OMF
Æresmedlem
Du argumenterer med at vaskinene kommer om "ikke lenge". Tror du da at vi har vaksine i begynnelsen av 2021 - eller tenker du at 2023 er om "ikke lenge"...?Forhåpentligvis før vi har 4 sifret antall døde.
Du argumenterer med at vaskinene kommer om "ikke lenge". Tror du da at vi har vaksine i begynnelsen av 2021 - eller tenker du at 2023 er om "ikke lenge"...?Forhåpentligvis før vi har 4 sifret antall døde.
Ja og hva så?Altså er det ca. 10% av befolkningen som skal på pub i helga.
Ja. Ingen som har sagt annet.Ja og hva så?
Britene må jo selv få bestemme hva de gjør i sitt eget Storbritannia.
Tja... en 6-7-8 måneder er ikke lenge her i Norge. Nå er det 11 innlagte, det laveste siden 10. mars. Omtrent ingen nye tilfeller de siste dagene. Om dette holder seg utover sommeren kan jeg bare ikke se en eneste god grunn til at vi skal komme i en ukontrollerbar situasjon. Det er jo ingen til å smitte deg om du går på bussen, jobb eller senteret. Vask hender og vær fornuftig så går dette bra. Tror jeg, sikkert naivt, i noens øyne.Du argumenterer med at vaskinene kommer om "ikke lenge". Tror du da at vi har vaksine i begynnelsen av 2021 - eller tenker du at 2023 er om "ikke lenge"...?
Hvem har trodd at det har vært over.Over ?
Tror ikke det akkurat.....
Nå øker smitten i Italias suksessregion. En superspreder får skylden.
BRUSSEL (Aftenposten): Veneto var suksesshistorien i Italia. Nå kan regionen bli stengt ned på nytt. En superspreder på forretningsreise i Serbia får skylden.www.aftenposten.no
Etter at Europa åpnet både grenser og puber, kommer de dårlige nyhetene nå på løpende bånd. I flere land meldes det om alvorlig økning i koronasmitte. Beredskapsplanene som ble innført mars og april, hentes frem igjen.
Flere byer og regioner må tilbake til start og stenger ned på nytt. Det skjer både i Storbritannia, Spania og Tyskland.
Det kommer ikke vaksine til Norge om 6-7-8 måneder. Det tar 20-30 måneder.Tja... en 6-7-8 måneder er ikke lenge her i Norge. Nå er det 11 innlagte, det laveste siden 10. mars. Omtrent ingen nye tilfeller de siste dagene. Om dette holder seg utover sommeren kan jeg bare ikke se en eneste god grunn til at vi skal komme i en ukontrollerbar situasjon. Det er jo ingen til å smitte deg om du går på bussen, jobb eller senteret. Vask hender og vær fornuftig så går dette bra. Tror jeg, sikkert naivt, i noens øyne.
Det er helt andre tilstander i land som dessverre har mye dårligere forutsetninger enn oss og folketall, levesett og bomønster som er totalt annerledes. Denne pandemien rammer ikke likt, som alle andre sykdommer som kan spre seg raskt.
Du bruker jo å være opptatt av å støtte deg til til fakta og fagpersoner når du arguemneter. Kunne du linket til noen med litt faglig tynge som tror vi kan få +2 millioner vaksiner i Norge i løpet av 2021?Det vet vi rett og slett ikke. En vaksine kan være klar til neste år, men kanskje ikke i mengder egnet for massevaksinasjon, eller det kan ta årevis. Det kan tenkes å bli en vaksine som må etterfylles årlig som for influensa, eller i verste fall muterer viruset for fort til å kunne bli et effektivt mål for en vaksine som HIV. Det blir ren tipping å mene noe særlig om det nå.
Men det er likevel fullt mulig å holde viruset på lavt nivå lenge, med nokså moderate tiltak. Så lenge det bare er et hundretalls smittebærere i landet er sannsynligheten for å bli smittet veldig lav, og lokale clustere kan settes i isolasjon og slukkes nokså effektivt. Da kan man tillate relativt moderat sosial distansering for de fleste og heller stramme til der og når det behøves. Det er en helt annen historie når viruset finnes mer eller mindre overalt som i USA eller Sverige.
Hvorfor bruker du ikke 5% når anslår hvor mange som stryker med..? Det gir større tall? 20% gir enda høyere.Blir spennende å se utviklingen i USA, nå har de ikke flere intensivplasser i flere hardt rammede områder og når store deler av befolkningen er overvektige* med diabetes** så vil dødsraten øke betydelig. Hvis halvparten av befolkningen får covid-19 og 2% stryker med så snakker vi om over 3 millioner døde. Det bør få konsekvenser for det samfunnet i 2020 og 2021.
* 71,6% av de over 20 år er overvektige ifølge denne artikkelen:
FastStats
FastStats is an official application from the Centers for Disease Control and Prevention’s (CDC) National Center for Health Statistics (NCHS) and puts access to topic-specific statistics at your fingertips.www.cdc.gov
** Flere enn 100 millioner mennesker har diabetes ifølge denne artikkelen:
Å være nøktern er det riktige, overdrivelser og fake news kan andre drive medHvorfor bruker du ikke 5% når anslår hvor mange som stryker med..? Det gir større tall? 20% gir enda høyere.
Så da ganger du bare opp med 10 i stedenfor 20 eller 100?Å være nøktern er det riktige, overdrivelser og fake news kan andre drive med
Som sagt, kanskje ikke i mengder egnet for massevaksinasjon. Eller godt nok testet til at noen vil ta sjansen på massevaksinasjon, for den del. Det du etterlyser dokumentasjon på er det motsatte av hva jeg skrev.Du bruker jo å være opptatt av å støtte deg til til fakta og fagpersoner når du arguemneter. Kunne du linket til noen med litt faglig tynge som tror vi kan få +2 millioner vaksiner i Norge i løpet av 2021?
Min kommentar var knyttet til Tyskland, Spania og UK må stenge ned igjen. Som Australia og Kina.
Dette er et to års løp minst - om vi greier å holde smitten nede i sommerferien når skoler, barnehager og jobber er stengt - og alle festivaler, konserter og arrangementer i praksis er stengt ned teller ikke så mye i den sammenheng.
Javel - har du stukket fingern i været eller baserer du deg på lang faglig ekspertise her.1-2% døde er absolutt realistisk hvis man ikke får nødvendig hjelp på sykehus.
Men skal vi endre strategeien i Norge om vi får 100 000 vaksiner til utsatt helsepersonell og til de som har fått transplantert organer er under kreftbehandling osv osv.? Kan vi gå tilbake til normalt da..?Som sagt, kanskje ikke i mengder egnet for massevaksinasjon. Det du etterlyser dokumentasjon på er det motsatte av hva jeg skrev.
Hvilket land har strenge restriksjoner på ubestemt tid..?Tyskland, Spania, UK, Australia etc stenger ikke ned igjen. Det er enkelte steder i disse landene som stenges ned for å stoppe lokale utbrudd. I Spania gjelder det vel to småbyer, så vidt jeg vet en i Galicia og en i nordøst, og i Australia er det noen forsteder til Melbourne og spesielt et halvt dusin høyblokker som er plassert i «hard lockdown». Det er noe annet enn å måtte pålegge et helt land strenge restriksjoner på ubestemt tid fordi smitten har fått lov til å spre seg i stort omfang.
Så du er enig med Terje sine anslag å forventer at vi får 180 millioner bekrefte caser i USA...?Case fatality rate world wide nå er ca en halv million døde på ca elleve millioner registrerte smittede, eller rett under fem prosent av registrerte tilfeller. Hvor mange udiagnostiserte smittede det er der ute er jo ikke så lett å vite, men det virker som den gjennomsnittlige dødelighetenbhvis man først får viruset er et sted mellom en halv og en prosent.
Hvor jeg stikker fingeren skal vi ikke prate om herJavel - har du stukket fingern i været eller baserer du deg på lang faglig ekspertise her.
Det er jo betydelig underkommunisert men dødeligheten er jævlig høy for de over 80 år, og veldig lav for de under 60 år.
I Sverige har alle som trenger det fått intensivbehandling. De har til nå hatt 2509 på intensivbehandling. Så om de bare slengte alle som skulle på intensiven rett i Containeren - så hadde dødeligheten kun steget med 50% Du har forventet flere hundre prosent - hvorfor det..?
Vel, det er et annet synspunkt.Å forsvare Sveriges håndtering av viruset blir patetisk. Du kan jo snakke med de pårørende av de yngre som har dødd. Bussjåfører, sykepleiere og andre.
Jeg forventer ikke 180 millioner smittede i USA, fordi ikke engang den mest rabiate GOP-guvernør vil ta sjansen på å la viruset herje fritt i håp om å oppnå «flokkimmunitet». Man kommer til å stenge ned lenge før det, uansett hva Trump sier. Men overslagsberegningen står fortsatt. Hvis man skulle være gale nok til å gå for «flokkimmunitet» (dvs la viruset rase gjennom befolkningen) er det nettopp dette barneskolematematikken sier vil skje. 300 x 0,6 x 0,01 = 1,8.Men skal vi endre strategeien i Norge om vi får 100 000 vaksiner til utsatt helsepersonell og til de som har fått transplantert organer er under kreftbehandling osv osv.? Kan vi gå tilbake til normalt da..?
Hvilket land har strenge restriksjoner på ubestemt tid..?
Så du er enig med Terje sine anslag å forventer at vi får 180 millioner bekrefte caser i USA...?
Hvorfor støtter du slike ting kommentarer som alle med gjennomført barneskole i matematikk umiddelbart skjønner at er tull - har du ingen integritet igjen?
Fint det, men kort:Jeg forventer ikke 180 millioner smittede i USA, fordi ikke engang den mest rabiate GOP-guvernør vil ta sjansen på å la viruset herje fritt i håp om å oppnå «flokkimmunitet». Man kommer til å stenge ned lenge før det. Men overslagsberegningen står fortsatt. Hvis man skulle være gale nok til å gå for «flokkimmunitet» (dvs la viruset rase gjennom befolkningen) er det nettopp dette barneskolematematikken sier vil skje. 300 x 0,6 x 0,01 = 1,8.
Jeg har ikke noe synspunkt på hvordan en hypotetisk vaksine bør fordeles eller hvor mange doser som vil bli gjort tilgjengelig, men det virker jo rimelig å basere fordelingen på en risikovurdering, ja. Hvordan det vil påvirke behovet for andre tiltak får vi vel også se når og hvis en vaksine er tilgjengelig. Vi aner jo ikke hvor effektiv den vil være heller.
Slik det ser ut nå vil land som Sverige og USA måtte leve med relativt inngripende tiltak over lang tid, mens vi andre gradvis kan gå tilbake til å leve tilnærmet normalt. Neste administrasjon i USA vil sannsynligvis måtte innføre et nasjonalt maskepåbud. Når denne ånden først har kommet ut av flasken er det ikke så lett å bli kvitt den igjen.
Men da har intensivavdelingene greid å henge med. I USA må de nå begynne å velge ut hvem som skal få behandling og hvem som ikke skal få. Og da stiger prosentsatsen. Fasiten får vi sannsynligvis aldri greie på. Men USAs befolkning er utsatt, feit og sjuk som den er.Reff i Sverige estimeres nå til å være 0.72, for øvrig. 95% - intervallet er [0.66 0.78]. Har vært under 1 i et par uker nå om man skal tro Folkhelsemyndigheten der borte.
Det jeg «blandet meg i» vaksinediskusjonen med var å si at vi ikke vet når en vaksine vil komme. Det blir bare gjetting å mene noe om det, skrev jeg. Vil du at jeg skal dokumentere det?Fint det, men kort:
Hvis faktisk antall smittede blir 180 millioner - hvor mange tror du dør? Regnestykket ditt bruker 1% som "Infection fatality rate" er det det du mener. Vi har allerede halvert Terje sitt anslag - men det er fortsatt såpass høyt at jeg ber deg bekrefte at det er det du faktisk mener.
Du blander deg inn i en vaksinediskusjon - og da er det relevant å spørre deg om når tror du vi får vaksine, hvor mange får vi og hvordan skal strategien være. Men for all del - det er jo letter å bare proklamere at vaksinen kommer snart og da løser alt seg! Men du er jo tidvis kritisk til feks SV/MDG sine politikk som lover løsning uten at det tallene stemmer. FHI forventer ingen vaksineløsning i 2021 - så jeg lurer på hva du og Terje baserer løsningen dere har på.
Hvilke inngripende tiltak er det du refererer til at Sverige har. For meg virker det som det hele tiden har vært betydelig mindre tiltak i sverige enn i Norge og fortsatt er det. Jeg skjønner du har behov for å hevde det motsatte - men hva er strengere i Sverige enn i Norge i dag?
Reff har vel ikke spesielt mye med intensivkapasitet å gjøre?Men da har intensivavdelingene greid å henge med. I USA må de nå begynne å velge ut hvem som skal få behandling og hvem som ikke skal få. Og da stiger prosentsatsen. Fasiten får vi sannsynligvis aldri greie på. Men USAs befolkning er utsatt, feit og sjuk som den er.
Slik ser det ut i Sverige.Svenske vs norske tiltak har vi diskutert før. Nå er de omtrent like etter å ha vært noe strengere i Norge til å begynne med, men det var aldri et spørsmål om «full lockdown» vs «ingen restriksjoner». Spørsmålet er hvordan videre nedtrapping vil se ut, og hvilket av landene som kan tillate seg å leve mest som normalt fremover. Det bør være nokså opplagt at land med mer smitte behøver mer restriksjoner over lengre tid enn land med mindre smitte. Det vil ta sin tid før svensker som vil reise utenlands slipper inn noe annet sted.
Alt tyder på at alle piler, bortsett fra antall bekreftede tilfeller, peker nedover i Sverige. Den mest opplagte konklusjonen på det er at økt antall bekreftede smittede kun er en funksjon av økt testing, ikke av faktisk økt smitte. Slik har det vært ganske lenge - tallet på bekreftede tilfeller har steget eller vært stabilt, mens de tyngre indikatorene peker nedover. Det tilsier mest sannsynlig at mørketallene er mye mindre nå enn før. Det er stort sett hvordan svenskene selv forklarte det da jeg sist så en av pressekonferansene deres, det er riktig nok noen uker siden.Svenskene har bortimot 10.000 nye tilfeller hver uke, blir spennende å se hvordan det vil slå ut på sykehusinnleggelser og antall døde. Og snart kommer høsten med mer ideele forhold for viruset, rundt 11 grader er perfekt og i tillegg samles vi mer innendørs, det ser også ut til at viruset sprer seg ved aerosolsmitte........
Har du planer om politisk karriere Asbjørn. DuDet er to intensivpasienter i Norge nå, 125 i Sverige. Hvilket av landene bør gjøre mer, sa du?
Vel - jeg kan gjerne linke til FHI sine rapproter osv.Rent bortsett fra at de to grafene ikke viser det samme da... den første er nye intensivinnlagte, den andre antall nye smittede.
Om du hadde plottet nye intensivinnlagte for Norge så ville den de siste ukene ligget nesten permanent på 0 men en og annen innimellom.
Det kan du jo se her.Svenskene har bortimot 10.000 nye tilfeller hver uke, blir spennende å se hvordan det vil slå ut på sykehusinnleggelser og antall døde. Og snart kommer høsten med mer ideele forhold for viruset, rundt 11 grader er perfekt og i tillegg samles vi mer innendørs, det ser også ut til at viruset sprer seg ved aerosolsmitte........