.

    På den daglige pressekonferansen fortalte statsepidemiologen Anders Tegnell om at det har vært flere dødsfall enn forventet i Sverige. – Det har vært flere dødsfall enn forventet. Det er definitivt ikke over, det ser vi spesielt på den lille oppgangen i Stockholm igjen, sa Tegnell ifølge Aftonbladet. Bakgrunnen er at i løpet av uke 13 og 14 var det omtrent 1000 flere svenske dødsfall enn forventet i. Ifølge helsemyndighetene er dette betydelig flere enn det ville vært under en vanlig influensasesong, skriver Aftonbladet videre.

    https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/70O9do/tegnell-det-er-definitivt-ikke-over
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.096
    Antall liker
    3.796
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Neineinei, nå tuller du fælt her. De nådde jo toppen for flere uker siden.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.381
    Antall liker
    3.664
    Torget vurderinger
    4
    Det var vel en gammel graf Terje ?

    Idag
    covidse.jpg

    Som viser økning
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.566
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, der gikk jeg meg bort i skogen, :p. Men det var mulig å slette hele innlegget.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.948
    Antall liker
    8.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    The Swedish Way.
    Ja, Sverige er vel et av de beste landene å leve i verden. Demokratisk, offentlig helsevesen, godt utdannede, gode offentlige institusjoner osv. Er vel fast inventar i toppen av de fleste oversikter over hvilken land det er best å leve i.

    De gjør det det fagfolkene anbefaler å gjøre.

    Nabolandet Danmark - er også i toppen av de fleste rangeringer om hvor i verden det er bra og leve. Velger samme strategi som Sverige.

    I Norge anbefaler fagfolkene også å gjøre som i Sverige. Og jeg tror nok at vi også kommer til å følge den linjen (Da det ikke er mulig å oppnå det Regjeringen prøver på nå) - eneste forskjellen er at vi kommer til tyne det utover i 18 mnd fremfor 4-6 mnd som svenskene gjør.

    Det er, selvsagt, helt korrekt at vi ikke kjenner «dødstotalen» enda, men man bør foretrekke en politikk som går ut på å rekognosere og forstå fienden, fremfor å sende folk rett mot maskingeværstillinger.

    Det er noen som poster bilder fra Alien filmene og du prater om å bli meid ned med maskingevær.

    Hvem er "odd one out"...?

    Synes det er fascinerende at en gjeng gamle menn på internett tror de har skjønt noe den samlede ekspertisen i folkehelsen i de skandinaviske landene ikke har skjønt.
     

    Chrom

    Medlem
    Ble medlem
    02.04.2020
    Innlegg
    16
    Antall liker
    5
    The Swedish Way.
    Ja, Sverige er vel et av de beste landene å leve i verden. Demokratisk, offentlig helsevesen, godt utdannede, gode offentlige institusjoner osv. Er vel fast inventar i toppen av de fleste oversikter over hvilken land det er best å leve i.

    De gjør det det fagfolkene anbefaler å gjøre.

    Nabolandet Danmark - er også i toppen av de fleste rangeringer om hvor i verden det er bra og leve. Velger samme strategi som Sverige.

    I Norge anbefaler fagfolkene også å gjøre som i Sverige. Og jeg tror nok at vi også kommer til å følge den linjen (Da det ikke er mulig å oppnå det Regjeringen prøver på nå) - eneste forskjellen er at vi kommer til tyne det utover i 18 mnd fremfor 4-6 mnd som svenskene gjør.

    Det er, selvsagt, helt korrekt at vi ikke kjenner «dødstotalen» enda, men man bør foretrekke en politikk som går ut på å rekognosere og forstå fienden, fremfor å sende folk rett mot maskingeværstillinger.

    Det er noen som poster bilder fra Alien filmene og du prater om å bli meid ned med maskingevær.

    Hvem er "odd one out"...?

    Synes det er fascinerende at en gjeng gamle menn på internett tror de har skjønt noe den samlede ekspertisen i folkehelsen i de skandinaviske landene ikke har skjønt.
    jassågitt, Danmark velger samme strategi som Sverige???
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.096
    Antall liker
    3.796
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Synes det er sjarmerende å se at hyllesten av Sverige i denne tråden i stor grad kommer fra de skarpeste kritikerne i "hva har gått galt i Sverige" tråden.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.566
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    The Swedish Way.
    Ja, Sverige er vel et av de beste landene å leve i verden. Demokratisk, offentlig helsevesen, godt utdannede, gode offentlige institusjoner osv. Er vel fast inventar i toppen av de fleste oversikter over hvilken land det er best å leve i.

    De gjør det det fagfolkene anbefaler å gjøre.

    Nabolandet Danmark - er også i toppen av de fleste rangeringer om hvor i verden det er bra og leve. Velger samme strategi som Sverige.

    I Norge anbefaler fagfolkene også å gjøre som i Sverige. Og jeg tror nok at vi også kommer til å følge den linjen (Da det ikke er mulig å oppnå det Regjeringen prøver på nå) - eneste forskjellen er at vi kommer til tyne det utover i 18 mnd fremfor 4-6 mnd som svenskene gjør.

    Det er, selvsagt, helt korrekt at vi ikke kjenner «dødstotalen» enda, men man bør foretrekke en politikk som går ut på å rekognosere og forstå fienden, fremfor å sende folk rett mot maskingeværstillinger.

    Det er noen som poster bilder fra Alien filmene og du prater om å bli meid ned med maskingevær.

    Hvem er "odd one out"...?

    Synes det er fascinerende at en gjeng gamle menn på internett tror de har skjønt noe den samlede ekspertisen i folkehelsen i de skandinaviske landene ikke har skjønt.
    Hele poenget med sosial distansering og nedstengning av samfunnet er å unngå at helsevesenet går i metning. Det har vi sett skje i sør-europa. Den veien er Sverige på vei mot nå ifølge denne nettsiden; https://covid19.healthdata.org/sweden
    (The Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME) is an independent population health research center at UW Medicine, part of the University of Washington, that provides rigorous and comparable measurement of the world's most important health problems and evaluates the strategies used to address them. IHME makes this information freely available so that policymakers have the evidence they need to make informed decisions about how to allocate resources to best improve population health.)

    Ingen seriøse fagfolk kan anbefale det Sverige er i ferd med å gjøre nå.
    Screenshot_20200424-133736_Chrome.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.948
    Antall liker
    8.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hele poenget med sosial distansering og nedstengning av samfunnet er å unngå at helsevesenet går i metning. Det har vi sett skje i sør-europa. Den veien er Sverige på vei mot nå ifølge denne nettsiden; https://covid19.healthdata.org/sweden
    Ja, det er jo ingen grunn til å stole på hele ledelsen i Sverige når du har funnet en nettside som sier det motsatte. Ta en titt på kapasiteten til Norge er, de er så feil at det er helt meningsløst.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    noe av forklaringen på høye dødstall og et helsevesen som gikk i metning i italia er sannsynligvis at de der ikke har sykehjem på samme måte som i norge/sverige; der bor gamlingen hjemme til de stuper, og skulle de bli smittet så er det rett på sykehus, og der gjelder det å redde det som reddes kan – katolikker. i norge behandler en ikke gamlingene på sykehjem; kroppene er likevel så gamle og skrøpelige at det ikke fører noe godt med seg. her i landet slipper vi for det meste å ta disse valgene; hvem skal vi behandle. den sorteringen har allerede blitt foretatt ut fra hvor de befinner seg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.004
    Antall liker
    36.327
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er nok ikke så mye mer komplisert enn at den eksponensielle veksten beveger seg fra 2 sifret til 3 sifret i forhold til ha man startet med. Og da blir det i det fleste land lite nye mennesker å smitte.
    Observasjonen var at tidsforløpet er det samme, enten toppen av kurven nås med få eller mange smittede. Det kan vel ikke være slik at man oppnår samme flokkimmunitet med 100 smittede som med 100000?

    Da virker det som en mer logisk forklaring at folk endrer handlingsmønster og begynner med effektiv sosial distansering etter et visst antall dager med dårlige covid-nyheter i alle kanaler. Forskjellen ser ut til å ligge hvor raskt man slår til og dermed hvor store tallene blir før man får stoppet det.

    I den grad det handler om at epidemien «brenner ut» i enkelte avgrensede miljøer må forskjellen i antallet smittede, syke og døde ligge i hvor effektivt man oppretter barrierer mellom disse miljøene og resten av befolkningen. Alle utenfor det lille miljøet med «flokkimmunitet» er jo like mottakelige. Det blir ikke flokkimmunitet i Rättvik av at alle svensksomaliere i Rinkeby har vært syke.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.566
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hele poenget med sosial distansering og nedstengning av samfunnet er å unngå at helsevesenet går i metning. Det har vi sett skje i sør-europa. Den veien er Sverige på vei mot nå ifølge denne nettsiden; https://covid19.healthdata.org/sweden
    Ja, det er jo ingen grunn til å stole på hele ledelsen i Sverige når du har funnet en nettside som sier det motsatte. Ta en titt på kapasiteten til Norge er, de er så feil at det er helt meningsløst.
    Vi får se om 4 uker......
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Synes det er sjarmerende å se at hyllesten av Sverige i denne tråden i stor grad kommer fra de skarpeste kritikerne i "hva har gått galt i Sverige" tråden.
    Dette forsøket på å stigmatisere og markere debattanter er en ukultur som Hardingfele har lyktes godt med å innføre her. Jeg tror det er lett å bevisst / ubevisst bruke samme hersketeknikk uten at man mener noe vondt med det - men det ødelegger debatten litt. Det minner mye om Trump sin retorikk i tillegg.

    Å vurdere den svenske strategien utover VG oppslag trenger ikke å være så dumt. Man er ikke klimafornekter kun fordi man vurderer de potensielt positive sidene ved den svenske strategien.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.649
    Antall liker
    9.938
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er nok ikke så mye mer komplisert enn at den eksponensielle veksten beveger seg fra 2 sifret til 3 sifret i forhold til ha man startet med. Og da blir det i det fleste land lite nye mennesker å smitte.
    Observasjonen var at tidsforløpet er det samme, enten toppen av kurven nås med få eller mange smittede. Det kan vel ikke være slik at man oppnår samme flokkimmunitet med 100 smittede som med 100000?
    Det var nettopp det jeg fant litt meningsløst jeg og.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.096
    Antall liker
    3.796
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Stigmatisering?
    Jeg påpeker noe jeg mener er en påfallende selvmotsigelse når folk hedrer sverige og svensk politikk på generell basis og at det er et fantastisk sted i det ene øyeblikket og i det andre øyeblikket er svensk politikk så selvdesktruktiv og hjernedød at det knapt nok finnes noe verre sted å bo.

    Tar jeg feil?
    Om noen synes det er ubehagelig med en påminnelse om slikt er det jo selvsagt trist, men å kalle det stigmatisering føler jeg er å trekke det litt langt.

    Jeg føler det er litt mer som når jeg erter de på jobben som gang på gang forteller at fisk ikke er mat, men de er himmelsk overlykkelige når sushien kommer på bordet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.027
    Antall liker
    16.411
    Torget vurderinger
    2
    ^Nå har det seg slik at Sverige har holdt økonomien åpen (slett ikke sant, men det har de det så!) og samfunnet fungerer akkurat som før (heller ikke sant, men det har de det så!) og de har beskyttet sine mest sårbare (absolutt ikke sant, men det har de det så!) og alle kommer til å få proporsjonalt like mange døde når dette er "over" (gjenstår å se), så derfor kommer man til å reise bautaer over Tegnell.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.948
    Antall liker
    8.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette er nok ikke så mye mer komplisert enn at den eksponensielle veksten beveger seg fra 2 sifret til 3 sifret i forhold til ha man startet med. Og da blir det i det fleste land lite nye mennesker å smitte.
    Observasjonen var at tidsforløpet er det samme, enten toppen av kurven nås med få eller mange smittede. Det kan vel ikke være slik at man oppnår samme flokkimmunitet med 100 smittede som med 100000?

    Da virker det som en mer logisk forklaring at folk endrer handlingsmønster og begynner med effektiv sosial distansering etter et visst antall dager med dårlige covid-nyheter i alle kanaler. Forskjellen ser ut til å ligge hvor raskt man slår til og dermed hvor store tallene blir før man får stoppet det.

    I den grad det handler om at epidemien «brenner ut» i enkelte avgrensede miljøer må forskjellen i antallet smittede, syke og døde ligge i hvor effektivt man oppretter barrierer mellom disse miljøene og resten av befolkningen. Alle utenfor det lille miljøet med «flokkimmunitet» er jo like mottakelige. Det blir ikke flokkimmunitet i Rättvik av at alle svensksomaliere i Rinkeby har vært syke.
    Jeg tror vel rett og slett at det ikke er slik, man har bare funnet noen eksempler som passer beskrivelsen:

    Japan hadde sin første case 16 januar og er godt forbi både 6 og 8 uker.
    Screenshot_2020-04-24 COVID-19 Map.jpg

    Singapore hadde sitt første tilfelle 20 januar - det er 13 uker siden.
    Screenshot_2020-04-24 COVID-19 Map(1).jpg

    Sverige hadde sitt første tilfelle i slutte av januar - 12 uker siden - har det flatet ut der...?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.948
    Antall liker
    8.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    I den grad det handler om at epidemien «brenner ut» i enkelte avgrensede miljøer må forskjellen i antallet smittede, syke og døde ligge i hvor effektivt man oppretter barrierer mellom disse miljøene og resten av befolkningen. Alle utenfor det lille miljøet med «flokkimmunitet» er jo like mottakelige. Det blir ikke flokkimmunitet i Rättvik av at alle svensksomaliere i Rinkeby har vært syke.
    Ja, man får ingen flokkummunitet, men det demper nok veksten ganske mye. (Som jeg tror bidrar til at kurven snur etter 5-6-7 uker - fordi da begynner tallene å bli store i forhold til den megnde mennesker som man vanligvis omgås.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Stigmatisering?
    Jeg påpeker noe jeg mener er en påfallende selvmotsigelse når folk hedrer sverige og svensk politikk på generell basis og at det er et fantastisk sted i det ene øyeblikket og i det andre øyeblikket er svensk politikk så selvdesktruktiv og hjernedød at det knapt nok finnes noe verre sted å bo.

    Tar jeg feil?
    skivebom!

    kjenner ikke til at folk her i de forskjellige diskusjonene snakker om svensk politikk generelt, men derimot innvandringspolitikk, koronapolitikk og andre bindestrekspolitikker.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.640
    Antall liker
    3.853
    Torget vurderinger
    96
    The Swedish Way.
    Ja, Sverige er vel et av de beste landene å leve i verden. Demokratisk, offentlig helsevesen, godt utdannede, gode offentlige institusjoner osv. Er vel fast inventar i toppen av de fleste oversikter over hvilken land det er best å leve i.

    De gjør det det fagfolkene anbefaler å gjøre.

    Nabolandet Danmark - er også i toppen av de fleste rangeringer om hvor i verden det er bra og leve. Velger samme strategi som Sverige.

    I Norge anbefaler fagfolkene også å gjøre som i Sverige. Og jeg tror nok at vi også kommer til å følge den linjen (Da det ikke er mulig å oppnå det Regjeringen prøver på nå) - eneste forskjellen er at vi kommer til tyne det utover i 18 mnd fremfor 4-6 mnd som svenskene gjør.

    Det er, selvsagt, helt korrekt at vi ikke kjenner «dødstotalen» enda, men man bør foretrekke en politikk som går ut på å rekognosere og forstå fienden, fremfor å sende folk rett mot maskingeværstillinger.

    Det er noen som poster bilder fra Alien filmene og du prater om å bli meid ned med maskingevær.

    Hvem er "odd one out"...?

    Synes det er fascinerende at en gjeng gamle menn på internett tror de har skjønt noe den samlede ekspertisen i folkehelsen i de skandinaviske landene ikke har skjønt.
    Tror du må vurdere om du har tatt feil OMF. Danmark snur også om flokkimmunitet nå, bare en i en kommende rekke av spiker i den kista kanskje. Norge og Danmark har fulgt hverandre og gjort omtrent helt likt, mens Sverige valgte noe annet. At du skriver at Danmark har gjort som Sverige er nesten komisk, de kjørte lockdown som oss. Alt peker pr. i dag på at svenskene tok det korteste strået. Spiller ingen rolle hva ekspertisen har ment i forkant av epidemien eller rettere sagt, hvilke eksperter DU har trodd mest på.

    https://www.dagbladet.no/nyheter/snur-om-flokkimmunitet/72397965
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.948
    Antall liker
    8.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tror du må vurdere om du har tatt feil OMF. Danmark snur også om flokkimmunitet nå, bare en i en kommende rekke av spiker i den kista kanskje. Norge og Danmark har fulgt hverandre og gjort omtrent helt likt, mens Sverige valgte noe annet. At du skriver at Danmark har gjort som Sverige er nesten komisk, de kjørte lockdown som oss. Alt peker pr. i dag på at svenskene tok det korteste strået. Spiller ingen rolle hva ekspertisen har ment i forkant av epidemien eller rettere sagt, hvilke eksperter DU har trodd mest på.

    https://www.dagbladet.no/nyheter/snur-om-flokkimmunitet/72397965
    Da må du be danskene oppdatere nettsiden sin:
    https://www.sst.dk/da/corona/FAQ#corona-faq-strategi

    Screenshot_2020-04-24 Spørgsmål og svar om ny corona­virus og COVID-19.jpg
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.640
    Antall liker
    3.853
    Torget vurderinger
    96
    Tror du må vurdere om du har tatt feil OMF. Danmark snur også om flokkimmunitet nå, bare en i en kommende rekke av spiker i den kista kanskje. Norge og Danmark har fulgt hverandre og gjort omtrent helt likt, mens Sverige valgte noe annet. At du skriver at Danmark har gjort som Sverige er nesten komisk, de kjørte lockdown som oss. Alt peker pr. i dag på at svenskene tok det korteste strået. Spiller ingen rolle hva ekspertisen har ment i forkant av epidemien eller rettere sagt, hvilke eksperter DU har trodd mest på.

    https://www.dagbladet.no/nyheter/snur-om-flokkimmunitet/72397965
    Da må du be danskene oppdatere nettsiden sin:
    https://www.sst.dk/da/corona/FAQ#corona-faq-strategi

    Vis vedlegget 581602
    Sukk... du vet like godt som jeg, kanskje bedre, hva som faktisk har vært gjort. Danmark og vi kjørte lockdown, harde restriktive tiltak. Svenskene holdt det mye mer åpent. Dette blir bare dumt... ser du ikke det? Alle land har vel hatt som mål å beskytte utsatte grupper.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.948
    Antall liker
    8.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tror du må vurdere om du har tatt feil OMF. Danmark snur også om flokkimmunitet nå, bare en i en kommende rekke av spiker i den kista kanskje. Norge og Danmark har fulgt hverandre og gjort omtrent helt likt, mens Sverige valgte noe annet. At du skriver at Danmark har gjort som Sverige er nesten komisk, de kjørte lockdown som oss. Alt peker pr. i dag på at svenskene tok det korteste strået. Spiller ingen rolle hva ekspertisen har ment i forkant av epidemien eller rettere sagt, hvilke eksperter DU har trodd mest på.

    https://www.dagbladet.no/nyheter/snur-om-flokkimmunitet/72397965
    Da må du be danskene oppdatere nettsiden sin:
    https://www.sst.dk/da/corona/FAQ#corona-faq-strategi

    Vis vedlegget 581602
    Sukk... du vet like godt som jeg, kanskje bedre, hva som faktisk har vært gjort. Danmark og vi kjørte lockdown, harde restriktive tiltak. Svenskene holdt det mye mer åpent. Dette blir bare dumt... ser du ikke det? Alle land har vel hatt som mål å beskytte utsatte grupper.
    Ja, jeg synes også at dette er dumt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.640
    Antall liker
    3.853
    Torget vurderinger
    96
    Det som er sikkert for de neste ukene, er at Danmark og Norge har som mål og holde R godt under 1. Sveriges mål er mer vanskelig å få tak på.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.948
    Antall liker
    8.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det som er sikkert for de neste ukene, er at Danmark og Norge har som mål og holde R godt under 1. Sveriges mål er mer vanskelig å få tak på da de for tiden bruker mye tid på tull med tall og å korrigere estimat like raskt som nye legges fram.
    Nei, Danmark har som mål å få samfunnet i gang igjen på en måte som ikke overbelaster helsevesenet (samme som Sverige). Norge har slå ned som strategi, ikke de andre.
     

    Chrom

    Medlem
    Ble medlem
    02.04.2020
    Innlegg
    16
    Antall liker
    5
    Det som er sikkert for de neste ukene, er at Danmark og Norge har som mål og holde R godt under 1. Sveriges mål er mer vanskelig å få tak på da de for tiden bruker mye tid på tull med tall og å korrigere estimat like raskt som nye legges fram.
    Nei, Danmark har som mål å få samfunnet i gang igjen på en måte som ikke overbelaster helsevesenet (samme som Sverige). Norge har slå ned som strategi, ikke de andre.
    Norge har kopiert Danmark hele veien. så det du påstår er feil
     
    • Liker
    Reaksjoner: K2

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.096
    Antall liker
    3.796
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Stigmatisering?
    Jeg påpeker noe jeg mener er en påfallende selvmotsigelse når folk hedrer sverige og svensk politikk på generell basis og at det er et fantastisk sted i det ene øyeblikket og i det andre øyeblikket er svensk politikk så selvdesktruktiv og hjernedød at det knapt nok finnes noe verre sted å bo.

    Tar jeg feil?
    skivebom!

    kjenner ikke til at folk her i de forskjellige diskusjonene snakker om svensk politikk generelt, men derimot innvandringspolitikk, koronapolitikk og andre bindestrekspolitikker.
    Vel, da må jeg vel ha tatt feil. Jeg var rimelig skråsikker på at det i Sverigetråden ikke var noen tvil om at det blant deltakerne var et totalt fravær av tillit til svenskenes generelle logikk, vurderingsevne og virkelighetsoppfattelse.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.640
    Antall liker
    3.853
    Torget vurderinger
    96
    Det som er sikkert for de neste ukene, er at Danmark og Norge har som mål og holde R godt under 1. Sveriges mål er mer vanskelig å få tak på da de for tiden bruker mye tid på tull med tall og å korrigere estimat like raskt som nye legges fram.
    Nei, Danmark har som mål å få samfunnet i gang igjen på en måte som ikke overbelaster helsevesenet (samme som Sverige). Norge har slå ned som strategi, ikke de andre.
    Jeg snakker om hvilke konkrete tiltak som faktisk har vært gjennomført. Og det er det som er strategien. Du mener altså at svenskene har GJORT det samme som Danmark? :rolleyes:
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Stigmatisering?
    Jeg påpeker noe jeg mener er en påfallende selvmotsigelse når folk hedrer sverige og svensk politikk på generell basis og at det er et fantastisk sted i det ene øyeblikket og i det andre øyeblikket er svensk politikk så selvdesktruktiv og hjernedød at det knapt nok finnes noe verre sted å bo.

    Tar jeg feil?
    Om noen synes det er ubehagelig med en påminnelse om slikt er det jo selvsagt trist, men å kalle det stigmatisering føler jeg er å trekke det litt langt.

    Jeg føler det er litt mer som når jeg erter de på jobben som gang på gang forteller at fisk ikke er mat, men de er himmelsk overlykkelige når sushien kommer på bordet.
    Ok ser poenget ditt - der var jeg litt tidlig ute med å markere deg 😂
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    The Swedish Way.
    Ja, Sverige er vel et av de beste landene å leve i verden. Demokratisk, offentlig helsevesen, godt utdannede, gode offentlige institusjoner osv. Er vel fast inventar i toppen av de fleste oversikter over hvilken land det er best å leve i.

    De gjør det det fagfolkene anbefaler å gjøre.

    Nabolandet Danmark - er også i toppen av de fleste rangeringer om hvor i verden det er bra og leve. Velger samme strategi som Sverige.

    I Norge anbefaler fagfolkene også å gjøre som i Sverige. Og jeg tror nok at vi også kommer til å følge den linjen (Da det ikke er mulig å oppnå det Regjeringen prøver på nå) - eneste forskjellen er at vi kommer til tyne det utover i 18 mnd fremfor 4-6 mnd som svenskene gjør.

    Det er, selvsagt, helt korrekt at vi ikke kjenner «dødstotalen» enda, men man bør foretrekke en politikk som går ut på å rekognosere og forstå fienden, fremfor å sende folk rett mot maskingeværstillinger.

    Det er noen som poster bilder fra Alien filmene og du prater om å bli meid ned med maskingevær.

    Hvem er "odd one out"...?

    Synes det er fascinerende at en gjeng gamle menn på internett tror de har skjønt noe den samlede ekspertisen i folkehelsen i de skandinaviske landene ikke har skjønt.
    Tror du må vurdere om du har tatt feil OMF. Danmark snur også om flokkimmunitet nå, bare en i en kommende rekke av spiker i den kista kanskje. Norge og Danmark har fulgt hverandre og gjort omtrent helt likt, mens Sverige valgte noe annet. At du skriver at Danmark har gjort som Sverige er nesten komisk, de kjørte lockdown som oss. Alt peker pr. i dag på at svenskene tok det korteste strået. Spiller ingen rolle hva ekspertisen har ment i forkant av epidemien eller rettere sagt, hvilke eksperter DU har trodd mest på.

    https://www.dagbladet.no/nyheter/snur-om-flokkimmunitet/72397965
    Svenskerne har en Stats Epilog, som Ønsker at få Nobel prisen ved at være annerledes.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.665
    Antall liker
    7.400
    The Swedish Way.
    Ja, Sverige er vel et av de beste landene å leve i verden. Demokratisk, offentlig helsevesen, godt utdannede, gode offentlige institusjoner osv. Er vel fast inventar i toppen av de fleste oversikter over hvilken land det er best å leve i.
    Ja, med mindre man naturligvis alt har gjort opp sin mening om at Sverige er fortapt som en

    femikommunistiskwokedydsposerendeidentitetspolitiskkorrektsafespacingnedsnøddkatrastropesombaremåttehendefordimanslappinnformangeiflyktningerfrakrigsområderogikkesidestilteKåreJohnnysfølelsermedmellomstatligeforpliltelser,

    i det man tar et avbrekk fra fantasispill på nettet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.923
    Antall liker
    4.365
    De som ikke ser forskjellen på antall døde og som tror Sverige gjør det riktig må tro at antall døde vil bli jevnet ut på sikt. Slik at Norge kommer ut med halvparten så mange døde som Sverige til slutt. Hvis dette skjer har Sveriges strategi fungert bra, og vår strategi har vært for omfattende og kostbar. Men jeg tror de bommer grovt, fordi kunnskapene øker for hver uke som går. Når det kommer nye smittetopper utover sommeren og høsten vil dødsraten være lavere og lavere. Under forutsetningen at helsevesenet greier å henge med.
    Gode poenger og jeg tenker det samme.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.948
    Antall liker
    8.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    De som ikke ser forskjellen på antall døde og som tror Sverige gjør det riktig må tro at antall døde vil bli jevnet ut på sikt. Slik at Norge kommer ut med halvparten så mange døde som Sverige til slutt. Hvis dette skjer har Sveriges strategi fungert bra, og vår strategi har vært for omfattende og kostbar. Men jeg tror de bommer grovt, fordi kunnskapene øker for hver uke som går. Når det kommer nye smittetopper utover sommeren og høsten vil dødsraten være lavere og lavere. Under forutsetningen at helsevesenet greier å henge med.
    Gode poenger og jeg tenker det samme.
    Nå er snittalderen på de døde 83-84 år og de fleste dør på sykehjem.

    Hva tenker dere helsevesenet skal gjøre annerledes der?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.027
    Antall liker
    16.411
    Torget vurderinger
    2
    Når unge mennesker får slag av blodpropp som skyldes Covid-19.

    The patient’s chart appeared unremarkable at first glance. He took no medications and had no history of chronic conditions. He had been feeling fine, hanging out at home during the lockdown like the rest of the country, when suddenly, he had trouble talking and moving the right side of his body. Imaging showed a large blockage on the left side of his head.

    Oxley gasped when he got to the patient’s age and covid-19 status: 44, positive.

    The man was among several recent stroke patients in their 30s to 40s who were all infected with the coronavirus. The median age for that type of severe stroke is 74.
    https://www.washingtonpost.com/health/2020/04/24/strokes-coronavirus-young-patients/

    As Oxley, an interventional neurologist, began the procedure to remove the clot, he observed something he had never seen before. On the monitors, the brain typically shows up as a tangle of black squiggles — “like a can of spaghetti,” he said — that provide a map of blood vessels. A clot shows up as a blank spot. As he used a needlelike device to pull out the clot, he saw new clots forming in real-time around it.

    “This is crazy,” he remembers telling his boss.
    Og årsaken til at verden kom på bakfot:

    Once thought to be a pathogen that primarily attacks the lungs, it has turned out to be a much more formidable foe — impacting nearly every major organ system in the body.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    De som ikke ser forskjellen på antall døde og som tror Sverige gjør det riktig må tro at antall døde vil bli jevnet ut på sikt. Slik at Norge kommer ut med halvparten så mange døde som Sverige til slutt. Hvis dette skjer har Sveriges strategi fungert bra, og vår strategi har vært for omfattende og kostbar. Men jeg tror de bommer grovt, fordi kunnskapene øker for hver uke som går. Når det kommer nye smittetopper utover sommeren og høsten vil dødsraten være lavere og lavere. Under forutsetningen at helsevesenet greier å henge med.
    Gode poenger og jeg tenker det samme.
    Nå er snittalderen på de døde 83-84 år og de fleste dør på sykehjem.

    Hva tenker dere helsevesenet skal gjøre annerledes der?
    Det må bli langt bedre rutiner for sykepleiere og vern av eldre på sykehjemmene. Både utstyr og test / sjekk av de som jobber der - gjerne kompensert i lønn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn